Vertrouwen op 'de satan'
Moderator: Moderators
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Vertrouwen op 'de satan'
Mjaja,
Vandaag ging ik naar huis, trein van Eindhoven naar het dorp waar ik woon,
Zag ik een figuur lopen met een trui waarop een groot bokkeding met een duivelskruis naar beneden op stond gedrukt, met daarom heen engelse tekst in de trend van "ik vertrouw op de satan" en zoiets allemaal.
Je vraagt je letterlijk af wat dat soort mensen bezielt, en daar bedoel ik dan niet 'de satan' mee.
Ergens vind het hele 'satansverering' met "kleine knaagdieren offeren langs de weg", zoals dat in Amerika wel eens gebeurt, best wel achtelijk.
Nu zullen niet al die figuren zo zijn uiteraard, maar dan nog vind ik het een vreemde bezigheid.
Dat iemand in iets gelooft wat dan "positief" is, in de relatieve zin van het woord wel te verstaan, kan ik me indenken. Maar zoiets?
Op dit forum wordt vooral gediscusseerd met mensen die een Christelijke insteek hebben.
Maar wat zijn jullie ervaringen als atheist, agnost of skepticus zijnde met dergelijke mensen?
Wel eens een discussie met zoiemand gevoerd?
Zag ik een figuur lopen met een trui waarop een groot bokkeding met een duivelskruis naar beneden op stond gedrukt, met daarom heen engelse tekst in de trend van "ik vertrouw op de satan" en zoiets allemaal.
Je vraagt je letterlijk af wat dat soort mensen bezielt, en daar bedoel ik dan niet 'de satan' mee.
Ergens vind het hele 'satansverering' met "kleine knaagdieren offeren langs de weg", zoals dat in Amerika wel eens gebeurt, best wel achtelijk.
Nu zullen niet al die figuren zo zijn uiteraard, maar dan nog vind ik het een vreemde bezigheid.
Dat iemand in iets gelooft wat dan "positief" is, in de relatieve zin van het woord wel te verstaan, kan ik me indenken. Maar zoiets?
Op dit forum wordt vooral gediscusseerd met mensen die een Christelijke insteek hebben.
Maar wat zijn jullie ervaringen als atheist, agnost of skepticus zijnde met dergelijke mensen?
-
bad_religion
Ik denk veelal dat dit soort mensen in principe een diep gevoel van anti religieusiteit willen uitdrukken. Zelf ben ik al tientallen jaren metal fanaat en ga naar zogenaamde "satanische" muziek. De oorsprong van "satanische" muziek ligt echter bij de christen fundo's die vrijwel alles wat met metal te maken heeft betitelen als satanisch. Voor veel mensen is het gewoon een uitleving van een fantasie wereld. Zo loop ik als gothic over straat en altijd met kleding met bizarre taferelen, welnu, geen haar op m'n hoofd die denkt zichzelf te laten vergiftigen met zieke gedachtes, ik vind de kleding gewoon leuk, overigens heb ik nergens een satanische text op m'n klerding staan
Ik denk zelf dat het satanisme iets anders is, ik heb wel een paar mensen gekent die zich er echt serieus mee bezig hielden, daar heb ik wat minder gezonde gedachtes gezien. Maar ik denk dat het lang niet zo schadelijk is als jehova getuiges of evangelisten simpelweg omdat deze mensen er niet mee te koop lopen, en sowieso niet met de meest aantrekkelijke ideeën bezig zijn. Wat dat betreft zijn christelijke sektes veel gevaarlijker omdat deze het "wolf in schaapskleren" principe te goed kennen....
Ik denk zelf dat het satanisme iets anders is, ik heb wel een paar mensen gekent die zich er echt serieus mee bezig hielden, daar heb ik wat minder gezonde gedachtes gezien. Maar ik denk dat het lang niet zo schadelijk is als jehova getuiges of evangelisten simpelweg omdat deze mensen er niet mee te koop lopen, en sowieso niet met de meest aantrekkelijke ideeën bezig zijn. Wat dat betreft zijn christelijke sektes veel gevaarlijker omdat deze het "wolf in schaapskleren" principe te goed kennen....
Als je geen last hebt van die mensen, wat is er dan zo erg aan? (maakt me hier niet uit welke van de twee.) Ik denk dat het onderschrift van Bad_religion hier van toepassing is.doctorwho schreef:Nog veel erger is als je op een station een groep EO jongereren met een door hersenspoeling veroorzaakte glimlach, en een "k ben een jezus-fan"shirt zie lopen.
Onbekrompen mensen zien alles ruim; daarom worden zij rijkelijk beloond...
Bekrompen mensen maken overal een probleem van; daarom lacht het geluk hen niet zo vaak toe en heeft alles wat ze doen een neurotisch karakter
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Wat ik er hinderlijk aan vind is die enorme zelfvoldaanheid die je ziet bij die lui.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
-
bad_religion
Die ten alle tijde er van overtuigd zijn dat god aan hun zijde staat. (BR, mijn standpunten inzke religie waren toch wel redelijk bewkend dacht ik
)
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
Re: Vertrouwen op 'de satan'
Ter verdiging van de Duivel en Haar aanhangers, ik beschouw me zelf als diabolist en zie Satan/Lucifer juist als een heel positieve kracht in mijn leven. De Duivel is een Muze der Beschaving Die juist in opstand kwam tegen een (in mijn ogen, althans!) jaloerse en zeer onverdraagzame godheid.chromis schreef:Mjaja,
En over dierenoffers: zelf ben ik jaren vegetariër en beschouw de verhalen over bloed en offers (Satanic Ritual Abuse) als moderne mythen. Haatpropaganda die vaak in Amerikaanse kerken van de kansel worden verkondigd en door veel mensen, gelovig en niet-gelovig, voor waarheid worden aangezien.
