In welk systeem zou u willen leven?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

pcrs schreef:
fbs33 schreef:M.i. is anarchie een utopie omdat het individu dat zich zijn verantwoordelijkheid t.o.v. andere individuen bewust is, en daar óók naar handelt, niet bestaat, niet kán bestaan!
nu moet je je alleen nog realiseren dat als je die onverantwoordelijke individuen een hele berg wapens en macht geeft over anderen, de zaak er niet beter op wordt. De grafvelden liggen dan ook vol met doden die gestorven zijn in opdracht van overheden.
Soldaten die gedwongen waren te moorden voor hun overheid (onder dreiging zelf vermoord te worden=dienstplicht), moordpartijen die gefinancierd, gepland en uitgevoerd werden door mensen in overheidsdienst en de belastingbetaler die op straffe van vrijheids beroving verzocht werd de ellende te financieren. Als je dit op anarchie wilt schuiven moet je echt van hele goede huize komen.

Vergeet ook niet een boycot van Iraq mee te nemen, wat ongeveer 0.5 miljoen kinderen het leven kostte. Een boycot afgedwongen met oorlogsschepen van overheden, die mensen verboden vrij met elkaar te handelen.
Als ik jouw commentaar goed lees, dan vraag ik mij af of het mijne even goed gelezen hebt?
Ik heb het namelijk nergens over ONverantwoordelijke personen gehad maar over een niet-bestaande 'ideale mens' gehad die bovendien van een gelijke moraal zou moeten uitgaan als een ander ideaal individu waarmee hij samenleeft! (een utopie noemde ik dat :lol: )
Je hebt in zo'n 'utopie' geen regering nodig omdat ieder individu van gelijke wil is en weet wat hij (gelijktijdig) voor actie moet ondernemen vóór of tegen het e.o.a.
Hooguit een commandocentrum dat coördineert wat een ieder al van plan was oid.
Waar jouw gedachte op stoelt is m.i. iets geheel anders!
Jij hebt het over overheden die belang hechten aan bepaalde aspecten die een bepaald deel van een samenleving goed lijken uit te komen en andere delen v.d. samenleving bepaald niet.
En waar die laatstgenoemde delen voor geslachtofferd lijken te worden door hun overheid. (e.e.a. is een soort motie v. wantrouwen van jou!)
N.B!! Ik heb het werkwoord 'lijken' gebruikt omdat voor het werkwoord 'blijken' - - - noodzakelijk volledige achtergrond-informatie verkregen moet zijn, om dat w.w. te kunnen gebruiken.
Dat archieven uit lang vervlogen jaren soms belangen-achtergronden (en het in het nauw komen daarvan) bloot leggen waar de toenmalige bevolkingen totaal geen weet van hadden, doet het vermoeden rijzen dat datzelfde euvel heden ten dage óók wel aan de hand kan zijn. (maar op die stukken staat "Top secret"!)
En appelleren aan chauvinisme, racisme, nationalisme doet de rest om de bevolking aan het marcheren te krijgen.
En degenen aan wie die hele opzwepende poppenkast voorbij gaat moeten wel belasting betalen (en eventueel hun kinderen afstaan) om die poppenkast doorgang te laten hebben- - op straffe van!!
Je kunt het echter nooit (m.i.) als vast uitgangspunt gebruiken dat als onderbouwing kan dienen voor de rest van je betoog!
Maar dat is slechts mijn mening.
siger

Bericht door siger »

pcrs schreef: Soldaten die gedwongen waren te moorden voor hun overheid (onder dreiging zelf vermoord te worden=dienstplicht), moordpartijen die gefinancierd, gepland en uitgevoerd werden door mensen in overheidsdienst en de belastingbetaler die op straffe van vrijheids beroving verzocht werd de ellende te financieren. Als je dit op anarchie wilt schuiven moet je echt van hele goede huize komen.
Het aantal doden gevallen onder een toestand van anarchie (geen overheid) is bijna 5 maal hoger dan het aantal doden gemaakt door democratische staten:

Doden veroorzaakt door democratieën: 6.275.000
Doden gevallen onder een toestand van anarchie: 27.082.000

edit: details hierboven: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 584#146584
hickhack
Banned

Bericht door hickhack »

In welk systeem?
Eentje waar werkelijke vrijheid van denken werkelijk mogelijk is voor ieder individu ,buiten de denkdwang van dit moment, waarin we achter iets aan rennen in een blinde overtuiging ons te moeten wapenen tegen de omgeving waar we ons eigenlijk thuis zouden moeten voelen.... en waar we ons wapenen tegen onze ''naasten''
Vrij van deze concurrentie-rem die we elkaar opleggen. We zwemmen tegen de stroom en worden daartoe gedwongen ,niet beseffende dat je met omkeren een grotere afstand en een wellicht interessantere weg aflegt met minder moeite en meer overgebleven energie ....... nu duwen we elkaar tijdens de afgelegde weg ook nog even onder en noemen dat gezonde concurrentie. Het is een rem voor onze werkelijke ontwikkeling waardoor we feitelijk blijven staan of achteruit drijven. Het is gewoon niet om aan te zien,maar we noemen het ontwikkeld elkaar met de hoog ontwikkelde technologie, nog steeds te lijf te gaan op iedere denkbaar mogelijke gewiekste manier. Profijtdrang.....

Leven in een omgeving vrij van ego en primaten borstgeklop, vanwege de trotsheid over het feit dat we toch zo ontwikkeld zijn met onze eenzijdige logica zonder werkelijk begrip van ons bewustzijn en verstand en haar geschiedenis....Patronen leren herkennen en eindelijk van reeds gemaakte onzin leren in plaats van steeds dezelfde clichees te moeten aanhoren.....Ik verveel me namelijk kapot als ik de standaard probleemoplossingen steeds weer aanhoor met de al duizend jaar oude aanpak. Ieder menselijk gecreeerd probleempje heeft namelijk hetzelfde worteltje.....de mens zelf.

Ongebonden zijn aan de onzin die onze voorgangers en medemensen ons inlepelen moesten en moeten vanuit hun overheersingsdrang en concurrentieslacht...Het leven anders en nieuw ervaren opdat ik kan leren mijn eigen ervaringen optimaal te maken en daaruit mijn eigen weg te gaan zonder anderen op hun weg te hinderen(en omgekeerd).. Leren te leren om zelf te ervaren.De eigen weg is het doel.....los van de blinde groep meelopers en drijvers.Nieuwe gezichtspunten,frisse winden.

Geen geknoei en bedriegerij voor een paar schamele centen van de multinational waarvoor men slaaf is,multinationals die de huidige levensinhoud conditioneren.

Dat is namelijk een waar teken van armoed. Ik voel me geremd door de boeien van de maatschappij die de individuele ontwikkeling beperkt tot het minimale.
We zijn niet vrij,maar gevangen in de vooroordelen waarmee ons menselijk denken pleegt te functioneren vanuit gemakzucht, zelfzucht, machtsbehoud , traditie en sociaal darwinisme...... Stoppen met razen,want we weten sowieso niet waarheen we razen.
Het geluk ligt niet in het weten,maar in het leren en op de weg zelf en het weten ligt in het voelen en de intuitie......
De enige ontwikkeling die waardevol is is de mentale ontwikkeling....
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Is het groot?
Dat lijden van je onder de denkdwang van de samenleving?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
hickhack
Banned

Bericht door hickhack »

Nee.
Benodigd het nodige zelfvertrouwen...wat meestal verwisseld wordt met arrogantie. Dat is namelijk het spelletje wat gespeeld wordt om elkaars ontwikkeling de kop in te drukken. De concurrentiedruk.
Ik bekijk het met de nodige verveling en provoceer hier en daar diegenen die zonodig bekeren met een koekje van eigen deeg.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

hickhack schreef:Nee.
Benodigd het nodige zelfvertrouwen...wat meestal verwisseld wordt met arrogantie. Dat is namelijk het spelletje wat gespeeld wordt om elkaars ontwikkeling de kop in te drukken. De concurrentiedruk.
Ik bekijk het met de nodige verveling en provoceer hier en daar diegenen die zonodig bekeren met een koekje van eigen deeg.
Als ik deze reactie van je arrogant noem, vergis ik me dan volgens jou?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
hickhack
Banned

Bericht door hickhack »

Je mag me noemen hoe je me wilt met welke reden dan ook je bent daarin vrij.

Bedenk wel dat je anderen diezelde vrijheid ook mag gunnen..
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

hickhack schreef:In welk systeem?
Eentje waar werkelijke vrijheid van denken werkelijk mogelijk is voor ieder individu ,buiten de denkdwang van dit moment, waarin we achter iets aan rennen in een blinde overtuiging ons te moeten wapenen tegen de omgeving waar we ons eigenlijk thuis zouden moeten voelen.... en waar we ons wapenen tegen onze ''naasten''
Vrij van deze concurrentie-rem die we elkaar opleggen. We zwemmen tegen de stroom en worden daartoe gedwongen ,niet beseffende dat je met omkeren een grotere afstand en een wellicht interessantere weg aflegt met minder moeite en meer overgebleven energie ....... nu duwen we elkaar tijdens de afgelegde weg ook nog even onder en noemen dat gezonde concurrentie. Het is een rem voor onze werkelijke ontwikkeling waardoor we feitelijk blijven staan of achteruit drijven. Het is gewoon niet om aan te zien,maar we noemen het ontwikkeld elkaar met de hoog ontwikkelde technologie, nog steeds te lijf te gaan op iedere denkbaar mogelijke gewiekste manier. Profijtdrang.....

Leven in een omgeving vrij van ego en primaten borstgeklop, vanwege de trotsheid over het feit dat we toch zo ontwikkeld zijn met onze eenzijdige logica zonder werkelijk begrip van ons bewustzijn en verstand en haar geschiedenis....Patronen leren herkennen en eindelijk van reeds gemaakte onzin leren in plaats van steeds dezelfde clichees te moeten aanhoren.....Ik verveel me namelijk kapot als ik de standaard probleemoplossingen steeds weer aanhoor met de al duizend jaar oude aanpak. Ieder menselijk gecreeerd probleempje heeft namelijk hetzelfde worteltje.....de mens zelf.

Ongebonden zijn aan de onzin die onze voorgangers en medemensen ons inlepelen moesten en moeten vanuit hun overheersingsdrang en concurrentieslacht...Het leven anders en nieuw ervaren opdat ik kan leren mijn eigen ervaringen optimaal te maken en daaruit mijn eigen weg te gaan zonder anderen op hun weg te hinderen(en omgekeerd).. Leren te leren om zelf te ervaren.De eigen weg is het doel.....los van de blinde groep meelopers en drijvers.Nieuwe gezichtspunten,frisse winden.

Geen geknoei en bedriegerij voor een paar schamele centen van de multinational waarvoor men slaaf is,multinationals die de huidige levensinhoud conditioneren.

Dat is namelijk een waar teken van armoed. Ik voel me geremd door de boeien van de maatschappij die de individuele ontwikkeling beperkt tot het minimale.We zijn niet vrij,maar gevangen in de vooroordelen waarmee ons menselijk denken pleegt te functioneren vanuit gemakzucht, zelfzucht, machtsbehoud , traditie en sociaal darwinisme...... Stoppen met razen,want we weten sowieso niet waarheen we razen.
Het geluk ligt niet in het weten,maar in het leren en op de weg zelf en het weten ligt in het voelen en de intuitie......
De enige ontwikkeling die waardevol is is de mentale ontwikkeling....
Overdrijf je niet een beetje?
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

hickhack schreef:Je mag me noemen hoe je me wilt met welke reden dan ook je bent daarin vrij.

Bedenk wel dat je anderen diezelde vrijheid ook mag gunnen..
De vraag is: Was jouw vorige reactie arrogant?
Je schrijft namelijk zelf, ik lijk arrogant maar ik ben het niet.
hickhack
Banned

Bericht door hickhack »

Ik laat anderen dat beantwoorden om hun behoefte aan nivellering te voldoen.het gebeurt meestal automatisch maar ik laat me verassen....
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

hickhack schreef:Ik laat anderen dat beantwoorden om hun behoefte aan nivellering te voldoen.het gebeurt meestal automatisch maar ik laat me verassen....
Dus als iemand in alle eerlijkheid jouw reacties als arrogent beoordeelt, hetgeen niet verrassend zou zijn omdat jij zelf ook vindt dat ze arrogant lijken, dan gebeurt dat uit behoefte aan nivellering?
pcrs
Forum fan

Bericht door pcrs »

hickhack schreef: We zijn niet vrij,maar gevangen in de vooroordelen waarmee ons menselijk denken pleegt te functioneren vanuit gemakzucht, zelfzucht, machtsbehoud , traditie en sociaal darwinisme......
We zijn slaven van een groep mensen die meer dan de helft van ons leven opeisen voor hun doelen. Als we het daar niet mee eens zijn, zijn ze bereid zoveel geweld te gebruiken als nodig is om van ons te krijgen wat ze willen. Als je die groep mensen steunt, is m.i. onzinnig om te klagen over gebrek aan vrijheid.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

pcrs schreef:
hickhack schreef: We zijn niet vrij,maar gevangen in de vooroordelen waarmee ons menselijk denken pleegt te functioneren vanuit gemakzucht, zelfzucht, machtsbehoud , traditie en sociaal darwinisme......
We zijn slaven van een groep mensen die meer dan de helft van ons leven opeisen voor hun doelen. Als we het daar niet mee eens zijn, zijn ze bereid zoveel geweld te gebruiken als nodig is om van ons te krijgen wat ze willen. Als je die groep mensen steunt, is m.i. onzinnig om te klagen over gebrek aan vrijheid.
Ben jijzelf een loonslaaf, pcrs?
pcrs
Forum fan

Bericht door pcrs »

cluny schreef:Ben jijzelf een loonslaaf, pcrs?
definieer: slaaf
Voor mij is een wederzijds vrijwillig gekozen relatie tussen werknemer en werkgever, geen slavernij.
Slavernij is een relatie waarbij 1 van de partijen gedwongen wordt onder dreiging van geweld.
Je bent geen seksslaaf in een vrijwillig gekozen relatie en geen loonslaaf in een vrijwillig gekozen baan.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

pcrs schreef:
cluny schreef:Ben jijzelf een loonslaaf, pcrs?
definieer: slaaf
Voor mij is een wederzijds vrijwillig gekozen relatie tussen werknemer en werkgever, geen slavernij.
Slavernij is een relatie waarbij 1 van de partijen gedwongen wordt onder dreiging van geweld.
Je bent geen seksslaaf in een vrijwillig gekozen relatie en geen loonslaaf in een vrijwillig gekozen baan.
En wat als de omstandigheden je nu dwingen? Een mens moet toch eten, nietwaar? Stel dat je zes monden hebt te voeden, en je de keuze hebt tussen een dollar per dag verdienen in een bedompte fabriek, 1,50 in zwaveldampen uitstotende mijn of helemaal niets?

Een fabrieksbaas kan ook de omstandigheden gebruiken als stok achter de deur om ongunstige arbeidsomstandigheden af te dwingen.
Plaats reactie