Medicijnen

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Medicijnen

Bericht door Maria »

Tsjok45 schreef: * .....is het niet zo dat in Nederland de verkoop van "medicijnen " ( en zonder voorschift ) veel vrijer is dan in andere landen ?
* ....dat er reklame mag worden gemaakt voor die medicijnen die in de gewone handel vrij te koop zijn ...
Tot voor een paar jaren kon je in Nederland bijna geen enkel medicijn zonder recept krijgen.
Wel gezonheidssupplementen, eenvoudige lichte pijnstillers (beperkt) en kruiden en homeopatische middelen.

Bij ons leefde juist de gedachte, dat België hierin vrijer was.
Om maar niet te spreken van Frankrijk.
Daar gaan mensen zelfs bij de drogist/apotheker, die daar gecombineerd is, om advies voor hun klachten en krijgen zo de geadviseerde medicamenten mee.

De laatste jaren is er in Nederland echter heel veel meer vrij op de markt te kopen.
Dit vooral nadat veel eenvoudige middelen uit het ziekenfonds gekieperd zijn.
Als het niet meer door het ziekenfonds wordt betaald, moeten de meeste middelen vrij te koop zijn, lijkt men wel te redeneren.
Dus nu moeten mensen het zelf maar uitzoeken.

Het blijft echter bij de genoemde specifieke middelen, die door de verschillende merken, die elkaar beconcureren heel uitgebreid aanwezig zijn in de drogisten en steeds meer in de supermarkten.
Voor deze middelen kan er dan ook reklame gemaakt worden.

Dit heeft alles van doen mi. met de europese regelgeving.
Europa moet 1 worden en Nederland denkt zich op alle vlakken aan te moeten passen. :?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

@kitty

Een aantal pijnstillers om te beginnen , dacht ik toch

-Neurofen bijvoorbeeld
( of is het misschien goedkoper in <Nederland ?( in tegenstelling tot wat ze beweren zijn ook veel vlamingen erg krenterig en kneuterig ) het wordt alleszins massaal aangekocht in Sluis ...
Mijn vrouw is verpleegster en zegt dat het hier moeilijker te verkrijgen is en bovendien alleen maar bij de vertrouwde apotheker en het is inderdaad duurder hier )maar of het een "gevaarlijk " produkt is
durf ik me niet over uit te spreken ...

Het is tegenwoordig ook verboden om aan voedingsmiddelen of voedingssupplementen ( in de gewone handel ) geneeskundige werkingen toe te schrijven dmv reklameboodschappen

OK , ik ga eens nader bekijken wat hier niet zonder voorschift
en in (bijvoorbeeld ) Sluis wel zonder voorschrift is te verkrijgen ...ik zoek het op

@Mariakat ,
Bedankt , dat geeft inderdaad een heel ander beeld ...

*Geneesmiddelen die niet terugbetaald worden door de ziekteverzekering ( de geneesmiddelen die niet
moeten voorgeschreven worden ) kan je echter niet vrij kopen ... het is en blijft ( in Belgie ) de apotheker
* Voor zover ik weet is de Franse apotheker - drogist inderdaad een voorkomende kombinatie maar ik weet niet van een franse drogist die zonder ook apotheker te zijn ( of een drogisterij die minstens een apotheker in dienst heeft ) alle geneesmiddelen mag verhandelen
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 16 jan 2010 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Tsjok45 schreef:Het is tegenwoordig ook verboden om aan voedingsmiddelen of voedingssupplementen ( in de gewone handel ) geneeskundige werkingen toe te schrijven dmv reklameboodschappen
,,,,Het is goed voor de gezondheid.
Het is goed bij hart en vaatziekten.
Het is goed bij........,,,,,
Mag allemaal.
Zolang het niet slecht is, is het goed?

,,,,,Het geneest je van ....
Hoge bloeddruk verdwijnt als sneeuw voor de zon....,,,,,

Mag niet.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Zelfzorggeneesmiddelen

Zelfzorggeneesmiddelen zijn medicijnen die u zonder recept kunt kopen. Sommige hiervan kunt u alleen in een apotheek kopen, andere kunt u op meer plekken kopen. Dat komt doordat zelfzorggeneesmiddelen zijn verdeeld in drie groepen:

* Algemene Verkoop (AV);
* Uitsluitend Apotheek (UA);
* Uitsluitend Apotheek en Drogist (UAD).
http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... -koop.html
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Tsjok45 schreef:@kitty

Een aantal pijnstillers om te beginnen , dacht ik toch

-Neurofen bijvoorbeeld
( of is het misschien goedkoper in <Nederland ?( in tegenstelling tot wat ze beweren zijn ook veel vlamingen erg krenterig en kneuterig ) het wordt alleszins massaal aangekocht in Sluis ...
Mijn vrouw is verpleegster en zegt dat het hier moeilijker te verkrijgen is en bovendien alleen maar bij de vertrouwde apotheker en het is inderdaad duurder hier )maar of het een "gevaarlijk " produkt is
durf ik me niet over uit te spreken ...
Inderdaad zijn een aantal pijnstillers hier vrij te koop: Neurofen, ibuprofen, paracetamol en wat keeltabletten en hoestdranken met eventueel codeïne en laxeermiddelen of stopmiddelen. Maar dan heb je het wel gehad. Volgens mij dan toch. Ik kan mij vergissen natuurlijk. En het is natuurlijk goed mogelijk dat in België minder dan hier vrij te koop is. Maar echte serieuze geneesmiddelen zie ik hier toch ook niet in de vrije verkoop.
Het is tegenwoordig ook verboden om aan voedingsmiddelen of voedingssupplementen ( in de gewone handel ) geneeskundige werkingen toe te schrijven dmv reklameboodschappen
Dat is hier inderdaad ook verboden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Kitty schreef:
Dat is hier inderdaad ook verboden.
Het is helaas niet duidelijk voor de consument.

Oud artikel op Skepsis:

http://www.skepsis.nl/kwakadvertenties.html
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

,,,,Het is goed voor de gezondheid.
Het is goed bij hart en vaatziekten.
Het is goed bij........,,,,,
Mag allemaal.
bij ons mag geen enkele van die claims nog gemaakt worden bij wijze van reklame voor een voedingsprodukt ...( je mag / beter nog MOET wel vermelden dat er iets aan is toegevoegd : bijvoorbeeld omega3(wat je ook moet kunnen bewijzen in een officieel toxicologisch lab als er naar wordt gevraagd door de voedselinspectie ) maar of dat gezond is
of goed voor hart en vaatziekten ( zelfs als het zo is ) mag niet(meer) worden gebruikt of vermeld
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Wat Tsjok hierboven meldt geldt voor de hele EEG.
Voor de rest:
Allemaal gewoon na te lopen dat onderscheid tussen receptmiddelen en OTC-middelen (Over the counter).
http://www.cbg-meb.nl/CBG/nl/humane-gen ... efault.htm

Erg veel zal dat tussen EEG-landen niet verschillen omdat dan de onderlinge vrije handel in het nauw zou komen.
De door Mariakat opgenoemde soms echt op het randje balancerende reclamekreten vind je alleen bij OTC-middelen omdat voor receptmiddelen de directe reklame naar patiënten (in NL) verboden is.

Voor de wel- en niet toegestane reclamekreten bij OTC kan je kijken op de website van de KAG/KOAG.
http://www.koagkag.nl/
Als je daar en tijdje speelt met de "KAG claimlijst", dan krijg je een goed beeld van de zeer begrensde mogelijkheden die er zijn als je aan "zelfregulering" wllt doen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Tsjok schreef:bij ons mag geen enkele van die claims nog gemaakt worden bij wijze van reklame voor een voedingsprodukt ...(
Terecht.
De paar woordjes maken ozo veel verschil, maar komen nooit over.
Mensen geloven, wat ze willen geloven en door het woordje "goed", lijkt het alleen maar "goed".
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

heeck schreef: Als je daar en tijdje speelt met de "KAG claimlijst", dan krijg je een goed beeld van de zeer begrensde mogelijkheden die er zijn als je aan "zelfregulering" wllt doen.
Dank je, die zocht ik!

gunstige werking op hart en bloedvaten

gunstige invloed op hart en bloedvaten

Wat mag?

Tsja? :? :( :?
a.r.

Bericht door a.r. »

Wat dan weer vreemd is, is dat bijv. paracetamol mét als toevoeging codeine wel bij de drogist verkocht mogen worden, maar codeine tabletten met dezelfde hoeveelheid mg dan weer niet.

Overigens in Frankrijk schrijft gewoon een arts de zwaardere medicijnen voor (wel vaak veel zwaardere en een grotere hoeveelheid), die krijg je echt niet zomaar mee van een pharmacie, wat gewoon een apotheek is die tegelijkertijd drogisterijartikelen verkoopt en waar altijd een apotheker aanwezig is, die altijd door het personeel geraadpleegt wordt, zover ik heb kunnen constateren.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Fenomeen schreef:Het is helaas niet duidelijk voor de consument.

