Zwarte Piet (=Racisme?)

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

William15

Zwarte Piet (=Racisme?)

Bericht door William15 »

Het lijkt mij dat er naast religieuze zaken ook gewoon maatschappelijke dingen in dit forum besproken mogen worden? Het loopt inmiddels al hoog op in Nederland, dus zou wel eens willen weten, hoe jullie er tegenover staan.

De Pieten discussie is inmiddels al weer in volle gang. Vanavond begint het Sinterklaas Journaal weer op de NPO. Ik heb gisteren wederom weer even mijn gedachten op papier gezet.

Tevens ook een klein stukje over Anime in de blog:

http://www.thatguyfromthevillage.com/verdriet-om-piet/" onclick="window.open(this.href);return false;
PietV.
Erelid

Re: Zwarte Piet (=Racisme?)

Bericht door PietV. »

Het is een stukje traditie echter tradities mogen best ter discussie staan. Er is behoorlijke tegenstand en geschiedkundig kom je zwarte piet al tegen op oude prenten, maar dan in associatie met een koloniaal verleden. We hebben de VN op ons dak gehad met de mededeling dat deze gast moet verdwijnen dat zal ooit gebeuren veel winkels hebben dit al uitgevoerd. Maar de tussenoplossing maak je eigen piet lijkt me op dit moment het beste en als hij dan zwart moet zijn, associeer het dan met iemand die uit een schoorsteen komt. Dus vegen over het gezicht en laat in het spektakel ook een paar rendieren mee lopen dan weet niemand het meer en als dit het geval is dan komt het meestal goed.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Een al lang uitgekauwd onderwerp:
VN-onderzoek naar zwarte Piet.

Voor herkauwers:
VN wereldnieuwsop hoofdpagina komkommertijd

Alles wat we ik er over te zeggen heb staat hier al.

Lang leve Sint Pieter!
Ik wens u alle goeds
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Ik heb er nooit zo'n probleem van gemaakt. Zolang ze zich maar gedragen mogen die zwarte pieten van mij best blijven. :clown:
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het blijft wat mij betreft een onschuldige kindertraditie. Spijkers op plaag water zoeken kun je natuurlijk altijd.
En in dat opzicht moet de paashaas ook verboden worden.
Volgens een poll (zaterdag in de krant) wil zo'n 85% van de inwoners van Nederland deze traditie op deze wijze behouden. Het volk heeft gesproken.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Als er nu een boot met vluchteling-Pieten en een verwarde grijsaard die meent Sint te zijn zou aanmeren :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

op het blog schreef:Intussen zijn er inderdaad wel zwarte medemensen ontevreden, vermoed ik. En dat dankzij een aangepraat racisme waar er geen was. Niemand heeft ooit racistisch gedacht over de Zwarte Piet, tot een oproerkraaier daar over begon en de media hem een forum gaf.
Dit lijkt me kort door de bocht. Het probleem is dat als de meerderheid van de blanke bevolking zwarte piet als racisme niet serieus nam, dat ze dan waarschijnlijk niet op de hoogte was van de mate waarin de gekleurde bevolking zwarte piet als racistisch ervaarde. Om de heel eenvoudige reden dat de gekleurde medemensen het snel beu geworden zouden zijn om steeds ze als dat wilden aankaarten tegen een muur te botsten. Het is dus evengoed mogelijk dat de ontevreden zwarte medemensen het gevolg zijn van een onderhuids smeulen dat eindelijk zijn weg naar de oppervlakte gevonden heeft en uitbarst.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

ik ben tegen een zwarte pieten huis in mijn gemeente.
Deze problematiek moet in de eigen regio worden opgelost.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

axxyanus schreef: Het is dus evengoed mogelijk dat de ontevreden zwarte medemensen het gevolg zijn van een onderhuids smeulen dat eindelijk zijn weg naar de oppervlakte gevonden heeft en uitbarst.
En dan het Sinterklaas feest als Zwarte Piet gebruiken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwartepiet" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Athum

Bericht door Athum »

Waarom eens geen zwarte sinterklaas met blanke/witte Pieten ?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Athum schreef:Waarom eens geen zwarte sinterklaas met blanke/witte Pieten ?
waarom wel?
daarop voortbordurend, blanken kunnen dus niet gediscrimineerd worden?
Athum

Bericht door Athum »

appelfflap schreef:
Athum schreef:Waarom eens geen zwarte sinterklaas met blanke/witte Pieten ?
waarom wel?
daarop voortbordurend, blanken kunnen dus niet gediscrimineerd worden?

Het is veeleer een vorm van historische typecasting, dus eens de rollen omkeren zou dat wat kunnen verhelpen, dat het niet zo au serieux moet genomen worden. Die figuur van Sinterklaas vond ik zelf als kind veel problematischer, nooit een probleem gehad met die Pieten.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Er was vorig jaar al een Pietendiscussie hier op het forum, en ik denk dat er weinig aan de situatie is veranderd.

Er wordt gedaan alsof zwarte pieten racisme is, maar waar moet ik dat uit afleiden? Worden ze onderdrukt, zijn ze geketend, slaat Sinterklaas hun? Worden ze op e.o.a. manier neerbuigend neergezet? Een zwarte piet zou met een Surinaams accent kunnen spreken en zich dom voordoen, maar dat is dan gerelateerd aan die persoon, en die zal erop aangesproken moeten worden. Niet dat ik dat ooit zelf heb geconstateerd, ook op tv zie ik het niet. Het schminken is ervoor dat je de persoon niet herkent, vaak lopen er mensen mee uit eigen stad of dorp. Die willen niet herkend worden door buurtkinderen. Dat zwarte pieten zwart zijn vanwege het door de schoorsteen klimmen vind ik voldoende om het argument van racisme van tafel te vegen.
In Amsterdam is het kruis van de mijter gehaald omdat het aanstootgevend zou zijn voor mensen die en ander geloof aanhangen. Waar is dan het einde? Stuur die mensen a.u.b. op een opvoedcursus…
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

lanier schreef:In Amsterdam is het kruis van de mijter gehaald omdat het aanstootgevend zou zijn voor mensen die en ander geloof aanhangen. Waar is dan het einde? Stuur die mensen a.u.b. op een opvoedcursus…
Moet er dan een einde zijn? Waarom zouden we onze tradities niet eens nader mogen bekijken om te zien welke elementen problematisch kunnen zijn.

Ja ik weet dat Sinterklaas uit een katholieke traditie komt maar wat is er mis dat we duidelijke willen maken dat het Sinterklaasfeest voor alle kinderen is en niet enkel voor christelijke en dat we daarom zo'n al te duidelijk christelijk symbool als het kruis verwijderen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Weg dus met Sunterklaas, maar zwarte Piet mag van mij blijven :)
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie