VseslavBotkin schreef: ↑01 dec 2024 22:44
@ChaimNimsky:...
Mooie vergelijking en uitleg, Madhyamaka is ook samen met Pyrrhonisch scepticisme een van de enige radicaal-atheïstische vormen van spiritualiteit die zo in me opkomt.
Slik, "Pyrrhonisch scepticisme"?
Amaai, dat moest ik weer even aan Artificiële-intelligentie vragen wat dat is.
Uit ChatGTP...
Pyrrhonisme benadrukt dat alle opvattingen onzeker zijn en dat het streven naar absolute kennis vaak leidt tot mentale onrust.
Ja, dat is heel juist.
En daar zit natuurlijk een valkuil wat filosofie zelf betreft, waarover ik kan meespreken uit ervaring.
Filosoferen, of het bestuderen ervan, kan duidelijk mentale onrust veroorzaken, in mijn geval heeft het zelfs bijna geleidt tot een zenuwinzinking.
Zie...
bonifacius schreef: ↑02 dec 2024 07:54
... inplaats van verder filosofie te bestuderen waarvan ik bijna een zenuwinzinking kreeg toen, wat duidelijk maakte dat mijn verstand daarvoor te klein was en is.
Vooral wanneer het leidt tot een overdaad aan abstracte concepten, innerlijke conflicten, of eindeloze analyses zonder praktische toepassing wat vaak gebeurt omdat filosofie ons confronteert met fundamentele vragen zonder definitieve antwoorden, en dit kan een gevoel van onzekerheid of verwarring versterken.
Ja, natuurlijk is verwarring het voorportaal van verlichting, maar toch zien dat je in balans blijft want anders ga je helemaal onderuit, wat mij zesendertig jaar geleden bijna overkwam. Filosoferen als je met een extreem lage bloeddruk zit, wat mij toen 'out of the blue' van het éne jaar op het andere overkwam, kan je maar beter uitstellen tot je weer een normale bloeddruk gekregen hebt.
Voor sommige biedt filosofie juist rust en helderheid door hen helpen diepgewortelde overtuigingen te onderzoeken en los te laten. Tradities zoals Madhyamaka of Pyrronisch scepticisme laten bijvoorbeeld zien dat filosofie ook kan dienen als een methode om mentale constructies af te breken, wat kan leiden tot eenvoud en vrijheid.
Mooi van ChatGTP.
Het draait allemaal om evenwicht en balans natuurlijk.
Het verschil: Filosofie versus wijsheid
Het probleem zit vaak niet in de filosofie zelf, maar in hoe we ermee omgaan. Als filosofie wordt gebruikt als een eindeloos mentaal spel, kan het onrust veroorzaken. Maar als het wordt benaderd als een hulpmiddel om inzicht te krijgen en onnodige concepten los te laten, kan het juist een pad naar innerlijke vrede zijn.
Praktische benadering
Om mentale onrust te vermijden:
- Combineer filosofische reflectie met praktische oefeningen zoals meditatie, waarin je het denken kunt laten rusten.
- Focus op directe ervaring en intuïtief begrip, in plaats van alleen intellectuele analyse.
- Laat de behoefte los om definitieve antwoorden te vinden, en leer comfortabel te zijn met niet-weten.
Zoals de Boeddha zei:
"Filosofisch redeneren is als een vlot. Het helpt je om over te steken, maar je moet het vlot loslaten zodra je de oever bereikt."
https://chatgpt.com/share/674bbe24-d868 ... eb26463126
Ha! Ken je Boeddha's houding ten opzichte van concepten?
Zie hier, onderstaande hangt al decennia lang boven mijn bureau...
De Boeddha moedigde aan om niet gehecht te raken aan concepten, inclusief zijn eigen onderricht. Dit sluit aan bij wat hij leerde in de Kalama Sutta, waarin hij adviseert om niets zomaar aan te nemen op basis van traditie, gezag, of persoonlijke voorkeur, maar om zelf te onderzoeken wat leidt tot het beëindigen van lijden. Hij waarschuwde dat zelfs zijn leer slechts een vinger is die naar de maan wijst, en dat de vinger niet de maan zelf is.
De metafoor van het vlot illustreert dit goed: de Boeddha vergeleek zijn leer met een vlot dat wordt gebruikt om een rivier over te steken. Wanneer de overkant bereikt is (ontwaken), laat men het vlot achter, want het is niet meer nodig. De leer is dus een hulpmiddel, geen doel op zich.
