Job schreef:
Niet mijn favoriete uitleg, maar hier wordt het redelijk uitgelegd:
Job
Iemand vertelt kort na het jaar nul een verhaaltje om een bepaalde groep mensen de les te lezen en vervolgens breken 2000 jaar later zich velen het hoofd om de betekenis van dat verhaaltje te achterhalen.
Voor de éen bewijst dat verhaal dat er een hemel en een hel is waar men na zijn dood naar toe zal gaan en de ander ziet "de pijn" een tussenstation voor degenen die niet christelijk waren.
Maar beiden geloven mede door dit verhaal, door een mens verteld, dat het leven na de dood niet ophoudt.
Ik geloof daar helemaal niets van, geen enkel bewijs dat de ziel, wat dat dan ook moge inhouden, onsterfelijk is.
Een droom van de christenen zoals vele religies zich richten op het hiernamaals.
Logisch, wat religieuze leiders de arme bevolking hier op aarde niet konden geven werd hen in het hiernamaals beloofd.
Want het Lam, Dat in het midden des troons is, zal hen weiden, en zal hun een Leidsman zijn tot levende fonteinen der wateren; en God zal alle tranen van hun ogen afwissen (Openb. 7:17)
Dat wil er wel in bij de gelovigen, eens zal het goed komen:
Maar (blij vooruitzicht, dat mij streelt!)
Ik zal, ontwaakt, Uw lof ontvouwen,
U in gerechtigheid aanschouwen,
Verzadigd met Uw Godd'lijk beeld. (Ps 17:8)
Maar waar is dat allemaal op gebaseerd?
We hebben niet meer dan een verzameling van wat boeken, geschreven door mannen die ergens in geloofden.
En jij neemt hun geloof voor waar aan Job, jij gelooft hen omdat het mooie verhalen zijn.
De mooiste verhalen van oude stammen en religieuze stromingen bijeen gebracht en gebundeld, de bijbel.
Dat er een aantal mooie verhalen in staan ben ik met velen eens, maar om ze serieus te nemen gaat mij iets te ver,
dood is dood, niks geen tussenstation of loutering.
Als jij dat van jouw God dat hier had moeten verdedigen, waarom hebben jouw God en zijn zoon Jezus het dan niet wat duidelijker uitgelegd zodat er 2000 jaar later geen discussies voor nodig waren?
Beetje verdacht of er wel echte goden achter al die verhalen zitten waar jij jouw ziel en zaligheid aan ophangt.
NB: Doe wel en zie niet om.