Misschien had ik last van 'overspronggedrag'

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Misschien had ik last van 'overspronggedrag'

Bericht door Peter van Velzen »

Welaan Meflower88,
Evolutie of niet, je kunt nog altijd je naaste liefhebben. Hopelijk kan jouw (schoon)familie dat ook. Als ze dat kunnen, dan kan het allemaal best goed gaan.
Ik wens u alle goeds
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

MeFlower88 schreef:
Ach ik wil ook helemaal niet uit mijn kerk, het zijn hele lieve mensen. Maar ik wil en kan gewoon niet geloven zoals zij.
Er is toch ook geen noodzaak om er nu uit te stappen ?
Je kunt ook je "nieuwe" geloof eerst wat verder uitdiepen en dan zie je op een gegeven moment wel waar je staat.
Geniet ervan dat het lieve mensen zijn. En je zult ongetwijfeld mensen vinden zoals je schoonzus met wie je over je proces kunt praten.
Mensen met vergelijkbare gedachtengangen en die dit ook hebben meegemaakt.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 »

Goede tips mannen! Bedankt! :D
MeFlower88
Forum fan

De afgelopen week heb ik weinig op het forum gekeken, maar inmiddels voel ik me al een stuk beter en rustiger.
Ik heb ook met mensen in mijn omgeving gepraat over geloof en twijfel.
Ik heb nu zoiets van, ik weet het gewoon niet, en 'het is zoals het is'. Ik ben er nu ook minder mee bezig. Wel merk ik dat ik echt opleef door oude gewoonten achter me te laten. Ik ben al een tijdje niet meer naar de kerk geweest (en dat is al heel wat voor mij). Ik ben rustiger, voel me gelukkig.
Maar ik zweer het geloven ook zeker niet af. Alleen al die innerlijke spanning van het 'moeten' geloven heb ik niet meer en het voelt heerlijk.
Ook de relatie met mijn man bloeit op, omdat ik minder met moeilijke dogma's bezig ben.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Top !
Ook ik heb niet alles weggegooid.
"Beproeft alles en behoudt het goede".

Ik geloof niet in een oordeel en niet in het kruis. Toch is Jezus op diverse manieren inspirerend.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Verdere gedachtenwisseling over "mogen" geloven verplaatst naar topic hierover.
Hier verder met de getuigenis van MeFlower88.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 10#p468210" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
MeFlower88
Forum fan

Nou, het is weer onrustig in mij :? .Ik zat vanavond bij mijn man op de bank die de kerkdienst luisterde. Ik luisterde hierdoor automatisch mee. Ik dacht dat ik er wel tegen kon en het zo naast me neer zou leggen. Ik vertel liever niet in detail waar de preek over ging omdat ik bang ben voor herkenning via dit forum, maar het was eerlijk gezegd een verrekte goede preek. Ik kon wel allerlei rationele argumenten bedenken om er lak aan te hebben, maar toch raakte het mij. Ik denk dat dit voor velen herkenbaar is. Pfff..... :oops:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MeFlower88 schreef:Nou, het is weer onrustig in mij :? .Ik zat vanavond bij mijn man op de bank die de kerkdienst luisterde. Ik luisterde hierdoor automatisch mee. Ik dacht dat ik er wel tegen kon en het zo naast me neer zou leggen. Ik vertel liever niet in detail waar de preek over ging omdat ik bang ben voor herkenning via dit forum, maar het was eerlijk gezegd een verrekte goede preek. Ik kon wel allerlei rationele argumenten bedenken om er lak aan te hebben, maar toch raakte het mij. Ik denk dat dit voor velen herkenbaar is. Pfff..... :oops:
Natuurlijk kunnen preken inspirerend zijn. Gedichten, boeken en muziek hebben dit voordeel ook. Waarom zou je niet mogen genieten van een psalm of preek?
https://www.youtube.com/watch?v=zKIxta9KGYI" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

MeFlower88 schreef:Nou, het is weer onrustig in mij :? .Ik zat vanavond bij mijn man op de bank die de kerkdienst luisterde. Ik luisterde hierdoor automatisch mee. Ik dacht dat ik er wel tegen kon en het zo naast me neer zou leggen. Ik vertel liever niet in detail waar de preek over ging omdat ik bang ben voor herkenning via dit forum, maar het was eerlijk gezegd een verrekte goede preek. Ik kon wel allerlei rationele argumenten bedenken om er lak aan te hebben, maar toch raakte het mij. Ik denk dat dit voor velen herkenbaar is. Pfff..... :oops:
Zeker in de beginperiode van je proces zal dit je overkomen.
Wat mij gebeurde is dat als ik er wat langer over nadacht en eens dingen over dat onderwerp wat mij raakte ging opzoeken, dat er dan altijd ook andere interpretaties mogelijk waren.
Soms kan iemand niet-kloppende zaken heel goed onderbouwen en dan slaat de twijfel toe.

