Wat is er mis met Wakker Dier?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Lucy
Forum fan

Wat is er mis met Wakker Dier?

Bericht door Lucy »

Hallo iedereen,

Ik dacht dat je hier werkelijk álles mocht plaatsen, dus ik dacht: laat ik dit onderwerp ook eens aansnijden.
Namelijk: ik snap er niks van dat stichting Wakker Dier zoveel kritiek krijgt! Oké, het zal vast wel zo zijn dat ze het een en ander overdrijven. Maar ik vind zeker dat ze goede punten hebben! Zo is het één van de weinige stichtingen die zich inzet voor het welzijn van kweekvissen, want daar maakt niemand zich druk om. En voor konijnen die gefokt worden voor consumptie. En een aantal jaren geleden hadden ze acties tegen het onverdoofd castreren van biggetjes, en tegen het expres aan bloedarmoede laten lijden van kalfjes om het vlees ´mooi´ blank te krijgen! Dat is natuurlijk volkomen terecht, want dat was heel barbaars en totaal onnodig! En ze hebben met beide acties gelukkig ook nog succes gehad!
Ik snap ook niet dat zoveel mensen die plofkipcampagne van Wakker Dier flauwekul vinden! Die kippen moeten immers 24 uur per dag in hun eigen uitwerpselen staan, wat natuurlijk zeer pijnlijk is. En ze groeien veel te snel, en hebben te weinig plaats! Maar waarom zouden zoveel mensen nou zoveel kritiek hebben op zo´n dierenwelzijnsorganisatie?? Zou het ze dan stiekem ook niet om hun portemonnee gaan, dat ze enkel erop letten dat alles zo duurder wordt en het ze verder allemaal niks kan schelen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom de meeste Nederlanders zo tegen Wakker Dier zijn...
-'Mits goed gelezen, is de Bijbel het beste argument
voor atheïsme ooit.' (I. Asimov)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
Kurdy

Re: Wat is er mis met Wakker Dier?

Bericht door Kurdy »

Is dat zo?
Ik heb dat eigenlijk nog nooit eerder gehoord.
Wat voor kritiek zou men kunnen hebben op Wakker Dier?
Volgens mij overdrijven ze echt niet maar wellicht dat de boodschap die zij brengen niet zo populair is bij mensen die zonder schuldgevoel vlees willen consumeren.

Ps. Ik eet vlees.
Draken

Bericht door Draken »

Lucy schreef:Ik dacht dat je hier werkelijk álles mocht plaatsen, dus ik dacht: laat ik dit onderwerp ook eens aansnijden.
Dat kan nog een malse diskussie worden, voor sommigen is dit een harig onderwerp.
Namelijk: ik snap er niks van dat stichting Wakker Dier zoveel kritiek krijgt! Oké, het zal vast wel zo zijn dat ze het een en ander overdrijven. Maar ik vind zeker dat ze goede punten hebben!
Er zijn natuurlijk mensen die op alle slakjes zout leggen, maar ik dacht dat Wakker Dier in Nederland redelijk geaccepteerd wordt? Anders dan bijvoorbeeld het Dierenbevrijdingsfront is WD meestal zo mak als een schaap.
Ik snap ook niet dat zoveel mensen die plofkipcampagne van Wakker Dier flauwekul vinden! Die kippen moeten immers 24 uur per dag in hun eigen uitwerpselen staan, wat natuurlijk zeer pijnlijk is. En ze groeien veel te snel, en hebben te weinig plaats! Maar waarom zouden zoveel mensen nou zoveel kritiek hebben op zo´n dierenwelzijnsorganisatie?? Zou het ze dan stiekem ook niet om hun portemonnee gaan, dat ze enkel erop letten dat alles zo duurder wordt en het ze verder allemaal niks kan schelen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom de meeste Nederlanders zo tegen Wakker Dier zijn...
Dat de behandeling van vleeskuikens bij de konijnen af is, is een waarheid als een koe. Maar volgens de Volkskrant heeft ook die aktie succes dus Wakker Dier heeft wel wat veren in de reet verdiend.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Draken schreef:
Lucy schreef:Ik dacht dat je hier werkelijk álles mocht plaatsen, dus ik dacht: laat ik dit onderwerp ook eens aansnijden.
Dat kan nog een malse diskussie worden, voor sommigen is dit een harig onderwerp.
Lees de forum regels zou ik zeggen.