En als ik dat weer even vergeten ben adem ik is drie keer en voel mijn voeten op de grond, wat ik bij Thich Nhat Hanh geleerd heb 24 jaar geleden in Frankrijk.
VseslavBotkin schreef: ↑30 nov 2024 23:18
Ik heb gemengde gevoelens over TNH. Van de ene kant was hij een respectabele, empathische man die ongetwijfeld veel mensen geholpen heeft met zijn lezingen.
Hij heeft mensen veel meer geholpen door de introductie van praktische mindfulness, wat men tot op de dag van vandaag mee kan gaan oefenen met zijn monniken in Plumm Village rond Bordeaux in Frankrijk >
https://aandacht.net/plum-village/plum-village
Ik ben daar dus 24 jaar geleden veertien dagen mee gaan oefenen in mindfulness. Die ervaring heeft me veel meer geleerd dan alle boeken dat ik erover gelezen had.
VseslavBotkin schreef: ↑30 nov 2024 23:18
Van de andere kant vind ik dat hij wel erg veel water bij de wijn doet wanneer hij boeddhisme uitlegt, zijn boek over de Hartsoetra heeft m.i. weinig te maken met de orthodoxe interpretatie en vliegt nogal uit de bocht.
Ik heb al decennia lang verschillende boeken van Thich Nhat Hanh in huis en gelezen. Dat hij ergens nogal uit de bocht vliegt is niet mijn waarneming.
Maar goed, kritisch beschouwen hoort bij filosofie.
Zie ook...
...
Bovendien raken sommige dingen die Thich verspreid door zijn gepubliceerde werk beweert, kant noch wal. Boeddhisme lost het probleem van Kants ‘Ding an sich’ op, schrijft hij in zijn boek ‘Understanding Our Mind’. Je vraagt je af of hij de filosofie van Immanuel Kant heeft gelezen, en zo ja, wat hij er dan van begrepen heeft. Veel van zijn boeken bestaan uit geredigeerde compilaties van lezingen en voordrachten. Hebben de volgelingen die als redacteuren van zijn werk optreden zelf in de gaten wat de leraar zegt en bestaat de mogelijkheid van tegenspraak en correctie?
https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhi ... beschouwd/
Ja, ja, filosoferen... altijd opletten dus om in evenwicht te blijven toch. De voeten aan de grond voelen en bewust ademen tussendoor.
VseslavBotkin schreef: ↑30 nov 2024 23:18
Het "doel" van de boeddhistische praktijk is voor mij totale onthechting van alles, niet verbondenheid.
Hier maakte je dus een denkfout, waarvoor je mij bedankte voor mijn nuancering.
VseslavBotkin schreef: ↑01 dec 2024 22:44
Heel veel filosofieën hebben in meer of mindere mate toch nog iets "hogers" (of dat dan "God" genoemd wordt of niet), hier is het punt juist de afwezigheid van dat hogere.
Er is dus helemaal geen 'hogere', of 'lagere'.
Dan zijn allemaal concepten.
Dat filosofie jou helpt om dat te begrijpen des te beter, maar uiteindelijk zal er een moment komen dat jij alle filosofieën gaat achterlaten, want anders is je filosoferen pure tijdverspilling geweest die je alleen maar gevangen houd in je mind.
Alles is een concept, zie ook..
Alles is een concept. Dat mag je nooit vergeten.
Alles is een concept, dus wees niet bang om concepten te gebruiken. Concepten zijn nodig.
Ramana Maharsi heeft dat schitterend verwoord.
Hij zei: 'Een concept gebruik je als een doorn om een andere doorn, die in je voet zit, te verwijderen. Als dat gebeurd is, gooi je beide doornen weg.' Dan ben je vrij van concepten. Maar als je één concept meedraagt, heb je er een heleboel die de waarheid aan het oog onttrekken. Dus voel je vrij om je van concepten te bedienen. Maar als je ze eenmaal hebt gebruikt, gooi je ze weer weg.
Het proces van het denken ontneemt je het zicht op onderling afhankelijke tegendelen.
Het denken neigt meestal naar het één of het ander. Vandaar dat de complementaire aard van de meeste dingen niet wordt gezien.