JC was NIET de messias!

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
viking84
Forum fan

Bericht door viking84 »

Sararje schreef:Die zin is men niet zeker van of die werkelijk van Josephu komt. Er zijn sterke aanwijzingen dat deze later is ingevoegd.
daar heb ik ook van gehoord, maar er zijn ook aanwijzingen dat dit niet zo is.
Ik trek me nu terug uit de discussie over de historiciteit van Jezus, want ik vind wel dat beweringen gestaafd moeten worden met bewijzen en aangezien ik mijn aantekeningen van het college over de geschiedenis van het christendom, waarbij dit ter sprake kwam, niet meer kan vinden, kan ik niet meer goed mee praten :).

Maar zoals Rereformed al zei: het doet er niet zoveel toe of Jezus echt bestaan heeft of niet. Zoals ik al zei ben ik er persoonlijk van overtuigd dat hij wel bestaan heeft (en dat is niet omdat ik dat zo graag wil als trouwe christen, want dat ben ik geenszins), maar omdat ik geen reden zie om aan te nemen dat hij niet bestaan heeft.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Tamara schreef:
Rereformed schreef:
Tamara schreef:Zoals ik al zeg hoop gebler weinig inhoud...
Indien je met deze opmerking komt, hebben wij het recht eindelijk eens te horen waar jouw inhoud verstopt is. Niet alleen Ianier, maar ook ik, en ik neem aan Kitty, wachten nu op jouw 10 buitenbijbelse bronnen over Jezus. 'Zie elders' vind ik niet thuishoren in een discussie, indien je de link er niet bij geeft.
Leef je uit zou ik zeggen: http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2368
Graag gedaan:

"Buiten het Nieuwe Testament zijn er vrijwel geen rechtstreekse bewijzen te vinden voor het historische bestaan van Jezus. Niet-Bijbelse bronnen zoals die van Plinius, Suetonius, Tacitus en Flavius Josephus spreken in de eerste eeuw wel over een geloofsgemeenschap die ene Christus als hun God beschouwden maar de betrouwbaarheid van deze bronnen wordt betwist, in ieder geval besteden zij er niet veel woorden aan. Verder maken zij geen vermelding van de naam "Jezus", maar spreken zij van "Chrestos" en het genootschap der "chrestiani", waarin duidelijk de joodse Messiasaanduiding naar voren komt (Messias betekent Gezalfde en wordt in het Grieks vertaald met Christos of Chrestos)." (Wikipeda)

Tacitus:
"Deze Romeinse geschiedschrijver spreekt in Annales 15,44 (geschreven omstreeks 115) met grote laatdunkendheid over het verderfelijke bijgeloof, exitiabilis superstitio, van de christenen. Ze zijn 'een kwaad' en ze maken zich schuldig aan haat tegen de mensheid. In dit verband legt Tacitus de lezer even uit waar het christendom vandaan kwam. `De naam is afgeleid van de Christus die tijdens het bewind van Tiberius door toedoen van de procurator Pontius Pilatus was terechtgesteld'. "

De beste man wist dus totaal niets over een historische Jezus te vertellen, maar lepelt eenvoudig het verhaal op dat christenen vertellen.

Thallus:
"Thallus was een Samaritaans historicus, die rond het jaar 52 na Christus in Rome werkte. Van hem zijn geen werken bekend, maar wel wordt hij aangehaald door ene Julius Africanus, een schrijver uit de tweede eeuw. Julius Africanus is bezig met een discussie over de duisternis die plaatsvond tijdens het sterven van Jezus (zie Marcus 15:33). Dan zegt hij: Thallus legt in het derde boek van zijn "Geschiedenis" uit, dat de duisternis een zonsverduistering was ... onlogisch lijkt mij".

De beste man heeft dus niets over een historische Jezus te vertellen.

Plinius:
Gouverneur in noord-Turkije die in 112 een verslag geeft over christenen. Hij wist niets te vertellen over een historische Jezus (natuurlijk niet, aangezien hij niets met het toenmalige palestina te maken had en bovendien in een geheel andere tijd leeft), maar verhaalt slechts over denkbeelden en gebruiken van christenen. Hij vermeldt oa dat christenen één of andere christus aanbidden alsof hij god is. Dat er in die tijd christenen rondliepen is bekend.

Suetonius:
De Romeinse historicus Suetonius schreef biografieën van de Romeinse keizers en in de Claudius-biografie lezen we bij een opsomming van maatregelen die de keizer nam:
"De Joden die, opgehitst door de agitator Chrestus, voortdurend ongeregeldheden veroorzaakten, verdreef hij uit Rome".
Suetonius gebruikt de naam Chrestus en niet Christus. Chrestus was een veel voorkomende naam onder slaven. Maar over het bestaan van een jood Chrestus die in Rome optrad is totaal niets bekend. Hij was dus blijkbaar uitermate slecht op de hoogte van het christendom, kan zelfs de naam van hun stichter niet goed schrijven en heeft er geeneens idee van dat ze zich beroepen op een persoon die ooit ergens in Palestina geleefd zou hebben. Dus alweer niets over een historische persoon.

Lucianus:
Lucianus van Samosata leefde van 120 tot 180 na Christus. Hij kan dus onmogelijk iets over een historische persoon die al een eeuw dood is schrijven, maar vermeldt eenvoudig wat christenen hem verteld hebben. In een van zijn schrijfsels ‘de dood van Peregrinus’ drijft hij de spot met de naastenliefde van de christenen en hun minachting voor de dood:

“deze mensen zijn in alle gevallen waarbij de hele gemeenschap betrokken is, buitengewoon actief en sparen daarbij kosten nog moeite … Want deze arme mensen hebben het in hun hoofd gehaald te geloven dat zij lichamelijk en geestelijk onsterfelijk zijn en in alle eeuwigheid zullen leven. Dit is ook de reden waarom zij de dood verachten en velen van hen zelfs hem vrijwillig aanvaarden. Bovendien heeft hun eerste wetgever (hij bedoelt Paulus) hen geleerd dat ze allemaal broeders van elkaar zullen worden, zodra zij de beslissing hebben genomen de Griekse goden te verloochenen, hun knieën voor die gekruisigde sofist te buigen en volgens zijn wetten te leven”

De Joodse Talmoed:
De Talmoed is een verzameling uitspraken van Rabbi's, allemaal uit latere tijden, die als het ware toelichtingen zijn op de bijbel. Het volgende staat er oa te lezen:

Jesu-ha-Notzri (ook wel genoemd Ben Stada, Ben Pantera, Bileam, 'een zeker iemand' en diverse scheldnamen) was het buitenechtelijk kind van Mirja, een kapster, en haar minnaar Pantera of Pandira. Mirjams echtegenoot was Pappas ben Jeduhah, ook wel Stada genoemd. In Egypte heeft Jezus magie gestudeerd; hij verleidde het volk door zijn tovenarij en dwaalleer, hij bespotte de wijzen, schond de sabbat en wierp zichzelf op als God.' Voor het gerecht gebracht werd hij schuldig bevonden en hoewel gedurende veertig dagen een heraut rondging om te vragen of iemand iets te zijnen gunste wilde aanvoeren , meldde zich niemand aan. Daarna werd Jezus gestenigd en te Lydda gehangen. Hij was 33 jaren oud, toen Pinehas Listasa hem liet doden en zijn gericht bestond in 'ziedende modder', het hellevuur.

Deze gegevens zijn voor het merendeel in strijd met wat de christenen beweren, maar er zijn velen die zelfs ontkennen dat het hier helemaal niet om de christelijke Jezus gaat ( zie http://www.angelfire.com/mt/talmud/jesus.html )

Celsus:
Een antichristelijk geschrift geschreven in 178 ná Christus. Hoe zou dit gebruikt kunnen worden om een historische persoon van 150 jaar eerder te kunnen bewijzen? Het is eenvoudig een geschrift zoals wij met elkaar in discussie zijn.

Serapion:
Syrische denker, tijd onbekend (maar in ieder geval een generatie ná Jezus). Schreef vanuit de gevangenis:

"Wat gaf het de Atheners dat ze Socrates doodden? Hongersnood en ziekte kwamen over hen als een oordeel over hun slechte daden. Wat hadden de mensen van Samos eraan dat ze Pythagoras verbrandden? In een ogenblik werd hun land met zand bedekt. Wat hadden de Joden eraan dat ze hun wijze Koning ter dood brachten? Heel kort daarna is hun koninkrijk vernietigd. God heeft deze drie wijze mensen op rechtvaardige wijze gewroken: de Atheners kwamen om door de honger; de bewoners van Samos werden door de zee verzwolgen; de Joden, beroofd en uit hun land verdreven, zijn overal verspreid. Maar Socrates stierf niet definitief; hij leefde voort in de leer van Plato. Pythagoras is niet voorgoed dood; hij leefde voort in het standbeeld van Hera. Ook de wijze Koning is niet voorgoed dood; Hij leefde voort in de leer die Hij gegeven had."

De man is dus totaal niet bekend met een historische Jezus, maar slechts met de verhalen over hem die de christenen verspreid hebben.

Er zijn buiten de bijbel dus 9 niet-christelijke bronnen die iets te zeggen hebben over het christendom. Geen van de bronnen geeft een ooggetuige verslag van het optreden van Jezus. Geen van de bronnen heeft zelfs weet van een historisch persoon.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 28 okt 2006 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

viking84 schreef:Zoals ik al zei ben ik er persoonlijk van overtuigd dat hij wel bestaan heeft (en dat is niet omdat ik dat zo graag wil als trouwe christen, want dat ben ik geenszins), maar omdat ik geen reden zie om aan te nemen dat hij niet bestaan heeft.
Mag ik je aanraden om eens kennis te maken met het boek van Earl Doherty: The Jesus Puzzle.
Zeer interessant, uitvoerig en grondig. Daarin kom je ook het voornaamste argument tegen waarom er wél een goede reden bestaat om aan te nemen dat Jezus geen historische persoon was. Paulus kent geen historische Jezus; hij heeft er geen kennis van en is er in het geheel niet in geïnteresseerd. Hij kent enkel en alleen een mythische godheid. Dit komt dan uitstekend overeen met andere mysteriegodsdiensten van die tijd: alle hellenistische godsdiensten waren mysteriegodsdiensten, gebaseerd op een mythe. Vandaar ook alle gnostische takken van het christelijk geloof.
Dat zelfs Paulus geen weet heeft van een historische Jezus is voor mij doorslaggevend.
De latere evangeliën zijn uiteenzettingen van de mysteriegodsdienst voor het gewone volk, zeg maar een platvloerse variant. De gnostische de steeds wilder wordende fantasieën van 'geleerden'.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 28 okt 2006 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

paulus was tijdens het leven van jezus nog niet bekeerd
na zijn bekering schreef hij over het vleesgeworden woord en de kruisiging van jezus
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
FonsV
Diehard

Gehoord

Bericht door FonsV »

paulus was tijdens het leven van jezus nog niet bekeerd
Mijn buurman behoort (nog) niet tot de onderwereld en heeft toch weet van Willem Holleeder.

Mozes Mina wat een wat een seniele 'bewering'! Sorry. :?

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

er wordt in deze discussie teveel voorbij gegaan aan datgene wat paulsus zelf heeft geschreven over jezus
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
FonsV
Diehard

Discussie

Bericht door FonsV »

Mustafa schreef:]er wordt in deze discussie teveel voorbij gegaan aan datgene wat paulsus zelf heeft geschreven over jezus
Lees jij alleen wat je lezen wilt?
rereformed (2.21 p.m.) schreef:Paulus kent geen historische Jezus; hij heeft er geen kennis van en is er in het geheel niet in geïnteresseerd. Hij kent enkel en alleen een mythische godheid.
Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

mustafa schreef:er wordt in deze discussie teveel voorbij gegaan aan datgene wat paulsus zelf heeft geschreven over jezus
'The Jesus puzzle' van Earl Doherty samengevat in een kort overzicht:
http://pages.ca.inter.net/~oblio/puzzle1.htm

Met betrekking tot Paulus:
http://pages.ca.inter.net/~oblio/supp06.htm
http://pages.ca.inter.net/~oblio/supp08.htm

Over de passages in Flavius Josephus:
http://pages.ca.inter.net/~oblio/supp10.htm
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

Rereformed schreef:
mustafa schreef:er wordt in deze discussie teveel voorbij gegaan aan datgene wat paulus zelf heeft geschreven over jezus
'The Jesus puzzle' van Earl Doherty samengevat in een kort overzicht:
http://pages.ca.inter.net/~oblio/puzzle1.htm

Met betrekking tot Paulus:
http://pages.ca.inter.net/~oblio/supp06.htm
http://pages.ca.inter.net/~oblio/supp08.htm

Over de passages in Flavius Josephus:
http://pages.ca.inter.net/~oblio/supp10.htm
ik bedoel niet de evangelijen, maar de brieven van paulus
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Rereformed
Moderator
Contacteer:

mustafa schreef:Ik bedoel niet de evangeliën, maar de brieven van Paulus
Ik bedoelde ook die Paulus. Links met betrekking tot Paulus lezen mustafa, lezen. Nog beter: er heel lang op studeren.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef:
Ik bedoelde ook die Paulus. Links met betrekking tot Paulus lezen mustafa, lezen. Nog beter: er heel lang op studeren.
http://www.infidelguy.com/modules.php?n ... pic&t=5522

