Ik wil zelf graag beginnen met deze foto.

Rechts meneer Janmaat, in het midden mevrouw Rost van Tonningen-Heubel en links Wim Vreeswijk.
Alleen de laatste is nu nog politiek actief in de extreemrechtse hoek.
Het bericht, een zijspoor in een wilderstopic dat mij motiveerde om dit Janmaat topic te openen.
Daar wil ik graag het artikel tegenover leggen van welke ik de foto heb gekopieerd.Cas schreef:Even een zijspoor wat indirect met Geert Wilders te maken heeft. Gisteravond was op TV ook een reportage over Wil Schuurman, mevrouw Janmaat. Ik vond het een interessante uitzending. Behalve dat het persoonlijk verhaal indrukwekkend was, vond ik het ook vooral frappant dat de tijdsgeest en het politieke klimaat enorm is veranderd sinds de jaren 80. De uitspraken van Janmaat die destijds erg controversieel waren en collectief werden genegeerd, zouden tegenwoordig weinig meer voorstellen en als normaal worden gezien. Het is verbazingwekkend eigenlijk dat het toen in de jaren 80 als extreemrechts werd gezien het tegenwoordig politiek correct is geworden. Je ziet hierbij een ontwikkeling van Janmaat, Bolkestein, Fortuyn tot aan Wilders. Zelfs PvdA'ers hebben kritische geluiden over de multiculturele samenleving geuit.
De rehabilitatie van extreem-rechts
Hans Janmaat was een (neo)fascistische kwal en racist.Het idee dat Hans Janmaat, de leider van de Centrumpartij en de Centrumdemocraten, een miskend profeet was die het failliet van de multiculturele samenleving voorzag. Een stem uit onverwachte hoek heeft deze stelling nu inzet gemaakt van het publieke debat. ‘Zou Janmaat niet gerehabiliteerd moeten worden?’ vragen theatermakers Sadettin Kirmiziyüz en Marjolein van Heemstra zich af. Met die vraag als startpunt maakten zij een theatervoorstelling waarin Hans Janmaat wordt vergeleken met de Bijbelse profeet Jeremia, ‘de klager die gelijk krijgt, de huilende profeet die door zijn eigen volk werd aangevallen’.
Gelukkig heeft zijn gekluns en onvermogen om sympathie uit te stralen enige vermakelijke persiflages opgeleverd die na al die jaren nog een schaterlach bij mij opwekken.
Is het tijd voor een rehabilitatie?
Een belachelijk idee!