Verbazingwekkend---vanuit een psychologisch standpunt---vind ik altijd het verhaal van D. Jon Scott, die langere tijd een creationistische website beheerde en later kort overschakelde (want nooit lang onderhouden) evolutionair exemplaar. Desondanks is de reden waarom hij 'overschakelde' en uiteindelijk ook zijn geloof verloor nog steeds on-line, en hier te vinden.
Het bijzondere aan dit verhaal is dat Jon veel en veel meer dan de gemiddelde creationist thuis was in fossielen en ze met groot gemak uit elkaar kon houden. Het is daarom des te opmerkelijker dat hij een creationist was. Desondanks liep zijn overtuiging met volle vaart tegen een muur aan toen paleontologen de Sinornithosaurus millenii vonden. Dit dier is een prachtig textbook example van een ontbrekende schakel: het had kenmerken van een vleesetende dinosaurus, maar ook van een vogel: veren! Jon had nooit durven dromen dat een dergelijk overduidelijk voorbeeld van een tussenvorm ooit zou worden gevonden, maar toen hij eenmaal niet meer om het bewijs heen kon, was het ook snel gedaan met zijn geloof. Binnen een paar weken was zijn creationistische site uit de lucht; een jaar later was hij volkomen vrij van fundamentalistisch geloof.
Het pleit voor Jon dat hij de moed had om bij het aanschouwen van S. millenii niet weer meteen een excuus te verzinnen, maar te concluderen dat zijn geloof op dat punt volkomen kolder was. Als ik met gelovigen over evolutie discussiëer, is mijn diepste wens dat ik een Jon-reactie teweeg breng---namelijk NADENKEN over wat je gelooft en de moed hebben de juiste consequenties uit de feiten te trekken.
Het verhaal van D. Jon Scott
Moderator: Moderators
Het verhaal van D. Jon Scott
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Ik zie dat het nieuwe subforum al goed gebruikt wordt. En een aantal prachtige bijdragen. Deze kende ik nog niet. Indrukwekkend verhaal. Goeie link ook.
Grtz...
Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Re: Het verhaal van D. Jon Scott
Jammer dat hij de site uit de lucht nam. Hij had beter zijn switch luid en duidelijk kunnen verkondigen aan het publiek dat zijn site trouw bezocht. Zodoende hadden hij mogelijk meerderen kunnen overtuigen.cymric schreef:maar toen hij eenmaal niet meer om het bewijs heen kon, was het ook snel gedaan met zijn geloof. Binnen een paar weken was zijn creationistische site uit de lucht; een jaar later was hij volkomen vrij van fundamentalistisch geloof.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche