Vraag aan de twijfelaars
Moderator: Moderators
Vraag aan de twijfelaars
Ik heb eigenlijk een vraag aan de 'twijfelaars' .... niet denigrerend bedoeld, hoor. Maar jullie die het niemandsland tussen religie en atheïsme bevolken, wat doet zo'n bericht nu met jullie?
Natuurlijk ook zij die desondanks stellig blijven geloven in jullie bijbel, blijft dit geloof nog steeds rotsvast?
(mod: als hier een nieuw topic van gemaakt moet worden .... )
Natuurlijk ook zij die desondanks stellig blijven geloven in jullie bijbel, blijft dit geloof nog steeds rotsvast?
(mod: als hier een nieuw topic van gemaakt moet worden .... )
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Re: Vraag aan de twijfelaars
Ik denk dat het niet veel uitmaakt voor twijfelaars, het is immers niet de religie maar de "religieuzen" die in de fout gaat/gaan.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Maar het is toch 'hun' god die het allemaal toelaat?Fish schreef:Ik denk dat het niet veel uitmaakt voor twijfelaars, het is immers niet de religie maar de "religieuzen" die in de fout gaat/gaan.
Of werden die arme jongens gestraft voor daden in een vorig leven?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Er zijn verschillende ontsnappingsclausule's. Aangezien er momenteel alleen maar gecamoufleerde gelovigen hier rondlopen. Moet je het antwoord zoeken in het kwaad; de beproeving; het antwoord zullen we vinden als we dood zijn; Gods wegen zijn ondoorgrondelijk; god is niet verantwoordelijk etc. Een scala aan antwoorden van één regel tot een studie die honderden bladzijden beslaat. Als je dan ook nog reïncarnatie hier binnen plaatst, dan kun je dus ook een visie plaatsen dat ze gestraft worden voor datgene wat ze ooit fout hebben gedaan. Hierna zijn dus de priesters aan de beurt en zo gaan we nog een tijdje door.HenkM schreef:
Maar het is toch 'hun' god die het allemaal toelaat?
Of werden die arme jongens gestraft voor daden in een vorig leven?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
deze even meeverhuizen dan maar.
Het verbaast me niet, eerlijk gezegd, het wekt afschuw op (en het herinnert me er weer aan hoe voorzichtig ik moet zijn om uit te gaan van de rechtvaardigheid van mijn huidige cultuur) dat dit soort dingen op zo'n grote schaal gebeurd zijn, in de naam van de wetenschap en in de naam van geloof.
Waarom zou het met mij, als niemandslandbevolker, iets anders doen dan met jou?
HenkM schreef: Ik heb eigenlijk een vraag aan de 'twijfelaars' .... niet denigrerend bedoeld, hoor. Maar jullie die het niemandsland tussen religie en atheïsme bevolken, wat doet zo'n bericht nu met jullie?
Het verbaast me niet, eerlijk gezegd, het wekt afschuw op (en het herinnert me er weer aan hoe voorzichtig ik moet zijn om uit te gaan van de rechtvaardigheid van mijn huidige cultuur) dat dit soort dingen op zo'n grote schaal gebeurd zijn, in de naam van de wetenschap en in de naam van geloof.
the possible ranks higher than the actual
- collegavanerik
- Superposter
theodicee: waarom laat god het lijden toe?
Daar zijn heel veel dikke boeken over volgeschreven. Het antwoord is dat er geen antwoord is.
Daar zijn heel veel dikke boeken over volgeschreven. Het antwoord is dat er geen antwoord is.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Omdat ik, zoals PietV stelde, géén ontsnappingsclausule heb. Ik kan het niet afschuiven.qualia schreef:deze even meeverhuizen dan maar.
HenkM schreef: Ik heb eigenlijk een vraag aan de 'twijfelaars' .... niet denigrerend bedoeld, hoor. Maar jullie die het niemandsland tussen religie en atheïsme bevolken, wat doet zo'n bericht nu met jullie?
Ik wéét dat er geen god bestaat. En ook al is er niet altijd een echte keuze mogelijk, die is er in al deze gevallen wel degelijk. Hier gaat het om (de misbruik) weloverwogen situaties, die voorbereid moeten worden. Het belang van het kind wordt totaal achteloos terzijde geschoven; door hen die dat belang juist zouden moeten verdedigen.
Niet helemaal:collegavanerik schreef:theodicee: waarom laat god het lijden toe?
Ik heb het hier specifiek over (christelijke) kinderen. Opgevoed in zijn 'leer'.
Ik heb hier dus de volgende scenario's:
1. het weet er van, en doet niets omdat het een keuze is van de misdadiger zelf
2. het weet er van, en vindt het gepast
3. het weet er niet van
De onderliggende vraag is eigenlijk: waar wordt het bestaan van zo'n god op gebaseerd?
- collegavanerik
- Superposter
De enige logische conclusie is: Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist. Iedereen die dat ontkent houdt zichzelf voor de gek, precies zoals mishandelde huisvrouwen zichzelf de schuld geven wanneer hun echtgenoten ze mishandelen.HenkM schreef:Niet helemaal:collegavanerik schreef:theodicee: waarom laat god het lijden toe?
Ik heb het hier specifiek over (christelijke) kinderen. Opgevoed in zijn 'leer'.
Ik heb hier dus de volgende scenario's:
1. het weet er van, en doet niets omdat het een keuze is van de misdadiger zelf
2. het weet er van, en vindt het gepast
3. het weet er niet van
De onderliggende vraag is eigenlijk: waar wordt het bestaan van zo'n god op gebaseerd?
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Hmm, ik geloof toch dat ik meer op je topictitel en minder op je 'niemandsland tussen geloven en atheïsme' had moeten varen. Ik heb je verkeerd begrepen, behoor niet tot je 'doelgroep'.HenkM schreef:Omdat ik, zoals PietV stelde, géén ontsnappingsclausule heb. Ik kan het niet afschuiven.
Ik wéét dat er geen god bestaat. En ook al is er niet altijd een echte keuze mogelijk, die is er in al deze gevallen wel degelijk. Hier gaat het om (de misbruik) weloverwogen situaties, die voorbereid moeten worden. Het belang van het kind wordt totaal achteloos terzijde geschoven; door hen die dat belang juist zouden moeten verdedigen.
Maar ja, als iemand niet door alle ellende in de wereld gaat twijfelen aan de goedheid van een almachtige god, waarom zou hij dan door deze specifieke ellende gaan twijfelen? Het antwoord ligt denk ik bij Christenen in de erfzonde?
the possible ranks higher than the actual
En het gekunstelde bedenksel van de erfzonde is wel zo'n ongelooflijk kulantwoord. Hoe krijgen die monotheïsten het bedacht.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Zonde is sterker dan geloof. Want er is schijnbaar wel erfzonde, maar geen erfheiliging.
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
- GetBigFast
- Forum fan
Van dit soort vragen moet ik altijd lachen: "Waarom laat god het lijden toe?" God laat niks toe, god bestaat naar alle waarschijnlijkheid niet. Ook om "het" lijden moet ik lachen, alsof (het) lijden een indentiteit is.collegavanerik schreef:theodicee: waarom laat god het lijden toe?
Zelfde poep, andere dag.
-
Jinny
Toch is de vraag van CvE een vraag waar sommige gelovigen het erg moeilijk mee hebben.
En dus een terechte en goede vraag.
Buiten of hij voor jou bestaat of niet.
Ja. Voor mij ook.Jim schreef:Toch is de vraag van CvE een vraag waar sommige gelovigen het erg moeilijk mee hebben.
Dit topic is namelijk een vraag aan hen voor wie hun geloof (nog) niet geheel is afgeschreven.
M.i.h.b. : wat is er nu voor nodig om in te zien dat geloof in wat voor godheid dan ook nergens op gestoeld kan zijn.