Gidswoorden.

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Deseo!
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Deseo! »

collegavanerik schreef: nee het zijn voornamelijk twijfelende agnosten, ietsisten en vrijzinnige christenen.
die gaan dan "raad eens wat ik geloof" spelen, erg vermoeiend.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 212#141212
Ik waagde ook maar een poging ;).
[plaagmodus] Raad eens wat ik geloof [/plaagmodus] :D
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Kitty schreef:Met homeopathie hoog in het vaandel hebben, heb ik mij inderdaad te sterk uitgedrukt. Beter was te stellen dat iemand die het over allopatische geneeswijze heeft, buiten studieverband, het alternatieve een warm hart toedraagt.
??????
Ik hoorde deze uitdrukking trouwens erg veel van mensen die de antroposofie aanhingen. En ook bij mensen die helemaal gingen voor homeopathie.
Zij zijn dan ook degenen die beide methoden bestuderen (toch tot op zekere hoogte) en dan uiteindelijk kiezen. Je moet natuurlijk wel datgene kunnen benoemen waar je het over hebt.
Bij mensen die de alternatieve geneeswijzes afwijzen hoor ik deze term nooit. Vandaar dat ik het een gidswoord vind. Maar ik denk dat dat onderhand toch wel duidelijk is.

Duidelijk is, dat je deze woorden nooit hebt gebruikt om te benoemen, wat je nu feitelijk afwijst.
Sterker nog, ik had deze benaming voor reguliere geneeskunde zelf nooit gehoord, maar hem leren kennen juist door mensen die volop het alternatieve pad bewandelden en daar dus positief tegenover stonden. En dan meer dan zich soms wel eens in het alternatieve begeven. Iemand die wel eens gebruik maakt van een homeopatisch middeltje, of wel eens bij uitzondering een alternatief arts bezoekt, heeft vaak nog nooit van deze term gehoord. Het zegt dus wel iets.
Het zegt zeker iets,
Het zegt, dat jij je er nooit van te voren daadwerkelijk in hebt verdiept.
Maar nogmaals het is nooit sluitend voor iedereen.
Je hebt helemaal gelijk hier.
Je kan namelijk vast ook door bepaalde studie in aanraking komen met deze term
Hoe noem je hier het woordje "vast".
Het zegt mij nl. veel.
Maar dit ter zijde.
Duidelijk.......... Voor de goede verstaander toch zeker.
Oké
Laten we het bij deze laatste verklaring houden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Deseo! schreef:
Mariakat schreef:
collegavanerik schreef:"ik wil niet in een vakje worden ingedeeld" is ook een mooie, deze mensen schuwen zelfanalyse in de hoop hun geloof veilig te kunnen stellen.
Kun je dat verduidelijken?
Geloven in de zesdaagse schepping, maar niet bestempeld willen worden als jong-aarde-creationist. Uh, zoiets?
Oke.
Mijn vraag en jouw antwoord waren overbodig geweest, als je het vakje ook had benoemd. :wink:
Sorry dat ik niet doorhad, dat je dat bedoelde.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Deseo! schreef:Ik waagde ook maar een poging ;).
[plaagmodus] Raad eens wat ik geloof [/plaagmodus] :D
Duidelijk een Taoïst. :D
Born OK the first time
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Allopathie bleek ook een struikelwoord. :D
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Wat denken jullie van "een stukje" zelfrespect
of vul zelf maar in.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Kitty schreef:Allopathie bleek ook een struikelwoord. :D
:D

(Ik heb trouwens je mail beantwoord. Dank je voor je interesse)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ah, respect :) , dat is altijd een gidswoord wanneer men er om vraagt.
Born OK the first time
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Rereformed schreef:Ah, respect :) , dat is altijd een gidswoord wanneer men er om vraagt.
Inderdaad.
Zodra iemand om respect vraagt (op dit forum bijvoorbeeld), verdient hij/zij hem niet.
En het verdienen en het vragen zijn ook omgekeerd evenredig met elkaar.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Het gidswoord evolutionist en Ruuddo.
Moet ik daar nog uitleg bij geven?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Het zegt zeker iets,
Het zegt, dat jij je er nooit van te voren daadwerkelijk in hebt verdiept.
Kitty weet echter wél wie het woordje meestal gebruikt
en ze is zelf de eerste die het woordje heeft aangedragen ( als een voorbeeld ).. ze weet er dus wel degelijk iets vanaf ...denk je niet ?

Dat ze niet juist weet waar precies de klepel hangt in die " vakgebieden" der alternatieve oplossingen voor vanalles en nog wat ?
(tsja ....ikzelf ben bijvoorbeeld zeker geen expert in het ontwerpen van ( voor mij althans) onzichtbare kledy )
Kan jij even Kitty ( en terzelfdertijd ook de andere discutanten ) een beetje in een notedopje uitleggen wat onder dat struikelwoordje en vooral de context errond nu echt moet worden verstaan ? Een soort initierende inleiding op een snelcursusje als het ware , die een tipje van de leken-onkunde weg tovert ?
Me dunkt dat jij er toch meer over weet , ook omdat je die zaak beter hebt bestudeerd .? dat is dan toch een fluitje van een cent
..of is dat toch niet zo ? ..

Het is dus een nieuwsgierige vraag naar meer inhoudelijke info over het boeiende onderwerp : " waardevolle alternatieven "
Bijvoorbeeld de verhoudingen met - en de waardevolle aanvullingen op de klassieke "allopathische "geneeskunde of zo iets - Een thema waar jij je klaarblijkelijk wél in hebt verdiept en enige expertise verworven ? (veronderstel ik ) en wat me eigenaardig genoeg ook eventjes deed denken (*) aan de krampachtige pogingen om geloof en wetenchap compatibel te maken ...maar dat is natuurlijk een andere discussie( met andere instinker-woordjes ) ...

(*)
alhoewel associeren beter rustiger op de divan van een of andere psycholoog gebeurt

Bovendien :
Net als Rereformed psychologiseer ik soms ook graag ... maar of k dat nu beroepsmatig doe of zelf in een gesticht woon kan je natuurlijk ook niet zien aan mijn "gidswoordjes " ....

Groet
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 16 jul 2009 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Rereformed schreef:Ah, respect :) , dat is altijd een gidswoord wanneer men er om vraagt.
Zeker.
Het ligt bij mij ook voor in mijn mond.
Dan weet je, dat de vrager (ikke dus in dit geval) het zeer waardeert met respect behandeld te worden.
Misschien weet hij of zij ook drommels goed, wat het is om zonder respect behandeld te worden.

Ik in ieder geval wel.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Cluny schreef:
Mariakat schreef: PS: Ik ga hierop geen veren uitdelen, zoals Rereformed deed bij Cluny
:angel12:
Dat zijn veer meer waarde voor mij heeft dan één van jou is niet meer dan een simpele feitelijke constatering.
Pffft........Gelukkig. :o
Ik had voor jou ook geen veren gereserveerd. :roll:
Dan hoef ik me dus ook niet sculdig te voelen, dat ik dat ook helemaal niet van plan was.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Mariakat schreef:
Cluny schreef:
Mariakat schreef: PS: Ik ga hierop geen veren uitdelen, zoals Rereformed deed bij Cluny
:angel12:
Dat zijn veer meer waarde voor mij heeft dan één van jou is niet meer dan een simpele feitelijke constatering.
Pffft........Gelukkig. :o
Ik had voor jou ook geen veren gereserveerd. :roll:
Dan hoef ik me dus ook niet schuldig te voelen, dat ik dat ook helemaal niet van plan was.
Mooi zo, we begrijpen elkaar en we zijn beiden helemaal tevreden.
Mooier resultaat is niet denkbaar op een forum.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Ik eis respect voor mijn grijze haren en kabouterbaard ....
want ik weet wat is om als oude sul te worden afgedaan ...
en alhoewel het waarschijnlijk allemaal waar is ....ben ik toch blij dat ik mijn hart eens goed kan luchten ....

Vooruit met de scheit ( euh .....ik bedoelde de bastaard "geit "uit een ander topic )
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 16 jul 2009 17:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Plaats reactie