RobbertVeen schreef:
Wat ik wel zie is, dat sommigen - zonder dat ze "gelovig" zijn in enigerlei zin - waarde en betekenis ontdekken aan de Bijbelse tekst, aan wat ze dan noemen de "mythe" van Jezus.
Ben ik met je eens, ik hoor bij die groep. 't te zeggen: ik probeer de mystieke boodschap van het Christendom te ontdekken, maar simpel vind ik het niet. Als ik het woord 'geloven' vervang door 'vertrouwen' gaat het al wat beter. Maar dan wordt het nog geen vertrouwen in god, maar vertrouwen in het leven.
RobbertVeen schreef:Bonjour schreef:
Ik vraag al tijden gelovigen iets te bewijzen van hun geloof. Ik zie nooit iets. Dus stel ik het zo. Het lijkt me leuk om met je discussiëren, maar dan moet je wel je geloof ter discussie durven te stellen. Anders heeft het geen zin.
OK. Ik heb geen moeite om mijn geloof ter discussie te stellen. Ik heb er wel moeite mee, om dan eerst allerlei aannames van anderen te moeten weerspreken. Dan zul je toch eerst eens moeten ontdekken wat ik geloof en waarom.
Robbert, wat jij gelooft en waarom, dat probeer ik te ontdekken via een Jezuïet wiens schrijfkunst ik ten zeerste waardeer.
RobbertVeen schreef:
@Bonjou: Geloof is per definitie een overtuiging die niet is gebaseerd op wat zichtbaar is en die niet bewezen kan worden. Als jouw levensovertuiging uitsluitend werkt met het zichtbare en wat "bewezen" kan worden, dan is er geen raakvlak.
Robbert, met de meesten hier zal je geen raakvlak vinden. Als het al met iemand is dan zal het misschien met mij zijn. Als 'mysticus' met veel pantheïstische raakvlakken (ik ben dus geen Christen of gelovige) heb ik het hier een maand volgehouden in één topic door mij gestart >
De grote tragedie hier in het Westen.
RobbertVeen schreef:Bonjour schreef:
Zinvol? Je weet niets over het hiernamaals. Je hebt een godsbeeld, maar je weet niets over het bestaan van je god.
Waar is het goed voor? Voor jouw gemoedsrust, omdat je omgeving het goed vind dat je mensen bekeerd.
Kijk, dan denk ik dat jullie maar eens moeten ophouden met klagen over die gelovigen die zo kort door de bocht redeneren en de discussie laten verzanden in welles-nietes etc. "Je weet niets..." "Voor jouw gemoedsrust." Allemaal van die stelligheden, met veel aplomb geponeerd, in een bozige toon. Daar heb ik geen tijd voor.
Bonjour? Au revoir.
ja, jouw '
Bonjour en Au Revoir' heb ik ook verscheidene keren gezegd op mijn manier in mijn topic over de tragedie in het Westen.
RobbertVeen schreef:
Mijn redenatie is kortweg deze:
1. Een levensovertuiging is zinvol
2. Het Christendom is een levensovertuiging
3.Het evangeliseren (aanreiken van de Christelijke levensovertuiging) is zinvol.
en:
Wat zinvol is, is nuttig.
Wat nuttig is, is goed
Dus: Evangeliseren is goed.
Ach, zoiets....
Je '
Ach zoiets' komt mij ook zeer bekend voor. Heb ik ook vaak gezegd in mijn topic
RobbertVeen schreef:
2. Je kunt je voorkeur hebben. Ik vind Jezus Christus en Zijn geschiedenis fascinerend en onuitputtelijk in betekenis. Zo ligt het persoonlijk.
3...Zoals ik al eens zei, ik heb dit soort gesprekken heel lang niet meer gevoerd, sinds mijn studietijd filosofie al niet meer. Maar ik herinner me daar vele van die inderdaad niet erg zinvol waren.
We doen hier een poging om ze wel zinvol te laten zijn, mag ik hopen.
Dat hoopte ik ook, maar het leid tot nergens.
En dat is mooi dan. Uiteindelijk zijn we met zijn allen op weg naar
Nergens. In het Engels een veel duidelijker betekenis hebbende als 'nowhere' en dus 'NOW, HERE'.
PietV. schreef:RobbertVeen schreef:
Waarom evangelisatie goed is?
Wat denken jullie?
Als het zou gaan over het plan om de eigen overtuiging te toetsen op de houdbaarheid er van dan zou ik het nog kunnen bevatten. Echter het gaat om een relatie met een bovennatuurlijk figuur en deze staat niet ter discussie. Hiernaast zie ik evangelisatie als een splijtzwam van de samenleving. Leo Polak zei ooit: Religie verdeelt". En als het over het christendom gaat weegt het op tegen de vervolgingen en wreedheden die er zijn gepleegd binnen de context van deze ideologie. Is evangelisatie de opmaat van weer een generatie die het zelfbeschikkingsrecht van anderen ter discussie stelt. Evangelisatie is ook het aanbieden van een god die volgens de gebruikers het toonbeeld is van volmaaktheid. Maar als ik de gebruiksaanwijzing lees dan kom ik een bloeddorstige despoot tegen.
Daar ben ik het spijtig genoeg met eens.
Het evangelie, de blijde boodschap verkondingen heeft volgens mijn bescheiden mening door de eeuwen heen voor veel meer ellende dan goeds gezorgd.
Maar goed, los van dat, de bijbel als 'gebruiksaanwijzing' is voor mij een onbegrijpelijk boek. Ik probeer nog steeds bij de mythe en vooral bij de mystieke boodschap van Jezus te komen, want die heeft tenslotte de bijbel niet geschreven.
Berjan schreef:RobbertVeen schreef:Naar aanleiding van
http://www.cip.nl/artikel/43293/Loop-ni ... r-Christus en vanwege de uitdaging van freethinker.nl (Willem)
....
2. Het herinnert iedereen eraan dat het de moeite waard kan zijn om over de persoon van Jezus Christus na te denken – gelovig of niet gelovig.
Je kan niet denken over een persoon waar om nog zoveel wolken der onwetendheid zweven. En de Jezus uit de Bijbel vind ik niet bijster interessant. Dan heb ik meer met andere filosofen of leraren.
tsja, geld ook voor mij, maar ik doe moeite dus om de mystieke Jezus te ontdekken buiten de bijbel om.
Berjan schreef:
Ik heb op zich geen moeite met gelovigen, maar wel met zendelingen en evangelisten. Die mensen weten zelf meestal niks van de geschiedenis van hun geloof (anders zouden ze niet zo zelfverzekerd anderen de les lezen) maar proberen wel anderen (en vaak mensen die er nog minder van weten) te overtuigen. Zendelingen proberen de wereld een christelijk geheel te maken. Alle andere religies en culturen zijn verboden en moeten op den duur verdwijnen. Terwijl verschil in opvatting juist zo mooi is. Toen ik net mijn belijdenis gedaan had mocht ik een jaar meelopen met zo'n zendingsgebeuren, en je weet niet wat je meemaakt. Alles moest op de Westerse manier, en toen de bewoners dat niet deden trokken de zendelingen zich terug. Omdat de bewoners vaak te laat kwamen
Sinds het concilie is van 1962-65 is dat officieel toch wel veranderd. Volgens het Vaticaan in Rome kunnen andere religies sinds dan ook naar God leiden bevestigde de pastoor van mijn dorp daarop wanneer ik hem dat voorlegde... Maar Jezus is wel de kortste weg moest hij er wel aan toevoegen.
Fish schreef:RobbertVeen schreef:
In ieder geval lijkt het mij geen argument tegen evangelisatie van wie dan ook.
Ik moet dan altijd denken aan hoe Zuid-Amerika en Europa gekerstend zijn.
Ohh, en Afrika en zo, die met kralen en spiegeltjes verleid zijn.
PS: Vermoedelijk ken jij alleen de christelijke versie van dat verhaal.
Pijnlijke waarheid. En die Afrikanen, ik ontmoet zo drie Nigerianen elk weekend, zijn de diepst gelovigen dat ik ooit ontmoet heb. Zo moet het hier in West Europa tot voor de tweede wereldoorlog ook nog geweest zijn.
Bonjour schreef:RobbertVeen schreef:
Waarom is het dan in principe niet mogelijk geweest dat een god zich openbaarde in Jezus van Nazareth? En als Hij nu bij Pauw en Witteman was verschenen, zou daar over 2000 jaar niet dezelfde controverse over mogelijk zijn geweest als we nu hebben? En waarom zou Hij willen aanschuiven bij Pauw en Witteman?
Het openbaren in Jezus is op zich niet onmogelijk, alleen weten we veel te weinig van Jezus om zoiets te kunnen bevestigen. Ook 2000 jaar geleden was dit niet duidelijk. De meeste joden moesten niets van hem hebben. Romeinen ook niet.
Als God nu zou verschijnen gaat dat in 2 minuten de hele wereld om. En eenmaal op internet kom je er niet meer vanaf. Als ie het tenminste goed doet en niet de gedaante aanneemt van één of ander vaag figuur.
