Contradicties in de bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
collegavanerik
Superposter

Re: DISCREPANTIES RONDOM DE OPSTANDING

Bericht door collegavanerik »

Nausea schreef: Tot nu toe is het evangelie niet verandert, alleen wat dingen rondom, wie waar was enz. En het blijkt dat jullie niet alles hebben begrepen.
Ik zou zeggen, lees je eerst even in de wetenschappelijke literatuur in voordat je nog meer sweeping statements de wereld in stuurt.
AFJ Klijn, De wordingsgeschiedenis van het Nieuwe Testament ISBN 9026601506
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

In Filippenzen 2:6 staat dat Jezus het uiterlijk van God had. Morphe is het Griekse woord en betekent uiterlijk.
Dat is een beetje te simpel geredeneerd. In elke bijbel staat 'gestalte' en niet uiterlijk. Je kunt het woord 'gestalte' vertalen met uiterlijk, maar het staat ook voor 'uitstraling', 'gedaante' en 'aanzien'.
Het lijkt me heel sterk dat men hier uiterlijk bedoeld aangezien we God toch moet zien als iets spiritueels en niet als iets stoffelijks? Volgens mij moet je hier meer uitgaan van uitstraling dan van uiterlijk. Het is dus iets geestelijks en niet stoffelijk.

In de volgende regel (Filippenzen 2:7) staat:
maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen,

Jezus zag zich dus niet als gelijke van God, maar als mens die de geest van God in zich had.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

lanier schreef:
In Filippenzen 2:6 staat dat Jezus het uiterlijk van God had. Morphe is het Griekse woord en betekent uiterlijk.
Dat is een beetje te simpel geredeneerd. In elke bijbel staat 'gestalte' en niet uiterlijk. Je kunt het woord 'gestalte' vertalen met uiterlijk, maar het staat ook voor 'uitstraling', 'gedaante' en 'aanzien'.
Het lijkt me heel sterk dat men hier uiterlijk bedoeld aangezien we God toch moet zien als iets spiritueels en niet als iets stoffelijks? Volgens mij moet je hier meer uitgaan van uitstraling dan van uiterlijk. Het is dus iets geestelijks en niet stoffelijk.

In de volgende regel (Filippenzen 2:7) staat:
maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen,

Jezus zag zich dus niet als gelijke van God, maar als mens die de geest van God in zich had.
Zoals ik al zei is het Griekse woord morphe. Lees zelf de Griekse tekst, niet de vertaling rechts ervan. http://www.scripture4all.org/OnlineInte ... f/phi2.pdf en hier: http://www.searchgodsword.org/lex/grk/v ... umber=3444

Maar Jezus was stoffelijk, en God zei ook laten we mensen naar ons beeld scheppen. En ook engelen (geesten) zien eruit als jonge mannen in het OT en NT. Dus is mijn conclusie dat mensen van vlees zijn en geesten geest. Ja, geest is ook een materie, een dunne materie, zo dun als lucht of wind (Joh 3:8 ). In Joh 3:8 praat Jezus over iemand die door de Geest (God) geboren is, en wat door de Geest geboren is is geest (Joh 3:6 en Han 13:32-33). En God is een geest, net zoals de engelen die er als jonge mannen uitzien (Joh 4:24). Dus is de lichaamsbouw hetzelfde, alleen de materie anders. Het is of vlees of geest. Dus dan klopt Filippenzen 2:7 ook.

Nausea, volgens sommigen een misselijk ventje
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

collegavanerik schreef:
Nausea schreef: Tot nu toe is het evangelie niet verandert, alleen wat dingen rondom, wie waar was enz. En het blijkt dat jullie niet alles hebben begrepen.
Ik zou zeggen, lees je eerst even in de wetenschappelijke literatuur in voordat je nog meer sweeping statements de wereld in stuurt.
Ik heb geen behoefte aan de gedachten van mensen. Bewijs nou maar eerst dat het evangelie verandert is voordat je zo'n statement maakt. Want het gaat toch om de geloofeaardigheid van het evangelie? Dit stelt gewoon niks voor, het is allemaal bijzaak.
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

a.r. schreef:
En het blijkt dat jullie niet alles hebben begrepen.
En jij wel natuurlijk :wink:
Filippenzen 2:6 werd niet vermeld, dus...
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Nausea schreef:
a.r. schreef:
En het blijkt dat jullie niet alles hebben begrepen.
En jij wel natuurlijk :wink:
Filippenzen 2:6 werd niet vermeld, dus...
Dus a.r. ... ;)

