voorstellen
Moderator: Moderators
voorstellen
Hallo. Ik zal hier de nick Kairyu aanhouden (aangezien ik niks beters wist), en ik ben 20 jaar oud.
Pas redelijk recent ben ik gestopt met geloven. Dit is nogal een wat apart proces voor mij geweest, met vele lastige momenten. Ik ben van plan er in deze topic/getuigenissen er wat verder op in te gaan, maar ik heb onder andere te maken gehad met compulsive gedachten rond geloof. Een snelle uitleg is daarom niet snel te geven. Het is ook zo vers dat ik nog niet de stap heb gezet er openlijk tegen iedereen uit over te komen, hoewel ik dat wel zou kunnen.
Verder is het ook wel het vermelden waard dat ik enige worstelingen heb gehad rond het rationeel benaderen van gebedsgenezing(ook weer gepaard met een periode van compulsive gedachten en angsten). Ook dit is ook niet snel uit te leggen
Mijn doel is hier eigenlijk wat te groeien in mijn kennis over een paar onderwerpen, en ook wat meer ontspannen met mijn eigen nieuwe atheisme om kan gaan. Ik heb al een week of 2 zonder registratie de forums bezocht, maar toch, heeft iemand wat tips waar ik het beste kan beginnen? Eindresultaat van post is wat rommelig, maar ik zal het hierbij laten als opening.
Pas redelijk recent ben ik gestopt met geloven. Dit is nogal een wat apart proces voor mij geweest, met vele lastige momenten. Ik ben van plan er in deze topic/getuigenissen er wat verder op in te gaan, maar ik heb onder andere te maken gehad met compulsive gedachten rond geloof. Een snelle uitleg is daarom niet snel te geven. Het is ook zo vers dat ik nog niet de stap heb gezet er openlijk tegen iedereen uit over te komen, hoewel ik dat wel zou kunnen.
Verder is het ook wel het vermelden waard dat ik enige worstelingen heb gehad rond het rationeel benaderen van gebedsgenezing(ook weer gepaard met een periode van compulsive gedachten en angsten). Ook dit is ook niet snel uit te leggen
Mijn doel is hier eigenlijk wat te groeien in mijn kennis over een paar onderwerpen, en ook wat meer ontspannen met mijn eigen nieuwe atheisme om kan gaan. Ik heb al een week of 2 zonder registratie de forums bezocht, maar toch, heeft iemand wat tips waar ik het beste kan beginnen? Eindresultaat van post is wat rommelig, maar ik zal het hierbij laten als opening.
-
Jinny
Re: voorstellen
Welkom, er zit voldoende kennis hier, dus dat zit wel goed.
Dienstmededeling,
Deze link geeft in het kort het gedrag van het forum weer voor newbies.
Dienstmededeling,
Deze link geeft in het kort het gedrag van het forum weer voor newbies.
Bedankt. Als iemand nog specifiek wat wil weten,vraag maar raak, dat is voor mij ook iets simpeler. Zal ergens als ik wat meer vrije tijd en energie heb een wat uitgebreidere achtergrond geven, heb daar ook persoonlijke behoefte aan.
Heb in de wachttijd de mededeling gelezen inderdaad. Zie de noodzaak er wel van in op het internet.
Heb in de wachttijd de mededeling gelezen inderdaad. Zie de noodzaak er wel van in op het internet.
Welkom Kairyu
Je lijkt het op dit moment niet echt gemakkelijk te hebben, maar het komt vast wel goed.
Je lijkt het op dit moment niet echt gemakkelijk te hebben, maar het komt vast wel goed.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Welkom, ook namens mij. Ik hoop dat je nu niet al te veel compulsieve gedachten hebt, want die kunnen behoorlijk lastig zijn (heb er ook een paar gehad). Of je hier veel kennis zult opdoen, dat weet ik niet. Hangt er vanaf wat je wilt weten. Enkele deelnemers hier zijn bezonder goed in weten waar je bepaalde kennis kunt vinden.
Als je meer over mij wilt weten:
Peter
Als je meer over mij wilt weten:
Peter
Ik wens u alle goeds
Welkom, doe het rustig aan. Het topic getuigenissen staat er over een paar jaar ook nog wel. Maar ben natuurlijk altijd benieuwd hoe het is verlopen. Elk verhaal is eigenlijk uniek.Kairyu schreef: Pas redelijk recent ben ik gestopt met geloven. Dit is nogal een wat apart proces voor mij geweest, met vele lastige momenten. Ik ben van plan er in deze topic/getuigenissen er wat verder op in te gaan, maar ik heb onder andere te maken gehad met compulsive gedachten rond geloof. Een snelle uitleg is daarom niet snel te geven. Het is ook zo vers dat ik nog niet de stap heb gezet er openlijk tegen iedereen uit over te komen, hoewel ik dat wel zou kunnen.