Daar ben ik het ook weer pijnlijk (voor Robert) mee eens.
Wat hebben Christenen toch met het idee dat Jezus die in een plaats rond de middellandse zee
de enige mens op aarde zou zijn die naast volledig God ook volledig mens is?
Ik vind dat echt verschrikkelijk arrogant en hoogmoedig.
@Robbert: wat kan, wil je daar op zeggen?
Misschien geloof jij dat als één van de weinige uitzonderingen niet, want ik ken een andere pastoor - zeer geïnspireerd door Jezus, die dat niet openlijk zegt in zijn kerk natuurlijk, maar het wel eens is met mij. Dat dit hoogmoed van Christenen is: '
Wij hebben de enige echte volledig 'God-mens''.
RobbertVeen schreef:Christenen zijn net mensen. Als ze er prat op gaan dat ze betere mensen zijn, verdienen ze een tik op de neus - NIET DOEN! Maar ze verdienen het wel.
Ok, dan verdienen ze een tik op de neus voor hun rotsvast geloof dat Jezus de enige god-mens op aarde was en is.
Verdien jij daar ook een tik voor?
RobbertVeen schreef:
Het gaat uiteindelijk niet om de kerk en de mensen - maar om het evangelie. Vanwege de mensen zou ik misschien al jaren geleden de kerk hebben verlaten. Maar het gaat om JC wat mij betreft.
Mooi.
En is JC dan de enige God-mens op aarde of was een Boeddha bijvoorbeeld dat ook?
RobbertVeen schreef:Rereformed schreef:RobbertVeen schreef:Voor mij is dat een vraag die ik eigenlijk alleen kan beantwoorden met een verwijzing naar de Bijbel:
Paulus schrijft: "Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt."
Waarom in vredesnaam antwoorden met deze tekst? Gaat er bij u dan helemaal geen alarmbel af dat dit soort uitspraken toch tenenkrommend zijn? En dat je zo'n bijbeltekst toch niet een vrijdenker voor de voeten kan werpen, iemand die een hele andere kijk heeft op wat met recht een evangelie zou mogen heten? Hoe zou u een ander meer kunnen kwetsen?
Dus moslims vervloekt, atheïsten vervloekt, boeddhisten vervloekt, hindoes vervloekt, joden die niet overtuigd worden van het NT vervloekt, Japanners en Chinezen die hun eigen wijsheden hebben, iedereen die met een andere kijk op het leven aankomt en andere wijsheden aanprijst en verkiest boven de sterke verhalen van Paulus, vervloekt.
En dan ook nog het lef hebben om die boodschap een
evangelie te noemen?
Kennen christenen wanneer ze dit soort fanatisme en idiote uitspraken van opgeblazen personen tegenkomen dan helemaal geen schaamtegevoel ze als authoriteit te beschouwen? Heilige schrift noemen ze het! Wat een trieste zaak!
Veel boosheid, heel weinig verstand. Moet je misschien aan wennen, maar daar doe ik verder niet aan mee.
Maar ik begrijp de reactie van Rereformed wel hoor.
De arrogantie van Christenen om Jezus als de enige God-mens ooit op aarde te zien heeft daarmee te maken voor mij. Die stelling is absurd, maar zelfs voor een moderne pastoor van mijn dorp anno 2014 is dat de waarheid.
RobbertVeen schreef:
Ik bedoelde alleen te zeggen dat deze specifieke post heel veel ergernis en boosheid bevatte - daar kun je toch niet redelijk op antwoorden - en heel veel misverstanden - dus "onverstand." Het is geen veroordeling van de schrijver van die post en zeker geen afwijzing van verdere - beleefde en kalme - discussie.
En kijk: ik bén dominee en theoloog. Als ik de Bijbel niet kan citeren om mijn overtuigingen en standpunten te verhelderen, dan houdt het op, dan kan ik op dit forum mijzelf niet zijn. Ik doe dat met mate, en ik probeer rustig en beleefd te zijn. Slaag ik daar niet in?
Je slaagt er wel in rustig en beleefd te zijn, dat apprecieer in ten zeerste.
Maar wat ik maar niet begrijp is dat een erudiet en intelligent mens als jij, schrijft dat hij niet zichzelf kan zijn op dit forum als hij de bijbel niet kan citeren om zijn overtuigingen en standpunten te verhelderen.
Dat je geïnspireerd bent door de bijbel en Jezus heb ik geen enkele moeite mee, maar zonder bijbel of welk religieus geschrift dan ook, kan je toch ook jezelf zijn neem ik aan?
mvg,
Bonifacius
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!