Internetcensuur in Nederland?
Moderator: Moderators
Internetcensuur in Nederland?
Een paar dagen geleden heeft een rechter beslist dat XS4all en Ziggo de toegang tot The Pirate Bay voor hun cliënten onmogelijk moeten maken.
Is dit het begin van internetcensuur in Nederland, waar ligt de grens en wie bepaalt?
Is dit het begin van internetcensuur in Nederland, waar ligt de grens en wie bepaalt?
Re: Internetcensuur in Nederland?
Meer:Directeur Theo de Vries van XS4ALL schreef:
We zijn verbijsterd door de uitspraak, dit is een zwarte dag voor het vrije internet. Ik zie dit als een knieval voor de entertainmentindustrie: de commerciële belangen van enkele grote bedrijven worden belangrijker geacht dan de grondrechten van Nederlandse burgers.”
De Vries ontkent niet dat torrentsites als The Pirate Bay een lastig probleem vormen: “Mensen downloaden via torrentsites muziek en films zonder dat de artiesten daarvoor betaald krijgen. Dat kan niet. Volstrekt begrijpelijk dat websites als The Pirate Bay BREIN enorm frustreren. Maar deze zaak gaat niet om The Pirate Bay. Het gaat om blokkeren van informatie. The Pirate Bay is wat mij betreft een stoorzender die de discussie afleidt van waar het eigenlijk om gaat: dit vonnis komt neer op censuur en dat is in beschaafde landen verboden.
https://blog.xs4all.nl/2012/01/11/persb ... er-beroep/" onclick="window.open(this.href);return false;
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Zo'n verbod gaat natuurlijk niet werken, wat me wel opviel was dat het ook ging om ' soortgelijke' sites en ook om ' mirrors ' . Met andere woorden, Brein mag willekeurig andere sites opgeven die volgens hen (?) doorgeefluiken zijn of ook zo functioneren als piratebay. Daarmee krijgen ze opeens wel erg veel macht.
Zolang er proxies bestaan en tunnels.. niks aan de hand.
Zolang er proxies bestaan en tunnels.. niks aan de hand.
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours. ”
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
Het zou inderdaad niet zo mogen zijn dat er internetcensuur kan bestaan in een beschaafd land als Nederland, we scharen ons daarmee in een rijtje van landen als China, Noord-Korea, Iran enz.
Het is daarom te hopen dat de uitspraak van deze rechter in hoger beroep wordt teruggedraaid, daarbij is het natuurlijk ook wel aantrekkelijk om gratis muziek en films te downloaden... Volgens mij is dat ook nog legaal voor eigen gebruik.
Om dat nu via een omweggetje of achterdeurtje te doen schijnt helaas voor computerleken (nog) onmogelijk te zijn.
Het is daarom te hopen dat de uitspraak van deze rechter in hoger beroep wordt teruggedraaid, daarbij is het natuurlijk ook wel aantrekkelijk om gratis muziek en films te downloaden... Volgens mij is dat ook nog legaal voor eigen gebruik.
Om dat nu via een omweggetje of achterdeurtje te doen schijnt helaas voor computerleken (nog) onmogelijk te zijn.
Klinkt misschien een beetje flauw, maar zolang we het hebben over het verbieden van strafbare feiten (wat illegaal downloaden is) spreek je mijnsinziens niet over cencuur maar over het uitvoeren van een bestaande wet.
Nee, dat geloof ik niet.me2 schreef: Is dit het begin van internetcensuur in Nederland, waar ligt de grens en wie bepaalt?
Piraterij is diefstal.
Er worden geen rechten afgedragen.
Grenzen van waar piraterij begint zijn af afgebakend en de wet bepaalt.
Het gaat nu om een mogelijkheid te zoeken, de wet ook te kunnen handhaven.
Ik vergelijk het maar met het me toe eigenen van kostbaarheden van anderen, (zonder gepakt te worden) ze in mijn voortuin zetten met het verhaal dat iedereen kan pakken wat hij leuk vindt, omdat het gemeenschappelijk goed is.
Met onze huidige wetten kan ik dan ook niet gepakt worden, laat staan degenen, die gehoor geven aan mijn uitnodiging.
Zonder enige censuur is het niet mogelijk deze piraterij tegen te gaan.
