Zijn proefdieren nodig of niet?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Otter schreef:@Primaat:
Als ik zo de draadjes terug lees waar je berichten op hebt achtergelaten kan ik slechts tot de conclusie komen dat er met zekerheid te zeggen is dat er 1 iemand blind is. Blind voor andermans standpunten. Blind voor andermans argumenten. Blind voor andermans (levens)overtuiging. Daarnaast is je manier van communicatie stuitend. De beste argumenten die je kunt vinden voor het weerleggen van anderen is diegene voor gek te verklaren. Iedereen is gek behalve jij. Het zegt mij genoeg. Ik wens je nog veel discussie plezier op dit forum.

Gegroet
Boos? Je aanteigingen doen me niets.

Dag, en veel plezier op forums waar je met mede christenen het eens kan zijn over het zelfde.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

chromis schreef:PS: ik heb deze discussie niet gevolgd.

Je kan uiteraard ook gewoon aangeven wat er aan schort, Primaat. Dat bespaart een hoop ellende.

Om te beginnen: het begrip "flora en fauna" heeft vooral betrekking op plant en natuur, in diezelfde volgorde.
flo·ra (de ~, ~'s)
1 het plantenrijk in een bepaalde streek of periode => plantenwereld
2 beschrijving van vegetatie

Flo·ra (de ~ (v.))
1 Romeinse godin van de bloemen en de lente

flo·raal (bn.)
1 betr. hebbend op bloemen

flo·ra·lia (de ~ (mv.))
1 bloemententoonstelling
fau·na (de ~)
1 het dierenrijk in een bepaald land of een bepaald geologisch tijdperk
Het heeft niks met geesten, lichamen en zielen en mensen te maken.

Maar wat ik er ook uit begrijp, zijn betoog was min of meer om aan te geven dat de mens 'iets meer heeft' als een dier, namelijk een 'ziel'. De vraag is wat 'ziel is. Uit het verhaal maak ik op dat dit bewustzijn noemen.

Er zijn echter genoeg dieren die dergelijk bewustzijn ook hebben. Apen zeer zeker.

http://www.mc.maricopa.edu/~reffland/an ... himps.html

http://www.geocities.com/ResearchTriang ... kanzi.html

En dolfijnen?

http://dubinserver.colorado.edu/prj/jbes03/self.html

Die laatste link is zeker een aanrader!
Waarom? Ik ga geen ellen lange discussie aan met een gelovige die denkt dat HET boek de waarheid in pacht heeft. Geen tijd voor.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Het ligt eraan: wie weet kom je zelf nog tot inzichten tijdens je zoektocht door echte feiten die je presenteert.

Dat met die dolfijnen bijvoorbeeld wist ik ook niet. Kwam ik naar wat googlen ook maar achter.

Zo zie je maar weer.

Dat je er geen zin in hebt, is je goed recht.

Als ik geen zin heb om op bepaalde mensen te reageren, dan doe ik dat gewoonweg niet :mrgreen:

Want mensen in hun waarde laten vind ik ook een bepaald recht.

Vandaar, reageer ik soms niet.

Daarom deed ik ook niet in deze discussie mee, overigens.
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

chromis schreef:Het ligt eraan: wie weet kom je zelf nog tot inzichten tijdens je zoektocht door echte feiten die je presenteert.

Wat bedoel je hiermee? dat ik geen feiten kennis heb? die links die je me gaf zijn niet nodig. Die kennis had ik al.

Dat met die dolfijnen bijvoorbeeld wist ik ook niet. Kwam ik naar wat googlen ook maar achter.

Ik wel. Het zou triest zijn als je alleen maar met links een discussie kunt voeren.

Zo zie je maar weer.

Dat je er geen zin in hebt, is je goed recht.

Als ik geen zin heb om op bepaalde mensen te reageren, dan doe ik dat gewoonweg niet :mrgreen:

Want mensen in hun waarde laten vind ik ook een bepaald recht.

Welk recht heeft iemand die het nodig vindt dat dieren of mensen mishandeld worden? Ik respecteer deze mensen niet en hebben voor mij geen recht op waarde. Zij laten immers de getroffenen niet in hun waarde.

Vandaar, reageer ik soms niet.

Daarom deed ik ook niet in deze discussie mee, overigens.

Ik discussier niet mee als ik niets weet over het onderwerp verder discussier ik mee als ik kan.
Even voor de duidelijkheid, dit is een VRIENDELIJKE post.!
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Erik schreef:Primaat,

Hallo Erik,[
Even uit pure nieuwsgierigheid in hoeverre jij zelf voldoet aan de utopie de je beschrijft een aantal vragen.
En voordat je ook boos wordt (ik wordt nooit boos, onrecht moet daarentegen gestraft worden) op mij omdat ik mij ermee bemoei ( de discussie is vrij toch?) en mij bij het rijtje facisten (heb ik daar dan een reden voor?) plaatst, ik stel deze vragen omdat ik een beter beeld van jou wil krijgen in deze discussie.

Ben je een veganist?

Nee. Waarom zou ik? Ik ben vegetarier al eet ik soms wel veganistisch. Als ik al melk gebruik dan is dat biologisch idem voor eieren.

Gebruik je medicijnen?

Nu niet. Ik probeer zo gezond mogelijk te leven zodat ik ziekten kan voorkomen.

