Moeten of mogen geloven.
Moderator: Moderators
- Karssenberg
- Banned
Re: Moeten of mogen geloven.
Momenteel lees ik het boek: Vrijgemaakt, Dertigers over het leven in een gereformeerde zuil. 15 jonge mannen en vrouwen spreken zich uit over de wereld waarin zij zijn opgegroeid: de kleine, afgeschermde wereld van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt. Geloven zij eigenlijk nog wel?
De redacteur is Lammert Kamphuis.
De redacteur is Lammert Kamphuis.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
@GerardM
Ik heb nooit als eerste woordje "Den Uijl" of "van Agt" geleerd. heb nooit op een PvdA school gezeten en mijn ouders heetten vriendjes en vriendinnetjes altijd welkom. Politiek is nooit door mijn strot geduwd en ik hield er hele andere ideeën op na dan mijn ouders (vanaf de leeftijd dat ik stemgerechtigd was.Dat geldt natuurlijk ook voor andere ideeen van ouders, zoals een materialistisch wereldbeeld, politieke voorkeuren, met welke types je moet omgaan, etc. Maar bij religie kan angst er nog een rol bij spelen waardoor het lastiger is om een andere keus te maken. Het afschaffen van religieuze scholen zou een bijdrage kunnen leveren, maar helemaal voorkomen kun je het niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Re: Misschien had ik last van 'overspronggedrag'
Heerlijk om te horen. Het is geen dwang en geen moeten tegenover de hemel. Het is mogen. 
Dit bericht plus de reacties hierop afgesplitst van Getuigenissen topic van MeFlower.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 06#p468206" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet meer "moeten geloven" is niet hetzelfde als wel "mogen geloven"
Dit ivm. de geloofstwijfel van TS aldaar.
Maria
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 06#p468206" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet meer "moeten geloven" is niet hetzelfde als wel "mogen geloven"
Dit ivm. de geloofstwijfel van TS aldaar.
Maria
Hallo meneer God, met Anna.
Ja, en zonder de kans daar na dit leven op afgerekend te worden.Willempie schreef:Heerlijk om te horen. Het is geen dwang en geen moeten tegenover de hemel. Het is mogen.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Vertel dat het overgrote deel van mijn dorpsgenoten! De meesten zitten gevangen in dit dwang-angst-denken dat zo kenmerkend is voor deze tak van boekreligie (orthodox gereformeerd).Willempie schreef:Heerlijk om te horen. Het is geen dwang en geen moeten tegenover de hemel. Het is mogen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik heb die ervaring niet. Ik ben juist opgegroeid en leef nog steeds in een omgeving die nogal vijandig staat tegenover het christendom. Wel lees ik de boeken van Maarten't Hart.dikkemick schreef: Vertel dat het overgrote deel van mijn dorpsgenoten! De meesten zitten gevangen in dit dwang-angst-denken dat zo kenmerkend is voor deze tak van boekreligie (orthodox gereformeerd).
Hallo meneer God, met Anna.
Ik wel.... Mee folderen met mijn ouders voor de partij, naar partij bijeenkomsten, discussieren tegen leraren van de foute partij. Elk ander standpunt werd met de grond gelijk gemaakt.
Ongetwijfeld een stuk milder dan echte religieuze indoctrinatie, want de foute partijleider ging mij niet naar de hel sturen. Mijn punt is dat je niet kunt voorkomen dat je overtuigingen van je ouders meekrijgt, religieus of anders.
Het hoeft ook niet persé verkeerd te zijn. Mijn ouders waren katholiek, maar hebben het nooit opgedrongen. Je mocht mee naar de kerk maar het hoefde niet.
Ongetwijfeld een stuk milder dan echte religieuze indoctrinatie, want de foute partijleider ging mij niet naar de hel sturen. Mijn punt is dat je niet kunt voorkomen dat je overtuigingen van je ouders meekrijgt, religieus of anders.
Het hoeft ook niet persé verkeerd te zijn. Mijn ouders waren katholiek, maar hebben het nooit opgedrongen. Je mocht mee naar de kerk maar het hoefde niet.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Maar achteraf. Vind je het een verstandige keuze van je ouders geweest (folderen etc.)
Hebben ouders het recht kinderen een mening op te dringen?
Dit zal ongetwijfeld onbewust gebeuren omdat de ouders totaal overtuigd zijn van hun standpunt. Maar verstand zou gevoel moeten overheersen.
Helaas hebben ouders vrije keus hun kinderen op te voeden al naar het ze belieft. Dat in tegenstelling als je kinderen wilt adopteren. Je wordt van onder tot boven gescreend.
Hebben ouders het recht kinderen een mening op te dringen?
Dit zal ongetwijfeld onbewust gebeuren omdat de ouders totaal overtuigd zijn van hun standpunt. Maar verstand zou gevoel moeten overheersen.
Helaas hebben ouders vrije keus hun kinderen op te voeden al naar het ze belieft. Dat in tegenstelling als je kinderen wilt adopteren. Je wordt van onder tot boven gescreend.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Maarten 't Hart is literair leuk om te lezen. Echt informatief qua religie is het natuurlijk niet.Willempie schreef:Ik heb die ervaring niet. Ik ben juist opgegroeid en leef nog steeds in een omgeving die nogal vijandig staat tegenover het christendom. Wel lees ik de boeken van Maarten't Hart.dikkemick schreef: Vertel dat het overgrote deel van mijn dorpsgenoten! De meesten zitten gevangen in dit dwang-angst-denken dat zo kenmerkend is voor deze tak van boekreligie (orthodox gereformeerd).
