Allemaal naar de alternatieve genezer?

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

kiks
Bevlogen

Allemaal naar de alternatieve genezer?

Bericht door kiks »

Met verbazing zat ik naar 1 vandaag te kijken waarin de waarde van alternatieve geenswijzen werd aangeprezen door een chrirurg namens de vereniging ZonMw. Het credeo schijnt te zijn: we gaan het gebruiken tot bewezen is dat het niet werkt. Klinkt als "god bestaat tot men bewezen heeft dat hij niet bestaat".
Onderzoeksorganisatie ZonMw stelt in Trouw dat Nederlandse artsen veel vaker behandelingen als acupunctuur en ontspanningstherapieën onderdeel moeten laten uitmaken van hun werk. “Het zou een schande zijn als we zorg die werkt, de patiënt onthouden” vertelt Han Jeekel, één van de hoogleraren die bij de organisatie betrokken is. Bovendien zouden die ook vergoed moeten worden.
Wat mij verbaast is dat iemend die bezig is wetenschappelijk bewezen behandelwijzen uit te voeren, andere wetenschappelijke onderzoeken, met name m.b.t. homeopathie, in twijfel te trekken. Moet ik nu ook gaan twijfelen aan de deskundigheid van deze arts, aangezien hij dus een 'te betwijfelen' opleiding heeft genoten?

http://www.hpdetijd.nl/2014-04-09/ieder ... e-genezer/

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Fish
Ontoombaar

Re: Allemaal naar de alternatieve genezer?

Bericht door Fish »

Even Of topic.
Klaas wist jij niet wat van permaculuur?

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 75#p414016" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Gesubsidieerde kwakzalvers draaien bewijslast om.
Hier dus een nieuwsbericht met een kop in de juiste bewoordingen.
Als je dit aan het begin van het artikel gelezen hebt, ben je eigenlijk al klaar om de juiste conclusie te kunnen trekken.
In 2006 won ZonMw de Meester Kackadorisprijs van de Vereniging tegen de Kwakzalverij omdat de organisatie geld beschikbaar heeft gesteld (€ 190.000) om vijf acupuncturisten, vijf homeopaten en vijf natuurartsen de stoomcursus wetenschappelijk onderzoeker te laten volgen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Fish schreef:Even Of topic.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 75#p414016" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn zoon bemoeit zich daarmee.

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Cluny schreef:Gesubsidieerde kwakzalvers draaien bewijslast om.
Hier dus een nieuwsbericht met een kop in de juiste bewoordingen.
Als je dit aan het begin van het artikel gelezen hebt, ben je eigenlijk al klaar om de juiste conclusie te kunnen trekken.
In 2006 won ZonMw de Meester Kackadorisprijs van de Vereniging tegen de Kwakzalverij omdat de organisatie geld beschikbaar heeft gesteld (€ 190.000) om vijf acupuncturisten, vijf homeopaten en vijf natuurartsen de stoomcursus wetenschappelijk onderzoeker te laten volgen.
Aha, de dokter is zelf kwakzalver. Ja dan kan ik zijn uitlatingen wel begrijpen. Ik zou zeggen, maar gauw bewijzen dan dat die alternatieve zaken werken. Ik ben benieuwd.

Groet

kiks
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Och die acupunctuur werkt onwaarschijnlijk goed tegen hypochondrie, overdreven medicijngebruik en overbezorgde ouders. Wettelijk dient een arts eerlijk te zijn tegen zijn patiënt en mag hij in principe geen placebo voorschrijven zonder de patiënt daarvan in te lichten.

Gelul zoals homeopathie en acupunctuur lijken dus misschien een ideaal alternatief doch vergeten de heren en dames doktoors dat ze een walgelijke miljardenzwendel mee in stand houden.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

pallieter schreef:Och die acupunctuur werkt onwaarschijnlijk goed tegen hypochondrie, overdreven medicijngebruik en overbezorgde ouders. Wettelijk dient een arts eerlijk te zijn tegen zijn patiënt en mag hij in principe geen placebo voorschrijven zonder de patiënt daarvan in te lichten.

Gelul zoals homeopathie en acupunctuur lijken dus misschien een ideaal alternatief doch vergeten de heren en dames doktoors dat ze een walgelijke miljardenzwendel mee in stand houden.
Vergeten... of profiteren van?

Sorry als ik daarmee de put vergiftigde, maar in dit soort gevallen lijkt het me niet onwaarschijnlijk.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Ik vind wel, dat alternatieve geneeskunde die bewezen effectief is voorgeschreven en vergoed moet worden Dat ben ik helemaal met het rapport eens.
Oh, wacht eens even. Bewezen geneeskunde heet gewoon reguliere geneeskunde. Kenmerk van alternatieve geneeskunde is, dat het juist niet bewezen is, er geen aanwijzingen zijn dat het werkt, maar toch beoefend wordt.

De Rotterdamse hoogleraar chirurgie en homeopaat Hans Jeekel, betrokken bij het rapport, verwacht dat de meeste alternatieve geneeskunde de toets niet doorstaat. Dat moet volgens hem ook kenbaar worden gemaakt. "Nederlanders besteden steeds meer geld aan dit soort zorg, die vaak niet werkt en soms zelfs verkeerd uitpakt", zegt hij in de krant.

Zo, is hij nu homeopaat af? Waarom dan niet kenbaar gemaakt in het rapport, dat het niet werkt?

Nadat 150 jaar onderzoek naar de werkzaamheid van homeopathie heeft nog geen enkele werkzaamheid aangetoond. Dan toch maar vergoeden en nog meer onderzoek doen?
Waar zit de kronkel om te blijven geloven dat het toch werkt totdat het tegendeel bewezen is? En hoe moet een onderzoeksprotocol er uit zien om te bewijzen, dat iets niet werkt?

Je zou dergelijke normen eens moeten aanvaarden voor de farmaceutische industrie!
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

pallieter schreef:......
Onderschat de macht van de farmaceutische industrie niet, die heeft ook maar éen doel, geld verdienen.
Medicijnen waar ze niet genoeg aan verdienen worden door hen niet ontwikkeld.
Iedereen die kanker in zijn omgeving heeft meegemaakt weet hoeveel een chemokuur vernielt
maar de farmaceutische industrie is er alles aan gelegen deze dure medicijnen te blijven afzetten.
In dat perspectief gezien is onderzoek naar alternatieve geneeswijzes buiten deze club om niet verkeerd.
In Duitsland experimenteert men met hyperthermie maar in Nederland mogen de artsen niet van het ziekenhuisprotocol afwijken terwijl er al enkele zorgverzekeraars zijn die genoemde behandeling in Duitsland gewoon vergoeden.
Laatst gewijzigd door writer op 10 apr 2014 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Een verboden topic dit??? (Je beschikt niet over de nodige permissies om dit forum te lezen)

:crybaby:
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

writer schreef:
pallieter schreef:......
Onderschat de macht van de farmaceutische industrie niet, die heeft ook maar éen doel, geld verdienen.
Iedereen die kanker in zijn omgeving heeft meegemaakt weet hoeveel een chemokuur vernielt
maar de farmaceutische industrie is er alles aan gelegen deze dure medicijnen te blijven afzetten.
In dat perspectief gezien is onderzoek naar alternatieve geneeswijzes buiten deze club om niet verkeerd.
In Duitsland experimenteert men met hyperthermie maar in Nederland mogen de artsen niet van het ziekenhuisprotocol afwijken terwijl er al enkele zorgverzekeraars zijn die genoemde behandeling in Duitsland gewoon vergoeden.
Ik mag toch hopen en aannemen dat onderzoek naar nieuwe geneeswijzen/middelen altijd gehonoreerd wordt? Heeft de farmaceutische industrie zo'n grote vinger in de pap dat nieuwe middelen (bijna) geen kans van slagen krijgen?
Echter: Homeopathie, steenoplegging, kristalgeneenskunde e.d. kunnen we toch bijna niet meer (medisch gezien) serieus nemen?? Het werkt voor een enkeling (en dat uis prima), maar je kunt het niet gaan gebruiken in de reguliere geneeskunde.
Wordt in Nl. onderzoek niet gesubsidieerd? Verder ben ik me bewust dat dit een heel vreemd (soms ZIEK) wereldje is, als je je erin gaat begeven en verdiepen. Geld is en blijft een hele grote drijfveer.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

kiks schreef:Met verbazing zat ik naar 1 vandaag te kijken waarin de waarde van alternatieve geenswijzen werd aangeprezen door een chrirurg namens de vereniging ZonMw. Het credeo schijnt te zijn: we gaan het gebruiken tot bewezen is dat het niet werkt.".
Je zou mogen verwachten dat hetgeen natuurwetenschappelijk niet bestaat niet toegepast wordt. Immers ook al bestaat iets niet de op niets gebaseerde (be)handelwijzen bestaan wel. Geen energiemeridianen die men kan aanprikken maar een klaplong veroorzaken met datzelfde geprik kan weer wel.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

ZonMW is vast geen vereniging, want die hebben leden.
Het zal wel een stichting zijn, hoewel de website daar niet helder over is:
http://www.zonmw.nl/nl/over-zonmw/over-zonmw/" onclick="window.open(this.href);return false;

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

writer schreef:Onderschat de macht van de farmaceutische industrie niet, die heeft ook maar éen doel, geld verdienen.
Natuurlijk wordt er verdiend. Aan beide zijden trouwens. Daar is, zolang het verdienen niet het doel alleen is, niks mis mee. Maar daar gaat het hier niet om. Hiet wordt aangegeven dat artsen moeten doorverwijzen naar da alternatieven, en daarna zien we welke therapiëen al dan niet werken. Ik zou niet graag als een soort experiment mijn ogen laten laseren bijvoorbeeld. En waarom sluiten de alternatieven zich niet aan bij de gangbare procedures? Die duren lang, kosten de industrie veel geld, maar zijn in ieder geval vooraf voldoende getest, en niet tijdens het gebruik pas. Missers in de medische wereld moet je m.i. zo veel mogelijk zien te vermijden. Experimenteren houdt in dat risico's verhoogd worden.

Groet

kiks
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

dikkemick schreef:

Een verboden topic dit??? (Je beschikt niet over de nodige permissies om dit forum te lezen)

:crybaby:
Ik denk een aparte overleg-rubriek voor het beheer. Ik kan het bewuste topc ook niet zien.

Groet

kiks
Plaats reactie