Willempie schreef:Als de stelling "Geloof is gevoel" juist zou zijn, zou m.i. de logische consequentie daarvan zijn dat atheïsme eveneens gevoel is. Dezelfde argumenten kunnen immers voor beide zaken worden aangevoerd. Of zie ik dat verkeerd? Ik denk dan ook dat de stelling veel te kort door de bocht is. In sommige gevallen zal het zo zijn, in veel andere niet. Ik heb altijd geleerd dat geloof op feiten gebaseerd moet zijn en niet op gevoel. Complexe zaken simplificeren is verleidelijk maar getuigt niet van wijsheid. Ik begrijp ook niet goed wat de schrijver van dit artikel nu precies wil zeggen. Misschien kan iemand mij helpen. Ik vind de discussie tussen verschillend denkende mensen wel erg interessant.
Ik zou zo'n oordeel nog niet willen vellen. Voor bepaalde vormen van atheisme is het ongetwijfeld waar, sommige vertonen bijvoorbeeld grote afschuw van bepaalde aspecten van de god zoals de bijbel haar beschrijft. maar je kunt er ook op een rationelere wijze tegenaan kijken. Weliswaar is enige menselijke stellingname niet mogelijk zonder minimaal het "gevoel" dat de stelling rationeel gezien juist is, maar deze vorm van gevoel wordt doorgaans door niemand als zodanig gevoel genoemd.
Persoonlijk ga ik uit van het feit dat we geen betrouwbare informatie over "goden" hebben, en dat er daarom geen reden is het bestaan van een ervan te veronderstellen. Aangezien een werkelijk bestaande god - ook al is hij niet erg machtig - toch op zijn minst in staat moet worden geacht zichzelf te manifesteren, ga ik er van uit dat de theorie dat er geen is, op zijn minst daardoor al falcificeerbaar is. Bovendien kan ik hieruit de voorspellingen doen dat bidden - bij dubbelblind expirementen niet zal blijken te werken en dat ongelovigen niet vaker door natuurrampen zullen worden getroffen dann gelovigen. Aangezien geen van de drie mogelijkheden tot falcificatie tot nu toe is geschiedt, zal ik deze theorie vooralsnog handhaven.
Mocht Allah (bijvoorbeeld) zich manifesteren of bij een Tsunami alleen de moslims overleven, dan ben ik best bereid de theorie te vervangen door "Er is geen god behalve Allah", maar je zult toe moeten geven dat de kans erop bij voorbaat erg klein zal zijn. Maar of ik daar nu veel "gevoel" mee heb getoond, dat lijkt mij van niet.
NB de keuze voor Allah als voorbeeld heeft alles te maken met de Islamitische geloofsbeleidenis waarvan ik hier de eerste helft citeer.