Waar veel uitleggers de mist ingaan is dat ze de kennis van nu projecteren op vroeger. Het feit dat Lukas 'arts' was is niet te vergelijken met een arts tegenwoordig! Ik acht het heel goed mogelijk dat men dacht dat het lijden aan bepaalde ziektes werd gezien als het hebben van een boze geest. Het onderscheid alsof een boze geest een ziekte alleen veroorzaakt werd niet gemaakt denk ik. De demon eruit, dan was de ziekte ook over.Meike schreef:Ja, dat weet ik inderdaad, dat elke tekst op verschillende manieren uitgelegd kan worden.
Ik ben benieuwd hoe jij tegen mijn geopperde 'contradictie' aankijkt.
Daarbij is het hele idee dat de bijbel allerlei wetenschappelijke waarheden zou bevatten die de mensen van toen nog niet eens hadden ontdekt en dat de joden een hoogstaand idee hadden van hygiëne en geneeskunde, is grotendeels nonsens.
Ten slotte de contradictie zelf: het is een bekend verschil tussen OT en NT. Ergens anders zegt de HERE ook:
Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen. (Jes. 45:7)
Terwijl Jezus de Vredevorst is en het kwaad van de duivel zou komen. Dit zijn wel degelijk contradicties die je niet zo recht kunt breien zonder er een onwaarachtig verhaal van te maken, wat dominees dan ook vaak doen
Denk ook aan deze teksten:
God is liefde (1 Joh. 4:8)
God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis. (1 Joh. 1:5)
De god van de joden is totaal anders dan de god van het NT. Dit viel bijna 2000 jaar geleden al op en werd al door Marcion (86-160 nC) geopperd.