Vuurtje schreef:
Ik noem een woordenboek geen goede bron om te bepalen wat nu precies een geweten is.
"Een innerlijk besef van goed en kwaad" dat we het over zoiets hadden was wel duidelijk.
Leek me ook, vandaar deze link.
Waarom vroeg je het dan?
Wat is er dan mis met wat je leest in het woordenboek?
Je vroeg toch niet wat een "goed of slecht" is.
Ik denkk dat we daar echt onderscheid in oeten maken.
Stel duidelijk wat je bedoelt.
Dan worden de antwoorden ook voor jou misschien ook duidelijker.
En hoe komt ieder gezond mens aan een geweten?
Kwestie van evolutie om te komen tot een goed sociaal gedrag.
Iemand zonder geweten zou in oude tijden niet lang overleven binnen een groep, tenzij hij, naast zichzelf, hiermee ook zijn eigen groep voordeel bracht.
En voor de voortgang van ons gesprek: waarom doet het geweten iets af aan de stelling:
En dat zaken als goed of kwaad in zo'n situatie (zonder God) uiteindelijk subjectieve overtuigingen zijn.
Als je deze zin zo los uit zijn verband zo quote?
Niets.
Deze zin is echter inleiding en onderdeel van een aantal zinnen.
De subjectiviteit ligt hierin, dat een geweten meestal ingevuld wordt door de groep waarin je leeft.
Als je in een gelovige groep leeft, is het een zonde om tegen de wil van God in te gaan.
Leeft je buiten die groep, dan zal dat je een zorg zijn.
Als je steelt binnen de groep, is dat geen goed gedrag, maar als je steelt van een andere groep ten behoeve van je eigen groep, bijvoorbeeld in oorlogstijd, dat heet het oorlogsbuit en ben je een held.
Waarom noem je iemand die een geweten heeft waar jij niet mee kan leven "ongezond"?
Waar schrijf ik dit?
Je geeft aan dat ieder gezond mens een geweten heeft. En dus niet ieder ongezond mens.
Tot zover juist.
Ik begrijp dat je dat letterlijk kunt nemen, als je het wilt hebben over personen waarbij de hersenfuncties(?) niet meer werken.
Ik ken één psychiatrisch beeld waarbij het de patient mankeert aan een (gezond) geweten.
en dat is bij de psychopaat.
Misschien zijn er meer?
Vaker wordt het niet hebben van een geweten in verband gebracht met erg slechte personen. Vandaar mijn vraag.
Dat kan als het geweten niet beantwoord aan de eisen van de groep en als mensen niet verder kijken dan hun eigen groep.
Nogmaals:
Ik noem nergens een mens
met een geweten, waarmee ik niet kan leven, ongezond.
Ik zal hooguit zeggen dat het niet mijn vriend zal zijn.
En hem misschien erop aanspreken, als ik het belangrijk genoeg vind.
Bovendien:
Als de handelingen van deze man of vrouw niet binnen onze hele groep passen, dan zal hij eruit gegooid worden.
Of zodanig veroordeeld worden dat hij de groep voorlopig niet meer kan benadelen.
Met als conclusie voor dit topic.
Dat alleen een gelovige in God een geweten heeft, omdat hij de geboden en verboden van zijn religie heeft, is feitelijk onzin en een belediging van beiden.
Dat de gelovige zijn geweten beter ingevuld heeft door de 10 geboden, is zo betrekkelijk en alleen op de eigen ik/groep gericht, dat het een belediging is voor de niet gelovigen/andere groep.
Het is beledigend en kortzichtig te denken dat de atheïst dus maar egoïstisch raak kan leven.
En daarom ging het in deze discussie dacht ik.
Dit raakt trouwens sterk dit topic
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=10046" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar het trouwens ook meer on-topic is.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.