Waarin woon je?

portiek woning. Zal nooit in een rijtjes huis of eengezinswoning gaan wonen daar dat ruimte verspilling is, er is al zo weinig natuur in Nederland, laten we het a.u.b. normaal houden. Ik wil graag in een flat gaan wonen maar dat zit er nog niet in helaas.

Met welk vervoer veplaats je jezelf?

Brommer. Rijd 1 liter op 45 km. Daar doe ik alles mee wat met de fiets of lopend moeilijk is.

Waarom heb je een computer?

Daarom. In dit geval een goede reden omdat er geen bepaald doel aan zit. Het is mooi dat je er meer mee kunt dan alleen chatten enz.

De ethiek omtrent dierproeven zal altijd een moelijk vraagstuk zijn waar veel emotie bij komt kijken,

Ik kan alles met en zonder emotie bekijken. Weinig mensen die ik ontmoet heb kunnen dat ook.

maar ik denk dat het belangrijk is om het terug te brengen tot de basis.
De mens is onder andere geëvolueerd tot wat hij nu is door vlees te gaan eten, zij staan aan de top van de voedselketen.

Als we nog geen besef zouden hebben van wat we de wereld zouden aandoen en onze populatie zou miljarden + miljoenen lager zijn dan zou ik geen probleem hebben met het doodschieten van een zwijn b.v..
De mens maakt er een zooitje van en dat moet stoppen.

Mijn vrouw heeft een spierziekte maar is sterk tegen het doen van dierproeven tbv onderzoek naar haar ziekte om een geneesmiddel te vinden,

Respect, zo zal ik er ook tegen zijn als mij iets ernstigs treft.

daarentegen eet zij wel vlees.

Wat voor vlees?

Als een zwemmer door een witte haai wordt aangevallen en gedood reageren de meeste mensen op een manier waarbij de haai allerlei menselijke emoties worden toegekend die het beest niet heeft,

Weet je niet en daarnaast is dat geen reden tot moord, vernietiging, mutilatie, genocide etc.etc.

voor de haai was de mens niet meer dan prooi.

Inderdaad.De haai eet zelden mensen zelfs als hij eerst een hap neemt. De mens bevat te weinig vlees. Haaien hebben geen handen en kunnen dus allen voelen door te bijten, als je daar dan aan overlijd, jammer dan, De zee is van de zeedieren.

Deze mensen willen de haai het liefst opsporen en doden, maar als dezelfde haai gevangen zou worden en gebruikt om onderzoeken naar een geneesmiddel voor kanker op te doen, dan zijn een aantal van die mensen ineens verontwaardigd hierover.

Voor beide heb ik geen begrip.

De ontwikkeling van wapens (speren, pijl en boog, pistolen en geweren etc.) maakten dat de positie van de mens in de voedselketen steeds onaantastbaarder werd.

En nu dat we beseffen dat we de touwtjes in handen hebben moeten we daar verantwoord mee omgaan en al het leven respecteren.

Met de ontwikkeling naar moderne mens is het gebruik van de dieren door mensen veranderd en je kunt je afvragen in hoeverre dit nog gezien mag worden als noodzakelijk om te overleven.

Absoluut geen noodzaak, sterker nog, absoluut niet meer nodig.

Ik persoonlijk vind dierproeven toelaatbaar zolang een dier er niet onder lijdt en er geen schade van ondervind, en indien aan deze voorwaarden niet kan worden voldaan hij maar op zichzelf experimenteert.

Het probleem is dat dit niet kan. Een dier lijdt altijd, is het niet aan pijn dan aan trauma's.

De mens heeft bewezen slim genoeg te zijn om het zonder dierproeven af te kunnen.

De mens is ook humaan genoeg om een serie verkrachter/moordenaar te laten leven maar dieren zijn dan toch nog een stuk minder waard ( volgens velen)
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Primaat schreef:
chromis schreef: Het ligt eraan: wie weet kom je zelf nog tot inzichten tijdens je zoektocht door echte feiten die je presenteert.
Wat bedoel je hiermee? dat ik geen feiten kennis heb? die links die je me gaf zijn niet nodig. Die kennis had ik al.
Ik bedoelde daarmee, dat je door het zoeken naar *onderbouwingen* voor discussies soms meer dingen kan vinden dan dat je al wist. Je weet wel. 'wie weet'. Dat is fijn voor je dat je dat allemaal zo precies wist. Ik wist alleen de globale zaken, de details en de onderbouwingen zoek ik op.
Primaat schreef:
chromis schreef: Want mensen in hun waarde laten vind ik ook een bepaald recht.
Welk recht heeft iemand die het nodig vindt dat dieren of mensen mishandeld worden? Ik respecteer deze mensen niet en hebben voor mij geen recht op waarde. Zij laten immers de getroffenen niet in hun waarde.
In principe vind ik dat je in de ongenuanceerde stelling gelijk hebt. Ik zou ook zoiets denken.

Maar als iemand denkt dat het nodig is om 'dieren of mensen te mishandelen' (maar het gaat hier in deze discussie over dieren, dus ik beperk me daartoe), dan kan je altijd vragen waarom dat zo is. Van daaruit kan je mischien wel die stelling nuanceren of onderuithalen.

Laat ik het zo stellen: als iemand het nodig vindt om bepaalde knaagdieren (ratten, vanwege een bepaalde genetisch reden) te gebruiken voor een experiment (dat je kan betitelen als mishandeling) om zo veel mensenlevens (en dus mensenleed) te redden, thebben die mensen dan ook geen recht op waarde?

Ik zou bijvoorbeeld, in jouw redenatie, vanuit mijn *mening* kunnen stellen, dat mensen die 50 ratten equivalent vinden aan een miljoen lijdende of stervende mensen (vanwege bv. een bepaalde ziekte), geen recht hebben op waarde.

Maar als ik dat doe, dan sta ik ook niet meer open voor jouw mening en weten, wellicht dat er bijvoorbeeld argumenten kunnen zijn dat dergelijke experimenten niet nodig zouden zijn. Zoja, zonee, kom dan met onderbouwde argumenten.

Welk recht? Het recht op de nuancering van het meningsverschil, en om uberhaupt een andere mening te hebben. En dat houdt niet in dat je andere meningen hoeft goed te keuren.

Dat geldt niet alleen voor dit onderwerp, maar ook voor onderwerpen als geloof, racisme, sexuele geaardheid, of politiek.
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

chromis schreef: In principe vind ik dat je in de ongenuanceerde stelling gelijk hebt. Ik zou ook zoiets denken.

Maar als iemand denkt dat het nodig is om 'dieren of mensen te mishandelen' (maar het gaat hier in deze discussie over dieren, dus ik beperk me daartoe), dan kan je altijd vragen waarom dat zo is. Van daaruit kan je mischien wel die stelling nuanceren of onderuithalen.

Is het nodig om te vragen waarom iemand het vind dat alle joden dood moeten? Nee. Ik denk dat het mentaal "gezonde" deel van de mensheid dit verafschuwd. Zo dus ook het gebruik van proefdieren. Dat mensen het nodig achten is geen excuus want het veranderd namelijk niets aan de misdadige behandeling. Je kunt als maatschappij veel goed praten zolang de meerderheid er niet tegen is. Als dit het resultaat is van de Democratie dan spuug ik op die zelfde democratie. Het geeft namelijk aan dat het meerendeel weinig "serieus"gevoel in zijn donder heeft en omdat zij dan de meerderheid hebben moet de rest het maar accepteren. In vele gevallen heeft juist de meerdeerheid geen gelijk.

Laat ik het zo stellen: als iemand het nodig vindt om bepaalde knaagdieren (ratten, vanwege een bepaalde genetisch reden) te gebruiken voor een experiment (dat je kan betitelen als mishandeling) om zo veel mensenlevens (en dus mensenleed) te redden, thebben die mensen dan ook geen recht op waarde?

Het probleem van die stelling blijft dat je een ANDER dier/mens niet de dupe mag laten worden van de problemen van de/het eigen ras/soort. Je gaat hier dan vanuit dat de rat minder bewustzijn heeft dan de mens. Ook al is dat zo heeft het dier nog steeds gevoel en een lagere bewustzijn. Zwaar geestelijk gehandicapten gebruiken we toch ook niet voor tests? Misschien heb je Maandag stof gezien, daar zei Bas dat men alleen op komt voor de EIGEN club. Of dat nu je familie, vrienden kring, land, wereld deel, ras, of soort is. De mens blijft dit soort dingen goed praten zolang het goed is voor de EIGEN club en het alleen maar een nadeel is voor de ANDERE groep.
De opgeofferde dieren hebben ons niets misdaan.
Je kunt ook zeggen dat we een aantal mensen gaan gebruiken voor "the greater good of man"! maar dat is te moeilijk want dan zou de
verzinner van deze regel wel zelf eens de klos kunnen zijn en dat willen ze niet, ook niet als dat dus vele levens kan redden.

Ik zou bijvoorbeeld, in jouw redenatie, vanuit mijn *mening* kunnen stellen, dat mensen die 50 ratten equivalent vinden aan een miljoen lijdende of stervende mensen (vanwege bv. een bepaalde ziekte), geen recht hebben op waarde.

Nooit ten kosten van een ANDER ras/soort. De blanke mens dacht namelijk op deze manier ook de slavernij goed te kunnen praten. De "neger" werd ook als een minderwaardig "beest"gezien.
De paar personen waar ik het meest "gediscussierd" heb blijven het goedkeuren en zullen blijven zeggen dat een "neger"een mens is en dat dat dus anders is. Dat doet er niet toe want daar dachten ze 150 jaar geleden wel anders over.

Maar als ik dat doe, dan sta ik ook niet meer open voor jouw mening en weten, wellicht dat er bijvoorbeeld argumenten kunnen zijn dat dergelijke experimenten niet nodig zouden zijn. Zoja, zonee, kom dan met onderbouwde argumenten.

Die heb ik al gegeven ook al is dat voor de huidige wereld zogenaamd moeilijk. Dat is het niet! vele soorten kanker zijn of genetisch of het gevolg van vervuiling, straling of chemisch stoffen in de voeding. Hart en vaatziekten zijjn voor het grootste gedeelte het gevolg van ZEER slechte voeding, roken, drinken en niet sporten daarom worden het ook welvaartsziekten genoemd! Veel andere ziekten zijn of te bestrijden met anti-biotica of gewoon te voorkomen zoals AIDS en SARS! Deze twee ziekten zijn een goed voorbeeld van het falen van de menselijke verantwoordelijkheid.

Welk recht? Het recht op de nuancering van het meningsverschil, en om uberhaupt een andere mening te hebben. En dat houdt niet in dat je andere meningen hoeft goed te keuren.

Mee eens. Maar kun je je voorstellen hoe je je voelt als b.v. je familie het doelwit is van een haatzaaier?
Voor mij zijn dieren net "familie" op een bepaalde manier. Niemand kan daar over oordelen. Dieren mishandeling is de realiteit waar geen wetten voor zijn anders dan de wet tegen "godslastering" waar het beschermen van een denkbeeldig figuur belangrijker is dan het leed van dieren voorkomen.

Dat geldt niet alleen voor dit onderwerp, maar ook voor onderwerpen als geloof, racisme, sexuele geaardheid, of politiek.
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

ice_age schreef: Onzin.
Niemand vraagt om de ziektes die die heeft, en niet iedereen heeft de ziekte door bijvoorbeeld roken zelf veroorzaakt.

Wie dan? als je mee rookt moet je weg gaan van de roker. Kinderen moeten bescherm worden tegen deze vorm van kindermishandeling. De roker moet lekker kanker krijgen als hij dat lekker vindt. Ik heb in de familie 2 voorbeelden van rokers die nu met de gebakken peren lopen. Medelijden heb ik niet met ze. Verantwoordelijkheid heet dat.

Ik heb geen flauw idee hoe je bijvoorbeeld taai slijmziekte vanuit jezelf oplost.

makkelijk voorbeeld van een zeldzame ziekte. kun je medicijnen testen voor taaislijm ziekte op dieren? de laatste keer dat ik er wat over hoorde was er niet eens een medicijn. Je kunt natuurlijk als antwoord ieder uiterste er bij halen.

Als jij het weet mag je het zeggen.

Een keuze die je maakt.

Apart dat het dier nou nooit iets te kiezen heeft net als de negers 150 jaar geleden.

Jammer voor het beest.

Dat meen je niet en het is een DIER, een mens is een beest.

ik zou het ook liever anders zien, maar het is niet altijd te vermijden.

Weg lopen voor verantwoordelijkheid noemen ze dat.

We leven helaas niet in sprookjesland.

Veel mensen denken van wel. De mensen die alleen de leuke kant van de wereld willen zien en niet wat daar voor opgeofferd moet worden.

inderdaad, en ergens maak je dan een keuze.

Dus als er nu mensen zijn voor de slavernij vind jij dat best? ook als dat weer wordt ingevoerd?

In mijn geval is dat tegen slavernij, maar wel voor dierproeven als daar geen alternatieven voor zijn.

Beide zijn misdadig maar jij mag daar een keuze uit maken. Vreemde wereld leven we in als dat zomaar kan.

En jij bent ook medeplichtig,

Dit heb ik NOOIT ontkent. Maar ik ben VEEL minder medeplichtig dan menig ander mens.

. zoals we dat allemaal zijn. Ik neem hierbij tenminste voorzichtig aan dat je niet in een of andere boomhut woont.

Ik zou wel graag in een boomhut willen wonen maar ik vrees dan dat mn huis niet lang zal bestaan als de houtkap zo blijft doorgaan.

Het is maar goed dat we zulke grote denkers hebben als jij.

hap,hap,hap is de enige hap die je kunt krijgen. Mooi om deze zin van JOU te horen =D> .

Het moet zwaar voor je zijn in een land vol achterlijke idioten.

Inderdaad. Minderwaardige klerelijers :mrgreen:

Ik heb echt met je te doen :D

Dank je maar ik red het wel zonder je steun hoor, wees maar niet bang :P

Het werkt in ieder geval beter dan jouw utopia,

welk mijn utopia?

of ieder ander totalitair systeem dat de wereld tot nu toe gekend heeft.

Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

En ik heb eerlijk gezegd geen behoefte aan het utopia dat jij voorstaat (Voorzover ik dat uit je eerdere posts heb kunnen destileren).

Je bent niet eens uitgenodigd voor mijn utopia :lol:

Ik begrijp dat gebruik van het scheldwoord fascist een handige manier is om iemand tijdens een discussie in bepaalde hoek te zetten.
Maar ik stel voor dat we de inflatie van het woord fascist toch een beetje inperken. Gewoon om de discusie duidelijk te houden. Voor de betekenis voor het woord fascist kun je wellicht wikipedia raadplegen. Het woord fascist an sich heeft namelijk niet direct te maken met rassenleer, maar wel met een totalitair wereldbeeld zoals jij dat voorstaat. :-#
http://en.wikipedia.org/wiki/Fascist

Lees:
doctorwho schreef:
Dieren komen onderling voor zichzelf op, maar hebben zelf niets met rechten. Het concept "rechten" is uitgevonden door de mens en wordt door geen enkel ander wezen gehanteerd. Waarom spreken we dan wel van dierenrechten? Het antwoord is simpel: dierenrechten zijn mensenrechten en zijn er om de mens grenzen te stellen. Je zou de rechten die grenzen stellen aan de omgang van mensen met andere diersoorten 'dierenrechten' kunnen noemen. Wanneer we geen grenzen stellen aan de mens in de omgang met dieren in de vorm van rechten, dan kunnen we ook geen juridische aanspraken doen wanneer we vinden dat andere mensen de grens overschrijden.
Dieren zijn kwetsbaar ten opzichte van de mens, die meer macht heeft. Mensen die de belangen van dieren schenden zouden door andere mensen voor het gerecht moeten kunnen worden gedaagd om zich te verantwoorden en eventueel te worden gecorrigeerd

Op het moment dat de mens (een primaat) zich als seperaat wezen ziet wat geen onderdeel uitmaakt van het dierenrijk misbruik maak van autoriteit enkel op basis van macht is dit gelijk aan fascisme.