Oud artikel op Skepsis:
Dat is inderdaad een oud artikel. In 2005 is de wet veranderd mbt gezondheidsclaims op voedingsmiddelen.
Waar vóór 2005 de voedings- en gezondheidclaims "slechts" aan de algemene regels die voor reclame gelden hoefden te voldoen, moet de claim thans

1. zijn gebaseerd op wetenschappelijk materiaal,
2. mag deze claim niet verwijzen naar eigenschappen die geen onderscheidend vermogen hebben,
3. moet de claim op een vooraf door de Europese Commissie vastgestelde lijst staan
4. voldoen aan algemene en specifieke voorwaarden.

De Nieuwe Claimsverordening maakt daarbij onderscheid tussen voedingsclaims en gezondheidsclaims. Voedingsclaims zeggen iets over de samenstelling van het product, bijvoorbeeld "vetarm" of "eiwitrijk". Gezondheidsclaims daarentegen zeggen iets over het effect op de gezondheid dat het product heeft, bijvoorbeeld: "calcium is goed voor de botten". Met name ten aanzien van de voedingsclaims heeft de Nieuwe Claimsverordening al voor meer zekerheid gezorgd, nu slechts claims in reclames opgenomen mogen worden die voorkomen in een door de Commissie opgestelde lijst. Daarmee ligt tevens vast wat de claim exact inhoudt. Aan de hand van een praktijk voorbeeld wordt dit nader toegelicht.
Lees de rest van het artikel hier
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

a.r. schreef:Wat dan weer vreemd is, is dat bijv. paracetamol mét als toevoeging codeine wel bij de drogist verkocht mogen worden, maar codeine tabletten met dezelfde hoeveelheid mg dan weer niet.
Dat klopt mij mijn weten niet.
Paracetamol/cod is alleen op recept. (maar was/is? in Belgie receptvrij, tot 10 mg codeine)
Codeine was 'uitsluitend apotheek' met een maximum van 300 mg.
Of dat laatste nog zo is weet ik niet.
Het lijkt mij dat het ingevoerd is om misbruik van codeine tegen te gaan.
Met een vaste combinatie paracetamol/codeine gaat dat niet, een menselijke lever houdt daar niet zo van.
Overigens in Frankrijk schrijft gewoon een arts de zwaardere medicijnen voor (wel vaak veel zwaardere en een grotere hoeveelheid), die krijg je echt niet zomaar mee van een pharmacie, wat gewoon een apotheek is die tegelijkertijd drogisterijartikelen verkoopt en waar altijd een apotheker aanwezig is, die altijd door het personeel geraadpleegt wordt, zover ik heb kunnen constateren.
Die grens van meer en zwaarder is glooiend; Frankrijk, Wallonie, Vlaanderen, Nederland.
In het geval zoals al genoemd is, antibiotica bij een virale infectie, worden deze wel in alle landen nu gelukkig minder voorgeschreven maar vraag me niet om exacte cijfers.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik kan mij wel herinneren dat mensen in het verleden vooral België opzochten om daar een bepaald afslankmiddel in pilvorm te gaan kopen, dat hier in Nederland verboden was. Er zat amfetamine in of zo, in ieder geval was het zeker geen onschuldig middel. Is de wet in België wat dat betreft strenger geworden? Of zijn de Europese richtlijnen nu meer de basis.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Kitty schreef:Ik kan mij wel herinneren dat mensen in het verleden vooral België opzochten om daar een bepaald afslankmiddel in pilvorm te gaan kopen, dat hier in Nederland verboden was. Er zat amfetamine in of zo, in ieder geval was het zeker geen onschuldig middel.
Mwaaah? Wat is onschuldig? :angel1:
De klassieke versie had z'n charmes. :D

Wat nog beter werkte was toen die Belgen er een schildklierhormoon aan toe voegden.
Busladingen vol fat women kwamen er op af en na een 'degelijk' consult kreeg je dan een recept.
Dan werd er eerst gebak gegeten in Brugge, pil als toetje, tegen de tijd dat de bus weer de Nederlandse grens passeerde was iedereen vrolijk maar bij Dordrecht ging het niet helemaal goed meer met de bloeddruk.
Maar je viel er wel kilo's van af als je het overleefde.
Is de wet in België wat dat betreft strenger geworden? Of zijn de Europese richtlijnen nu meer de basis.
Volgens mij hebben de Belgen dat zelf uit de handel genomen.
Maar dat is al meer dan 10 jaar geleden.
Nu moeten ze zich houden aan Europese richtlijnen, pepmiddelen die in Belgie zonder recept verkrijgbaar waren zijn niet meer in de handel sinds een tijdje.
Plaats reactie