fbs33 schreef:(inclusief een stel artefacten w.o. filmmateriaal die dat moeten bevestigen [ik denk bv. aan een stel lieden die denken dat de maanreis in scene is gezet m.b.v. decors om de Russen scheel van afgunst te laten kijken, enz. enz.])
Dergelijke artefacten (documenten worden overigens vaker gebruikt dan filmmateriaal) kunnen er per definitie niet zijn omtrent welke god dan ook. Natuurlijk kun je de betrouwbaarheid van die artefacten aanvechten, maar de geschiedkunde heeft enkele goede methoden ontwikkeld om die betrouwbaarheid vast te stellen. Een fraaie is het principe van twee onafhankelijke bronnen.
Natuurlijk moet ik toegeven dat 100% zekerheid nooit bereikt zal worden - de hele wetenschap is niets anders dan een verzameling van ongefalsificeerde maar onderling consistente hypotheses. Dat is nou precies waar het om gaat: god bestaat is een onfalsifieerbare hypothese en dus een zaak van vertrouwen. Wetenschap is een kwestie van overeenstemmen van theorie en waarneming. Dit verschil is essentieel.
Ali schreef:Derhalve is de vermeende scheiding tussen het natuurlijke en het bovennatuurlijke afhankelijk van ons begrip.
Dat kun je ook alleen maar volhouden door je oogkleppen stevig aan te snoeren:
Ali schreef:Waarom is God een bovennatuurlijk wezen? Wie zegt dat? En waarom is het onderhevig zijn aan beperkingen niet meer zgn. 'bovennatuurlijk'?
MNb schreef:Omdat je geen wetenschappelijke experimenten op hem kunt loslaten.
Job schreef:En wat je 'dóórdenken betreft; jammer strekt het dóórdenken over geloof/gelovigen bij jou niet verder dan platte, banale, niet bestaande of allang achterhaalde cliché's over christenen en hun godsopvattingen.
Jammer dat jij niet verder komt dan platte, banale of niet bestaande cliché's over het atheïsme en een ieder stelselmatig negeert die je daar op wijst. Komt wellicht omdat je discussies met atheïsten eigenlijk oninteressant vind en alleen belangstelling krijgt als iemand jouw opvattingen bevestigt.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff