Vaderlandsliefde vs. nationalisme.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Vaderlandsliefde vs. nationalisme.

Bericht door Maria »

Wereldleiders herdenken einde Eerste Wereldoorlog in Parijs

Een poging om de actualiteit hierin te betrekken.
"We mogen niets afdoen aan de principes waarvoor gestreden is", sprak Macron, die de aanwezige wereldleiders opriep tot samenwerking. "Onze voorgangers hebben voor onze vrede gestreden. Het verplicht ons na te denken over de toekomst." Ook noemde hij vaderlandsliefde het tegenovergestelde van nationalisme. "Nationalisme is verraad", aldus Macron.
Hoe leggen anderen dat uit?
In hoeverre zullen de huidige politieke leiders dit beamen?
Veel mensen zullen denken: " Wat is het verschil?"

Opnieuw nu in deze tijd de voors en tegens door veel mensen geuit.
En de gevolgen ervan.
Een herschikken van de kaarten, vooral de laatste paar jaren ook politiek.
Net als in de periode na WO I en de aanloop tot WO II.
Zijn er overeenkomsten?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
axxyanus
Moderator

Re: Vaderlandsliefde vs. nationalisme.

Bericht door axxyanus »

Maria schreef: 12 nov 2018 11:45 Wereldleiders herdenken einde Eerste Wereldoorlog in Parijs

Een poging omm de actualiteit hierin te betrekken.
"We mogen niets afdoen aan de principes waarvoor gestreden is", sprak Macron, die de aanwezige wereldleiders opriep tot samenwerking. "Onze voorgangers hebben voor onze vrede gestreden. Het verplicht ons na te denken over de toekomst." Ook noemde hij vaderlandsliefde het tegenovergestelde van nationalisme. "Nationalisme is verraad", aldus Macron.
Hoe leggen anderen dat uit?
In hoeverre zullen de huidige politieke leiders dit beamen?
Veel mensen zullen denken: " Wat is het verschil?"
Voor zover ik het begrijp is het verschil dat nationalisten een soort claim leggen op wie de echte burgers (mogen) zijn van het land. Ik kan vaderlandslievend zijn, zonder van oordeel te zijn dat bepaalde groepen van mensen hier niet horen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

axxyanus schreef: 12 nov 2018 12:55 Voor zover ik het begrijp is het verschil dat nationalisten een soort claim leggen op wie de echte burgers (mogen) zijn van het land. Ik kan vaderlandslievend zijn, zonder van oordeel te zijn dat bepaalde groepen van mensen hier niet horen.
Mijn gedachten hierover lijken hierop.
Je kunt vaderlandsliefde hebben met een voorliefde voor eigen omgeving en geboortegrond en waar je bent opgegroeid of later bent gaan wonen.
Met begrip voor anderen, die datzelfde hebben met hun eigen geboortegrond of latere land van keuze.
Zonder daar verder andere gebieden en mensen als wel of niet waardevol in mee te betrekken.

Bij nationalisme heb ik altijd het idee dat mensen hun eigen land met de daarbij, naar subjectieve meningen, behorende inwoners, niet alleen als het beste vinden op bepaalde vlakken, maar ook in het algemeen als superieur boven andere landen, gebieden en mensen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

Macron sprak de wereldleiders toe. Maar ik zag tussen de wereldleiders Putin die de Krim heeft geannexeerd en die allerlei oorlogjes in buurlanden is begonnen. Putin geeft niks om de mooie praatjes van Macron. Verder zag ik Trump, u weet wel van Amerika eerst. Echte Amerikanen zijn in zijn ogen blanke mannen. Zelfs de natives zijn geen echte Amerikanen. Nationalisme viert hoogtij als vanouds. In Nederland hebben we Wilders die bepaalt wie een echte Nederlander is.

Ook met het begrip vaderlandsliefde kan ik niks. Ik hou alleen maar van Nederland omdat ik daar toevallig geboren ben. En dan ook alleen nog van dat deel van Nederland waar ik woon. Delen waar ik nooit kom zeggen mij niet zo veel.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Mensen halen de termen pattriotistisch, chauvinistisch en nationalistisch door elkaar. Het kan best verwarrend zijn, maar ze worden te vaak onterecht gebruikt. Zo zijn Fransen niet chauvinistisch maar pattriotistisch.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Hou toch op.
Als ik een 'leider' hoor zeggen, dat zijn volk 'eerst gaat', dan weet ik het al wel weer.
Dan is de volgende wereldoorlog geen onmogelijk meer...
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Ik stoorde me al zo aan de term 'vaderlandsliefde' dat ik het hele topic aan me voorbij heb laten gaan.
Moederlandsliefde. Geeft namelijk zo'n rood-foutief-woord-kringeltje. :twisted:

Terwijl... in de tijd dat dit woord bedacht werd, het enige wat je zeker kon weten was wie je moeder was. Wat vader betreft; die moest maar hopen dat!
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Vaderlandsliefde/moederlandsliefde, dat houdt in dat je blij bent dat je leeft in het land van je (voor)ouders. Besef altijd dat je er afgezien van je geboorte, geen reet voor hebt gedaan. Daar ligt de grens met nationalisme, wat jouw land boven andere landen plaatst. En in het bijzonder door mensen die denken dat ze meer en beter zijn dan mensen die niet uit hun land komen.

https://historiek.net/nationalisme-patr ... sme/80568/
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Plaats reactie