Blues-Bob schreef:Stel je beland in een kamer. De deur slaat dicht en wordt op slot gedraaid. In de kamer zit een man op een elektrische stoel. Op een tafel ligt een briefje:
briefje schreef:
Je hebt 5 freethinker pagina's om te besluiten of je gaat gooien met de dobbelsteen. Als je de man losmaakt, vult de kamer zich met mosterdgas tot de dood volgt. Als je niet gooit eveneens. Als je zes gooit overlijdt de man aan een elektrische schok. Als je 1 gooit beland jij op de stoel tot de volgende komt. Als je 2 t/m 5 gooit sterven jullie beiden...
Komen we hier uit? Wat doen we?
Groet,
Bob
Mooi gedachte-experiment, en recht in mijn straatje, om zo te zeggen.
De belangrijkste vraag is de betrouwbaarheid van een briefje geschreven door mensen die medemensen in levensgevaar brengen. Persoonlijk zou ik enkel handelen als er een reële kans was iemand te redden. Ik zou dus kijken of ik een raam kan openkrijgen of zo. Dan zou ik de man losmaken. In alle andere gevallen zou ik niets doen, want als iedereen "niets doen" als imperatief zou nemen, was de man niet op de elektrische stoel terechtgekomen in de eerste plaats.
Doet me denken aan een Duits officier die een moeder liet kiezen welke van haar twee zoons terechtgesteld zou worden. Als ze weigerde te kiezen zouden ze beide sterven. Ze koos voor de oudste, want die had al het meest geleefd. Daarna doodden ze al haar kinderen.