Bart Ehrman

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Fish
Ontoombaar

Bart Ehrman

Bericht door Fish »

Nausea schreef:
collegavanerik schreef:
Nausea schreef: Tot nu toe is het evangelie niet verandert, alleen wat dingen rondom, wie waar was enz. En het blijkt dat jullie niet alles hebben begrepen.
Ik zou zeggen, lees je eerst even in de wetenschappelijke literatuur in voordat je nog meer sweeping statements de wereld in stuurt.
AFJ Klijn, De wordingsgeschiedenis van het Nieuwe Testament ISBN 9026601506
Ik heb geen behoefte aan de gedachten van mensen. Bewijs nou maar eerst dat het evangelie verandert is voordat je zo'n statement maakt. Want het gaat toch om de geloofeaardigheid van het evangelie? Dit stelt gewoon niks voor, het is allemaal bijzaak.
Nausea, heb je wel eens van Bart Ehrman gehoort?
http://en.wikipedia.org/wiki/Bart_D._Ehrman
Ehrman began studying the Bible and its original languages at the Moody Bible Institute and is a 1978 graduate of Wheaton College in Illinois. He received his Ph.D and M.Div. from Princeton Theological Seminary, where he studied under Bruce Metzger. He currently serves as the chairman of the Department of Religious Studies at the University of North Carolina at Chapel Hill. He was the President of the Southeast Region of the Society of Biblical Literature, and worked closely as an editor on a number of the Society's publications. Currently, he co-edits the series New Testament Tools and Studies.
Als je hem niet kent, zou ik je aanraden om deze video's eens te zien, zeer onderhoudend.
http://www.youtube.com/watch?v=vJluEnIqTVk
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Nausea
Banned

Re: DISCREPANTIES RONDOM DE OPSTANDING

Bericht door Nausea »

Fishhook schreef:Nausea, heb je wel eens van Bart Ehrman gehoort?
Nee, maar ik hoorde hem nu iets beter. Het antwoord op zijn vraag waarom God niet door een mirakel zijn woord aan ons kon bewaren is zo simpel als het waar is en staat in de bijbel beschreven, maar word door ongelovigen niet opgevat: heilige geest, oftewel de geest van de Vader, ook de geest van de waarheid genoemd.

As for you, the anointing you received from him remains in you, and you do not need anyone to teach you. But as his anointing teaches you about all things and as that anointing is real, not counterfeit—just as it has taught you, remain in him. 1Joh 2:27

The anointing is dus heilige geest, en wij hebben geen menselijke leraar nodig, al helpt het onderwijs van de apostelen ons wel. Heilige geest is dus het mirakel dat Ehrmann wil zien.

Nausea, volgens sommigen een misselijk ventje. :evil3:
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Nausea schreef:
Nee, maar ik hoorde hem nu iets beter. Het antwoord op zijn vraag waarom God niet door een mirakel zijn woord aan ons kon bewaren is zo simpel als het waar is en staat in de bijbel beschreven, maar word door ongelovigen niet opgevat: heilige geest, oftewel de geest van de Vader, ook de geest van de waarheid genoemd.
Ehrman 'was' een gelovige, en 'is' een bijbelgeleerde, die ook nog eens de oorspronkelijke talen beheerst (jij ook ? ).
En ook de nausea die op het Christen forum post?
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Fishhook schreef:
Nausea schreef:
Ehrman 'was' een gelovige, en 'is' een bijbelgeleerde, die ook nog eens de oorspronkelijke talen beheerst (jij ook ? ).
En ook de nausea die op het Christen forum post?
Ik gaf een antwoord op de eerste vraag in die video op Youtube. Ik merkte meteen op dat hij geen heilige geest had gekregen, en daarom wist hij niet het antwoord op zijn eigen vraag. Dat hij is afgevallen van het geloof is ook duidelijk. En ik kan online de Griekse en Hebreeuwse talen vergelijken, dus de talen zijn geen probleem. Ik ben niet meer op slechte vertalingen aangewezen.