Draken schreef:Dat de behandeling van vleeskuikens bij de konijnen af is, is een waarheid als een koe.
:D

Overigens weet ik niet of de kuikens dat ook vinden.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

WakkerDier krijgt van alle kanten kritiek over zich heen.

Vanuit de veehouderij en vanuit de supermarktketens krijgen ze te horen dat ze niet zo moeten zeuren.
Vanuit de veganisterij krijgen ze de kritiek veel te soft te zijn, omdat ze geen abolitionisten zijn.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Jagang schreef:WakkerDier krijgt van alle kanten kritiek over zich heen.

Vanuit de veehouderij en vanuit de supermarktketens krijgen ze te horen dat ze niet zo moeten zeuren.
Vanuit de veganisterij krijgen ze de kritiek veel te soft te zijn, omdat ze geen abolitionisten zijn.
Lijkt me ontrecht, vooral dat laatste. Je kunt best zowel veganist zijn, als best doen om het lijden van dieren die toch geslacht gaan worden te verminderen. Je gaat toch ook niet protesteren tegen pijnstillers omdat ze de ziekte niet genezen?
Ik wens u alle goeds
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Zo is het één van de weinige stichtingen die zich inzet voor het welzijn van kweekvissen.
Waarmee ze aantonen dat overdrijven altijd nóg erger kan.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Kurdy

Bericht door Kurdy »

Dat beloof ik schreef:Waarmee ze aantonen dat overdrijven altijd nóg erger kan.
Eenieder zijn mening hoor maar ik kan me niet voorstellen wat hier overdreven aan is.
Wakker Dier schreef:Tot op de dag van vandaag worden vissen echter nog steeds levend gestript (ingewanden verwijderd), levend ingevroren of in een zoutbad gegooid. Wetenschappers noemden de dodingmethode van vis eerder het ergste dierenleed in de vlees- en vissector. “Al sinds 1990 doet men loze beloftes en wordt er onderzoek gedaan naar diervriendelijkere slachtmethodes. Als vissen konden gillen zou het allemaal veel sneller gaan,” aldus Hanneke van Ormondt van Wakker Dier: “daarom gillen wij vanaf vandaag voor de vissen.”

In augustus beloofde de voorzitter van het Productschap Vis (in Netwerk) dat de kweekvissen tilapia, paling en meerval, ‘binnen enkele maanden’ als eersten zouden worden verdoofd voor de slacht. Nu, een half jaar later, blijkt dat de verdoving nog niet is ingevoerd. De drie soorten kweekvis worden nog steeds zonder verdoving geslacht: de ingewanden worden weggesneden, de vissen worden levend ingevroren of in zout gegooid. De pijnlijke doodstrijd duurt van enkele minuten tot meer dan een half uur.

In de uitzending van Netwerk vertellen wetenschappers van Imares dat een tilapia nadat deze is ingevroren nog bij bewustzijn is en dus kan voelen dat zijn ingewanden worden verwijderd. De vis zou zelfs nog kunnen voelen als hij de hete pan in gaat. De vis kan echter niet bewegen omdat hij is onderkoeld, en gillen kan hij ook niet. Meervallen ondergaan op grote schaal hetzelfde lot als de tilapia in de uitzending. Palingen worden levend in het zout gegooid om hen van hun slijmlaag te ontdoen. Uit onderzoek van Wakker Dier blijkt dat niet alleen de slijmlaag, maar ook de volledige opperhuid wordt weggebrand, terwijl de paling volledig bij bewustzijn is. Cosmetisch arts dr. Robert Schoemacher vergeleek dit eerder al met: “alsof over je hele lichaam tegelijk sigaretten worden uitgedrukt.”

