Vannacht te zien op NPO3 om 0.20 uur (normaal is 3doc een klein uurtje eerder, maar i.v.m. respecteren van de zondagsrust nu dus pas na 12en).In deze documentaire zien we hoe een groepje reformatorische jongeren zich voorbereidt op de stap naar de grote 'boze' buitenwereld. De tijd op de reformatorische middelbare school zit er op. Na de zomer zal een aantal van hen de stap naar HBO of universiteit wagen. Buiten het dorp, buiten het gezin, buiten de jeugdgroep van de kerk. De vraag blijft of ze ook buiten de kaders van geloof en traditie gaan staan.
3lab: Na de zomer
Moderator: Moderators
3lab: Na de zomer
Re: 3lab: Na de zomer
Dat wordt denk ik uitzending gemist. Voor de liefhebbers is dit de plek om het na te bespreken 

Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Re: 3lab: Na de zomer
Zojuist de docu bekeken via uitzending gemist http://www.npodoc.nl/documentaires/seri ... zomer.html. Soms vond ik het nogal creepy overkomen met dat gemompel en gefluister op de achtergrond dat het bidden moest voorstellen. Dat deed mij eerder denken aan een of andere horrorfilm.
Ik merkte dat ik tijdens het kijken vooral een gevoel van medelijden had. Medelijden vanwege:
- zichzelf vrijwel geen credits geven voor eigen prestaties: 'Zonder u had ik dat niet gekund',
- de beangstigende en beklemmende twijfel over of ze wel goed genoeg bezig zijn: 'Ik vraag me af of ik wel echt met u leef',
- de zelfvernedering, omdat ze 'niet genoeg doen wat god wil'.
De docu gaat over reformatorische jongeren, vlak voordat ze van de reformatorische middelbare school afgaan. Volgens mij allemaal uit VWO 6. De vraag is of ze 'standvastig' zijn in de goddeloze maatschappij. Er wordt een vrij eenzijdig beeld geschetst door slechts met zeer gelovige jongeren te praten. Ik weet uit ervaring dat er ook genoeg jongeren zijn die van zo'n reformatorische school afgaan met hele andere twijfels dan de twijfel of ze wel genoeg voor en met god leven. Maar die zijn voor deze docu 'out of scope'.
Ik merkte dat ik tijdens het kijken vooral een gevoel van medelijden had. Medelijden vanwege:
- zichzelf vrijwel geen credits geven voor eigen prestaties: 'Zonder u had ik dat niet gekund',
- de beangstigende en beklemmende twijfel over of ze wel goed genoeg bezig zijn: 'Ik vraag me af of ik wel echt met u leef',
- de zelfvernedering, omdat ze 'niet genoeg doen wat god wil'.
De docu gaat over reformatorische jongeren, vlak voordat ze van de reformatorische middelbare school afgaan. Volgens mij allemaal uit VWO 6. De vraag is of ze 'standvastig' zijn in de goddeloze maatschappij. Er wordt een vrij eenzijdig beeld geschetst door slechts met zeer gelovige jongeren te praten. Ik weet uit ervaring dat er ook genoeg jongeren zijn die van zo'n reformatorische school afgaan met hele andere twijfels dan de twijfel of ze wel genoeg voor en met god leven. Maar die zijn voor deze docu 'out of scope'.