In een ander topic was deze discussie nogal off-topic, maar de manier waarop deze geachte gelovige zich op zijn tenen getrapt voelt steekt mij nogal.Joris schreef:We zijn het er toch over eens dat we iemands geloof niet hoeven te respecteren, maar wel de mens erachter?
Vooral omdat hij in het betreffende topic toch nog even het laatste woord moest hebben aangaande deze kwestie daar waar hij daar in mijn ogen geen recht op heeft, start ik bij deze een spin-off.
Joris verweet mij o.a. erg emotioneel te reageren en nog wat van dat soort beschuldigingen.
Ten eerste vind ik het altijd knap hoe iemand de mate van emotie uit een geschreven woord haalt.
Dat kan slechts ten dele door het woordgebruik in het geschrevene, maar voor het grootste deel is die emotie te wijten aan de emotie waarmee iets gelezen wordt, oftewel reflectie.
Ten tweede wordt aan de hand van die reflectie geconcludeerd dat er in dit geval geen respect wordt getoond voor de mens achter het geloof.
Zonder zich trouwens ook maar 1 moment af te vragen wat er eigenlijk gezegd wordt.
Er wordt namelijk gesteld dat het dogma van betreffende gelovige (in dit geval Joris en het superieure christelijk dogma) een grote mate van onverdraagzaamheid en afkeer en haat toont richting diverse groepen mensen.
Dat is iets waar ik geen enkel respect voor op kan noch wil brengen.
Sterker nog, daartegen trek ik fel van leer, want als er iets schadelijk is voor ware naastenliefde en respect zijn het wel dit soort dogma's.
Als de gelovige (Joris in dit geval) zich daardoor gekrenkt voelt en zich niet gerespecteerd voelt zegt dat alles over hoezeer hij dit verwerpelijke dogma onderschrijft.
En daarmee verdient de persoon op dat moment ook geen enkel respect meer.
Zoals ik al zei in het andere topic, respect moet je verdienen niet afdwingen.
Mijn respect verdient een gelovige pas als hij/zij in niet mis te verstane taal afstand neemt van ALLE denigrerende, moreel verwerpelijke en onetische teksten die zijn dogma rijk is.
HJW en Samante zijn op dit forum daar een voorbeeld van.
Zij geloven in een god, maar niet in de door mensenhanden vervaardigde teksten die machtswellustelingen van weleer opgesteld hebben en hebben toegedicht alszij de afkomstig van die god.
En DAAR heb ik respect voor!
Joris, eldovani, Karssenberg, Willempie e.d. zijn als de dood om afstand te doen van dergelijke teksten want ze zijn bang door water bij de wijn te doen hun geloof te verliezen.
In plaats daarvan proberen ze de negatieve kanten van hun dogma onder het tapijt te schuiven en de nadruk te leggen op de zogenaamd bol van liefde staande kant van hun dogma.
Ze nemen er geen afstand van maar ze moffelen het weg, en verwijten vervolgens met droge ogen diegenen die dat aanstippen respectloos te zijn!
Ik noem dat een ernstige vorm van huichelarij!!
Dus Joris, voordat je mij nog eens van respectloosheid beschuldigd zou ik eerst eens goed in de spiegel kijken en goed nadenken welke respectloosheid naar andersdenkenden je onderschrijft en in stand houd.
Als alle gelovigen zich dat eens zouden gaan realiseren zou een ieder zijn naaste oprecht en waarlijk lief hebben.