Viskweek is de snelstgroeiende voedselproducerende sector en groeit in Nederland sinds de jaren ’90 met zo’n 11% per jaar. De hele viskweeksector produceerde in 2007 zo’n 11 ton vis (jaarverslag LEI 2007). De meest gekweekte vissen in Nederland zijn paling, meerval en tilapia. Wakker Dier zet zich in voor de kweekvissen, want voor vissen in kwekerijen bestaan geen welzijnsregels.

Volgens de wet moeten alle dieren snel en pijnloos worden gedood. Ondanks dat wetenschappelijk onderzoek in opdracht van de Europese Commissie uitwees dat vissen pijn, angst en stress ervaren, gelden voor vissen andere regels dan voor andere dieren. Dierwetenschappers verkozen in 2005 de gruwelijke slachtmethode van vissen als het ergste dierenleed in de vee- en vissector. Wakker Dier voert al jaren campagnes tegen de onverdoofde slacht van vissen. In 2001 al kondigde staatssecretaris Faber maatregelen aan tegen het vissenleed, maar deze plannen bleven na de val van het paarse kabinet in een la liggen. Na onderzoek van Wakker Dier riep een Kamermeerderheid landbouwminister Veerman op om in te grijpen. Veerman greep niet in, hoewel hij toegaf dat de slachtmethode niet acceptabel was.
http://www.wakkerdier.nl/persberichten/ ... t-beloftes" onclick="window.open(this.href);return false;
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Peter van Velzen schreef: Lijkt me ontrecht, vooral dat laatste. Je kunt best zowel veganist zijn, als best doen om het lijden van dieren die toch geslacht gaan worden te verminderen. Je gaat toch ook niet protesteren tegen pijnstillers omdat ze de ziekte niet genezen?
Er wordt ook vrij verschillend op gereageerd vanuit die hoek.
Voor de één is het "beter iets dan niets", als een soort tussenstation onderweg naar...
En de ander reageert meer principieel, en zegt dat grotere hokken de slacht nog net goedpraten.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Draken schreef:
Dat de behandeling van vleeskuikens bij de konijnen af is, is een waarheid als een koe. Maar volgens de Volkskrant heeft ook die aktie succes dus Wakker Dier heeft wel wat veren in de reet verdiend.
Haha, dat is wel een leuke woordspeling, nu we het over dieren in de vee-industrie hebben: dat het bij de konijnen af is, is een waarheid als een koe! :lol:
Maar er zijn heel veel protestreacties tegen die campagne van Wakker Dier. Zo zijn er heel veel mensen die zeggen dat Wakker Dier 'gewoon tuig' is, dat 'niks af weet van hoe dieren leven.' En dat het schreeuwers zouden zijn. (Daar ben ik het eerlijk gezegd wel mee eens. Ik bedoel: je wordt doodgegooid met radiospotjes van deze stichting, en als je aan de computer zit, zie je ook veel reclame van hun tussendoor op je scherm. Maar ik stoor me daar absoluut niet aan! Dit is nou eenmaal iets heel belangrijks, dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen! En hoe zouden ze het anders moeten doen??
Maar ook de supermarkten klagen steen en been over Wakker Dier. Ze zeggen dingen als: 'Voor Wakker Dier doen we het toch nooit goed!' Daar hebben ze wel gelijk in, geloof ik. Ik vind wel dat Wakker Dier ook eens moet benadrukken wat bedrijven, supermarkten etc. wél goed doen! Maar verder moet ik ze, denk ik, 100% gelijk geven, en snap ik totaal niet waarom sommige mensen ze 'tuig' noemen! Die stichting houdt zich toch altijd gewoon aan de wet, toch??
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Kurdy schreef:I
Volgens mij overdrijven ze echt niet maar wellicht dat de boodschap die zij brengen niet zo populair is bij mensen die zonder schuldgevoel vlees willen consumeren.
Ps. Ik eet vlees.
Inderdaad, dat vind ik prachtig, dat u dat zegt! :thumbright: Er zijn ook heel veel mensen die zeggen dat ze het helemaal met goede doelen als Wakker Dier eens zijn. En dat ze die feiten met die plofkip schande vinden enzo. Maar als ze dan in de supermarkt staan, kiezen ze wel voor de plofkip en voor ander goedkoop vlees! [-X Bah, wat hypocriet! :x (Trouwens, voor vissen en andere waterdieren bestaan een Beter Leven Kenmerk (nog) niet. Er schijnt ook nog heel veel onbekend te zijn over de manier waarop vissen leven. Daar moeten ze maar eens heel veel onderzoek naar gaan doen, hoor! En nog iets heel anders: er bestaan plannen om vlees in de toekomst te gaan vervangen door insecten!! Nou, eerlijk gezegd zou ik dat niet willen hoor! Die zien er echt niet smakelijk uit met al die pootjes enzo)! :-&
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Jagang schreef:WakkerDier krijgt van alle kanten kritiek over zich heen.

Ja, maar dat is mijn vraag nou: waarom krijgen ze die kritiek? Want elk dier heeft toch recht op een dierwaardig leven?
Zo kom ik regelmatig op een nieuwssite. Als daar berichten worden geplaatst over dierproeven, worden mensen helemaal hysterisch, noemen ze het vaak dierenmishandeling, vinden ze dat het moet stoppen etc. Ik kan me dat wel voorstellen, maar ik ben het daar niet mee eens. Want zoals ik al eens heb gezegd: ik vind het inderdaad vreselijk, maar volgens mij is het wel nodig. Maar als er dan een nieuwsbericht komt over bijvoorbeeld de plofkip, krijg je inderdaad van die reacties als: 'Ze moeten niet zeuren!' En: 'Ach, het zijn maar dieren!' Er was laatst zelfs iemand die zei: 'Het kan me niks schelen als een dier een rotleven heeft gehad, zolang ik maar kan eten!' :shock: Snapt u dat nou, dat het ene niet erg wordt gevonden en het andere wel? :roll:
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Dat beloof ik schreef:
Zo is het één van de weinige stichtingen die zich inzet voor het welzijn van kweekvissen.
Waarmee ze aantonen dat overdrijven altijd nóg erger kan.
Hoezo, vissen zijn toch net zo goed dieren?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Kurdy schreef: In de uitzending van Netwerk vertellen wetenschappers van Imares dat een tilapia nadat deze is ingevroren nog bij bewustzijn is en dus kan voelen dat zijn ingewanden worden verwijderd. De vis zou zelfs nog kunnen voelen als hij de hete pan in gaat.

Woww.. een ingevroren vis die nog wat voelt, en die visboer zal ook niet makkelijk kunnen werken als hij bij bevroren vis de ingewanden verwijderd? :shock:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Fish schreef:
Kurdy schreef: In de uitzending van Netwerk vertellen wetenschappers van Imares dat een tilapia nadat deze is ingevroren nog bij bewustzijn is en dus kan voelen dat zijn ingewanden worden verwijderd. De vis zou zelfs nog kunnen voelen als hij de hete pan in gaat.

Woww.. een ingevroren vis die nog wat voelt? :shock:
Ja, natuurlijk, die is dan nog niet meteen dood! Als-ie ingevroren wordt, is dat sowieso heel pijnlijk! En misschien is hij nog niet dood als hij uiteindelijk wordt opengesneden (ik weet niet wat ze precies bedoelen), ik weet niet hoeveel tijd daar precies tussenzit. Maar het is in ieder geval een feit: levend en onverdoofd opensnijden, invriezen, zouten, of gewoon urenlang naar adem laten happen, dat zouden we met andere dieren ook niet accepteren! Maar dat heb ik al eens gezegd.
Laatst gewijzigd door Lucy op 05 mar 2014 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie