Amerauder schreef: ↑12 mei 2025 10:16
Peter van Velzen schreef: ↑12 mei 2025 04:12
Mag ik er op wijzen dat - zover men weet - niemand ervaringen kent, die niet in materie vastgelegd zijn? Ervaringen zijn in eerste instantie herinneringen, die door onze hersenverbindingen worden gevormd. Hoe precies dat wordt nog steeds onderzocht, maar dat die verbindingen fysiek zijn en materiëel is zeker.
Ja, dat is het geloofsartikel dat hier ter sprake staat inderdaad. Dan kun je het nog wel eens bevestigen, ja en amen, geprezen zij de Heer, maar dat voegt aan die discussie dan verder weinig toe hè.
Dat het een geloofskwestie betreft blijkt ook uit deze toelichting: “Ja, we weten nog niet precies hoe, maar dat het zo is, dat staat al wel vast!”
Overigens, waarom stel je het ervaren en het herinneren aan elkaar gelijk? Dat zijn toch vrij verschillende activiteiten?
Niet echt, om iets een ervaring te noemen, moet je je dat iets herinneren. Op het moment dat je het voor het eerst meemaakt, is het nog geen ervaring, maar slechts een waarneming die wellicht direct daarna weer vergeten wordt. In zekere zin alleen een fysieke gebeurtenis (vrijwel)_ zonder mentale aspecten. Verder voegt het negeren van het weinige dat we over de hersenwerking weten, al helemaal niets toe aan de discussie.
Dus er zijn geen speciale ervaringen waar fysicalisten - zoals ik - een aparte status aan toekennen.
Jawel, de ervaringen van fysieke zaken worden getypeerd als afspiegelingen van het “echt bestaande”, terwijl andere ervaringen worden getypeerd als “mogelijk imaginair”, waarmee ze ondergeschikt worden gemaakt, alsof verzonnen dingen minder waard zouden zijn.
Verzonnen dingen zijn alleen veel waard (geld bijvoorbeeld) omdat we er in geloven. Yuval Noah Harari heeft dat duidelijk uitgelegd. Dat is met fysieke zaken totaal anders. Ze gaan niet weg op het moment dat je er niet in gelooft. Maar ervaringen hebben ook altijd een fysieke oorzaak. Ook als wij geld ervaren, dan is dat altjd op grond van een fysieke gebeurtenis. Of je er in gelooft of niet. Ik heb behalve een brein ook nog een fysieke representatie nodig om te kunnen vaststellen dat mijn AOW op mijn bankrekening staat.
Het mentale is waarschijnlijk niet anders dan een semi-permanente fysische structuur, die telkens opnieuw wordt gevormd door de processen en de structuur binnen ons brein. Maar het is wél waar dat als ze niet bestonden we ook nergens iets van zouden weten.
n klein detail – dat we daar zonder het mentale ook niets van zouden weten. Dat is het hele punt nu juist, toch?
Met andere woorden, het gehele fysieke domein, alles wat wij daartoe rekenen, is in zijn geheel afhankelijk van, en dus ook volledig ondergeschikt aan de ervaringen die dat domein in het leven roepen en mogelijk maken.
Nee,
Het fysieke domein trekt zich zover ik weet niets aan van het mentale, behalve via de fysieke handelingen van de MENS (latijn voor "geest") Als Lamine Jamal een onmogelijk geachte actie bedenkt, heeft dat pas effect op de bal, wanneer hij er fysiek tegenaan trapt. Als ik hetzelfde bedenk, dan is het écht onmogelijk, omdat ik niet over zijn fysiek (spieren. pezen, spieren, en goed werkende zenuwbanen) beschik, en ook nooit beschikt heb.
Zonder het mentale betekent gewoon, zonder weten. Er zijn meer dan genoeg fysieke gebeurtenissen met dingen die helemaal niets weten (ballen, waterdruppels, sneeuwvlokken) maar jij kunt waarschijnlijk geen enkele mentale activiteit noemen die zonder - op zijn minst - een fysieke levende cel kan geschieden.