Meedenken over een landelijk artikel

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

zdDog
Geregelde verschijning
Contacteer:

Meedenken over een landelijk artikel

Bericht door zdDog »

Beste Allen, ik ben een lid van de ASP hier en beheer samen met anderen het forum hier. We zijn klein en in wording en ik nodig jullie uit om mee te denken over een artikel in de Spits of Metro (1/4 pagina, weet niet precies hoeveel woorden)...het eerste opzetje (wat mij betreft geheel anders mag worden) staat onder en is van mijn pen...ik hoor graag kritiek, suggesties, misschien wel een hele tekst

Het moet volgens mij voldoen aan:
1) het moet m.i. een visitekaartje zijn voor een nieuwe wereldvisie op samenleven MET elkaar

2) het moet liefst geen radicalen aantrekken, maar mensen die "klaar zijn" met religie in politiek en school

3) het moet m.i. leden trekken naar hier (http://forum.atheistisch-seculiere-partij.nl)

4) geen moeilijke taal (als Laceisme etc) omdat we dan een belangrijk deel van onze doelgroep gaan missen

de ASP...want religie verbroedert NIET!

Helaas is Nederland weer getuige geweest van de onmacht van ons systeem om te gaan met religieuze intolerantie...(korte omschrijving laatste incident)

U herinnert zich nog de moord op Theo van Gogh, het misbruik in katholieke instellingen, de commotie om een internet filmpje enz.

Waarschijnlijk denkt u dat scheiding van kerk en staat bij wet is geregeld, helaas...er zijn zelfs wetten die religieuze groeperingen een oneerlijk voordeel gunnen ten koste van de belastingbetaler en dit voordeel stevig hebben verankerd.

De ASP staat voor volledige scheiding van religie en staat, openbaar onderwijs als enige vorm, het de-polariseren van de samenleving door religieuze groepen gelijk te stellen met alle andere Nederlanders want...de basis voor tolerantie begint DAAR!
Ik zie jullie suggesties graag tegemoet, met dank zdDog
Oscardebest

Re: Meedenken over een landelijk artikel

Bericht door Oscardebest »

Ik vind het een goed initiatief, hopelijk werkt het. Misschien zou de tweede alinea weggehaald kunnen worden. Dit ziet men als daden van 1 of enkele personen en dat vind men niet horen bij een hele religie of bij religie in het algemeen. Het zou ook vervangen kunnen worden door een stuk over slechte daden die wel door de meerderheid van de religieuzen gepleegd worden. De vierde alinea zou ook langer gemaakt kunnen worden als de tweede verdwijnt. Dat lijkt mij de belangrijkste alinea aangezien de belangrijkste standpunten daarin worden beschreven.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

zdDog schreef:4) geen moeilijke taal (als Laceisme etc) omdat we dan een belangrijk deel van onze doelgroep gaan missen
Welk deel is dat?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Oscardebest

Bericht door Oscardebest »

De tekst is bedoeld om nieuwe aanhang van de ASP te verkrijgen. De die-hard atheïsten kennen de ASP vaak al, nu zijn de mensen die er minder mee bezig zijn maar wel voor een seculierder Nederland zijn aan de beurt denk ik. Het grote publiek moet de ASP leren kennen, anders komen er geen stemmen. Ik denk dat de moeilijkere woorden daarom uit de tekst gelaten worden, maar dit is slechts een vermoeden.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Wat laïcisme is, is voer voor de middelbare school.
Men zoekt toch geen neanderthalers, hoop ik?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
zdDog
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door zdDog »

Jagang schreef:
zdDog schreef:4) geen moeilijke taal (als Laceisme etc) omdat we dan een belangrijk deel van onze doelgroep gaan missen
Welk deel is dat?
haha, de basis van de heel brede piramide?
zdDog
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door zdDog »

Jagang schreef:Wat laïcisme is, is voer voor de middelbare school.
Men zoekt toch geen neanderthalers, hoop ik?
Nee, maar wellicht ook "de gewone man/vrouw" op straat die snapt dat de scheiding tussen religie en staat nu eindelijk eens doorgevoerd moet worden, maar zich niet veel verder wil verdiepen in filosofisch denken...?
zdDog
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door zdDog »

Oscardebest schreef:Ik vind het een goed initiatief, hopelijk werkt het. Misschien zou de tweede alinea weggehaald kunnen worden. Dit ziet men als daden van 1 of enkele personen en dat vind men niet horen bij een hele religie of bij religie in het algemeen. Het zou ook vervangen kunnen worden door een stuk over slechte daden die wel door de meerderheid van de religieuzen gepleegd worden. De vierde alinea zou ook langer gemaakt kunnen worden als de tweede verdwijnt. Dat lijkt mij de belangrijkste alinea aangezien de belangrijkste standpunten daarin worden beschreven.
Prima toevoeging...alles is open...en ja, we moeten nog iets met de laatste alinea om de link naar de ASP website/forum te leggen

ik hoop dat onze penningmeester werk gaat maken om te kijken of we fondsen kunnen krijgen van de RD foundation for Reason & Science
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

@zdDog. Dank voor je suggestie.

Ik ben van mening dat zo'n artikel weinig heilzaam zal werken. Je bereikt alleen de atheisten en de sympathisanten. Religieuzen zullen ze zich niet aangesproken, maar alleen bevestigd worden in hun (voor)oordelen over de "verderfelijke seculiere samenleving". Met als gevolg, een (verdere)tweedeling in de samenleving
Ik ben een sterke voorstander van de discussie met gelovigen. Het prikkelen van gelovigen om met seculieren/atheisten in discussie te gaan. Ze evangeliseren vaak o zo graag. Doen wij het omgekeerde. De confrontatie zoeken, niet in de loopgraven gaan zitten en ach en wee klagen, maar de aanval te kiezen.
Daar bereik je m.i. veel meer mee!

(Nogmaals, mijn persoonlijke mening. Het vertolkt niet de mening van het team van FT)
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
zdDog
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door zdDog »

@biemer

elk perspectief wordt gewaardeerd. Het is echter niet de bedoeling om religieuzen aan te trekken (sinds de verhuizing van ons oude reclamerijke forum zijn er weinig die-hards overgebleven), hoewel er misschien niet eens een probleem zou zijn om dan lid te worden van de ASP of te sympathiseren...zolang religie maar besloten blijft tot de huiskamer...

maar ik zie graag alternatieven uit eigen hand, dit was slechts een prikkelend opzetje ;)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

zdDog schreef:Nee, maar wellicht ook "de gewone man/vrouw" op straat die snapt dat de scheiding tussen religie en staat nu eindelijk eens doorgevoerd moet worden, maar zich niet veel verder wil verdiepen in filosofisch denken...?
Ik denk dat je A: De "normale" man/vrouw onderschat, en B: Je moet realiseren dat wie zich niet verdiept/wil verdiepen in het wezen van seculariteit, niet eens weet waar de scheiding tussen kerk en staat te trekken.
(Om eerlijk te zijn betwijfel ik zelfs in hoeverre ASP-ers "aan de top" dat op een objectieve wijze kunnen.)

Dan blijven er twee alternatieven over.
  • 1. Je doet een beroep op mensen die niet teveel willen nadenken, en daarmee vooral op "volgelingen".
    Nadeel is dat je hiermee de vijandige manier van denken binnenhaalt waarvan het religieuze voetvolk zich ook bedient.

2. Je gaat op zoek naar meer onafhankelijke denkers. Niet per sé "filosofen", maar mensen die het kunnen en willen opbrengen om mee te denken. Nadeel is dat dat minder gezellig is, omdat er dan constant subversieve krachten werkzaam zijn binnen de ASP.
Maar geen vooruitgang zonder kritiek, wel?
Is dat niet de kern van verlicht denken?

Mijn standpunt is het volgende: Je moet mensen aantrekken die er blijk van geven te kunnen en willen nadenken.
Mensen die dit niet kunnen of willen, moet niets in de weg worden gelegd, want we leven ten slotte in een democratie.
Maar ga ze in hemelsnaam niet aanmoedigen, alleen voor electoraal gewin.
De PVV heeft Henk en Ingrid al in de zak.
Laat ze daar, die mensen ga je niet veranderen.

Tenzij je wil dat de ASP een dogmatische partij wordt met "wijze mannen" aan de top, en gepeupel onderaan.
Of tenzij je wil dat de ASP uiteindelijk net zo middelmatig wordt als de kliek die nu om de paar jaar een stoelendans doet.

Goede politiek leent zich niet voor de fastfoodcultuur van gemakkelijke, hapklare brokken a-la McWilders.
Henry Ford
zdDog
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door zdDog »

Je hebt hier zeker een punt/ dilemma

Maar om in de politiek te komen zul je in ieder geval voldoende stemmers moeten meekrijgen.

Dat er veel "gewone" mensen zijn die het gedachtengoed van de piratenpartij ondersteunen heeft niet geleid tot 1 zetel.

Dus ik ben bang dat we ook de Henk en Ingrid zullen moeten binnenhalen, we hebben zowel rechtse als linkse rakkers binnen de kleine kliek van ASP-ers, maar een partij van de rede willen we wel zijn en blijven.

(op een zijnoot: ik heb gisteren een onderwerp gestart "Magna Carta" om hier richting aan te geven).

Ik ben zelf nogal rebels en hou niet van woorden als "leider", in een hiërarchische setting wil ik nogal eens op tenen trappen. :angel12:
Jinny

Bericht door Jinny »

Dat erg rechtse welke ook binnen de partij rondging was |(buiten wat andere zaken buiten de partij) voor mij ook een reden om even de brui eraan te geven.
zdDog
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door zdDog »

En toch...

ik ben een linkse rakker, maar ik meen dat de linkse partijen een hoop laten liggen waardoor partijen als de PVV een voedingsgrond krijgen.

Ik herken de rechtse kant van de partij, maar weet dat er stevig gediscussieerd wordt en soms hard tegen hard, en... ik vind dat nodig!

we zijn nl. niet links of rechts, maar de rede vind je vaak wel door de uitersten te pakken, dat te bediscussieren en uiteindelijk de meningen eruit te filteren en de feiten over te houden.

Kortom, de kunst zit 'm volgens mij in het niet alleen maar zoeken naar gelijkgestemden, maar ondanks polariserende meningen toch met elkaar dat pintje te kunnen pakken na het tumult....da's ook verdraagzaamheid toch?

Dus...kom gerust weer langs, het is heus veilig, haha :twisted:
Jinny

Bericht door Jinny »

zdDog,
(buiten wat andere zaken buiten de partij)
Niet alleen wat er rondging.
Het was een vd zaken, niet de hoofdzaak.
De belanghebbenden hier en bij de partij weten wat er aan de hand is.
Ik weid er verder niet over uit hier.
Plaats reactie