Dus ja, herkenbaar.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

MeFlower88 schreef:...... maar het was eerlijk gezegd een verrekte goede preek. ....
Waar ik altijd op let is dat ik me in een preek niet laat overrompelen door het veelvuldig gebruik van bijbelteksten.
Sommige dominee's zeggen wat over het geloof waar je het volstrekt niet mee eens bent maar door er gelijk een bijbeltekst overheen te gooien zou je ten onrechte aan het twijfelen raken.
Ik verklaar dit doordat bij een godsdienstige opvoeding bijbelteksten altijd iets vertrouwelijks zullen blijven houden, niet te verwarren met betrouwbaar.
Bovendien worden in een preek ter bevestiging op wat een predikant beweert teksten uit hun verband gehaald en vergeet je tijdens een gedwongen preek vaak dat de bijbel door mensen is samengesteld en hoofdstukken gemanipuleerd kunnen zijn.

Voorbeeld: Ter bevestiging dat Jezus de beloofde Messias was hoor je dan wat een profeet had voorspeld: "En ze hebben zijn klederen verdeeld en het lot geworpen"
Die tekst ken je en ben je geneigd de dominee gelijk te geven in zijn beweringen.

Daarnaast kunnen ook ongelovigen het met een preek op onderdelen best wel eens zijn als het gaat over normen en waarden en zo maar voor mij geen reden om daarom in het bestaan van de God uit de bijbel te geloven.
Laatst gewijzigd door writer op 26 apr 2015 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

Dit was niet de afspraak voor dit subforum.
TS zoekt hier geen steun voor versterking van haar geloof.
Daarvoor zou ze naar een religie forum gaan.
Zie PB, Maria

Evangelisatiepoging weggeghaald
Bonjour
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

In de beginperiode van mijn afval, was de enige dominee die ik kon aanhoren een TV dominee.
Vaak heb ik gedacht, dat als ik alleen dit soort dominees had gehoord ik nog veel langer gelovig was gebleven.

Ik realiseerde me echter, als meer objectief toehoorder dan ik voorheen was, dat die preken van een prachtig humanistisch gehalte waren, met een oproep tot liefde en een groot verdraagzaamheids gehalte.
Ook veel teksten en de uitleg uit Spreuken spraken me aan.

Ik heb daardoor nog lang Jezus als een soort leermeester gezien, die streed tegen de oog om oog cultuur van toen en predikte over vergeving.
Ook nu misstaan die woorden nog steeds niet.
Maar de rest van de "blijde boodschap" het lijden sterven en opstaan van Jezus en ons eeuwige behoud, kon ik niet meer aannemen.
En samen met dat werd de hele Bijbelse boodschap steeds minder aannemelijk.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Karssenberg schreef: quote uit verwijderd bericht weggehaald
Dat zou zomaar kunnen, maar bedenk dan Meflower dat er aan de andere kant van je deur iemand staat te kloppen die destijds toestond dat zijn aartsvijand Satan de onervaren Eva probeerde om te praten om zichzelf later met zijn "redding"' te kunnen profileren als een liefhebbende God.
Dan ben je gelijk genezen van die flauwekul, menselijke verzinsels.
Maar het zal nog wel wat jaartjes duren voordat je een dominee kan zien als een meeloper van het door mensen opgerichte en in stand gehouden christendom.
Bericht aangepast
Bonjour
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

MeFlower88 schreef:........... maar het was eerlijk gezegd een verrekte goede preek..........
Je kan op meerdere manieren "geraakt" worden.
Vooral in de zwaardere kerken zijn dominee's er vaak op uit op het gemoed te werken.
Hoe meer gevoelens hij losmaakt hoe beter de preek, vindt men.

Want het Lam, Dat in het midden des troons is, zal hen weiden, en zal hun een Leidsman zijn tot levende fonteinen der wateren; en God zal alle tranen van hun ogen afwissen (Openbaring 7:17)

Ook kan hij proberen het saamhorigheidsgevoel te benadrukken, het uitverkoren volkje.
Twijfelaars zullen daardoor onzeker worden, niets ergers dan je buitengesloten te voelen.

Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is (Mattheüs 25:41)

Een preek kan bij iedereen verschillend overkomen, net hoe je stemming is.
Soms valt een bijbeltekst precies op het juiste moment en dan was die preek er speciaal voor jou, zo denk je dan.
En sommigen kunnen de "aanbieding" zo mooi brengen dat je er haast niet omheen kunt en zo hebben ze meer truuks om hun luisteraars te raken.

Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij (Openbaring 3:20)

Je zou voor jezelf een lijstje kunnen maken met de belangrijkste bezwaren tegen het christelijk geloof en
kijk na het horen van "een goede preek" of je wat weg kunt strepen.
Je zal zien dat na verloop van tijd wordt zo'n lijstje na het horen van een willekeurige preek alleen maar langer wordt!!!
MeFlower88
Forum fan

Interessante reacties, bedankt!
Leuk filmpje trouwens ;).

Waarom heb ik mezelf eigenlijk wijsgemaakt dat ik me niet mag laten raken door een preek? Ik denk dat dit al heel vroeg is begonnen, in mijn tienerjaren. Toen had ik een nare ervaring bij een tienergroep en daarna heb ik wel een muur(tje) opgezet om mezelf te beschermen.
Plaats reactie