Amerika first: grote illusie
Moderator: Moderators
- herman van der helm
- Forum fan
Amerika first: grote illusie
De groeicyclus van een opkomende economie verloopt altijd volgens een vast patroon. Eerst ontdekt een land of een regio dat ze sterk concurrerend producten of diensten op de wereldmarkt kunnen afzetten. De handelaren uit de rijkere landen hebben een neus voor de goedkope goederen en weten dit goed uit te buiten. De hoge arbeidslonen in eigen land kunnen niet concurreren tegen die in de opkomende. Dezen hebben nog geen last van allerlei arbeid en belastingregels of milieueisen. In eigen land mag maar een beperkt aantal uren per dag gewerkt worden, mag een arbeider niet meer ziek worden door het werk, en mag zware arbeid slechts binnen grenzen worden uitgevoerd. Kinderarbeid is er sowieso verboden en veel moet er via belastingen worden bijgedragen aan het algemeen belang zoals voor onderwijs en gezondheidszorg. Hier hebben de opkomende economieën nog geen last van, dus kan er naar hartenlust worden geproduceerd. De enige grens is het aantal handen dat kan worden ingezet, en die zijn er meest voldoende.
Naarmate een economie ontwikkelt, veranderen ook de eisen die de mensen in die economie aan hun werkomgeving stellen. Ziek worden moet begrensd worden, men verwacht een goede scholing, de leefomgeving mag niet teveel vervuild worden, en het zwaardere werk moeten anderen maar gaan doen. Zo is het gegaan in de USA. Productie in eigen land van kolen, auto’s en andere goederen was niet meer aanvaardbaar op de manier van de vorige eeuw. Er moest gezorgd worden voor goede arbeidsomstandigheden, en als mensen ziek werden moest er een soort volksverzekering komen. Dit alles maakt arbeid duur en dus werd het noodzakelijk om de zware werkzaamheden niet meer in eigen land te doen, maar in opkomende economieën, en de zware beroepen in de dienstverlening moesten maar worden ingevuld door gastarbeiders.
De eigen industrie verdween en maakte plaats voor een levendige handelscultuur, waar het dure ‘maken’ werd ingekocht. Dit is niet alleen in de USA zo gegaan, maar in alle westerse landen. Japan, Duitsland, Italië, Frankrijk, Nederland, zelfs ook in Australië en Canada.
Het gaat ook gebeuren in de nieuwe economieën die al langere tijd draaien, zoals China, Brazilië en Mexico. Ook in deze landen wordt de arbeid in de loop der tijd duurder en komen er weer nieuwe economieën die het stokje gaan overnemen.
Het is een illusie te denken dat, zolang er nog nieuwe economieën kunnen opstaan, dat productie waar zware arbeid voor nodig is, weer in eigen land uit te voeren valt. Het terughalen naar Amerika van de auto-industrie, kolenwinning et cetera is gedoemd te mislukken, of je moet allerlei dure regels voor het welzijn van werkers in eigen land afschaffen, zoals bijvoorbeeld Obama care of de NIOSH gezondheidsregels. En dan nog weten slimme handelaren wel weer een goedkopere weg uit een of andere opkomende economie te vinden.
Het is zelfs een illusie te denken dat werkers die weer aan de gang mogen bij een van die terugkerende fabrieken dat werk zelfs nog maar kunnen of willen doen.
Nee, ‘Amerika first’ is wel een mooie slogan om mensen politiek wakker te maken, maar de toekomst zal leren dat de geschiedenis op dit punt niet meer te herhalen valt.
Naarmate een economie ontwikkelt, veranderen ook de eisen die de mensen in die economie aan hun werkomgeving stellen. Ziek worden moet begrensd worden, men verwacht een goede scholing, de leefomgeving mag niet teveel vervuild worden, en het zwaardere werk moeten anderen maar gaan doen. Zo is het gegaan in de USA. Productie in eigen land van kolen, auto’s en andere goederen was niet meer aanvaardbaar op de manier van de vorige eeuw. Er moest gezorgd worden voor goede arbeidsomstandigheden, en als mensen ziek werden moest er een soort volksverzekering komen. Dit alles maakt arbeid duur en dus werd het noodzakelijk om de zware werkzaamheden niet meer in eigen land te doen, maar in opkomende economieën, en de zware beroepen in de dienstverlening moesten maar worden ingevuld door gastarbeiders.
De eigen industrie verdween en maakte plaats voor een levendige handelscultuur, waar het dure ‘maken’ werd ingekocht. Dit is niet alleen in de USA zo gegaan, maar in alle westerse landen. Japan, Duitsland, Italië, Frankrijk, Nederland, zelfs ook in Australië en Canada.
Het gaat ook gebeuren in de nieuwe economieën die al langere tijd draaien, zoals China, Brazilië en Mexico. Ook in deze landen wordt de arbeid in de loop der tijd duurder en komen er weer nieuwe economieën die het stokje gaan overnemen.
Het is een illusie te denken dat, zolang er nog nieuwe economieën kunnen opstaan, dat productie waar zware arbeid voor nodig is, weer in eigen land uit te voeren valt. Het terughalen naar Amerika van de auto-industrie, kolenwinning et cetera is gedoemd te mislukken, of je moet allerlei dure regels voor het welzijn van werkers in eigen land afschaffen, zoals bijvoorbeeld Obama care of de NIOSH gezondheidsregels. En dan nog weten slimme handelaren wel weer een goedkopere weg uit een of andere opkomende economie te vinden.
Het is zelfs een illusie te denken dat werkers die weer aan de gang mogen bij een van die terugkerende fabrieken dat werk zelfs nog maar kunnen of willen doen.
Nee, ‘Amerika first’ is wel een mooie slogan om mensen politiek wakker te maken, maar de toekomst zal leren dat de geschiedenis op dit punt niet meer te herhalen valt.
Het zware werk in de wereld een stuk leuker en veiliger: http://www.tiller.eu
Re: Amerika first: grote illusie
Nu, in deze moderne tijd, is het slechts een loze nationalistische kreet.
Zeker kun je ernaar streven, maar de realiteit zal je leren dat niemand het in zijn eentje zal redden.
Zeker niet een natie, die al zo verweven is met de wereld economie en/of politiek.
Zeker kun je ernaar streven, maar de realiteit zal je leren dat niemand het in zijn eentje zal redden.
Zeker niet een natie, die al zo verweven is met de wereld economie en/of politiek.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Desalniettemin spreekt het een (hoe groot?) deel van de Amerikaanse bevolking aan. De originele America First beweging aan het begin van WO II telde op zijn top circa 800.000 leden en viel snel uit elkaar na Pearl Harbor. Dat laatste hoeven we nu niet te verwachten. De vraag is of economie dan de illusie uit elkaar kan laten spatten.
Volgens mij ijlt economisch besef altijd een beetje achter de werkelijke economische situatie aan (mensen beseffen pas dat ze arm zijn als al het geld allang op is) en je kunt je afvragen of er dan al niet meer schade is toegebracht dan nog eenvoudig te herstellen is, en dan hebben we het nog niet over de relationele aspecten tussen US en de rest.
En de illusie gaat nog verder. Afgelopen weekeinde is volgens Wilders de patriottische lente begonnen, whatever that may be. Als het net zo afloopt als met die andere lentes (Praagse en Arabische) dan staat ons een hoop geweld te wachten.
Volgens mij ijlt economisch besef altijd een beetje achter de werkelijke economische situatie aan (mensen beseffen pas dat ze arm zijn als al het geld allang op is) en je kunt je afvragen of er dan al niet meer schade is toegebracht dan nog eenvoudig te herstellen is, en dan hebben we het nog niet over de relationele aspecten tussen US en de rest.
En de illusie gaat nog verder. Afgelopen weekeinde is volgens Wilders de patriottische lente begonnen, whatever that may be. Als het net zo afloopt als met die andere lentes (Praagse en Arabische) dan staat ons een hoop geweld te wachten.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Misschien loop dat laatste wel los, maar het zou mij in het geheel niet verbazen als het anders wordt..
Als ik kijk naar de roerselen van die soort... nou...?? Dat is niet vriendelijk...
En de 'andere kant' voelt ook steeds meer woede.
Misschien wordt de volgende wereldoorlog wel een burgeroorlog, wat niemand zal willen, neem ik aan...
Als ik kijk naar de roerselen van die soort... nou...?? Dat is niet vriendelijk...
En de 'andere kant' voelt ook steeds meer woede.
Misschien wordt de volgende wereldoorlog wel een burgeroorlog, wat niemand zal willen, neem ik aan...
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
- Peter van Velzen
- Site Admin
Lepen en Wilders en co": "samen voor ons eigen". Eigenlijk een knap staaltje nieuwspraak.
Ik wens u alle goeds
Waarom zouden de Verenigde Staten niet zelfvoorzienend kunnen zijn? Zijn we de afgelopen decennia niet een beetje gehersenspoeld geraakt door de globalistische elite? Ik veroordeel ze niet allemaal hoor. Ik snap de argumenten voor een wereldregering wel maar ben er toch niet voor. De utopie van een wereldregering die alle wereldproblemen wel even zal oplossen is volgens mij een illusie. Het enge vind ik vooral dat de planning in het geheim plaatsvindt, zodat de bevolking daar onwetend over wordt gelaten en uiteindelijk gedwongen wordt zich te schikken naar de idealen van een elitegroep die van mening is dat zij, en alleen zij, de beste oplossingen voor de wereldproblemen begrijpen. Wat ik nog enger vind is dat het ze blijkbaar niet zoveel uitmaakt hoeveel mensen daarbij omkomen. Nou ja, er is toch al overbevolking denken ze dan.
Hallo meneer God, met Anna.
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Nogal wiedus. Elke utopie is een illusie. ik begrijp echter wat je wil zeggen snap ik.Willempie schreef: De utopie van een wereldregering die alle wereldproblemen wel even zal oplossen is volgens mij een illusie.
Eindelijk. Nu nog de rest van de christenen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Waarom schiet iedereen bij globalisering altijd door naar wereldregeringen?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Wat volgens mij inherent is aan populisme is dat men niet graag de hand in eigen boezem steekt. Het ligt altijd aan iets of een ander, en er moet een zondebok zijn. Mocht Trump niet slagen in zijn America First, dan zal dat zonder meer aan de Amerikanen zelf liggen. Niet genoeg hard hebben willen werken bijvoorbeeld. En uiteraard werken andere naties dan in zijn ogen niet mee, zoals Chinezen en Mexicanen...
Amerika kan nooit zelfvoorzienend zijn tenzij ze net zo willen worden als Noord-Korea.
Ook in Europa neemt het populisme toe. Wilders wil ook graag dat wij onze eigen boontjes doppen. En Marokkanen zijn de schuld van alles
Wat mij momenteel bezighoudt is: waar is links???
Niet dat ik per definitie links ben of links stem, maar ik ben wel voor een gezond tegenwicht. En die hoor en lees ik niet
Wie zijn de sterke linkse leiders?
Amerika kan nooit zelfvoorzienend zijn tenzij ze net zo willen worden als Noord-Korea.
Ook in Europa neemt het populisme toe. Wilders wil ook graag dat wij onze eigen boontjes doppen. En Marokkanen zijn de schuld van alles
Wat mij momenteel bezighoudt is: waar is links???
Niet dat ik per definitie links ben of links stem, maar ik ben wel voor een gezond tegenwicht. En die hoor en lees ik niet
Wie zijn de sterke linkse leiders?
Links is moe. Het probeert van binnen uit te herstellen, schat ik.
