JanC,JanC schreef:Even een kanttekening bij de opening van deze thread.
In romeinse tijden was het verboden dat maagden ter dood werden gebracht. Zij werden dus verkracht de nacht voor de terechtstelling.
Dit verhaal lijkt me wel heel sterk op het verhaal van de Iraanse maagden. Iets té sterk naar mijn smaak.
Dit verhaal van een Basiji teenager bevestigt vorige berichten. Volgens de Engelse wiki is de Basiji een parallele organisatie met eigen (geheime) gevangenissen en terechtstellingen, die controleposten oprichten en mensen arresteren voor het gebruiken van alcohol en make-up. De leden zijn zeer jong.
Bedenkend dat
- maagden niet terechtgesteld mogen worden in Iran
- jongeren (m/v) gearresteerd worden en spoorloos verdwijnen
is het verhaal redelijk gelovenswaardig. Misschien een beetje verdacht dat het uit Israel komt. Uiteraard zal ik blij zijn met elke ontkrachting.
Rome; inderdaad:
(http://en.wikisource.org/wiki/The_Annal ... )/Book_5#9)Tacitus Annals 5-9 schreef:Geschiedschrijvers van die tijd [30CE] zeggen ons dat er geen precedent was van een terechtstelling van maagden, en dat daarom de beul haar verkrachtte met het touw reeds rond de nek. Daarop werden ze opgehangen en hun lichamen, kilderen nog, werden in de Gemonea geworpen.
Ook vermeld in Cassius Dio - Roman History
Dit relaas wijst toch eerder op een occasioneel voorval, niet op een gebruik in Rome, en de invloed op Iraanse toestanden of de verhalen daarover lijkt me niet beslissend.