Landbouwgif tast hersenen aan

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Citaat:
Risico's
Volgens toxicoloog Henk Tennekes en docent nieuwe risico's Jeroen van der Sluijs van de Universiteit Utrecht krijgen we in Nederland dagelijks tussen de 1 en 2 milligram imidacloprid binnen via onder meer groente, fruit, aardappelen, rijst en thee.

Bij iemand van 70 kilo is het gif volgens de officiële EU-norm pas schadelijk bij 4,2 mg (0,06 mg per kilo lichaamsgewicht). Uit de bevindingen van het Japanse onderzoek leiden Van der Sluijs en Tennekes af dat de EU-norm duizend keer scherper zou moeten zijn.

Bijensterfte
Veel imkers leggen al jaren een relatie tussen imidacloprid en bijensterfte. In Nederland sterft jaarlijks gemiddeld 25 tot 30 procent van de volken. Er lijkt ook gevaar voor de mens te zijn, bleek vorig jaar.
Eet smakelijk!
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Loekie1
Diehard

Re: Landbouwgif tast hersenen aan

Bericht door Loekie1 »

Dat geldt niet voor biologische producten neem ik aan.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Imidacloprid lijkt me niet toegestaan in de biologische landbouw, het zou er dus niet op moeten zitten.

Hoe toxisch het is weet ik niet dus over die normen kan ik niks zeggen.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Gelukkig begrijp ik het inmiddels allemaal niet meer. :wink:

Enfin: Die bijen evolueren er wel weer overheen.
Een deel van de populatie is ongetwijfeld al resistent, zonder dat we het weten.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Zou de resistentie-ontwikkeling bij bijen net zo snel gaan als bij bacteriën, denk je?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Loekie1 schreef:Dat geldt niet voor biologische producten neem ik aan.
Nee daar zitten van nature al schadelijke stoffen in :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

Jagang schreef:Enfin: Die bijen evolueren er wel weer overheen.
Een deel van de populatie is ongetwijfeld al resistent, zonder dat we het weten.
Waarom denk je dit? Zijn er specifieke aanwijzingen voor?
doctorwho schreef:Nee daar zitten van nature al schadelijke stoffen in
Zijn dat dan weer stoffen die niet in onbiologische producten zitten?
the possible ranks higher than the actual
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

vegan-revolution schreef:Zou de resistentie-ontwikkeling bij bijen net zo snel gaan als bij bacteriën, denk je?
Oh, nee, daar duurt het nu al te lang voor.
Ze planten zich dan ook langzamer voort dan bacteriën, en alleen een resistente koningin heeft werkelijk nut voor een kolonie.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

qualia schreef:
Jagang schreef:Enfin: Die bijen evolueren er wel weer overheen.
Waarom denk je dit? Zijn er specifieke aanwijzingen voor?
Insecten zijn eerder resistent geworden tegen meerdere soorten landbouwgif.
http://www.insectscience.org/10.166/abstract29.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelfs ratten worden as we speak immuun voor het bestaande rattengif.
We mogen aannemen dat iets dergelijks bij bijen vroeg of laat ook zal gebeuren.

Evolutie is een geval apart, en in gevallen een meer dan waardige tegenstander.
Henry Ford
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

Jagang schreef: Insecten zijn eerder resistent geworden tegen meerdere soorten landbouwgif.
Ik weet het niet, ik voel me een vreselijke leek op dit gebied maar ik kom ook dit stukje tegen:
Toen vliegen en muggen na een zekere tijd resistent werden tegen het insectengif DDT, zag men daarin een bewijs voor evolutie. Daarop volgende onderzoeken hebben echter aangetoond, dat er altijd al genetische varianten van DDT resistente insecten waren. Alle resistente insecten van de huidige tijd zijn nakomelingen van deze zeldzame varianten. Het is eenvoudig zo, dat de niet resistente soorten grotendeels zijn uitgestorven, terwijl de resistente zich verder konden vermenigvuldigen.

De resistente vliegen en muggen, waarvan hier sprake is, worden verklaard door zeldzame genotypen*, die niet ten prooi zijn gevallen aan de massasterfte na de inzet van het gif. De DDT-resistente soorten leefden reeds voor de inzet van het gif (1).