Wel kan er een daad gesteld worden.
Maar of het veel zoden aan de dijk zet geloof ik niet.
Achterdeurtjes blijken er zo weer te zijn.
Zeker vanwege het globaal aanwezig zijn van internet.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Mijn bericht overlapt het jouwe.Klikzoi schreef:...........spreek je mijnsinziens niet over cencuur maar over het uitvoeren van een bestaande wet.
Niet helemaal, zoals het precies in elkaar zit, want juridische mieren....ij is overal aanwezig
Juist daarom is dit zo moeilijk op te lossen.
Maar het komt op hetzelfde neer.
Wanneer leren mensen nu eens hun bronnen weer te geven?
Niets is toch gemakkelijker voor de inzender, als hij toch aan het lezen is
Na even zelf zoeken kwam ik hierop
https://blog.xs4all.nl/2012/01/11/persb ... er-beroep/" onclick="window.open(this.href);return false;
Niets is toch gemakkelijker voor de inzender, als hij toch aan het lezen is
Na even zelf zoeken kwam ik hierop
In de door jou (en mij
) gegeven duidelijke bronvermelding, staat dit:
Het gaat om blokkeren van informatie.
SorryFenomeen schreef:In de door jou (en mij) gegeven duidelijke bronvermelding,
Ik had even een tunnelvisie door mijn frustratie, niet direct naar de bron te kunnen gaan bij het lezen van de topicbeschrijving.
Ik schreef dus al:staat dit: Het gaat om blokkeren van informatie.
Als dat gemakkelijk zou zijn, zou het geen probleem zijn en allang een feit.Het gaat nu om een mogelijkheid te zoeken, de wet ook te kunnen handhaven.
Piraterij bestrijden doe je niet door sites als Piratebay te blokkeren.
Dan kan je Google ook blokkeren.
Blokkeren is het begin van een hellend vlak.
Er zijn wel meer dingen waarvan men liever heeft dat jij en ik die niet zien.
Nog een redelijk uitgebreid artikel:
http://tweakers.net/reviews/2446/brein- ... aaien.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Blokkeren is het begin van een hellend vlak.
Er zijn wel meer dingen waarvan men liever heeft dat jij en ik die niet zien.
Nog een redelijk uitgebreid artikel:
http://tweakers.net/reviews/2446/brein- ... aaien.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hiëronymus
- Ervaren pen
Het verbod is via de rechter gegaan, dat is een belangrijk principe. Immers, via de rechter kan niet zomaar alles geblokkeerd worden wat machtige mensen niet graag hebben, alleen wat daadwerkelijk verboden is. Met dat hellend vlak van je zal het dus wel meevallen.
Waarom zou je Google blokkeren? Google maakt zich niet schuldig aan strafbare feiten, want verwijzing is iets anders dan het aanbieden van illegale producten.Fenomeen schreef:Piraterij bestrijden doe je niet door sites als Piratebay te blokkeren.
Ik ben voorstander van betaald downloaden van muziek en films. Je ziet ook een toenemende tendens van site's die betaald downloaden aanbied. De cd-handel zal over niet al te lange tijd tot het verleden behoren. Ik download al tijden via betaalsite's omdat de kwaliteit en de snelheid van het downloaden beter is. Daarbij ligt de prijs onder het niveau van wat je nu betaald in de winkel.
Illegaal downloaden zal altijd bestaan, daar maak ik mij geen illusie over. Maar prijsdaling en de aantrekkelijkheid van legale downloads zal een omgekeerde tendens teweeg brengen. Dat geloof ik echt.
Dat lijkt me niet meevallen.Hiëronymus schreef:Met dat hellend vlak van je zal het dus wel meevallen.
Iets over SOPA:
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/nl/wiki/SOPA" onclick="window.open(this.href);return false;
In beide gevallen gaat het om faciliteren.Klikzoi schreef: Waarom zou je Google blokkeren? Google maakt zich niet schuldig aan strafbare feiten, want verwijzing is iets anders dan het aanbieden van illegale producten.
Voorlopig laat ik het hierbij, ik ga eens richting buitenland.
Allemaal een leuke week gewenst!
Goed zo Fenomeen, jij begrijpt waar het om gaat!