In Amerika niet hoor. Daar weten ze nog steeds niet dat ze verslagen zijn. Soros en consorten proberen nog steeds alles naar eigen hand te zetten. Ze weten gewoon niet wat ze overkomt. Ze hadden hun zaakjes zo goed gepland en alles liep op rolletjes totdat ineens, als een donderslag bij heldere hemel... Ik ben nog steeds geen Trump aanhanger. Daarvoor is alles me nog veel te onduidelijk maar ik neem wel waar dat er momenteel een grote botsing plaatsvindt tussen twee totaal verschillende wereldbeelden.Gerard R. schreef:Links is moe. Het probeert van binnen uit te herstellen, schat ik.
Omdat het één de logische consequentie is van het ander.Mullog schreef:Waarom schiet iedereen bij globalisering altijd door naar wereldregeringen?
Links is moe. Het kan ook niet veel meer op het moment dan protesteren, terwijl 'de President' als een soort dictator met executive orders de zaak even naar zijn hand lijkt te zetten.Willempie schreef:In Amerika niet hoor. Daar weten ze nog steeds niet dat ze verslagen zijn. Soros en consorten proberen nog steeds alles naar eigen hand te zetten. Ze weten gewoon niet wat ze overkomt. Ze hadden hun zaakjes zo goed gepland en alles liep op rolletjes totdat ineens, als een donderslag bij heldere hemel... Ik ben nog steeds geen Trump aanhanger. Daarvoor is alles me nog veel te onduidelijk maar ik neem wel waar dat er momenteel een grote botsing plaatsvindt tussen twee totaal verschillende wereldbeelden.Gerard R. schreef:Links is moe. Het probeert van binnen uit te herstellen, schat ik.
V.b.: http://www.aljazeera.com/news/2017/01/t ... 34145.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Procent of 40 van de wereldeconomie..
Omdat het enige wat de grootste massa nog kan betalen van Aziatische oorsprong is, net als bij ons,Willempie schreef:Waarom zouden de Verenigde Staten niet zelfvoorzienend kunnen zijn?
Met daartussen toch nog wel zeer vette winsten voor hen die alles bij ons wil brengen, net als bij ons.
Huuuuhhhhh?Zijn we de afgelopen decennia niet een beetje gehersenspoeld geraakt door de globalistische elite?
Wat is dat?
Enig idee wat er wordt bedoeld met globalisatie?
Wie heeft het daarover?Ik snap de argumenten voor een wereldregering wel maar ben er toch niet voor.
En waar heb jij het over?
Waarom denk jij dat als het zo geheim is?De utopie van een wereldregering die alle wereldproblemen wel even zal oplossen is volgens mij een illusie. Het enge vind ik vooral dat de planning in het geheim plaatsvindt, zodat de bevolking daar onwetend over wordt gelaten en uiteindelijk gedwongen wordt zich te schikken naar de idealen van een elitegroep die van mening is dat zij, en alleen zij, de beste oplossingen voor de wereldproblemen begrijpen.
Oh jaaa!!!!!!
Jij moet haast wel complottheorie adept zijn.
Want die schrijven dit soort dingen zwart op wit en dat is onder tussen viraal de wereld over en globaliserend.
En al deze mensen moeten toch haast wel gelijk hebben.
Wil jij je mond weleens gaan spoelen?Wat ik nog enger vind is dat het ze blijkbaar niet zoveel uitmaakt hoeveel mensen daarbij omkomen. Nou ja, er is toch al overbevolking denken ze dan.
Nou ja eigenlijk niet zo erg, want....toch gebaseerd op fantasie.
Want: wie zijn ze ....?
Of het zou natuurlijk voor jou natuurlijk werkelijkheid moeten zijn.
Dus nogmaals:
Wil jij je mond weleens gaan spoelen?
Hier op dit forum tot nog toe alleen Willempie.Mullog schreef:Waarom schiet iedereen bij globalisering altijd door naar wereldregeringen?