Die conclusie zou ik niet zo snel trekken. Maar het lijkt me wel dat ‘helemaal niets bekend’ iets te sterk geformuleerd is. Hoewel niks zeker is in deze wereld is er in redelijkheid nog best wel veel bekend. Maar bij consequentie dan ook weer niet zo bekend dat we niet open zouden hoeven staan voor alternatieven. Maar erger is dat er helaas ook heel veel aanvaarde ‘waarheden’, axioma’s zoals jij zegt, circuleren die, hoewel niet altijd onredelijk, toch niet of in ieder geval niet voldoende onderbouwd zijn. En in een aantal gevallen zijn ze zelfs aantoonbaar fout, durf ik te beweren. Van dat laatste heb ik hierboven ook een voorbeeld gegeven. Daarbij culmineren dergelijke ‘aanvaarde waarheden’ vaak in ‘consensussen’, die niet zelden blijken te worden aangehangen door niet meer dan één of andere stroming binnen de discipline. Waarbij soms de linker hand geen weet lijkt te hebben van wat de rechter doet en omgekeerd, en op andere momenten de onderlinge polemiek niet van de lucht is. Wat moet je daar als relatieve buitenstaander mee?Rereformed schreef:Er is helemaal niets bekend. Ik dacht ook dat die chronologie wel uitgeplozen was. Komt er een Brodie langs, en kunnen we weer overnieuw beginnen met het maken van de legpuzzel (en trek daar nu alsjeblieft niet de conclusie uit dat ik opeens Brodie zo nodig in alles gelijk moet geven).
Deze opmerking verdient ook aandacht:
Ik neem aan dat je hiermee de Paulusbrieven in gedachten hebt. Wat betreft de andere, Algemene Brieven is dat in mijn beleving niet zo. Althans, de theologen waarmee ik in aanraking ben geweest bleken tamelijk unaniem van mening te zijn dat de evangeliën juist aan de (Algemene) Brieven vooraf gaan. En aangezien deze brieven evenmin een verwijzing naar een historische JC bevatten maar net als Paulus uitgaan van een mythische, zou je kunnen zeggen dat we hier wel een ontwikkeling zien van historisch naar mythisch. Vooral bij de brieven die aan Johannes worden toegeschreven dringt zich dat op. Maar is dat ook zo? Want het druist wel tegen de natuurlijke gang der dingen in. Het ligt nogal voor de hand dat epistels met mytho-/theologische verhandelingen (wat is het verschil trouwens? Eén van de antwoorden die ik daarop ken is dat mythologie de theologie is van achterhaalde godsdiensten), instructies en leefregels voor nieuwe groeperingen vooraf gaan aan de veel complexere verhalen over de oergeschiedenis van de groep, wat de evangeliën natuurlijk ook zijn. Immers, behoefte aan het eerste zal vrijwel vanaf het eerste begin opkomen terwijl behoefte aan het tweede niet eerder zal ontstaan dan wanneer op zijn minst de eerste generatie achter de horizon verdwenen is. Nu is het in feite ook heel moeilijk die geschriften nauwkeurig te dateren en de vensters waarin de evangeliën en de Algemene Brieven gedateerd kunnen worden overlappen voor een groot deel. Dus is het ook hier zo dat de consensus feitelijk tamelijk arbitrair is. Die dateringen worden zelden goed uitgelegd en lijken gestoeld te zijn op de simplistische overtuiging dat de aanleiding tot het schrijven van de Algemene Brieven nu eenmaal in laatste instantie gelegen moet zijn in de gebeurtenissen zoals verhaald in de evangeliën. Hetgeen in feite non-sequitur is. De geschreven evangeliën dateren hoe dan ook van decennia na de erin beschreven gebeurtenissen. Als het om de relatieve dateringen van de evangeliën en de brieven gaat is het in ieder geval een gegeven dat in de brieven geen spoor te vinden is van een verwijzing naar gebeurtenissen in de evangeliën of citaten eruit. Of de samenstellers van de evangeliën kennis hadden van de brieven is lastiger uit te maken. Door de verschillende aard van deze veschillende literaire genres ligt het nu eenmaal veel meer voor de hand dat de briefschrijvers naar de evangeliën zouden verwijzen of eruit zouden citeren, dan omgekeerd. Toch zijn er voor dat laatste wel aanwijzingen. Al met al ligt het dus veel meer voor de hand dat ook de Algemene Brieven, net als de Paulusbrieven, aan de evangeliën vooraf gaan dan andersom. Al zijn er wel een paar uitzonderingen (natuurlijk, de Pastoralen en II Petr.).Rereformed schreef:Maar als er nog iets is dat (tenminste op dit moment) overeind blijft dan schijnt het inderdaad nog steeds zo te zijn dat de brieven van het NT aan de evangeliën vooraf gaan.
Ook hier is het op zijn minst verre van evident dat er een ontwikkelingslijn bestaat van historisch naar mythisch. Het is eerder zo dat de, misschien vaak onbewuste, vooronderstelling dat een dergelijke ontwikkelingslijn bestaat van invloed is op de dateringen van de diverse geschriften waartoe men besluit. In elk geval staat de intrinsieke onzekerheid in de absolute dateringen al niet toe om de juiste chronologische volgorde te bepalen en dus kun je daaruit ook geen definitieve conclusies trekken met betrekking toe het bestaan van een dergelijke ontwikkelingslijn.
Groet,
John