lost and not found yet! schreef:Ik denk dat iedereeen in deze discussie het verschil moet maken tussen rationeel en emotioneel denken! Daar zit miz het grote verschil! Een vraag aan iedereen in deze discussie: ben je voor of tegen de doodstraf als iemand uit de eerste graad van je familie vermoord wordt en de dader wordt gepakt, en het is bewezen* dat diegene het gedaan heeft. Met eerste graad bedoel ik je vader, moeder, broer, zuster, zoon of dochter! Als mijn vrouw vermoord zou worden en de dader wordt bewezen veroordeelt ben ik voor de doodstraf! (emotioneel), en als iemand een ander vermoord, en de dader wordt bewezen veroordeelt, ben ik voor, niet op emotionele gronden, maar op rationele!
PS, ik heb de poll nog niet ingevuld. Ik volg de discussie nog even!
PPS * En met bewezen bedoel ik bijvoorbeeld de zaak Dutroux.
Eigenlijk vind ik de doodstraf een te lichte straf voor een dader waarvan de schuld overtuigend en onomstreden bewezen is. Ga, maar na. Je gaat dood en dan is er (naar ik geloof) niets! Een levenslange gevangenisstraf is veel erger. Elke dag maar weer hetzelfde ritme en opgesloten zitten. Maar ik heb tegen gestemd, omdat de doodstraf onherroepelijk is. Wie ten onrechte veroordeeld en terechtgesteld is, kan hooguit nog posthuum zuivering van zijn/ haar naam krijgen echter de persoon zelf heeft er niets meer aan.
Emotioneel gezien ben ik alleen voor de doodstraf dmv gruwelijke folteringen ingeval van moord/ verkrachting van huwelijkspartner/ zoon/ dochter/ kleinkind/ vader/ moeder/ broer/ zus. Ja, ja, ik weet het: ik heb barbaarse trekken en ben een wraakzuchtig mannetje! Dit is wat wel wat ik emotioneel gezien denk! Rationeel gezien blijf ik tegen.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)