Grt,
Piet.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Welkom Kairyu.
Uit welke denominatie kom je?
Uit welke denominatie kom je?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Onze kerk was vroeger gereformeerd en droeg ook die naam (als het goed is), maar enkele jaren geleden is hij in de PKN opgegaan als protestantse kerk. In de praktijk een niet erg zware gemeente, vooral de laatste jaren niet. Van huis uit is evolutie nooit echt een issue geweest.
Ik heb al langer de gedachte om het een en het ander nog eens op te schrijven, ook voor mijzelf ter referentie. Verder is het ook een soort van therapeutisch, ik heb er nog steeds het idee opgekropte gevoelens te hebben. Zo'n jaar of 2 geleden, enkele voordat ik echt atheïst werd, heb ik al op een engelstalig forum een heel verhaal in een keer opgeschreven. Ik overweeg nog dat stuk te kopiëren in deze topic, een aardig stuk van de gebeurtenissen tot dan toe staat erin. Voor religieuze dwangneuroses heb ik ook al wat problemen gehad, wat daar ook opgeschreven staat.PietV. schreef:Welkom, doe het rustig aan. Het topic getuigenissen staat er over een paar jaar ook nog wel. Maar ben natuurlijk altijd benieuwd hoe het is verlopen. Elk verhaal is eigenlijk uniek.Kairyu schreef: Pas redelijk recent ben ik gestopt met geloven. Dit is nogal een wat apart proces voor mij geweest, met vele lastige momenten. Ik ben van plan er in deze topic/getuigenissen er wat verder op in te gaan, maar ik heb onder andere te maken gehad met compulsive gedachten rond geloof. Een snelle uitleg is daarom niet snel te geven. Het is ook zo vers dat ik nog niet de stap heb gezet er openlijk tegen iedereen uit over te komen, hoewel ik dat wel zou kunnen.
Grt,
Piet.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Welkom op dit forum Kairyu. Er lopen hier veel personen rond die een lange worsteling met het geloof hebben ervaren, waaronder ikzelf. Compulsiviteit was ook mij niet vreemd en jarenlang was atheïsme voor mij een absoluut ondenkbare gedachte. Toch gaat het ontwenningsproces op den duur zo ver door dat je op een gegeven moment het omgekeerde niet meer kunt voorstellen. Een mens zit vreemd in elkaar.
Ik heb dit tien jaar geleden ook als een therapeutische bezigheid ervaren. Daar groeide na jaren een heel boek uit: http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Kairyu schreef:Ik heb al langer de gedachte om het een en het ander nog eens op te schrijven, ook voor mijzelf ter referentie. Verder is het ook een soort van therapeutisch, ik heb er nog steeds het idee opgekropte gevoelens te hebben. Zo'n jaar of 2 geleden, enkele voordat ik echt atheïst werd, heb ik al op een engelstalig forum een heel verhaal in een keer opgeschreven. Ik overweeg nog dat stuk te kopiëren in deze topic, een aardig stuk van de gebeurtenissen tot dan toe staat erin. Voor religieuze dwangneuroses heb ik ook al wat problemen gehad, wat daar ook opgeschreven staat.
Ik heb dit tien jaar geleden ook als een therapeutische bezigheid ervaren. Daar groeide na jaren een heel boek uit: http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
Hallo Kairyu,
welkom op het forum
. Ik ben benieuwd naar je stukje, maar het heeft geen haast.
Waar je het beste kan beginnen, ligt ook aan waar je interesses het meest liggen.
welkom op het forum
Waar je het beste kan beginnen, ligt ook aan waar je interesses het meest liggen.
Kaiyru. Welkom hier.
Compulsieve gedachten is, voor mij, een bekend fenomeen in de religieuze wereld.
Deze gedachten zijn vaak een gevolg om de " situatie onder controle te houden" .
Begin rustig bij getuigenissen van afvalligen. Een feest van herkenning !
Voor mij zijn de drogredenen van religieuzen ware 'eye-openers' voor atheisten in spé
Compulsieve gedachten is, voor mij, een bekend fenomeen in de religieuze wereld.
Deze gedachten zijn vaak een gevolg om de " situatie onder controle te houden" .
Begin rustig bij getuigenissen van afvalligen. Een feest van herkenning !
Voor mij zijn de drogredenen van religieuzen ware 'eye-openers' voor atheisten in spé
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Ik heb er al enkele gelezen. Voor mij speelde echter meer negative argumenten tegen geloven een rol. Ik heb al op De Atheist zo ongeveer alles gelezen, plus Dawkins en Hitchens op dat gebied.
Met dit tempo ben ik snel van de moderatie af ;p
Met dit tempo ben ik snel van de moderatie af ;p