Primaat schreef:
ice_age schreef: De wereld is namelijk niet zo zwart wit als jij die doet voorkomen.
Dat is die dus wel. Wij ( (Blanke) mensen) wel, zij dieren en andere mensen rassen niet!
En andere rassen zijn beter dan wij?

Wie zegt dat?

Wie is hier nu een rascist :?

En dan nog te bedenken dat ik reageer op deze onozele reacties. LEZEN [-X !!!!!!!!

Ik denk dat je correcte denkbeelden hier iets te ver zijn doorgeschoten.

Ik denk dat je iets te ver niet denkt. Denken is wel van belang als je discussiert

:D
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Pff, wat een typwerk is dit geweest zeg. Ik ga niet checken op spelfouten!
Primaat schreef: Is het nodig om te vragen waarom iemand het vind dat alle joden dood moeten? Nee. Ik denk dat het mentaal "gezonde" deel van de mensheid dit verafschuwd. Zo dus ook het gebruik van proefdieren.
Maar als een mens zich zeer fel uitspreekt over de situatie in het midden oosten, ten ongunste van de joden, dan zal een jood mischien die persoon betichten dat 'hij vindt dat alle joden doodmoeten'.

En ik heb het grote vermoeden dat het voornamelijk daar om draait.
Dat mensen het nodig achten is geen excuus want het veranderd namelijk niets aan de misdadige behandeling. Je kunt als maatschappij veel goed praten zolang de meerderheid er niet tegen is. Als dit het resultaat is van de Democratie dan spuug ik op die zelfde democratie. Het geeft namelijk aan dat het meerendeel weinig "serieus"gevoel in zijn donder heeft en omdat zij dan de meerderheid hebben moet de rest het maar accepteren. In vele gevallen heeft juist de meerdeerheid geen gelijk.
Nou, ik zou eerder zeggen dat democratie niet 'de meerderheid regeert', maar dat 'de compromis regeert'. Het is niet zo dat dierproeven in alle vormen en kleuren toegestaan zijn in dit land. Er zijn zeker regulaties, wetten en restricties. Als in jouw redenatie de meerderheid het voor het zeggen had, dan kon je met een beest alles aanvangen wat je maar wil. Dat is niet het geval, en dat is maar goed ook! Er zijn allerlei regels over zo min mogelijk laten lijden, weet ik wat allemaal.
Het probleem van die stelling blijft dat je een ANDER dier/mens niet de dupe mag laten worden van de problemen van de/het eigen ras/soort. Je gaat hier dan vanuit dat de rat minder bewustzijn heeft dan de mens. Ook al is dat zo heeft het dier nog steeds gevoel en een lagere bewustzijn.

...

Nooit ten kosten van een ANDER ras/soort. De blanke mens dacht namelijk op deze manier ook de slavernij goed te kunnen praten. De "neger" werd ook als een minderwaardig "beest" gezien. De paar personen waar ik het meest "gediscussierd" heb blijven het goedkeuren en zullen blijven zeggen dat een "neger"een mens is en dat dat dus anders is. Dat doet er niet toe want daar dachten ze 150 jaar geleden wel anders over.
Het is dus maar een geluk dat de wetenschappelijke vooruitgang die dierproeven uberhaupt nodig maken niet 150 jaar geleden al waren. (want ja: ik stel dat dierproeven iets is om de vooruitgang te accelleren om zo kennis van werking en beinvloedbaarheid van biologische systemen te vergaren).

Liever een rat dan een mens. Tja. Zo heb ik in een ver verleden ooit een man gekend die experimenten deed met daniootjes. Dit zijn kleine zebravisjes. Ze planten zich gruwelijk snel voort in grote aantallen. Iedereen blijkt ze te kunnen kweken, en door de cyclus zijn ze heel erg geschikt om speciaal evolutionair onderzoek te doen en weet ik niet allemaal. Liever een danio dan een rat, in dat geval, als je zou moeten kiezen? Ik zou zeggen: ja.

Eigenlijk is jouw stelling dat er vroeger gediscrimineerd werd op basis van een geloofsovertuiging. Tegenwoordig 'discrimeren' we tussen dier en mens.

En ergens kan ik me wel vinden in die stelling. Het is een zeer nobele stelling ergens, maar de vraag is in hoeverre de stelling realistisch is omdat je je eigenlijk wil ontdoen van 'intergeen egoisme', om het woord even zo te verzinnen onder het motto "genus is soort".

De vraag, vanuit de biologie, wat ik dan nu heb is "zijn er soorten die andere soorten benutten voor hun overleving?". Zowieso alle aaseters natuurlijk, maar mieren bv. zetten luizen in voor hun voedsel. Er zijn dieren die hun eieren in anderen leggen. Zeer barbaars ergens. De natuur is soms erg wreed. Natuurlijk hebben wij een zelfbewustzijn, en daarom hebben wij dan controle over onze beslissingen. Echter, deze controle geeft ook ons uberhaupt het vermogen om te experimenteren, om te overleven zeg maar. Een beetje moeilijk.