*pakt chips*
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
collegavanerik
Superposter

Nausea schreef:
collegavanerik schreef:
Ik heb geen behoefte aan de gedachten van mensen. Bewijs nou maar eerst dat het evangelie verandert is voordat je zo'n statement maakt. Want het gaat toch om de geloofeaardigheid van het evangelie? Dit stelt gewoon niks voor, het is allemaal bijzaak.
En ik heb geen behoefte om te debatteren met personen die zich niet in het onderwerp willen verdiepen.
ik splits de offtopic reacties ook maar even af.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=6568
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Nausea
Banned

Bllef Jezus nog lang op aarde?

Bericht door Nausea »

Omdat mijn bericht gesloten is post ik het voor de gezelligheid maar hier dan. Iedereen blij, toch?

Marcus: Nee, nadat Hij met de discipelen had gesproken, werd Hij ten hemel opgenomen. (16:19)
Lucas: Nee, nadat Hij met de discipelen had gesproken, werd Hij ten hemel opgenomen. (24:50-52)
Johannes: Ja, minstens acht dagen. (20:26, 21:1)
Handelingen: Ja, minstens veertig dagen (1:3)

Om dit te begrijpen moet je weten op welke manier er communicatie tussen God, Jezus en de apostelen plaatsvindt. Jezus liet zich een aantal keer zien als mens, dus gewoon zichtbaar voor het menselijke oog. Maar daarnaast zei Jezus dit:

Before long, the world will not see me anymore, but you will see me. Because I live, you also will live. On that day you will realize that I am in my Father, and you are in me, and I am in you. Whoever has my commands and obeys them, he is the one who loves me. He who loves me will be loved by my Father, and I too will love him and show myself to him. Joh 14:19-21

Dus, ondanks dat de (materiele) wereld hem niet kan zien, zal hij zich tonen aan een ieder die zijn geboden houdt. Die ontmoeting vind plaats door heilige geest, zoals Paulus ook schrijft:

until the day he was taken up to heaven, after giving instructions through holy spirit to the apostles he had chosen. Han 1:2

En in Han 1:3 laat Paulus weten dat hij dit gedurende 40 dagen deed. Maar hij was toen geen mens meer maar een geest, en communiceerde met hen doormiddel van heilige geest. Dus: geen contradictie. In Joh 20:26 laat hij zich met een menselijk lichaam zien, en in Joh 21:1 ook. Dus de veertig dagen waar Paulus het over heeft hebben plaatsgevonden nadat hij was opgenomen naar de hemel.

Nausea, die het tegendeel bewijst! evil
collegavanerik
Superposter

Re: Bllef Jezus nog lang op aarde?

klachten afgesplitst (svp on topic blijven: Contradicties in de bijbel)
http://www.freethinker.nl/forum/viewforum.php?f=5
Afbeelding Hebr 6:
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

lanier schreef:Jezus zag zich dus niet als gelijke van God, maar als mens die de geest van God in zich had.
Dat is op zich waar, maar hij heeft wel de naam van God gekregen. Dus in dat opzicht is hij, althans voorlopig, gelijk aan God. Dus het is niet injuist om te zeggen dat hij het uiterlijk van God heeft en ook net zo veel macht heeft - gekregen.

Ik ben al niet meer in de wereld, ik ga naar u toe, maar zij blijven wel in de wereld. Heilige Vader, bewaar hen door uw naam, de naam die u ook aan mij gegeven hebt, zodat zij één zijn zoals wij één zijn. Zolang ik bij hen was heb ik hen door uw naam, die u mij gegeven hebt, bewaard en over hen gewaakt: geen van hen is verloren gegaan behalve hij die verloren moest gaan, opdat de Schrift in vervulling ging. Joh 17:11-12

Dus is het verschil tussen de Zoon en de Vader dat Jezus alles gekregen heeft. Maar dat het niet voor altijd zo blijft staat hier:

En dan komt het einde en draagt hij het koningschap over aan God, de Vader, nadat hij alle heerschappij en elke macht en kracht vernietigd heeft. Want hij moet koning zijn totdat ‘God alle vijanden aan zijn voeten heeft gelegd’. De laatste vijand die vernietigd wordt is de dood, want er staat: ‘Hij heeft alles aan zijn voeten gelegd.’ Wanneer er ‘alles’ staat, is dat natuurlijk uitgezonderd degene die alles aan hem onderwerpt. En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren. 1Cor 15:24-28

Daarom de verwarring en schijnbare contradictie in de woorden 'de Vader en ik zijn één' en 'de Vader is meerder dan ik'. Jezus heeft van God een opdracht gekregen (Ps 110, daar staat geschreven wat Paulus hier citeert) en totdat die in zijn geheel uitgevoerd is zal hij gelijk aan God zijn.

Nausea, die gewoon doorgaat... 8)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Dat is op zich waar, maar hij heeft wel de naam van God gekregen. Dus in dat opzicht is hij, althans voorlopig, gelijk aan God. Dus het is niet injuist om te zeggen dat hij het uiterlijk van God heeft en ook net zo veel macht heeft - gekregen.
Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Naar mijn mening heeft iemand (naar Johannes) opgeschreven dat Jezus dit zou hebben gezegd. Probleem is dus dat je met mensen hebt te maken, ook Jezus was in eerste plaats mens. Iedereen kan wel zeggen dat hij de zoon van iemand is, of iedereen kan wel beweren dat iemand anders de zoon van iemand was...

Je leest over de volgende regel heen. Ik heb duidelijk Filippenzen 2:7 vermeld waarin staat dat Jezus de gestalte aannam van een slaaf en werd gelijk aan een mens.

Vergeet niet toen Jezus bestefte dat hij werd gekruisigd, dat hij bloed zweette. Dat is een bekend verschijnsel bij mensen die onder extreem zware stress komen te staan. Zo is dit verschijnsel waargenomen in WOII. De druk in het hoofd wordt zo groot dat spontaan bloedvaten knappen. Het bloed vermengd zich met het zweet en men zweet als het ware bloed. Vanwaar die enorme angst om te sterven als Jezus de gelijke was aan God en net zoveel macht had? In eerste plaats was hij blijkbaar toch mens...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Wanneer Jezus echt God op aarde zou zijn geweest, dan had hij er goed aangedaan om een fatsoenlijk boek achter te laten waar geen speld tussen te krijgen was. Nu zijn de christenen overgeleverd aan verhalen van mensen die menen dat Jezus deze uitspraken zou hebben gedaan. Dit uiteraard los van alle andere bijbelse verhalen. Als je toch op aarde bent, waarom niet in één keer goed werk verrichten...
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

lanier schreef:
Je leest over de volgende regel heen. Ik heb duidelijk Filippenzen 2:7 vermeld waarin staat dat Jezus de gestalte aannam van een slaaf en werd gelijk aan een mens.

Vergeet niet toen Jezus bestefte dat hij werd gekruisigd, dat hij bloed zweette. Dat is een bekend verschijnsel bij mensen die onder extreem zware stress komen te staan. Zo is dit verschijnsel waargenomen in WOII. De druk in het hoofd wordt zo groot dat spontaan bloedvaten knappen. Het bloed vermengd zich met het zweet en men zweet als het ware bloed. Vanwaar die enorme angst om te sterven als Jezus de gelijke was aan God en net zoveel macht had? In eerste plaats was hij blijkbaar toch mens...
Ik begrijp die regel anders dan jij, ik lees er niet overheen. Er staat ook dit:

Vader, verhef mij nu tot uw majesteit, tot de grootheid die ik bij u had voordat de wereld bestond. Joh 17:5

Dus was Jesus een geest met een hoge positie (Ps 110) bij God, werd een mens etc...

De HEER spreekt tot mijn heer: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, ik maak van je vijanden een bank voor je voeten.’ Uit Sion reikt de HEER u de scepter van de macht, u zult heersen over uw vijanden. Ps 110:1-2

En ik ontken niet dat Jezus een mens was. Christenen zeggen dat hij God op aarde was, maar ik zie het niet zo. Als ze dat zeggen kunnen ze eigenlijk van het volgende schuldig bevonden worden:

De geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. 1Joh 4:2

Maar dat is niet waar, zeggen ze, want Jezus was een mens én God. :roll:

Antwoord op de vraag wie Jezus dan opwekte is de heilige geest, terwijl er staat dat God hem opwekte...en...ff tellen...dat zijn drie Goden, niet één zoals er in de bijbel staat. :lol:

Nausea, die nog wat meer uitleg geeft.
antoon
Banned
Contacteer:

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door antoon »

Drie dagen en drie nachten in het hart der aarde.
Lukas 9:22 maar hij zei: „De Zoon des mensen moet veel lijden ondergaan en door de oudere mannen en overpriesters en schriftgeleerden verworpen worden en gedood worden en op de derde dag worden opgewekt.
Lukas 18:33 en na hem gegeseld te hebben, zullen zij hem doden, maar op de derde dag zal hij opstaan.”
Lukas 24:7en zei dat de Zoon des mensen in de handen van zondige mensen overgeleverd moest worden en aan een paal moest worden gehangen en nochtans op de derde dag zou opstaan.”
Matthéüs 12:40 Want evenals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de reusachtige vis was, zo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten in het hart der aarde zijn.
Matthéüs 16:21 Van die tijd af begon Jezus Christus zijn discipelen duidelijk te maken dat hij naar Jeruzalem moest gaan en veel zou moeten lijden van de zijde van de oudere mannen en overpriesters en schriftgeleerden, en dat hij gedood en op de derde dag opgewekt zou worden.
Matthéüs 17:23 en zij zullen hem doden, en op de derde dag zal hij worden opgewekt.” Dientengevolge waren zij zeer bedroefd.
Matthéüs 20:23 en aan [mensen uit] de natiën overleveren ten einde de spot met hem te drijven en hem te geselen en aan een paal te hangen, en op de derde dag zal hij worden opgewekt.”
Markus 9:31 Want hij onderwees zijn discipelen en zei tot hen: „De Zoon des mensen zal in de handen der mensen overgeleverd worden, en zij zullen hem doden, maar hoewel hij wordt gedood, zal hij drie dagen later opstaan.
Markus 10:34 en zij zullen de spot met hem drijven en hem bespuwen en geselen en doden, maar drie dagen later zal hij opstaan.
Markus 8:31 Ook begon hij hun te onderwijzen dat de Zoon des mensen veel lijden zou moeten ondergaan en door de oudere mannen en de overpriesters en de schriftgeleerden verworpen moest worden en gedood moest worden, en dat hij drie dagen later zou opstaan.

VERVULLING
Markus 14:64 GIJ hebt de lastering gehoord. Wat is UW oordeel?” Zij spraken allen het vonnis uit dat hij de dood verdiende.
Mark.16:2 En heel vroeg op de eerste dag van de week, toen de zon was opgegaan, kwamen zij bij het herinneringsgraf.
Luk. 24:1 Op de eerste dag van de week echter gingen zij zeer vroeg naar het graf en droegen de specerijen die zij hadden bereid.
Luk. 24:7 7 en zei dat de Zoon des mensen in de handen van zondige mensen overgeleverd moest worden en aan een paal moest worden gehangen en nochtans op de derde dag zou opstaan.”
Lukas 24:21 Wij hoopten echter dat deze [man] degene was die Israël zou bevrijden; ja, en behalve al deze dingen is het nu de derde dag sinds deze dingen zijn gebeurd.
Afbeelding
We kunnen terug extrapoleren met de uitspraak van de Emmaüs gangers „derde dag” voor hen was het de derde dag, de loop van de zondag werd gekenmerkt als de derde dag, terwijl hij dus nog niet om was, we kunnen ervan uitgaan dat deze definitie voor iedereen gold, interessant daarom ook dit gedeelte, wat over een derde dag binnen drie dagen gaat.

1 Koningen 12:5,12
Hierop zei hij tot hen: „Gaat voor drie dagen heen en komt dan bij mij terug”. Het volk ging dus heen. 12 En Jerobeam en al het volk kwamen nu op de derde dag bij Rehábeam, juist zoals de koning gesproken had door te zeggen: „Komt op de derde dag bij mij terug”

Een ankerpunt kunnenn we dus halen uit de passage van de emmaus gangers, zij beschouwden de zondag als de derde dag, we kunnen nu terug extrapoleren naar het begin van de eerste dag, de donderdagmiddag

De gangbare definitie:
14 Nissan donderdag avond voor ons is Jezus gevangen genomen, voor de joodse leiders gebracht en in het huis van Annas, schoonvader van de hoge priester Kajafas tot de dood veroordeelt wegens Godslastering. (symbolisch was hij vanaf dat moment in het hart van de aarde), net als een gevangene in een dodencel, de profetie ging op dat moment ook van kracht. Daarna werd hij voor Pilatus gebracht die geen schuld in hem vond en hem vanwege zijn afkomst doorstuurde naar Herodes, die voor het Pascha ook in Jeruzalem was, Herodes op zijn beurt stuurde hem weer terug naar Pontius Pilatus en na veel heen en weer gepraat autoriseerde hij tenslotte zijn doodvonnis. 14 Nissan in de middag (voor ons inmiddels vrijdag ) werd hij aan de martelpaal genageld en was binnen enkele uren dood, ongeveer 3 uur in de vrijdag middag, dus niet lang voordat de sabbat begon en de discipelen de tijd hadden om het lichaam van de paal te halen en te begraven, in dit verband is het ook aannemelijk dat alleen het hoogst noodzakelijke werd gedaan, waardoor de vrouwen op de zondag morgen van zijn opstanding ook specerijen meenamen voor verdere behandeling (dit wordt als contradictie gezien door critici), echter door alles in zijn juiste tijdsbestek en omstandigheden te plaatsen hoeft het dat niet te zijn. De volgende dag 15 Nissan was een GROTE sabbat - vrijdag op zaterdag, op die dag is het altijd sabbat, in dit geval ging het samen met de wekelijkse sabbat en wordt het Bijbels een grote sabbat genoemd en gebeurde er dus niets. Even terzijde, dit is ook een bewijs dat het in 33 gewone tijdrekening was. Op 16 Nissan zondag morgen gingen de discipelen (vrouwen met de specerijen) naar het graf en troffen het leeg aan. Wat er daarna gebeurde is algemeen bekend. Het gaat even hierom .... 3 nachten 1 volle dag en 2 dagdelen waren voorbij...er zijn nog iets meer aanwijzingen, maar ik laat het hierbij.
Wellicht is niet iedereen te overtuigen, daarom is verdere zelfstudie van de bijbel een must .
Maarten
Diehard

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door Maarten »

Er is een passage in de bijbel (de Wijsheidsboeken herinner ik me) waarin
naar de Zonen van God als naar alle profeten wordt verwezen.
Ik heb het ergens gelezen, maar het is moeilijk om het terug te vinden.
Iets in de trant van "Hij zendt zijn Zonen uit" (lees: profeten) of "Zo wordt je een zoon van de Heer" (symbolisch: zo leef je een gezegend leven)
Volgens mij hebben de latere Christenen "Zoon van God" te letterlijk geïnterpreteerd, terwijl de oudere boeken 'Zonen van God' als 'de profeten' vertalen of als iemand die een moreel hoogstaande levenswijze vervult.
Plaats reactie