Vrijzinnig bijbelgeloof verdedigd door Job
Moderator: Moderators
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Re: Vrijzinnig bijbelgeloof verdedigd door Job
Off-topic discussie betreffende visie van Jehovagetuigen verwijderd. Dit topic behelst de zienswijzen van Job. Gelieve hier on-topic te blijven.
Born OK the first time
Zie link in mijn vorige reactie.Peter van Velzen schreef:Ik weet niet – Job – wat jij onder nieuwe atheisten verstaat,..
Zoals ik reageer op opponenten met bizarre achterhaalde clichés en karikaturen van het christelijk godsbeeld.Peter van Velzen schreef:maar net als een forumdeelnemer hier vaak de neiging heeft op de meest onredelijke opponent te reageren,..
Dit geldt ook voor christelijke fundi's.
Terecht. Maar daar hoef je niet atheïst voor te zijn of te worden.Peter van Velzen schreef:"...heeft een atheist de neiging te reageren op die godgelovigen die op grond van hun geloof anderen aanvallen. Dominee Phelps of Pat Robertson krijgen meer aandacht dan anderen, omdat zij dingen doen en zeggen die niet deugen."
Bedankt voor je bezorgdheid. Echt niet nodig. Ik kan voor mezelf heel goed het kaf van het koren scheiden.Peter van Velzen schreef:We hoeven jou eigenlijk helemaal niet tegen te spreken, maar als we denken dat je op het verkeerde pad geraakt, dat waarschuwen wij daar graag tegen, in de hoop jou op het goede pad te houden.
Maar wie zijn "we" ? Andere forummers hier ? Zijn die bezorgt over mij ? Grappig.
Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
(Martin Buber)
- Peter van Velzen
- Site Admin
Beste Job,
Het is helemaal niet zo grappig, dat mensen zich bekommeren om hun medemensen. Iemand die in de bijbel - en dus ook in het nieuwe testament - gelooft zou dat moeten beseffen, want ook Jezus roept zijn toehoorders op om zich om hun medemensen - zelfs om hun vijanden - te bekommeren. Ook bekommeren wij ons niet alleen om jou, maar ook om de mensen die met jou te maken krijgen. Als jij de zaken op de juiste wijze ziet, dan hebben zij er ook baat bij, en als jij de zaken verkeerd beoordeelt, dan kan dat ook hén schaden. Begrijp je waarom ik dit serieus bedoel?
Het is helemaal niet zo grappig, dat mensen zich bekommeren om hun medemensen. Iemand die in de bijbel - en dus ook in het nieuwe testament - gelooft zou dat moeten beseffen, want ook Jezus roept zijn toehoorders op om zich om hun medemensen - zelfs om hun vijanden - te bekommeren. Ook bekommeren wij ons niet alleen om jou, maar ook om de mensen die met jou te maken krijgen. Als jij de zaken op de juiste wijze ziet, dan hebben zij er ook baat bij, en als jij de zaken verkeerd beoordeelt, dan kan dat ook hén schaden. Begrijp je waarom ik dit serieus bedoel?
Ik wens u alle goeds
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Gewoon evolutionair zo gegroeid.Job schreef: Bedankt voor je bezorgdheid. Echt niet nodig. Ik kan voor mezelf heel goed het kaf van het koren scheiden.
Maar wie zijn "we" ? Andere forummers hier ? Zijn die bezorgt over mij ? Grappig.
Job
We maken ons zorgen om het welzijn van degenen die tot dezelfde groep behoren.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Ik bedoelde dat jij zorgen zou maken om mij ("op het rechte pad..." enz).Peter van Velzen schreef:Beste Job,
Het is helemaal niet zo grappig, dat mensen zich bekommeren om hun medemensen.
Waarom eigenlijk ?
Dat klopt helemaal. Dat is de kern van de zaak waar het om draait.Peter van velzen schreef:Iemand die in de bijbel - en dus ook in het nieuwe testament - gelooft zou dat moeten beseffen, want ook Jezus roept zijn toehoorders op om zich om hun medemensen - zelfs om hun vijanden - te bekommeren.
Dat probeer ik juist al de hele tijd hier duidelijk te maken.
Dus waarom hebben atheïsten zo'n aversie tegen de Bijbel ?
Dat begrijp ik maar al te goed. Juist door mijn geloof. D.w.z. de zorg om de ander.Peter van Velzen schreef:Ook bekommeren wij ons niet alleen om jou, maar ook om de mensen die met jou te maken krijgen. Als jij de zaken op de juiste wijze ziet, dan hebben zij er ook baat bij, en als jij de zaken verkeerd beoordeelt, dan kan dat ook hén schaden. Begrijp je waarom ik dit serieus bedoel?
En dat is bij de meeste gelovigen zo.
Want mijn geloofsovertuiging is dat de relatie met God nooit los te zien is van de relatie tot de ander, je naaste medemens.
Job
Laatst gewijzigd door Job op 12 jul 2015 10:14, 2 keer totaal gewijzigd.
(Martin Buber)
(Martin Buber)
Als dat uitsluitend evolutionair bepaald en vanzelfsprekend zou zijn, waarom laat de menselijke geschiedenis zien datDat beloof ik schreef:Gewoon evolutionair zo gegroeid.Job schreef: Bedankt voor je bezorgdheid. Echt niet nodig. Ik kan voor mezelf heel goed het kaf van het koren scheiden.
Job
de mens zich meer heeft gedragen (en nog steeds) als een wolf t.o.v. zijn medemens ?
Job
(Martin Buber)
(Martin Buber)
Omdat er geen verschil is tussen mens en dier. Meer overeenkomsten dan verschillen!Job schreef:Als dat uitsluitend evolutionair bepaald en vanzelfsprekend zou zijn, waarom laat de menselijke geschiedenis zien datDat beloof ik schreef:Gewoon evolutionair zo gegroeid.Job schreef: Bedankt voor je bezorgdheid. Echt niet nodig. Ik kan voor mezelf heel goed het kaf van het koren scheiden.
Job
de mens zich meer heeft gedragen (en nog steeds) als een wolf t.o.v. zijn medemens ?
Job
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Omdat dat idee van de wolf een misverstand is ontstaan uit een slechte observatie van wolven en een cliche geworden is eerst door Plautus en later door Hobbs , je doelt op Homo Homini Lupus dat een smoes was om de hoogstaande moraal van God on de maatschappij te schoenlepelen .Als dat uitsluitend evolutionair bepaald en vanzelfsprekend zou zijn, waarom laat de menselijke geschiedenis zien dat
Wolven gedragen zich over het algemeen volgens veel strakkere regels in een roedel dan mensen die geen roedelvorming kennen.
We hebben empathie en kennen empathie maar hebben dat vanwege veel minder instinctmatig gedrag. Wolven kennen geen empathie en kunnen net zo vals zijn als mensen alleen zal dat ten koste gaan van het overleven n de groep en komt dus minder vaak voor dan bij mensen.
Wolven gedragen zich als wolven en mensen als mensen .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
- Peter van Velzen
- Site Admin
Hou dat zo, ondertussen zullen atheisten hun relatie met hun medemensen wel los zien van enige relatie met een god. Die hebben ze immers niet. Wel een relatie met hun geweten. Voor hen is god slechts een figuur uit een boek. En niet iemand met wie ze een conversatie kunnen hebben. Als gelovigen beweren dat dit voor hen anders is, zijn wij altijd verbaasd. Alsof iemand dingen ziet en stemmen hoort die er in de ogen en oren van anderen niet zijn. Ik weet: De stem van mijn geweten is in zekere zin mijn eigen stem, gevormd door de stem van mijn moeder. Dus die is ook deels verbeelding. Maar ik weet tenminste waar zij vandaan komt.Job schreef:Want mijn geloofsovertuiging is dat de relatie met God nooit los te zien is van de relatie tot de ander, je naaste medemens.
Maar dat is eigenlijk het enige verschil.
Ik wens u alle goeds
Dierlijke oorsprong en goddelijke bestemming, dat is de mens.dikkemick schreef:Omdat er geen verschil is tussen mens en dier. Meer overeenkomsten dan verschillen!
Job
(Martin Buber)
(Martin Buber)
- Peter van Velzen
- Site Admin
Voor zover wij kunnen nagaan, bestaan wij mensen uit sterrenstof. Net als de dieren, dus onze afkomst is in zekere zin ook al hemels. Of wij ooit weer de sterren zullen bereiken is een andere vraag. Ze zijn verdomde ver weg. Dat gaat bij mijn leven en welzijn niet gebeuren, maar New Horizons wel heeft bijna Pluto bereikt.Job schreef:Dierlijke oorsprong en goddelijke bestemming, dat is de mens.
Ik wens u alle goeds
Geen moeite mee.Peter van Velzen schreef:Hou dat zo, ondertussen zullen atheisten hun relatie met hun medemensen wel lost zien van enige relatie met een god. Die hebben ze immers niet.Job schreef:Want mijn geloofsovertuiging is dat de relatie met God nooit los te zien is van de relatie tot de ander, je naaste medemens.
...die voor gelovigen gebaseerd is op een ervaring met mensen.(Bevrijding uit onderdrukking...het kwaad...in de wereld) Geloven is een innerlijke vertuging, een persoonlijke keuze. Dat laatste is iets anders dan dat ik mijn geloof persoonlijk invul of een geloof dat men zelf samenstelt.Peter van Velzen schreef:Wel een relatie met hun geweten. Voor hen is god slechts een figuur uit een boek.
Het gaat om existentiële grondervarigen of basisgevoelens. En deze kunnen leiden tot geloof in God.
(Waarom schrijf jij god met een kleine letter ? Is verwarrend namelijk)
Waarschijnlijk omdat je daar een verkeerde voorstelling van hebt.Peter van Velzen schreef:En niet iemand met wie ze een conversatie kunnen hebben. Als gelovigen beweren dat dit voor hen anders is, zijn wij altijd verbaasd.
God is niet mijn geweten, maar doet een appèl op mijn geweten. En ik weet waar deze Stem vandaan komt, nm,van buiten af, de hulpbehoevende ander (Ander).Peter van Velzen schreef: Ik weet: De stem van mijn geweten is in zekere zin mijn eigen stem, gevormd door de stem van mijn moeder. Dus die is ook deels verbeelding. Maar ik weet tenminste waar zij vandaan komt.
Voor mij een cruciaal verschil.Peter van Velzen schreef:Maar dat is eigenlijk het enige verschil.
Job
Laatst gewijzigd door Job op 12 jul 2015 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
(Martin Buber)
(Martin Buber)
Mooie gedachten waarover je kunt dromen en filosoferen. Maar voor mijn verhaal hier niet relevant.Peter van Velzen schreef:Voor zover wij kunnen nagaan, bestaan wij mensen uit sterrenstof. Net als de dieren, dus onze afkomst is in zekere zin ook al hemels. Of wij ooit weer de sterren zullen bereiken is een andere vraag. Ze zijn verdomde ver weg. Dat gaat bij mijn leven en welzijn niet gebeuren, maar New Horizons wel heeft bijna Pluto bereikt.Job schreef:Dierlijke oorsprong en goddelijke bestemming, dat is de mens.
Met hemels bedoel ik hier iets geheel anders...
Job
(Martin Buber)
(Martin Buber)
- Peter van Velzen
- Site Admin
Het is mij bekend dat met de ontwikkeling van de astrommie, het woord hemel, een geheel andere betekenis heeft gekregen. Mar in de tijd waarin de Thora ontstond kende men nog geen onderscheid tussen de hemel boven zijn hoofd en de hemel waar de god verbleef. je andere bedoelng zou nooit hebben bestaan indien wij onwetend waren gebleven omrtrent de hemellichamen, die wij kunnen waarnemen.Job schreef:Mooie gedachten waarover je kunt dromen en filosoferen. Maar voor mijn verhaal hier niet relevant.
Met hemels bedoel ik hier iets geheel anders...Job
Bedenk dat ook jezus ten heme opgestegem zou zijn. (omhoog dus!)
Ik wens u alle goeds
En niemand die dat daadwerkelijk heeft gezien, ook niet dat hij uit de dood is opgestaan trouwens.Peter van Velzen schreef:Bedenk dat ook Jezus ten hemel opgestegen zou zijn. (omhoog dus!)
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.