Wie ben ik?
Moderator: Moderators
Wie ben ik?
Goedemiddag allemaal. Ik zit sinds een paar weken denk ik op dit forum. Wat mij opvalt is de gezellige sfeer onderling en het respect dat er uit de meeste reacties spreekt. Dat bevalt mij zeer. Er werd mij gevraagd in een ander topic om mij een beetje voor te stellen. Bij deze wil ik daaraan voldoen.
Ik ben opgegroeid in een open en totaal ongelovig gezin. Daar was niets mis mee, maar toch begon ik tijdens mijn tienerjaren te zoeken naar 'de zin des levens'. Ik kwam via via in aanraking met het christendom, waar ik tot mijn 16e eigenlijk niets van wist. De komende jaren heb ik geprobeerd mijn draai te vinden binnen deze religie, maar uiteindelijk heb ik moeten concluderen dat ik een te vrije geest heb en mij niet aan dogma's kan en wil conformeren. Ik kreeg op de middelbare school een klassieke opleiding en daar hou ik nog steeds aan vast. Uiteindelijk ben ik nu weer terug bij af. Weer 'gewoon' positief atheïst, zoals elk mens geboren wordt en zo is het goed. Als ik al herboren ben, dan ben ik een herboren heiden, in de Grieks/Romeinse manier van denken.
Wel moet ik zeggen, dat het gevoel van ergens thuishoren (buiten het eigen gezin) nog steeds aan mij knaagde. Ik zocht een platform om mijzelf te kunnen uiten en meten met andere vrijdenkers. Voor mij was de keuze om vrijmetselaar te worden een logisch gevolg. En ik kan zeggen dat dit voor mij persoonljk de oplossing is. Fijne mensen om me heen daar en iedereen brengt zijn eigen denkbeelden mee, wat telkens weer nieuwe inzichten biedt die ik kan gebruiken om mijn waarheid te zoeken.
Mijn interessegebieden zijn religie, filosofie, geschiedenis, en taalkunde. Ik probeer de verbanden te zoeken tussen deze gebieden. Mijn helden zijn o.a. Richard Dawkins, Sam Harris, Daniel Dennet, Christopher Hitchens en Dan Barker. Zij hebben mij geholpen om een positief wereldbeeld te vinden, zelfs als fundamentalisten dit proberen te dwarsbomen. Waar heb ik een hekel aan? Creationisme & ID, dogmatisch denken en vooroordelen.
Ik hoop hier nog veel te leren en af en toe mijn bescheiden bijdrage te kunnen leveren.
Ik ben opgegroeid in een open en totaal ongelovig gezin. Daar was niets mis mee, maar toch begon ik tijdens mijn tienerjaren te zoeken naar 'de zin des levens'. Ik kwam via via in aanraking met het christendom, waar ik tot mijn 16e eigenlijk niets van wist. De komende jaren heb ik geprobeerd mijn draai te vinden binnen deze religie, maar uiteindelijk heb ik moeten concluderen dat ik een te vrije geest heb en mij niet aan dogma's kan en wil conformeren. Ik kreeg op de middelbare school een klassieke opleiding en daar hou ik nog steeds aan vast. Uiteindelijk ben ik nu weer terug bij af. Weer 'gewoon' positief atheïst, zoals elk mens geboren wordt en zo is het goed. Als ik al herboren ben, dan ben ik een herboren heiden, in de Grieks/Romeinse manier van denken.
Wel moet ik zeggen, dat het gevoel van ergens thuishoren (buiten het eigen gezin) nog steeds aan mij knaagde. Ik zocht een platform om mijzelf te kunnen uiten en meten met andere vrijdenkers. Voor mij was de keuze om vrijmetselaar te worden een logisch gevolg. En ik kan zeggen dat dit voor mij persoonljk de oplossing is. Fijne mensen om me heen daar en iedereen brengt zijn eigen denkbeelden mee, wat telkens weer nieuwe inzichten biedt die ik kan gebruiken om mijn waarheid te zoeken.
Mijn interessegebieden zijn religie, filosofie, geschiedenis, en taalkunde. Ik probeer de verbanden te zoeken tussen deze gebieden. Mijn helden zijn o.a. Richard Dawkins, Sam Harris, Daniel Dennet, Christopher Hitchens en Dan Barker. Zij hebben mij geholpen om een positief wereldbeeld te vinden, zelfs als fundamentalisten dit proberen te dwarsbomen. Waar heb ik een hekel aan? Creationisme & ID, dogmatisch denken en vooroordelen.