Toch als ik je bijdragen lees, zit ook jij gevangen in het dwangmatig religieus denken. Ook jij hebt de grootste moeite met algemeen geaccepteerde feiten.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Natuurlijk krijgen kinderen ook buiten religie om mee waar hun ouders voor staan, veel mee in hun perioden van ontwikkeling.
Ook daarna leven ze vaak in eenzijdig gerichte omgevingen.
Gematigd of extreem alles komt voor.
Heel wat kinderen groeien op in een omgeving van extreem rechts of links politiek georiënteerd.
Klassebewustzijn en rascisme.
Noem maar op waarin mensen extreem eenzijdig geïnteresseerd zijn.
Voor kortzichtigheid en vooroordelen.
Ik heb het al eens geschreven.
Kinderen kregen ook heel wat mee van politieke voorkeuren van docenten.
Ook daarna leven ze vaak in eenzijdig gerichte omgevingen.
Gematigd of extreem alles komt voor.
Heel wat kinderen groeien op in een omgeving van extreem rechts of links politiek georiënteerd.
Klassebewustzijn en rascisme.
Noem maar op waarin mensen extreem eenzijdig geïnteresseerd zijn.
Voor kortzichtigheid en vooroordelen.
Ik heb het al eens geschreven.
Kinderen kregen ook heel wat mee van politieke voorkeuren van docenten.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Als kind, toen ik naar de middelbare school ging, heb ik wat spot over me heen gekregen van klasgenoten.
Duidelijk beïnvloed door hun atheïstische omgeving.
Ook al was het een christelijke school, er waren veel ouders, die deze prefereerden voor hun kinderen vanwege zijn regels en kleinschaligheid, waardoor drugs gebruik tot de uitzonderingen behoorde.
Dit in tegenstelling tot de andere scholen, katholiek en openbaar, in de omgeving.
Ik had een oom, die altijd wanneer hij maar de kans zag, het geloof van zijn broer en schoonzus bespotte.
Totdat hij dat ook over de hoofden van de kinderen deed, en geniepig grijnzend vroeg of wij niet moesten bidden, voor het eten, want anders zou het eten misschien niet gezond zijn.
Wij als kinderen hebben daar niet veel van meegekregen, maar hij en mijn vader waren geregeld hele tijden gebrouilleerd.
Ik weet zeker dat zijn zoon hier veel meer invloed van heeft ondervonden.
Gelukkig was die net zo intelligent en had hij een lieve verdraagzame moeder (mijn tante) en is hij uiteindelijk geworden tot een man met duidelijke ideeën voor zichzelf, maar de ander hun eigen mening latend.
Duidelijk beïnvloed door hun atheïstische omgeving.
Ook al was het een christelijke school, er waren veel ouders, die deze prefereerden voor hun kinderen vanwege zijn regels en kleinschaligheid, waardoor drugs gebruik tot de uitzonderingen behoorde.
Dit in tegenstelling tot de andere scholen, katholiek en openbaar, in de omgeving.
Ik had een oom, die altijd wanneer hij maar de kans zag, het geloof van zijn broer en schoonzus bespotte.
Totdat hij dat ook over de hoofden van de kinderen deed, en geniepig grijnzend vroeg of wij niet moesten bidden, voor het eten, want anders zou het eten misschien niet gezond zijn.
Wij als kinderen hebben daar niet veel van meegekregen, maar hij en mijn vader waren geregeld hele tijden gebrouilleerd.
Ik weet zeker dat zijn zoon hier veel meer invloed van heeft ondervonden.
Gelukkig was die net zo intelligent en had hij een lieve verdraagzame moeder (mijn tante) en is hij uiteindelijk geworden tot een man met duidelijke ideeën voor zichzelf, maar de ander hun eigen mening latend.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Zolang ze maar bijgebracht wordt dat kritisch zelfstandig denken essentieel is om tot een eigen verantwoord intellectueel wereldbeeld te komen. Als ouders hier niet toe in staat kunnen zijn, zijn scholen hiervoor verantwoordelijk. Misschien dat het hele lesprogramma eens onder de loep gehouden moet worden.
We zien in andere topics hoe moeilijk integreren blijkt te zijn. (Aangeleerde) gedachten worden een werkelijk onderdeel van jezelf. En ik blijf pleiten voor een wetenschappelijke visie en aanpak omdat nu gebleken is dat deze werkt. Zelfs op politiek vlak zou dit in grote lijnen moeten kunnen werken. Van een aantal systemen is inmiddels wel gebleken dat ze niet de voorkeur genieten.
We zien in andere topics hoe moeilijk integreren blijkt te zijn. (Aangeleerde) gedachten worden een werkelijk onderdeel van jezelf. En ik blijf pleiten voor een wetenschappelijke visie en aanpak omdat nu gebleken is dat deze werkt. Zelfs op politiek vlak zou dit in grote lijnen moeten kunnen werken. Van een aantal systemen is inmiddels wel gebleken dat ze niet de voorkeur genieten.
Einstein/Mick
Einstein/Mick