Beste Peter,
We zijn nu 6 bladzijden ver, en ik hoop dat dit niet zo'n topic wordt waar de een na de ander van voren af aan begint en verdwijnt zonder conclusie, waarop weer een ander opduikt en van nul begint...
Peter van Velzen schreef:Aangezien ik voorbij bladzijde 100 heb gelezen, en geen dubbelzinnigheden of onjuistheden heb kunnen vinden - ook niet op groond wat jij geschreven hebt, ben je me een verklaring schuldig.
Je neemt die 100 wel erg letterlijk. k heb een viertal boeken van Dennett doorbladerd, allemaal geleend (!). Ik vond ze niet zo interessant, maar ik gun iedereen haar lectuur en zijn gelijk.
Nadat anderen Dennett op het podium sleurden om mijn standpunten weg te vegen met gezagsargumenten heb ik getracht me te verduidelijken in deze topic. Sla me dood, ik ben zelfs niet geinteresséérd in Dennett:
siger in de openingspost schreef:Ik had het gevoel dat hij mij niets te vertellen had, dat hij eindeloos bleef verwijzen en badineren, geen enkel begrip verankerde, niets opbouwde en altijd wisselde van thema net wanneer ik het ernst vond worden. De boeiende vragen leken hem te ontsnappen. Hij straalde een houding uit van lachen om het domme volkje, maar zelfs op wie dat dan was kon ik aanvankelijk geen vinger leggen. Ik zit aan de achterkant van de maan, wat Daniel Dennett betreft.
Krek dezelfde indruk kreeg ik dus jaren later opnieuw, toen ik als reactie deze TED-conferentie bekeek, die iedereen kan bekijken (zie OP.)
Peter van Velzen schreef:Dennet heeft niet de ziel in de discussie betrokken, maar wat hij noemt is het cartiaans theater. Die idee ging terug op Descartes die toevallig nog wel in een ziel geloofde. (ik ben degene die dat feit er in betrokken heeft, niet Dennet).
Met alle respect, maar dat vind ik verrassende vergissingen voor een beslagen Dennettlezer. Een van de eerste boeken van Dennett
The Mind's I: Fantasies and Reflections on Self and Soul (Dennett with Hofstadter), gaat volgens de titel over de ziel. En het is wel degelijk Dennett die over het cartesiaans theater spreekt, bijvoorbeeld in
The Cartesian Theater and "Filling in" the Stream of Consciousness (in Block et al.
The Nature Of Consciousness 1997) en elders. Als je dat niet weet en dan nog "cartesiaans theater" en de naam van Dennett fout spelt, vraag ik me af of je wel terecht neerbuigend bent over mijn kennis van zaken. En dat is niet neerbuigend bedoeld.
Vandaar:
siger in de openingspost schreef:Nog merkwaardiger, lezers van Dennett hebben blijkbaar allemaal wat anders gelezen, uiteenlopend van heel zeker tot onbepaald, en van geen bewustzijn en/of vrije wil, tot hun tegengestelde.
Peter van Velzen schreef:Het ging hem erom de verkeerde gedachte te bestrijden dat er binnen de menselijke hersenen een gebied zou bevinden dat het bewustzijn is, alsof er ergens iemand naar een film zit te kijken.
Zo'n plek is er dus niet.
Descartes heeft nooit geschreven dat het om zo een "gebied" ging, want de geest nam volgens hem geen ruimte in. Voor hem was de plaats de pijnappelklier.
Inmiddels denken lezenswaardiger wetenschappers dat bewustzijn een functie van het brein is, en dat het dus wel degelijk een materiele (ruimtelijke) basis heeft in de hersenen, verweven met verschillende functionele gebieden. Dat is, in tegenstelling tot wat Dennett meent, ook de enige conclusie die werkelijk afrekent met het cartesiaanse dualisme of met welke niet-fysische hypothese dan ook. En bovendien is het een conclusie die mijn enthousiasme wél wekt.
Peter van Velzen schreef:Misschien dat jij een voorbeeld kunt geven van wat je onjuist en misleidend vindt...
Zeker. Dennett zegt aan het eind van zijn conferentie:
heeck schreef:Dennett aan het eind van zijn conferentie schreef:What I wanted to show you is that scientists [...] can tell you things about your own consciousness that you would never dream of.
dat er allerlei in het bewustzijn zit wat we niet weten vind ik onzin, als je het niet erg vindt dat ik een mening heb. Onder welke definitie of omschrijving ook, bewustzijn is bewust zijn. Onbewust zijn is onbewust zijn.
Het is dus volgens mij onjuist en misleidend (vriendelijk uitgedrukt) te zeggen dat we ons niet bewust zijn van dingen in ons bewustzijn (misschien valt de foute redenering beter op in het Nederlands of Duits dan in het Engels.)
Ter overweging:
Als ik deze post bij volle bewustzijn schrijf, roept mijn bewustzijn allerlei automatische routines aan, zoals het kiezen van de juiste letters op het klavier, het toepassen van een zinsbouw, het over en weer gaan van mijn blik, het bewegen van mijn handspieren etc... etc.... al die dingen spelen zich af buiten het bewustzijn, maar niet in het bewustzijn.)
Peter van Velzen schreef:Val ons daarna niet lastig met je oordelen...
Hier ben je wel erg grof en aanmatigend. Stoort het je zo erg dat ik het niet met je eens ben?
Wie val ik lastig?
Wie heeft je volmacht gegeven om in hun naam te spreken?