Maar het probleem is waar je, heel formeel gezien, de grens trekt. Laat ik het zo vragen: Ben je voor experimenten met planten? De reden waarom ik dat vraag lijkt lullig, maar is omdat je dan de grens gaat trekken onder de 'laagste diersoort' als je al het leven zou indelen op de schaal van intelligentie. Je kan beweren dat een plant iets anders is als een dier. True. Maar mag je experimenteren op een amoebe? Is dat een dier? Ja. Een pantoffeldiertje? Het blijkt dat zo'n diertje geeneens hersens heeft. Een insect? Een rat? Een aap? Een medemens? ALLE dieren? De definitie 'dier', wat is dat dan? Als we leven zouden vinden op een andere planeet, dat totaal anders is als onze 'dieren', en onze 'planten', mag je daarop experimenteren? Mag je experimenteren op iets op iets waarvan wij denken dat het geen intelligentie heeft? Vooral dat laatste, is eigenlijk best een probleem. Dan hebben we het over experimenteren. Als we het over eten gaan hebben wordt het ook moeilijk. Dan maar pillen eten die uit puur anorganische stoffen worden gemaakt? -- om het even overdreven te stellen.

Waar trek jij die grens?

Ik vermoed dat dit ook de reden is dat Erik vroeg of je veganist of vegetarier bent btw.
Zwaar geestelijk gehandicapten gebruiken we toch ook niet voor tests? Misschien heb je Maandag stof gezien, daar zei Bas dat men alleen op komt voor de EIGEN club. Of dat nu je familie, vrienden kring, land, wereld deel, ras, of soort is. De mens blijft dit soort dingen goed praten zolang het goed is voor de EIGEN club en het alleen maar een nadeel is voor de ANDERE groep.
Ik denk dat dit niet alleen voor mensen geldt, maar ook voor andere diersoorten. Dat mensen het goedpraten, kan. Maar je kan het wellicht 'rechtvaardigen' door te beweren dat de overleving van onze diersoort (de mens) er van af hangt.

Dat jij de overtuiging hebt dat alle dieren qua bestaansrecht gelijk zijn, afgezien van de waarheid of alle dieren dat ook 'denken' of 'doen', daar draait het dan om.
De opgeofferde dieren hebben ons niets misdaan. Je kunt ook zeggen dat we een aantal mensen gaan gebruiken voor "the greater good of man"! maar dat is te moeilijk want dan zou de verzinner van deze regel wel zelf eens de klos kunnen zijn en dat willen ze niet, ook niet als dat dus vele levens kan redden.
In werkelijkheid wordt genoeg geexperimenteerd met medische zaken als je al half op sterven ligt op een academisch ziekenthuis, althans dat is mijn ervaring. Veel zaken moeten ook klinisch getest worden (laatste fase van experimentatie), maar als je terminaal bent dan boeit dat zowieso niet niet.

In hoeverre mag je experimenteren op gevangenen? Egoisme zou een dier verkiezen boven een mens, maar ik kan me een samenleving voorstellen waar dat gebeurt (volgens mij was er een science fiction aflevering van een serie zoals star trek of stargate die over zo'n samenleving ging- genoeg morele en vervelende kwesties worden daar soms op zo'n manier aan de kaak gesteld)
Die heb ik al gegeven ook al is dat voor de huidige wereld zogenaamd moeilijk. Dat is het niet! vele soorten kanker zijn of genetisch of het gevolg van vervuiling, straling of chemisch stoffen in de voeding. Hart en vaatziekten zijjn voor het grootste gedeelte het gevolg van ZEER slechte voeding, roken, drinken en niet sporten daarom worden het ook welvaartsziekten genoemd! Veel andere ziekten zijn of te bestrijden met anti-biotica of gewoon te voorkomen zoals AIDS en SARS! Deze twee ziekten zijn een goed voorbeeld van het falen van de menselijke verantwoordelijkheid.
Je zou kunnen stellen dat we de vervuilingsziekten zelf in de hand hebben gewerkt. Maar of je daar een goed individu echt op kan aanspreken.. ik vind van niet. Ja, we zijn als diersoort mens veel dingen zelf schuld. Anderzijds ook weer niet. De pest in de middeleeuwen, was dat onze schuld? Ja, maar in die tijd was men al helemaal achtelijk zeg maar. Zo sterven ook diersoorten uit vanwege 'hun eigen schuld', maar als ze een mechanisme ontwikkelen ten koste van een andere diersoort, mogen ze dat dan? Ze doen het gewoon. Wij ergens ook, hoe onrechtvaardig dat ook klinkt. Onrechtvaardigheid in de meest abstracte zin van het woord. (en nu zou ik in herhaling kunnen vallen wat ik eerst vond over 'intergeen egoisme (kuch)).
Mee eens. Maar kun je je voorstellen hoe je je voelt als b.v. je familie het doelwit is van een haatzaaier? Voor mij zijn dieren net "familie" op een bepaalde manier. Niemand kan daar over oordelen. Dieren mishandeling is de realiteit waar geen wetten voor zijn anders dan de wet tegen "godslastering" waar het beschermen van een denkbeeldig figuur belangrijker is dan het leed van dieren voorkomen.
Uiteindelijk is al het leven op aarde een soort familie. Ik kan zelf niet tegen dierenleed als het gaat om expliciete mishandeling van honden, katten en andere dieren. En hoe ziek het ook klinkt, soms heb ik meer verdriet om dierenleed dan om mensenleed. Maarja, eigenlijk heb ik wel een zeer gemengd gevoel over dierproeven. Want eigenlijk ben ik, als het om rauwe overleving gaat voor mijn diersoort, de diersoort mens, en als er geen andere uitweg is, een ontzettende egoist. Ik denk dat dit goed is, want anders zou onze soort botweg ten dode zijn opgeschreven! Dat is een dilemma, en ik hoop van harte dat over 10 jaar computermodellen zodanig correct zijn dat het allemaal niet hoeft.

Ik kan het me ook wel voorstellen, tot een bepaalde hoogte. Want zo heb ik bijvoorbeeld een oom die geen paardenvlees lust omdat hij zelf paarden heeft gehouden vroeger. Lamsvlees en konijnebout vindt hij zielig om te eten. Kalfjes is ook een probleem, maar een volwassen koe niet. Varkens? Die bestaan volgens hem enkel en alleen om op te vreten. Zoiets vindt ik dus gewoon belachelijk.

Mensen maken namelijk niet alleen onderscheid als het gaat om kiezen van proefdieren, maar ook op basis van wat 'gered' mag worden of niet: wat ik ook belachelijk vindt, zijn bepaalde vormen van dierenbescherming; mensen schijnen alleen een bos te willen redden omdat er zo'n lief kijkende, knuffelachtige oerang oetang in voorkomt. Waren die er niet, en was het een ecosysteem vol met insecten, vissen en spinnen, dan hoorde je niemand huilen. Leven is leven, maak in dat geval dan ook geen onderscheid.

(ps: de discussie in het algemeen is vele malen duidelijker als je goed met quotes werkt dit itt blauwe kleuren waardoor dingen door elkaar lopen, maar dat terzijde.)
Flash

Bericht door Flash »

Otter schreef:Mijn mening over de positie van de mens tov de dieren is kort maar krachtig. Ik denk dat de mens boven de dieren staat. Dit komt voort uit de christelijke gedachte dat God de schepping in de handen van de mens heeft gegeven om voor te zorgen. Dat dit gruwelijk mis gaat doet niet af aan dat feit.
Oi. Oi. Dit is een forum van vrije denkers. Je mag zo christelijk zijn als je zelf wilt, maar denk alsjeblieft eens outside the box (bijbel).

De natuur is zeer geleidelijk opgebouwd van anorganisch tot organisch van prokaryoot tot eukaryoot. Van plant naar dier. Overal is geleidelijke evolutie waar te nemen/zijn gemeenschappelijke voorouders te zien. Ik vind het te gemakkelijk om jou keuze’s/grenzen door God te laten maken. God heeft namelijk erg zijn best gedaan om zijn bestaan te verhullen, en de waarheden in zijn boek met de waarheid in de natuur te ontkrachten.

Kortom je gaat iets te gemakkelijk voorbij aan het feit dat god niet bestaat. Jij wilt natuurlijk aan zijn bestaan vasthouden. Das je goed recht, maar voor de verrijking van de discussie. Leg ff het boek weg en probeer het nog een keer. Laat God maar eens zien dat je kunt nadenken.

Niet elke discussie op dit forum hoeft namelijk uit te draaien op de ‘god bestaat niet discussie’
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Otter schreef:Mijn mening over de positie van de mens tov de dieren is kort maar krachtig. Ik denk dat de mens boven de dieren staat. Dit komt voort uit de christelijke gedachte dat God de schepping in de handen van de mens heeft gegeven om voor te zorgen. Dat dit gruwelijk mis gaat doet niet af aan dat feit.
mens boven dieren :)
is het niet eerder zo dat de mens simpelweg het ebolavirus vd planeet aarde is? w'erd ooit in een of andere film beweert (kan me hem niet meer voor de geest halen).

proefdieren zijn jammer genoeg nodig. Alleen hoop ik dat men binnen afzienbare tijd zover is dat het niet meer nodig is. ik denk hierbij aan de mogelijkheden vd genetica.
nu? enkel ivm medische wetenschap en dan er voor zorgen dat beestjes niet lijden.
al ben ik er persoonlijk wel voor (ik ben ook maar een mens) om grote criminelen
(dutroux, mohamed B, pedofielen) ook ter beschikking te stellen als proefdieren.

in tegenstelling tot de vandaag geziene reportage op canvas. een BBC reportage die handelt over new york en waar men wezen en kansarme kinderen misbruikt als proefkonijnen. de staatsinstelling die dit organiseert is de kinderbescherming.
pieps
Forum fan

Proef Dieren !!!

Bericht door pieps »

Proef Dieren !!!

Ik ben er altijd errug voor om dieren te proeven ; schaaldieren , hoefdieren , vissen ... wat is het dierenrijk toch een zegen voor de smaakpapillen . Zegt het voort , zegt het voort :"Proef Dieren"

groetjes Pieps
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

Nog even snel voor het slapen gaan dan:
Oi. Oi. Dit is een forum van vrije denkers. Je mag zo christelijk zijn als je zelf wilt, maar denk alsjeblieft eens outside the box (bijbel).
Het zelfde geld voor jou. Give a guy some credit. Ik denk voor mijzelf. Alleen zal dat denken vaak ook overeen komen met de bijbel. Ik denk na over dingen en zie dat de bijbel ermee in overeenstemming is.

