Maar daarmee zijn ze denk ik weer terug bij het begin:)siger schreef:Dat is ook zo. de geschiedenis van de filosofie kan je ook zien als het zich een moeizame weg banen van mythe naar realiteit, of van metafysica naar het menselijke bestaan, zo je wil. Daarom zijn confucianisme, boeddhisme, epicurisme, stoa etc... uiteindelijk allemaal bij deze vraag aangekomen: hoe te leven?Peter van Velzen schreef:Ik bedacht ineens dat er wel enige verwantschap is tussen Boeddha en Epicurus. Een steeds terugkerend misverstand is dat Epicurus streefde naar onbeperkt genieten. Maar ook hij bewandelde in feite een middenweg.
De omweg is ongetwijfeld veroorzaakt, doordat men eerst op zoek was naar het doel van he leven, en toen men dat maar niet vond, besloten heeft dat het niet om het reisdoel gaat, maar om de reis, (Tao?)
Toch is er misscihen wel een verder doel - bedenk ik nu ter plekke - maar dat overstijgt het individu, dat doel ligt vele generaties in de toekomst, en is zelf weer de weg naar het volgende doel. Uiteindelijk loopt de weg ergens ten einde, maar het leven zou het leven niet zijn, als ze dat einde niet zo ver mogelijk vooruit zou schuiven. Het doel (van het leven in het algemeen, niet van het leven van het inidvidu) is dus niet zoals de opening-schrijver denkt, het onvermijdelijke, maar het vermijden van dat onvermijdelijke einde (van het leven in het algemeen, niet van het leven van een individu).
Maar is dat ONS doel?