Nausea, het zelfde misselijke ventje die ook op Christen forum post, en als je Zweeds kunt sinds jaren op Passagen Debatt.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Bij veel mensen hier heeft de heilige geest van de realiteit het gewonnen van de heilige geest van het geloven wat ooit opgeschreven is. Dus ik vraag mij af wie nu de juiste heilige geest bezit. Ik denk niet dat jij dat bent.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Nausea schreef: Ik merkte meteen op dat hij geen heilige geest had gekregen, en daarom wist hij niet het antwoord op zijn eigen vraag.
Eeen antwoord dat meer over jouw als over prof Ehrman zegt lijkt mij.
Iemand die vanuit dogma's :evil3: reageert, niet echt uitnodigend om mee te discusiëren.
Laatst gewijzigd door Fish op 06 jun 2009 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Fishhook schreef:
Nausea schreef: Ik merkte meteen op dat hij geen heilige geest had gekregen, en daarom wist hij niet het antwoord op zijn eigen vraag.
Iemans die vanuit dogma's :evil3: reageert, niet echt uitnodigend om mee te discusiëren.
Volgens mij niet. De bijbel leert ons het verschil te zien tussen verschillende geesten, dus door welke geest de spreker is geinspireerd, Gods geest of een slechte geest. Dat staat ook in de bijbel (1Joh 4:1-3) :evil3:

Nausea - your tor-mentor. 8)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Fishhook schreef:
Iemans die vanuit dogma's :evil3: reageert, niet echt uitnodigend om mee te discusiëren.
Nausea schreef:Volgens mij niet.
Nausea schreef:De bijbel leert ons het verschil te zien tussen verschillende geesten, dus door welke geest de spreker is geinspireerd, Gods geest of een slechte geest. Dat staat ook in de bijbel (1Joh 4:1-3) :evil3:

:roll: :)
Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H »

Nausea, die Heilige Geest die mensen ervaren, wat maakt dat jij ziet dat Ehrman die niet heeft? Is het dat hij een ander Godsbeeld heeft, zoiets als No True Scotsman verhaal?
Imagine Hamish McDonald, a Scotsman, sitting down with his Glasgow Morning Herald and seeing an article about how the "Brighton Sex Maniac Strikes Again." Hamish is shocked and declares that "No Scotsman would do such a thing." The next day he sits down to read his Glasgow Morning Herald again and this time finds an article about an Aberdeen man whose brutal actions make the Brighton sex maniac seem almost gentlemanly. This fact shows that Hamish was wrong in his opinion but is he going to admit this? Not likely. This time he says, "No true Scotsman would do such a thing."
—Antony Flew, Thinking about Thinking (1975)
Weet je, die Heilige Geest wordt vaak ingezet als discussiestopper. Want als iemand zegt met God in contact te staan, wat kan ik nog zeggen? (ik denk natuurlijk dat ik iemand spreek met een zwak realiteitsfilter) Ik heb best wel vaak met mijn toetsenbord vol tanden gezeten (kan iemand een passender uitdrukking verzinnen?) maar toen merkte ik dat er eigenlijk niet zoveel overeenkomst zat tussen die Heilige Geesten.
Die van George W. Bush maakte van hem een oorlogszuchtige patriot, in overeenstemming met de OudTestamentische versie. Anderen die ik sprak werden er juist liefdevoller van.

Hier een info-cartoon om het zo nodig duidelijker te maken wat het probleem is met die Heilige Geest.
A Personal Relationship with Jesus
http://www.youtube.com/watch?v=kLBDFe3mDtk

Eigenlijk lijkt het er best op dat die mensen zich het maar inbeelden. Hoe kan je zien dat ik dat niet goed heb? Nou je zou kunnen laten zien dat heel veel mensen precies dezelfde boodschap doorkrijgen die in overeenstemming is met de christelijke bijbel. Ben benieuwd!
Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H »