Ik hoop hier nog veel te leren en af en toe mijn bescheiden bijdrage te kunnen leveren.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Re: Wie ben ik?
Wel, ik kom ook uit een ongelovig gezin, maar die zingevingsdrang heb ik nooit gehad.
Ik ben dan ook mijn hele leven atheïste gebleven.
Verder delen we wel enkele zaken denk ik als ik het zo doorneem.
Hoop dat je hier een hoop plezier gaat beleven.
Ik ben dan ook mijn hele leven atheïste gebleven.
Verder delen we wel enkele zaken denk ik als ik het zo doorneem.
Hoop dat je hier een hoop plezier gaat beleven.
welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Welkom op dit forum Henry.
Kun je nog uitleggen wie er op je avatar afgebeeld staat?
Born OK the first time
Is dat niet Marx in zijn jonge jaren ??Rereformed schreef:Welkom op dit forum Henry.
Overigens welkom hier Henry !
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Het is wel iemand in zijn jonge jaren, maar bepaald niet Marx. Het is Albert Pike. Bedankt voor de woorden van welkom overigens.
Welkom, als ik het rijtje met inspirerende persoonlijkheden bekijk, dan kijk ik naar links (boekenplank) en zie ze direct in beeld. 'The four horseman" hebben hun stempel gezet.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Welkom Henry
Goed dat je een eigen topic hebt geopend.
Hier kan men wat meer "op de man spelen"
Een vraag van mijn kant.
Het lijkt me, dat je nog steeds iets van spiritualiteit zoekt;
Alleen niet binnen kadertjes of gebonden aan dogma's.
Vrijmetselarij is belangrijk voor je en je toont dat mede door je avatar.
De eerste opzet van deze vereniging in de tijd van een ontluikend vrijdenken, wat alleen mogelijk was in het verborgene, kan ik heel goed begrijpen en volgen.
Maar hoe kun je dat verenigen met de vrijheid van denken (in Nederland) in onze moderne tijd?
Daar door de traditie tot op de dag van vandaag, er erg veel regels zijn.
Of ben je internationaal mede actief binnen oorden met strenge religieuze maatschappijen?
Goed dat je een eigen topic hebt geopend.
Hier kan men wat meer "op de man spelen"

Een vraag van mijn kant.
Het lijkt me, dat je nog steeds iets van spiritualiteit zoekt;
Alleen niet binnen kadertjes of gebonden aan dogma's.
Vrijmetselarij is belangrijk voor je en je toont dat mede door je avatar.
De eerste opzet van deze vereniging in de tijd van een ontluikend vrijdenken, wat alleen mogelijk was in het verborgene, kan ik heel goed begrijpen en volgen.
Maar hoe kun je dat verenigen met de vrijheid van denken (in Nederland) in onze moderne tijd?
Daar door de traditie tot op de dag van vandaag, er erg veel regels zijn.
Of ben je internationaal mede actief binnen oorden met strenge religieuze maatschappijen?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Welkom!
Groet, Sytze
Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
vrijmetselaars vereren toch the Great Architect Of The Universe?
welkom, misschien kan je wat meer vertellen over vrijmetselarij?
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
In Nederland noemen we dit de 'Opperbouwmeester des Heelals' Het gaat echter niet om aanbidding maar om een symbool, of allegorie dan wel zinnebeeld. Aangezien veel mensen voor zichzelf een persoonlijk beeld vormen van een 'Hoger Beginsel' wordt dit met deze term aangeduid. In de maatschappij zie ik twee grote splijtzwammen om het maar zo te noemen, ten eerste religie en ten tweede politiek. Hoewel de VM geen dogma's kent, is er wel een harde afspraak dat er over deze twee onderwerpen geen discussie wordt gevoerd binnen de loges. Zoals vermeld zou dit nu juist de eenheid kapot maken. In de Constitutions zoals Anderson dit heeft opgeschreven begin 18e eeuw staat het volgende:zalwel schreef:vrijmetselaars vereren toch the Great Architect Of The Universe?
"A Mason is oblig'd by his Tenure, to obey the moral Law; and if he rightly understands the Art, he will never be a stupid Atheist nor an irreligious Libertine. But though in ancient Times Masons were charg'd in every Country to be of the Religion of that Country or Nation, whatever it was, yet 'tis now thought more expedient only to oblige them to that Religion in which all Men agree, leaving their particular Opinions to themselves; that is, to be good Men and true, or Men of Honour and Honesty, by whatever Denominations or Persuasions they may be distinguish'd; whereby Masonry becomes the Center of Union, and the Means of conciliating true Friendship among Persons that must have remain'd at a perpetual Distance. "
In hedendaagse termen zou dit wat anders opgeschreven moeten worden, omdat termen als atheïst in die tijd een compleet andere lading hadden dan tegenwoordig. De term Atheïsme is iets wat Huxley in de 19e eeuw heeft vastgelegd. Maar waar het om gaat is het tweede gedeelte, waarin te lezen is dat een VM alleen gehouden is aan wat voor ieder mens waarde heeft. 'true Friendship among Persons that must have remain'd at a perpetual Distance'. En dat hun persoonlijke (geloofs)overtuigingen hier geen plaats hebben. Juist door iedereen vrij te laten in de invulling van de ObdH kunnen de VM's in vrijheid praten. Ik kan niet spreken namens DE Vrijmetselarij, maar alleen vanuit mijzelf. Voor mij betekent de ObdH absoluut geen God o.i.d. maar eerder een drang om ieder mens als persoon te zien en niet als een onderdeel van een bepaalde levensovertuiging. Ik zou het eerder invullen als 'de universele rechten van de rechten van de mens'. De ObdH is dus niet iets dat je kunt aanbidden, maar staat symbool voor wat een ieder daar aan invulling wil geven. Natuurlijk zijn er wel broeders die dit voor zich invullen als God. Aangezien de loges een afspiegeling zijn van de maatschappij, zul je in Nederland weinig orthodoxe christenen tegenkomen, maar in de VS is dit veel meer het geval. In de loges kan dus prima gesproken worden over religie als een maatschappelijk verschijnsel, maar er zal nooit gepoogd worden om iemand een mening op te leggen.
Dat is juist. Spiritualiteit betekent voor mij het samenkomen met geestverwanten. Dat kan op een forum zoals dit, maar dat is toch onpersoonlijk. De werkwijze binnen een loge bieden mij een goede vorm. En inderdaad zonder dogma's. Misschien wel binnen een kader.Mariakat schreef: Het lijkt me, dat je nog steeds iets van spiritualiteit zoekt; Alleen niet binnen kadertjes of gebonden aan dogma's.
Met regels doel je op afspraken binnen de VM neem ik aan? Ja, dat lijkt in tegenspraak. De VM leunt zwaar op tradities. Aan de ene kant creëert dat een sfeer van vertrouwen en samenhorigheid. Aan de andere kant geeft dit aan dat er gebruikt wordt gemaakt van tradities die al milennia terug te vinden zijn binnen diverse filosofische stromingen. Het samen beleven van rituelen is iets dat veel mensen aanspreekt. Ik zal proberen een voorbeeld te geven. Zelfs mensen die nooit naar de kerk gaan bijv. zie je tijdens de kerstnacht ineens wél in de kerk. Het verschil zit hem in de universele waarheden. Bij een kerkdienst wordt de komst van het licht in de wereld ingevuld als zijnde de komst van de verlosser. Dat is een invulling van een idee binnen een bepaalde christelijke traditie, die overigens binnen bijna alle andere tradities ook terug te vinden is. Binnen de VM wordt dit idee van de komst van het licht (ter vergelijking) rond de winter zonnewende wel gebruikt, maar wordt iedereen vrijgelaten in de invulling hiervan. Ik kan mij in dit voorbeeld niet vinden in de sprookjes rondom het kerstverhaal, maar zie wel de kracht van het idee van het licht dat in de wereld komt. Zo kan ik samen met een rooms-katholiek of moslim prima samen genieten van een maçonniek ritueel, terwijl ik dat samen met hem/haar niet kan tijdens een kerstnacht dienst. In deze optiek haalt een maçonniek ritueel alle onnodige poespas weg en zoekt alleen de universele waarde die voor elk mens gelijk is.Mariakat schreef:Daar door de traditie tot op de dag van vandaag, er erg veel regels zijn.
Deze begrijp ik niet helemaal. Kun je dit wat beter uitleggen misschien.Mariakat schreef:Of ben je internationaal mede actief binnen oorden met strenge religieuze maatschappijen?
Groetjes van Henry II
Wat dan wel?and if he rightly understands the Art, he will never be a stupid Atheist nor an irreligious Libertine

Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.