Laura Dekker haalt Nederlandse vlag van Guppy

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Laura Dekker haalt Nederlandse vlag van Guppy

Bericht door Maria »

Blues-Bob schreef:@allen
Even de juridische kant volgens mij:
Of ze leerplichtig volgens de Nederlandsche Wet is, is totaal niet relevant. Wat het ministerie en zeker een gewone ambtenaar van het ministerie ervan denkt evenmin.

Iedere wereldburger, die wettelijk geldende afspraken via de Nederlandse rechter gemaakt heeft, is verplicht deze afspraken na te komen. Het komt slechts zeeeeer zelden voor dan andere partijen zich ermee mengen (slechts als het gaat om uitlevering van een veroordeelde e.d. als voorbeeld)

Iemand hier correcties op?
Nee hoor, goed verwoord.
Wat mij betreft duidelijk.
Maar dat wist je al :D
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Laura Dekker schreef in har column in het AD op zaterdag dat ze wel haar studie opdrachten uitvoerde maar dat dit toch niet geheel voor de volle 100% kon. Met slecht weer en dagen in een haven had ze veel werk aan Guppy te verrichten. Ik kan mij levendig voorstellen dat zij niet kon doen wat was afgesproken.
Maakte het AD een uitglijder met de mededeling dat het Min. v Onderwijs een andere mening was toegedaan omdat zij was uitgeschreven? Ja, als we zo gaan redeneren dan kunnen we beter helemaal ophouden.
Wij hebben onze jongens anders opgevoed omdat die totaal geen avontuurlijke plannen hadden zoals Laura Dekker. Zij zouden waarschijnlijk langs de straat gaan zwerven zoals veel leerplichtige jongeren in R'dam doen. Ook ikzelf ben nooit een liefhebber van scholen geweest en was blij dat ik mijn opleiding succesvol had afgerond en kon gaan varen. Ik vertel je eerlijk dat ik grote moeite had mij weer aan te passen aan het leven aan de wal. Wat een enge benauwende levenswijze. :shock: Ik was toen getrouwd en mijn vrouw wilde niet emigreren anders was ik al lang weg geweest.Ik heb er nog steeds spijt van dat ik in Nederland ben gebleven want Canada trok mij geweldig. Wel, ik moest omscholen en ben gelukkig in een scheepvaart omgeving gebleven met mijn werk aan de wal. Ook veel vrijheid van doen en laten. Ik maakte mijn eigen schema voor iedere dag.
Veel mensen die gevaren hebben zijn toch anders van ideeën dan walmensen. Geen deskjockeys, geen bureaucraten maar gewoon tof onder elkaar en altijd behulpzaam. Ook geen ge OH als er wat langer doorgewerkt moest worden. Afijn, ik kan hier nog wel uren over uitweiden maar dat snijdt bij walrotten geen hout.
Ik kan mij verplaatsen in de schoenen van zeezeilster Laura Dekker en begrijp haar doen en laten heel goed.
Misschien dat dit verklaart waarom ik een andere mening heb dan veel bureaucraten hier.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Dat verklaart veel Cactus.
Jij had die vrijheden van Laura zelf willen hebben en voelt je alsnog gevangen.

Toch verklaart dit niet het feit dat je je eigen jongens binnen strenge normen hebt grootgebracht.
Ook al hadden zij niet hun wensen in de avontuurlijk wereldreizen, wel degelijk hadden zij ook ook hun vrijheidsdrang.
Dat je schrijft dat ze dan toch maar waren rondgaan slenteren, zegt veel over het vertrouwen dat jezelf in je kinderen had.
Niet dus.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

@ Mariakat"]
Dat verklaart veel Cactus.
Jij had die vrijheden van Laura zelf willen hebben en voelt je alsnog gevangen.
Dat heb je toch verkeerd begrepen.
Ik wilde alleen duidelijk maken dat ik Laura goed kan begrijpen omdat ze op een schip geboren is, lange tijd van haar jeugd gezeild heeft met haar ouders en zich nu verstikt voelde onder dat bureaucratische bekrompen bewind in Nederland.
Ik heb mij gewoon aangepast aan dit sullige bekrompen bureaucratische Nederland.

Toch verklaart dit niet het feit dat je je eigen jongens binnen strenge normen hebt grootgebracht.
Ook al hadden zij niet hun wensen in de avontuurlijk wereldreizen, wel degelijk hadden zij ook ook hun vrijheidsdrang.
Dat je schrijft dat ze dan toch maar waren rondgaan slenteren, zegt veel over het vertrouwen dat jezelf in je kinderen had.
Niet dus.
Ik heb hen niet binnen strenge normen grootgebracht maar wel met overredingskracht zover gekregen dat zij hun studie eerst zouden voltooien. Mijn boys zijn niet van het kaliber Laura.
Ik was bang dat ze ipv naar school gaan konden gaan rondslenteren. Wat zouden ze anders moeten doen?
Je maakt er weer wat van dat geheel naast de realiteit staat. Heel vervelend om het zachtjes uit te drukken.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Toch geef je hier alleen bevestigingen, van wat ik al suggereerde.
Is de spiegel te scherp?
Dat kan.
Wat zouden ze anders moeten doen?
Daar zijn volgens zeer veel mensen en ook zeer veel jongeren goede antwoorden op.

Laten we hier over ophouden, als je het gezellig wil houden. :)
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

@ Mariakat

Dit zinnetje is enorm overtrokken:
zegt veel over het vertrouwen dat jezelf in je kinderen had.
Iedere ouder kan weten dat regelmatig schoolverzuim kan leiden tot rondhangen van de kinderen. Dit heeft niets met vertrouwen te maken maar met gezond verstand.
Dat was niet het geval met Laura Dekker omdat die een doel had. Per zeilboot de wereld rond.
Dat is iets heel anders dan mogelijk rottigheid schoppen op straat.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Cactus schreef:
Iedere ouder kan weten dat regelmatig schoolverzuim kan leiden tot rondhangen van de kinderen. Dit heeft niets met vertrouwen te maken maar met gezond verstand.
Dat was niet het geval met Laura Dekker omdat die een doel had. Per zeilboot de wereld rond.
Dat is iets heel anders dan mogelijk rottigheid schoppen op straat.
Onze kinderen zijn niet geboren op een zeilboot. Brengen niet het grootste deel van het jaar door op zeilboten. Hebben geen bal verstand van zeilen en hebben ook geen ouders die avontuurlijk zijn aangelegd en jaren over de oceanen hebben gezworven. En opkomende fantasieën over een wereldreis daar kunnen wij dus ons geen beeld bij plaatsen. Laura en haar ouders dus wel. De fotoboeken zitten waarschijnlijk stampvol met foto's van zeiltochten en zeilen is het gesprek van de dag. Ook de ambities er om heen. Als mijn kind dus zegt dat hij op zijn veertiende een wereldreis wil maken. Dan ben ik de eerste die zegt; voorlopig speelt deze reis zich af in de vakanties en binnen een budget van €500. Maar zoals vaker het geval is. Ik ben niet in deze omstandigheden opgevoed en niet behept met de drijfveren om idealen op dit punt te verwerkelijken. Voor Laura is het geen sprookje maar een realistische uitdaging. Ze heeft in haar eentje meerdaagse tochten ondernomen. En het balletje is gaan rollen. De gevaren zijn in kaart gebracht en de voorbereiding is begonnen. Geen criminele activiteiten, geen zaken die schadelijk zijn voor de samenleving. Maar een poging om de jongste zeezeilster te zijn, die dit ooit heeft gedaan. Ik probeer dus even een beeld te krijgen. Het idee is langzaam gegroeid en de mogelijkheden om het uit te voeren zijn voorhanden. En dan gaat het om wil versus bureaucratie. Wie trekt er aan het laatste eind. En zoals zo vaak zijn regels, die ogenschijnlijk in het belang zijn van de meerderheid van de kinderen. Niet toegesneden op het individu wat zich hier door heen probeert te breken. Niet om de samenleving schade te berokkenen maar om een goed voorbereid avontuur aan te gaan. Eigenlijk jammer dat een samenleving zich zelf zo vastklampt en het voorstellingsvermogen ontbreekt om hier op een constructieve manier mee om te gaan.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

@ Piet V

Zo is het helemaal!
Toen ik klein was en mijn vader las voor uit Bulletje en Bonenstaak die als verstekelingen a/b van de Hercules een zeereis maakten had ik zo mee willen gaan. De sterke verhalen van Ouwe Hein waren grandioos en zo werd ook mijn verlangen om te gaan varen gewekt. In mijn familie komen geen zeevarenden voor en dus werd ik de eerste. Ik heb er nooit spijt van gehad en veel van de wereld gezien en ja.... wij hadden eens een verstekeling a/b van de Kaap Verdische Eilanden. Hij jatte ongezien uit de kombuis en we konden hem pas na 1 week opsporen. Maar zo goed als die 2 a/b van de Hercules verging het deze verstekeling niet. Sorry, ik drijf af naar Off Topic wateren. :)
a.r.

Bericht door a.r. »

Eens met PietV.
@Cactus helemaal off topic maar, je verhaal bracht me terug naar mijn avonturen die ik meemaakte aan boord van "de Nieuw Hoorn" als één van de scheepsjongens van Bontekoe of met Stanley op ontdekkingsreis naar/in Congo. :wink:
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