Nausea schreef: Volgens mij niet. De bijbel leert ons het verschil te zien tussen verschillende geesten, dus door welke geest de spreker is geinspireerd, Gods geest of een slechte geest. Dat staat ook in de bijbel (1Joh 4:1-3) :evil3:
Even opgezocht:
1 Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. 2 De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. 3 Iedere geest die dit niet belijdt,
(4:3) Iedere geest die dit niet belijdt – Andere handschriften lezen: ‘Iedere geest die niet belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is’.
komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld.
Okee, dat helpt een beetje maar het probleem van dat filmpje blijft, toch? En ik begrijp dat geesten niet kunnen liegen, klopt die conclusie?
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Chris H schreef:
Nausea schreef: Volgens mij niet. De bijbel leert ons het verschil te zien tussen verschillende geesten, dus door welke geest de spreker is geinspireerd, Gods geest of een slechte geest. Dat staat ook in de bijbel (1Joh 4:1-3) :evil3:
Even opgezocht:
1 Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. 2 De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. 3 Iedere geest die dit niet belijdt,
(4:3) Iedere geest die dit niet belijdt – Andere handschriften lezen: ‘Iedere geest die niet belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is’.
komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld.
Okee, dat helpt een beetje maar het probleem van dat filmpje blijft, toch? En ik begrijp dat geesten niet kunnen liegen, klopt die conclusie?
Ben blij dat te horen. Maar geesten kunnen wel liegen. De eerste die dat deed word Satan of Duivel genoemd, ondanks dat het niet zijn naam is. Alleen de geesten die van God komen liegen niet.In jouw voorbeeld staat Geest van God, wat aanduid dat het alleen om Gods geest gaat, maar het kunnen ook Gods engelen zijn (Han 8:26). Op welk probleem in het filmpje doel je? Ik zie nu pas dat je al eerder een antwoord heb gepost met een filmpje wat ik nog niet bekeken heb. Even geduld aub...

Juist ja, een commentaar op het probleem in het flmpje...

Brothers, my heart's desire and prayer to God for the Israelites is that they may be saved. For I can testify about them that they are zealous for God, but their zeal is not based on knowledge. Since they did not know the righteousness that comes from God and sought to establish their own, they did not submit to God's righteousness. Rom 10:1-3

Het probleem wat de joden hadden kennen christenen van vandaag ook. Zij luisterden te veel naar de opinie van mensen en slechte geesten, niet naar Gods wil enz...

Nausea, die voor de verandering eens een vraag stelt. :wink:
Laatst gewijzigd door Nausea op 06 jun 2009 22:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Op het moment kom ik de heilige geest iets te veel tegen, in verschillende topics. Ik verzoek dus ook om on topic te blijven en niet overal de helilige geest in te gooien. Als je het perse overal over de heilige geest wil hebben, open er dan maar een eigen topic over.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Kitty schreef:Op het moment kom ik de heilige geest iets te veel tegen, in verschillende topics. Ik verzoek dus ook om on topic te blijven en niet overal de helilige geest in te gooien. Als je het perse overal over de heilige geest wil hebben, open er dan maar een eigen topic over.
Dan word het moeilijk om iets uit te leggen denk ik. Sluit mijn topics dan ook niet af! Het is of het een, of het ander. Of ik kan gewoon mijn argumenten met behulp van de bijbel hier in deze thread bewijzen, of ik start voor elke zogenaamde contradictie een nieuw bericht. Jullie kunnen zeg maar kiezen of delen...
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ja, maar je kan niet de bijbel bewijzen met de bijbel dat is een zogeheten cirkelredenering. Dat is ook een bewijs dat niemand hier als een bewijs zal aannemen, dus dat is verloren moeite.

Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Kitty schreef:Ja, maar je kan niet de bijbel bewijzen met de bijbel dat is een zogeheten cirkelredenering. Dat is ook een bewijs dat niemand hier als een bewijs zal aannemen, dus dat is verloren moeite.
En hoe noem je dat wat jullie doen dan? Jullie proberen met de bijbel aan te tonen dat de bijbel contradicties inhoudt. Dan zou je dat ook niet als bewijs moeten aannemen.

Nausea, die weet dat een blinde die blinde leiden in dezelfde kuil vallen.
Laatst gewijzigd door Nausea op 07 jun 2009 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten