Waarom dan de evolutietheorie bekritiseren?
Uiteraard is een deel van mijn motivatie religieus geinspireerd. Maar (zelf)kritiek dient iedere wetenschapper of geinteresseerde te hebben om de theorie zo sluitend mogelijk te maken. Ook de ontwikkelingen op velerlei gebied dienen iedere keer weer getoetst te worden aan de huidige stand van de wetenschap. Bevestigt de ontwikkeling de theorie of wordt deze ermee ontkracht. Deze kritiek is opbouwend. Zo is ook mijn kritiek bedoeld. Ik ben er niet op uit om de evolutietheorie omver te werpen an sich. De waarheid die de wetenschap probeert te achterhalen en beschrijven moet zo objectief mogelijk gedaan worden. Hierbij dient constante (opbouwende) kritiek een onderdeel te zijn.
En ik vind dan dat je ook met een beter (wetenschappelijk) alternatief moet komen. Volgens mij bestaat zo'n alternatief niet. We hebben het hier regelmatig aan creationisten/ID'ers gevraagd, maar tot nu toe is niemand over de brug gekomen
Het enige "alternatief" dat ik kan geven is dat de Schepper (God) alles gemaakt heeft. Alleen op welke manier dat is gegaan, kan ik niets over zeggen. Het is echter mijn volle overtuiging dat God alles geschapen heeft. Of dat nu via een week van 7 dagen is gebeurd of via de evolutietheorie is onbelangrijk voor mij. Dit is voor de wetenschap echter niet interessant. Ik vind het ook niet perse noodzakelijk om een alternatief te hebben. Soms komt dat alternatief pas (of het alternatieve denken) wanneer de 'oude' theorie niet blijkt te voldoen. Dit zal dan eerst vastgesteld moeten worden door wetenschappers die krtiek hebben. Simpel gezegd: Ik weet niet hoe het wel moet, maar zo in ieder geval niet. (dit geld niet voor de evolutietheorie, maar als voorbeeld) Misschien is het handig te vermelden hoe ik denk over wetenschap en geloof. De wetenschap wil ontdekken en beschrijven hoe de wereld in elkaar zit waarin wij leven. Een nobel streven dat beschermd moet worden, en waar het geloof niets te zoeken heeft. Echter mijn geloof wordt bevestigd met de ontwikkelingen in de wetenschap en techniek. Zo is in de bijbel terug te vinden dat de aarde rond is en in het 'niets' hangt. De hygienische regels van heden ten dage worden al door het Israelische volk gebruikt, geinstrueerd door God. Zonder dat in die tijd bekend was waarom bepaalde gebruiken beter zijn (onreinheid wanneer een dode is aangeraakt, het afzonderen van mensen met besmettelijke ziektes, e.d) De besnijdenis dient op de achtste dag te gebeuren. Nu weten we dat het Kalium gehalte (Dat zorgt voor bloed stolling) rond de achtste dag na de geboorte het hoogste is in het leven (nooit wordt het meer zo hoog) Zou God het zo ontworpen hebben? denk ik dan. Het is mijn insteek dus niet (en dat vind ik jammer van de ID stroming) om vanuit het geloof wetenschap te bedrijven. Tot nu toe heeft de wetenschap echter steeds mijn bijbeltje bevestigd. En er zijn voorbeelden waarbij de weteschap riep: Kijk maar we weten nu dat iets zus of zo zit en dat 'bewijst' dat de bijbel niet waar is. (In de archeologie is dit nogal eens het geval) waarbij later nieuw inzicht onstaat waarbij de bijbel juist weer bevestigd wordt. Wanneer de weteschap iets beweerd dat de ontkenning van God inhoudt dan ben ik ervan overtuigd dat er iets niet in orde is met die stelling. Uiteraard ben ik daarom gekleurd, maar ik ben er tevens van overtuigd dat niemand ongekleurd is. Slechts door met verschillende stromingen in contact te blijven denk ik dat je een mix kunt vinden waarbij de meeste objectiviteit bewaard kan blijven. Daarom zal ik nooit met de bijbel zwaaien als bewijs. Hooguit als bevestiging. en dat is dus achteraf.
Nee, vroeger dacht men dat de zon om de aarde draaide omdat dat in de kerken werd verteld. De wetenschap lag zwaar onder invloed van de kerk. Pas na de Franse Revolutie werden kerk en wetenschap gescheiden en was de wetenschap in staat om werkelijk te onderzoeken hoe de wereld in elkaar steekt. De kerk heeft voornamelijk fantasie en gaat uit van aannames; niet de wetenschap.
Dat de religie van die tijd veel te machtig was kan ik slechts met gepaste schaamte bevestigen. Kleine nuance is echter wel aan te brengen. De wetenschap van die tijd had ook geen reden om aan te nemen dat het niet zo was. Het bleef hooguit bij filosoferen omdat de onderzoekmethodes van dien aard waren dat er toch nooit sluitend bewijs gevonden kon worden dat de theorie zou ontkrachten. Daarnaast zijn er genoeg (bekende) wetenschappers die baanbrekend geweest zijn die tegen de kerk in gingen. Of in ieder geval kritiek uitte. Ik vind het echter behoorlijk uit z'n verband gerukte stelliung dat de kerk van de middeleeuwen single handed in de weg heeft gestaan van objectieve wetenschap.
Niet echt in de evolutietheorie geintereseerde mensen kunnen heel makkelijk domme ongeintereseerde vragen stellen (wat ze dan ook doen), die vragen zijn tot nu toe bijna allemaal van een antwoord te voorzien, alleen het antwoord is vaak ingewikkelder dan de vraag
Ik voeg mij dus bij de geinteresseerden onder bevolking. Wanneer mijn vragen dom en ongeinteresseerd overkomen dan bij deze mijn excuses.
Van dit gegeven zijn de gelovige tegenstanders van de evolutietheorie zeer goed op de hoogte, en maken dan ook gretig gebruik hiervan.
Zij weten ook wel dat hun vragen al eindeloos gesteld en beantwoord zijn, maar zij weten ook dat dit de enige manier is om hun positie te handhaven.
Ik ben nieuw hier dus ik stel vragen. Wanneer die vraag al eens is gesteld dan weet ik daar niet van. Het makkelijkst voor jullie is dan even de antwoorden copy pasten, of een linkje plaatsen.
Maar niet alle antwoorden zijn overtuigend zodat ook de antwoorden kritiek moeten kunnen incasseren. En soms zijn we het gewoon niet eens.
Evolutie-bashing is de enige manier om het religieuze standpunt overeind te houden,
Mee oneens
want op wetenschappelijk gebied heeft de religie NIETS!
Mee eens
Voor sommige is dus alles geoorloofd om de gevestigde evolutiebiologie onderuit te halen, zij zijn ook in het geheel niet terughoudend om zoveel mogelijk gelovige en ongelovige leken te voorzien van incorrecte informatie teneinde hun doel te bereiken
Ik voeg me niet bij deze lui, al kan ik soms meer met hun argumenten dan die van evolutionisten. De incorrecte informatie zal er zijn, maar een R. Dawkins kan er bijvoorbeeld ook wat van. Niet alles wat hij zegt is wetenschappelijk. Met regelmaat schoffeert hij anders denkenden die oprecht vragen stellen bij de evolutietheorie. Maar dit bevestigd slechts mijn gedachte dat niemand echt objectief kan zijn.
De vermommingen die worden gebruikt voor de doelgroepen zijn zeer uiteenlopend, van fundamentalitische religieus tot en met de van de evolutie overtuigde relgieus die nog wat kleine probleempjes in de theorie wil aanstippen.
En noem dit gerust onzin/zwartwit kijken, de handelingen die op dit moment plaats vinden door mensen zoals Dekker, Meesters en consorten en hun religieuze medestanders over de gehele wereld, met Amerika voorop, bevestigen dit oordeel op alle ten laste gelegde punten.
De motivatie mag dan achterbaks zijn of slinks, maar dat doet niets af aan de wetenschappelike vragen die zij stellen. Die twee probeer ik zo goed mogelijk uit elkaar te houden. Als iemand een oud vrouwtje helpt over te steken omdat hij dat voor dat vrouwtje doet, of iemand die dat doet omdat hij er zelf lekker bij voelt, doet niets af aan het feit dat in beide gevallen het vrouwtje geholpen wordt.
We gaan terug naar de middeleeuwse praktijken, erger nog op het gebied van deze discussie zijn we er al, alleen de gebruikte middelen zijn wat subtieler geworden.
Ik heb dit argument vaker gehoord en inmiddels ben ik wel uitgelachen. Inmiddels maak ik mij zorgen of men dit echt denkt. Het is mijn mening dat welke kritiek dan ook geoorloofd is om wetenschappelijk vooruit te komen. ID is zo'n vorm van kritiek. Je kan alle vragen stellen bij de motivatie van die stroming/groepering, maar dat doet niets af aan de argumenten.
Bedankt
Vraag 1. Als een fout gemaakt wordt, sterft het individu met de fout aan boord, zijn zusjes, broertjes, papa/mama (dat is natuurlijk dezelfde) kunnen er verdriet om hebben, maar zij zijn de blije bacterieen geweest die het maar mooi gered hebben
Maar wat als een verandering niet perse levens bedreigend hoeft te zijn, bijvoorbeeld 6 vingers. (in urk is dit een bekend verschijnsel, inteelt misschien) Maar het hoeft niet zo te zijn dat daarom die kant van de evolutie uitsterft. Wanneer dit doorzet krijg je dus twee soorten mensen (5 vingers en 6 vingers) Waarom zien we dat soort kleine verschillen niet? (of in ieder geval te weinig) ?
vraag 2. Geen van de soorten voorkomend op Australië of Madagscar is echt uniek, in die zin dat ze allemaal wel ergens verwanten hebben, wat natuurlijk te verwachten is, als het leven maar een enkele keer ontstaan is. Al die soorten daar hebben van huis uit dus dezelfde eigenschappen meegekregen als de soorten elders, ze delen immers een gemeenschappelijke voorouder. Dat er ook verschillen zijn, komt doordat evolutie niet stilstaat. Kijk naar de zoogdieren, die zijn niet op een van beide los ontstaan, die delen hun voorouders met zoogdieren overal ter wereld. Dat is de voorspellende kracht van de evolutietheorie, als je weet in welke groep een sort thuishoort, kun je al heel veel zeggen over alerlei eigenschappen van die soort.
De verwantschap is er wel, maar de evolutie heeft de tijd gehad om zich apart te ontwikkelen (
http://www.australie.nl/id/1/92/flora_australie.html)De verwantschap is dan eerder een ontwerp argument dan onafhankelijk geevolueerd.
vraag 3. Je krijgt een beetje een tautologie, het spijt me. Alles dat niet zou kunnen leiden tot leven op aarde is er kennelijk niet geweest, anders had ik hier niet zitten tikken. Met evolutie heeft het antropisch principe natuurlijk niets van doen, maar dat hoef ik je niet meer te vertellen.
precies
Je krijgt te horen dat je verantwoordelijk bent voor de teloorgang van de morele samenleving, de holocaust, en wat dies meer zij
Mijn excuses voor dit soort zaken. Mij zegt dat soort retoriek niets en zal me er ook niet aan bezondigen. Echter is op dit forum ook beweerd dat Hitler christen was.en de daarmee gepaard gaande suggestie dat christenen 'indirect vernatwoordelijk zijn voor de holocaust. Zelfs al haaldie hij de bijbel erbij hoef ik hopelijk niet te beargumenteren waarom dit geen christen was. Ook wordt er beweerd dat christenen terug willen naar de middeleeuwen. Hier voor ik me ook totaal niet door aangesproken. Ook kan ik niet voor mezelf denken omdat ik niet neutraal kan zijn. Die neutraliteit geef ik gelijk op, maar dat wil niet zeggen dat ik niet na kan denken.
Zeker omdat al die tegenwerpingen komen van mensen die gewoon echt niet weten waar het over gaat. Ik ben nog steeds niet flauw genoeg om te stoppen met reageren, maar dat komt wel.
Ik hoop op een goeie discussie waarbij het mij om het even is of we er uit komen. Dat is ook niet het doel van de discussie. Ik heb regelmatig het gevoel dat ik hier tegen een muur praat. Mijn argumenten worden nogal eens (zonder tegenargumenten) weg gebonjoured als zijnde fundamentalistisch christelijk. Maar goed, voorlopig vind ik het nog interessant genoeg om de discussies te volgen en wat daarbij de gedachtengangen zijn.
Gegroet