PietV. schreef: Geen criminele activiteiten, geen zaken die schadelijk zijn voor de samenleving.
maar eventueel schadelijk voor het kind in kwestie
(diploma, sociale vaardigheden, aanpassingsgedrag, functioneren in het latere leven,geen algemene ontwikkeling,...)
een 13j kind heeft niet hetzelfde soort zelfbeschikkingsrecht als jij en ik. je kunt een 13j perfect manipuleren (zeker ouders) om de dromen vd ouders in de realiteit te brengen.
kinderen dienen niet om de dromen en fantasieën vd ouders te verwezenlijken en ouders zouden zo af en toe nee moeten zeggen tegen hun kinderen, als was het maar om een olifantenhuid te kweken
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

appelfflap schreef:
PietV. schreef: Geen criminele activiteiten, geen zaken die schadelijk zijn voor de samenleving.
maar eventueel schadelijk voor het kind in kwestie
(diploma, sociale vaardigheden, aanpassingsgedrag, functioneren in het latere leven,geen algemene ontwikkeling,...)
een 13j kind heeft niet hetzelfde soort zelfbeschikkingsrecht als jij en ik. je kunt een 13j perfect manipuleren (zeker ouders) om de dromen vd ouders in de realiteit te brengen.
kinderen dienen niet om de dromen en fantasieën vd ouders te verwezenlijken en ouders zouden zo af en toe nee moeten zeggen tegen hun kinderen, als was het maar om een olifantenhuid te kweken
We gaan Laura volgen en kijken of dit effecten oplevert op de lange termijn. We zullen één ding moeten schrappen. Kinderen van gescheiden ouders, scheiden volgens sommige onderzoekers later ook sneller. Dus dit verband kan problemen opleveren. Geen algemene ontwikkeling valt volgens mij ook af. Een jaartje in het middelbaar onderwijs valt in het niet bij een wereldreis. Beheersing van talen zal ook wel meevallen. Sociale vaardigheden. In tal van havens aanmeren, contacten opdoen en zorgen dat je als 15 jarige meedraait in de havengemeenschap. Aanpassingsgedrag idem dito. Steeds maar weer in een onbekende situatie je zaken moeten regelen. Doorzettingsvermogen; maandenlang bivakkeren in een smerig hok, vaak marginaal eten en constant die eeuwige deining. Zeeziekte ligt steeds op de loer. Onder alle omstandigheden moeten kunnen functioneren. In staat zijn om onder grote stress reparaties uit te voeren.
Slaapgebrek; steeds maar weer 24 uurs diensten draaien. Hazeslaapjes ertussen door. En ook nog je huiswerk maken, een blog schrijven, contacten onderhouden met de wal. Positiebepalen en zorgdragen voor je eigen veiligheid.
Jinny

Bericht door Jinny »

Waar ik mee blijf zitten is waarom dat record zo belangrijk was.
Dat gaat er bij mij niet in.
Het is een onzinnig record.
Let wel, ik misgun haar haar reis niet, maar het had ook gekund na de school en dergelijke.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jim schreef:Waar ik mee blijf zitten is waarom dat record zo belangrijk was.
Dat gaat er bij mij niet in.
Het is een onzinnig record.
Let wel, ik misgun haar haar reis niet, maar het had ook gekund na de school en dergelijke.
Dat is altijd met records; vraag het aan mensen van het Guiness Book of Records. Zo zat ik laatst met stomme verbazing naar gehaktballen eten te kijken. Een recordpoging. Het zit zeker in bepaalde mensen om boven de rest proberen uit te stijgen. Als ze had gewacht tot haar 18de verjaardag dan had het geen record meer geweest. De uitdaging was net zo groot geweest, maar een plek in de geschiedenisboeken kan je vergeten. Ik vraag me zelfs af of dit op latere leeftijd financieel haalbaar was geweest. Een sponsor moet ook iets van deze aandacht terug krijgen.
a.r.

Bericht door a.r. »

Vragen we dat dan ook aan jongetjes die in het eerste bij Ajax of Feijenoord willen/mogen/moeten voetballen of aan kinderen die zich te pletter studeren omdat ze een begaafd/beroemd pianist willen worden, of meisjes die zich kapottrainen om ballerina te worden? Zo maar wat voorbeelden die me 1,2,3 te binnen schieten....mjah die gaan wel naar school natuurlijk....en daar gaat dit hele gedoe over...dát ze niet naar school gaat en dat ze haar huiswerk niet of minder zou maken dan ze toegezegd had. Nou, zó zijn er heel wat jongeren...ook in "mijn tijd" trouwens.

http://www.sportcentrumpapendal.nl/nieu ... op-naar-wk" onclick="window.open(this.href);return false;
Jinny

Bericht door Jinny »

Tot zover met je eens..
Maar of daar een kind voor opgeofferd moest worden, de wereld was te klein geweest indien ze was verongelukt.

Het risico werd gebagatelliseerd, maar wel degelijk levens groot aanwezig.
Ik weet voldoende van de zee om te weten dat je, als het wel mis gaat, vlotjes verzuipen kan.
Ik vermoed dat Cactus als oud zeeman het daar wel mee eens is.

Het is goed gegaan, maar het pretendent ligt er.
De volgende in deze ratrace (en die komt) verzuipt of wordt om zeep geholpen ergens.
Is dat dit risico waard?
Als ouder heb je mi een zorgplicht tegenover je kind en daar is mi niet echt aan voldaan.

Maar ik zal wel een conservatieve mopperige oude WestFries zijn.
Plaats reactie