Goed, dat is wat ik effe kwijt wou.
I invoke Thee, Lucifer, Civillization's Muse
As the wine sparkles in Thine chalice
So shall shine Thine bright star
High above the Demiurge's throne
Feriluc, MMVI
Feriluc, MMVI
-
bad_religion
@FeriLuc:
Kijk ik vind dit wel interessant, je komt vaak mensen tegen die beweren dat ze satanist zijn en als ik dan met ze praat heb ik meer het gevoel alsof het een soort semantisch atheïsme is. Ook kom je veel mensen tegen die volgens mij alleen maar stoer doen, dan denk ik, noem je geen satanist. Ik loop ook gothic gekleed rond, maar ik plak nergens een label op mezelf. En ik denk niet dat satanisme een dress code heeft, lijkt mij....
Ik heb pas geleden Necronomicon gekocht, gewoon omdat iedereen het er altijd over heeft. Als ik het lees vind ik het boeiend, dit omdat het een oud boek is en toch wel een prachtige insite geeft in de oude Soemerische godsdiensten en de daarbij horen occulte.
Maar wat is nu de waarde van dit boek, ik hoor er zoveel over ?
Hoe zie jij satanisme, zijn er speciale dingen dat een satanist onderscheid als groep, of zijn er meerdere organisaties / vormen van satanisme ?
M. vr. Grt.
Kijk ik vind dit wel interessant, je komt vaak mensen tegen die beweren dat ze satanist zijn en als ik dan met ze praat heb ik meer het gevoel alsof het een soort semantisch atheïsme is. Ook kom je veel mensen tegen die volgens mij alleen maar stoer doen, dan denk ik, noem je geen satanist. Ik loop ook gothic gekleed rond, maar ik plak nergens een label op mezelf. En ik denk niet dat satanisme een dress code heeft, lijkt mij....
Ik heb pas geleden Necronomicon gekocht, gewoon omdat iedereen het er altijd over heeft. Als ik het lees vind ik het boeiend, dit omdat het een oud boek is en toch wel een prachtige insite geeft in de oude Soemerische godsdiensten en de daarbij horen occulte.
Maar wat is nu de waarde van dit boek, ik hoor er zoveel over ?
Hoe zie jij satanisme, zijn er speciale dingen dat een satanist onderscheid als groep, of zijn er meerdere organisaties / vormen van satanisme ?
M. vr. Grt.
Bad Religion, salve!
De Necronomicon is ontsproten uit de fictieve wereld van H.P. Lovecraft, een Amerikaanse schrijver van gothische horrorverhalen, en is dus geen geopenbaarde tekst, noch heeft het iets met duivelarij of met het een authentieke soemerische cultus te maken.
De necronomicon die tegenwoordig te koop is in pocket-formaat, is eigenlijk een hoax en is hoogstens veertig jaar oud.
Hopelijk heb ik hier een deel van je vragen beantwoord. Ik schrijf straks wel verder want ik moet nu naar mijn werk! Tabee!
De Necronomicon is ontsproten uit de fictieve wereld van H.P. Lovecraft, een Amerikaanse schrijver van gothische horrorverhalen, en is dus geen geopenbaarde tekst, noch heeft het iets met duivelarij of met het een authentieke soemerische cultus te maken.
De necronomicon die tegenwoordig te koop is in pocket-formaat, is eigenlijk een hoax en is hoogstens veertig jaar oud.
Hopelijk heb ik hier een deel van je vragen beantwoord. Ik schrijf straks wel verder want ik moet nu naar mijn werk! Tabee!
I invoke Thee, Lucifer, Civillization's Muse
Feriluc, MMVI
Feriluc, MMVI
-
sola scriptura
- Forum fan
wat is een hoax?Feriluc schreef:Bad Religion, salve!
ik ben een christen hoe kijk je tegen mij aan?
ik dacht dat er 2 stromingen waren,
1. oldscool; baby offers, sexuele rites en bloedoffers, en zwarte magie/vervloekingen.
2. en een soort levensbeschouwing die het bovenste niet in praktijk brengt, maar dat het meer filosofie is. dat iedereen hun eigen terrein heeft en dat er 1 dogma is;
doe wat je wil.(crowly).
als ik fout zit, of je me gaarne wil inlichten.
wat vind je van de bijbel?
@erik, dus je vind dit ``geloof`` net zo onlogisch?
mensen eer is ijdelheid.
Hoax is in het Engels een woord voor poets, nep, bedrog, truc, oplichterij. Het woord is waarschijnlijk een samentrekking van Hocus pocus. Dit is een formule die door een goochelaar aan het hof van koning Jacobus van Engeland is ingevoerd. Hocus Pocus is een verbastering van de middeleeuws-latijnse vertaling van de woorden die Christus (in een andere taal!) sprak tijdens het Laatste Avondmaal:"Hoc est corpus meum", hetgeen betekent : "Dit is mijn lichaam". Pilatus Pas verwijst naar Pontius Pilatus. Deze verbastering zou dan kritiek op deze woorden uiten ("het is maar bedrog" nl.).
(met dank aan wikipedia)
(met dank aan wikipedia)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Dit is wel even boeiend om te lezen vind ik: http://www.skepsis.nl/crowley.html
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Ja.sola scriptura schreef:@erik, dus je vind dit ``geloof`` net zo onlogisch?
Waarom zou de ene bovennatuurlijke entiteit meer waarheidsgehalte hebben dan een andere?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)