Soms denk ik iets dat ik terug zie in de bijbel en soms dan lees ik iets en na onderzoek blijkt dat de bijbel dat ook zegt.

Over lichaam ziel en geest: Kan er niet geconstateerd worden dat er verschil zit tussen flora, fauna en mens, zoals ik eerder beschreef? Daar heb ik gewoon over nagedacht. Dat de bijbel zegt dat de mens boven de dieren staat, en voor de schepping moet zorgen komt hier idd wel mee overeen. Dat er sommige dieren ook een soort van bewustzijn hebben is geen probleem. Het verschil met de mens is te groot om hetzelfde te noemen.
Overal is geleidelijke evolutie waar te nemen/zijn gemeenschappelijke voorouders te zien
Mij ontbreekt het aan die waarneming. Ik ben wel benieuwd waar je dat dan in ziet.
Ik vind het te gemakkelijk om jou keuze’s/grenzen door God te laten maken. God heeft namelijk erg zijn best gedaan om zijn bestaan te verhullen, en de waarheden in zijn boek met de waarheid in de natuur te ontkrachten
Grappig. Ik ontdekjuist dingen die overeenkomen met de bijbel.
Kortom je gaat iets te gemakkelijk voorbij aan het feit dat god niet bestaat. Jij wilt natuurlijk aan zijn bestaan vasthouden. Das je goed recht, maar voor de verrijking van de discussie. Leg ff het boek weg en probeer het nog een keer. Laat God maar eens zien dat je kunt nadenken.
Juist door het nadenken kom ik steeds weer tot de conclusie dat God bestaat. Ik begrijp juist niet dat anderen dat niet zien. Juist door een forum als dit kom ik een beetje erachter wat iemand beweegt om niet te geloven. Wat ik wel jammer vind is dat de vrijdenkers gedachte te kort wordt gedaan door aan te nemen dat iemand niet 'vrijdenkend' tot de conclusie kan komen dat God bestaat.
Niet elke discussie op dit forum hoeft namelijk uit te draaien op de ‘god bestaat niet discussie’
Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben het lang niet altijd die God erbij haalt Vaak genoeg beginnen anderen erover. Dus: Over dit topic: Ik denk dat de mens boven de dieren staat. Waarom? Omdat wij kunnen nadenken.
Een constatering die ik doe:
De flora: lichaam
de fauna: lichaam en geest
de mens: lichaam ziel en geest
Klopt dit niet dan?
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Juist door het nadenken kom ik steeds weer tot de conclusie dat God bestaat. Ik begrijp juist niet dat anderen dat niet zien. Juist door een forum als dit kom ik een beetje erachter wat iemand beweegt om niet te geloven. Wat ik wel jammer vind is dat de vrijdenkers gedachte te kort wordt gedaan door aan te nemen dat iemand niet 'vrijdenkend' tot de conclusie kan komen dat God bestaat.
Van Dale:
vrij·den·ker (de ~ (m.))
1 iem. die ieder dogmatisch geloof afwijst => libertijn, vrijgeest

Klopt dit niet dan?
Er zijn mensen die geloven dat dieren ook een ziel hebben, en er zijn mensen die geloven dat zelfs de mens geen ziel heeft. Het is maar net waarin je gelooft.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Otter schreef: Soms denk ik iets dat ik terug zie in de bijbel en soms dan lees ik iets en na onderzoek blijkt dat de bijbel dat ook zegt.
onderzoek? je stelt vanalles vast en probeerrt dit dan zo goed mogelijk in de bijbel te plaatsen
Otter schreef: Mij ontbreekt het aan die waarneming. Ik ben wel benieuwd waar je dat dan in ziet.
Informeer, denk na, studeer, informeer, stel je open, gooi je geloofsoogkleppen af, wees nieuwsgierig en begin bvb bij tsjok's site.
Otter schreef: Juist door het nadenken kom ik steeds weer tot de conclusie dat God bestaat. Ik begrijp juist niet dat anderen dat niet zien. Juist door een forum als dit kom ik een beetje erachter wat iemand beweegt om niet te geloven. Wat ik wel jammer vind is dat de vrijdenkers gedachte te kort wordt gedaan door aan te nemen dat iemand niet 'vrijdenkend' tot de conclusie kan komen dat God bestaat.

geloof jij dat smurfen , pinkeltje, nijntje, LOTR ( en mount doom dus echt is), kabouter plop, barabas z'n teletijdmachine en ... echt bestaan? neen? vraag je zelf af waarom en je weet waarom god voor mij niet meer als een sprookjesfiguur is
Otter schreef: Ik denk dat de mens boven de dieren staat. Waarom? Omdat wij kunnen nadenken.
Een constatering die ik doe:
Klopt dit niet dan?
ik twijfel aan heel veel mensen hun denkvermogen hoor ( ook het mijne)
zeker als het geloof er net alles aan doen om mensen niet te laten nadenken met z'n 2000j oude indoctrinatieleer
waarom kunnen dieren geen ziel hebben? het is bekend dat veel beesten probleemoplossend gedrag vertonen (niet alleen apen) en het is ook geweten dat er diersoorten zijn die een bewustzijn vertonen ( dacht dolfijnen)

ciao
Plaats reactie