Maar er is discontinuïteit. Net zoals er discontinuïteit is tussen bacteria en protozoa. Of tussen hagedissen en vogels. NET Daarin schuilt de hele interessantie van de biologische wetenschap.axxyanus schreef:Mij niet. Ik ben niet overtuigd dat niemand hier de mens als een of andere soort van discontinuïteit ziet met de rest van de werkelijkheid waarover dan ook op een fundamenteel andere manier gedacht/geargumenteerd moet worden dan over de rest van die werkelijkheid.
Dus jij vindt dat er geen onderscheid is? Dat geloof ik eerlijk gezegd niet. Probeer het nu eens te bekijken als je niet in een tegensprekelijk debat verwikkeld zit, maar thuis in de zetel met een interessant boek over de evolutie van de primaten. Dat boek is enkel interessant als je de veranderingen opvolgt die in de loop van de tijd hebben plaatsgevonden. Dat het allemaal hetzelfde is, of dat het allemaal robotten zijn, brengt je niets bij.Axxyanus schreef:Waarom neem je niet in overweging dat de mensen die eerder het onderscheid willen maken dat doen om wille van psychologische redenen: De zelfbevredigende notie dat mensen speciaal zijn, in ieder geval meer dan (maar) robots/dieren.
1. iedereen plaatst mensen en robots samen in talrijke verzamelingen, dat is de kwestie niet. Je kan verzamelingen maken zoveel je wilt, bijvoorbeeld "alle autonoom bewegende objecten". De vraag is wat je leert uit zo'n verzameling (niet wat je denkt dat het teweegbrengt.)Axxyanus schreef:Waarom schijn je te twijfelen aan het zelfvertrouwen van de personen die mensen en robots in de zelfde verzameling plaatsen? Mijn zelfvertrouwen (als humanist) wordt niet bedreigt door het feit dat ik een gemeenschappelijke verzameling deel met regenwormen of met keukenrobots. En ja we zijn bekwaam in zaken die je niet kan duiden door wat we gemeen hebben met regenwormen of met keukenrobots. Dat is geen reden om moeilijk te doen over het feit dat we zaken gemeen hebben of tot een gemeenschappelijk verzameling horen.
2. Niemand is bedreigd. Waarom vraag je je af of iemand zich bedreigd voelt door een verzameling die je toevallig kiest? Een verzameling is enkel interessant als je er iets kan uit afleiden.
3. Wat bedoel je met "moeilijk doen"? Je hebt nog altijd niet gezegd wát we gemeen hebben in de verzameling die zowel robots als wormen en mensen bevat.