Bij dit voorbeeld kan zelfs niet van micro-evolutie gesproken worden, omdat er geen nieuwe informatie in de genen gekomen is. Er zijn geen nieuwe eigenschappen ontstaan, maar er is slechts een extreme verschuiving van de frequentie van bepaalde eigenschappen opgetreden. Daarbij is niets nieuws ontstaan (2).

Ook dit zogenaamde voorbeeld voor evolutie vindt men tot op heden nog steeds in verschillende schoolboeken (3) (4), hoewel de bovenvermelde uitleg algemeen juist geacht wordt.

http://www.0095.info/nl/index_stellinge ... _nl15.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jagang schreef:Zelfs ratten worden as we speak immuun voor het bestaande rattengif.
We mogen aannemen dat iets dergelijks bij bijen vroeg of laat ook zal gebeuren.
Lijkt me een gekke vergelijking met ratten. Ik weet niet hoe verstandig het is om van dit soort dingen maar gewoon uit te gaan!
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Qualia,
Als ik jou was zou ik me bij mijn onrust niet aan de hand laten nemen door een creatio-website die in de weer is om tegen de lopende verklaring van het uitwaaieren van soorten in te gaan met alles wat ze kunnen aandragen.
Zodra je micro- en/of macroevolutie ziet staan moet je verdacht zijn op yecreationisten.
Hier staat wat betrouwbaarder info:
http://evolution.berkeley.edu/evolibrar ... oscales_01" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ergens de omgevingstoestanden veranderen, of dieren trekken naar andere omgevingen dan is het niet anders dan logisch dat die andere toestanden een nadeliger effect hebben op de insecten/ratten die daar minder tegen kunnen en dat de exemplaren die daar beter tegen kunnen evenzo makkelijker overleven en voortplanten.
Dat verschil in reageren op (ver)andere(nde) omstandigheden komt dan voort uit de al bestaande genetische verschillen die tot dat moment geen voortplantingsverschil gaven en daarna wel.

Het is bepaald niet zo dat de andere omstandigheden een nieuwe eigenschap binnen een enkel individu veroorzaken.
Wel is het zo dat er ook een toevallige mutatie kan opkomen die de bestaande enkele populatie uit elkaar kan laten groeien.

Kijk voor vollediger info hier:
http://evolution.berkeley.edu/evolibrar ... 0_0/evo_42" onclick="window.open(this.href);return false;

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

heeck schreef: aan de hand laten nemen door een creatio-website
Dat zie ik nu inderdaad, als ik naar de thuispagina ga.
heeck schreef:Als ergens de omgevingstoestanden veranderen, of dieren trekken naar andere omgevingen dan is het niet anders dan logisch dat die andere toestanden een nadeliger effect hebben op de insecten/ratten die daar minder tegen kunnen en dat de exemplaren die daar beter tegen kunnen evenzo makkelijker overleven en voortplanten.
Dat verschil in reageren op (ver)andere(nde) omstandigheden komt dan voort uit de al bestaande genetische verschillen die tot dat moment geen voortplantingsverschil gaven en daarna wel.
Maar hoe zit het nu juist met de resistentie van insecten in bekende gevallen? Zijn er bv meer gevallen bekend waarin een insectensoort zich aanpast dan gevallen waarin die het niet haalt?
Hoe geldig is het om uit te gaan van een 'ze zullen zich wel aanpassen'?

Heb je daar toevallig een specifieke linkje over aan te bieden mbt de bijenvraag?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Qualia schreef:1)Maar hoe zit het nu juist met de resistentie van insecten in bekende gevallen?
2)Zijn er bv meer gevallen bekend waarin een insectensoort zich aanpast dan gevallen waarin die het niet haalt?
3)Hoe geldig is het om uit te gaan van een 'ze zullen zich wel aanpassen'?
4)Heb je daar toevallig een specifieke linkje over aan te bieden mbt de bijenvraag?
ad 1)
Zoals ik dacht te hebben verduidelijkt zijn er vaak exemplaren die niet (helemaal) dood gaan.
Denk aan de bacteriële resistenties tegen antibiotica waarbij mensen hun kuur niet afmaken, wat tot gevolg heeft dat er toch enkele bacteriën overblijven die kennelijk per stuk een partiële resistentie hadden.
ad 2)
Kijk maar naar alle voorbeelden die je kunt bedenken van onuitroeibare soorten. Daarbinnen zullen er vele zijn waarvan wel 80% de pijp uitging en 20% overleefde en die 20% na een paar rondjes vermenigvuldigen de taak van de overleden soortgnoten overneemt.
De omgeving kan vanzelf zo sterk wijzigen dat het overlijden zoveel exemplaren treft dat er onvoldoende overblijven om de populatie weer op te bouwen.
ad 3)
Wat kort door de bocht:
In populaties met veel exemplaren vergroot je de kans op wat buitenissiger exemplaren en dat rechtvaardigt de kreet "ze zullen zich wel aanpassen" voldoende.
ad 4)
Moet je zelf even goegelen met die latijnse kreet, samen met "imker".
Dan kom je voldoende onderzoeken en opinies tegen over de concentratie van dat middel in slootwater en de korrelatie met bijensterfte, imkerzorg en/of de varaomijt.
Het pleit is kennelijk nog niet beslecht

R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Qualia, als één soort evolueert, evolueren alle soorten.
De snelheid waarmee een soort kan evolueren, is mede afhankelijk van de voortplantingssnelheid.

Ratten planten zich snel voort, maar nog altijd in kleinere getallen dan veel insecten.
MAW: Als ratten resistent kunnen worden tegen gif, zullen de meeste insectensoorten dit zéker kunnen.
Henry Ford
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

heeck schreef:
qualia schreef:
1)Maar hoe zit het nu juist met de resistentie van insecten in bekende gevallen?
2)Zijn er bv meer gevallen bekend waarin een insectensoort zich aanpast dan gevallen waarin die het niet haalt?

ad 1)
Zoals ik dacht te hebben verduidelijkt zijn er vaak exemplaren die niet (helemaal) dood gaan.
Denk aan de bacteriële resistenties tegen antibiotica waarbij mensen hun kuur niet afmaken, wat tot gevolg heeft dat er toch enkele bacteriën overblijven die kennelijk per stuk een partiële resistentie hadden.
ad 2)
Kijk maar naar alle voorbeelden die je kunt bedenken van onuitroeibare soorten. Daarbinnen zullen er vele zijn waarvan wel 80% de pijp uitging en 20% overleefde en die 20% na een paar rondjes vermenigvuldigen de taak van de overleden soortgnoten overneemt.
De omgeving kan vanzelf zo sterk wijzigen dat het overlijden zoveel exemplaren treft dat er onvoldoende overblijven om de populatie weer op te bouwen.
Dat was toch niet precies wat ik vroeg, hoewel ik je gemakkelijk verkeerd kan begrijpen of misschien gewoon een domme vraag stel.

Mijn vraag was hoeveel bekende gevallen er zijn waarbij een insectensoort (mede) door gifstoffen volledig uitsterven. En hoeveel bekende gevallen er zijn van aanpassing. Ik heb hiernaar gezocht op internet maar bevind me blijkbaar zo ver buiten mijn know-how gebied, dat ik geen antwoord vind (noch een diskwalificatie van de vraag).

Ik vraag me dat af omdat ik probeer in te schatten hoe waarschijnlijk het is dat bepaalde bijen(soorten) resistent zullen worden.
Jagang schreef:Qualia, als één soort evolueert, evolueren alle soorten.
De snelheid waarmee een soort kan evolueren, is mede afhankelijk van de voortplantingssnelheid.
Maar dit impliceert dan ook dat met een eenvoudige resistentie van de bijen het probleem niet noodzakelijk is opgelost. De volgende in de rij staat klaar om met uitsterven bedreigt te worden bij een eventuele resistentie?
Jagang schreef:MAW: Als ratten resistent kunnen worden tegen gif, zullen de meeste insectensoorten dit zéker kunnen.
Ik begrijp je redenering maar ik vind het toch wat gemakkelijk. Gif? Welk gif en in welke hoeveelheden, met welke regelmaat, dat soort dingen lijken me wel voorwaarde om zo'n vergelijking zinnig te maken.
Plaats reactie