Beste Rereformed,

Je hebt een aantal "historische" bronnen gefalsifieerd. Op infidels, wat iedereen inmiddels kent. En waar nu honderden bezoekers rondhangen. Heeft Rook dit ook uitvoerig gedaan. Zitten er nog exemplaren tussen die je toe had kunnen voegen.? Enige tijd terug kwam ik op het portal van de EO. En wat kwamen we tegen! de vermeende bewijsstukken rond een persoon Jezus. Verbazingwekkend dat men dit soort bewijsvoering lanceert om een geloof rond een buitenhistorisch heerschap te rechtvaardigen.

Grt,
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

tjeerdo schreef: Beste Rereformed,

Je hebt een aantal "historische" bronnen gefalsifieerd.
Ik nam de vertalingen over die christenen zelf op het internet zetten.
Op infidels, wat iedereen inmiddels kent. En waar nu honderden bezoekers rondhangen. Heeft Rook dit ook uitvoerig gedaan. Zitten er nog exemplaren tussen die je toe had kunnen voegen.?
Bedankt voor deze link met veel uitstekende achtergrondinformatie over betreffende passages. Hats off voor deze Rook Hawkins. Interessant dat zelfs de vertalingen van die passages door christenen gekleurd zijn.

Lucian, ca. 175:
"These deluded creatures, you see, have persuaded themselves that they are immortal and will live forever, which explains the contempt of death and willing self-sacrifice so common among them. It was impressed on them too by their lawgiver that from the moment they are converted, deny the gods of Greece, worship the crucified sage, and live after his laws, they are all brothers. They take his instructions completely on faith, with the result that they despise all worldly goods and hold them in common ownership. So any adroit, unscrupulous fellow, who knows the world, has only to get among these simple souls and his fortune is quickly made; he plays with them."

Enige tijd terug kwam ik op het portal van de EO. En wat kwamen we tegen! de vermeende bewijsstukken rond een persoon Jezus. Verbazingwekkend dat men dit soort bewijsvoering lanceert om een geloof rond een buitenhistorisch heerschap te rechtvaardigen.
Ik begrijp het ook nooit en heb het nooit begrepen. Er zijn geen enkele bronnen over Jezus waar men wat aan heeft. De eerste gegevens zijn van Paulus, en laat hij nu net totaal geen informatie hebben over de historische Jezus! De Talmud passages dateren zelfs uit de derde eeuw en Flavius Josephus is een opzettelijke vervalsing die zelfs in de Catholic Encyclopedia toegegeven wordt!
Laatst gewijzigd door Rereformed op 28 okt 2006 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
LindaK
Banned

De messias

Bericht door LindaK »

De Joden wachten nog steeds op de Messias.
Jezus, Mohammed en noem de boodschappers en profeten maar op. Zij hebben allen bestaan. Tegenwoordig zweren miljoenen bij de boodschap van M.L.King, Marahashi, Jomanda. Zelfs op mensen als John Lennon enz. Maar zonen of dochters van God noemen wij dat niet.
Als er een God bestaat. Een God van liefde, zoals in elke religie wordt verkondigd. Dan schaamt deze God zich toch om nog terug te keren op deze wereld. Als hij de "Schepper" is van deze wereld dan heeft hij er toch een puinhoop van gemaakt. Mag hij dan nog de titel dragen van "GOD of SCHEPPER"??? Neen, toch!!!

En voor alle "gelovigen" op dit forum: Hij schaamt zich ook. Hij laat nooit meer iets van zich horen.
Alles van waarde is weerloos.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Tamara schreef: Leef je uit zou ik zeggen: http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2368
Leef jij je nu ook uit en lees de sublieme link van Tjeerdo aandachtig door:
http://www.infidelguy.com/modules.php?n ... pic&t=5522
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

viking84 schreef: Maar zoals Rereformed al zei: het doet er niet zoveel toe of Jezus echt bestaan heeft of niet. Zoals ik al zei ben ik er persoonlijk van overtuigd dat hij wel bestaan heeft (en dat is niet omdat ik dat zo graag wil als trouwe christen, want dat ben ik geenszins), maar omdat ik geen reden zie om aan te nemen dat hij niet bestaan heeft.
Exactemente, het gaat vooral om de (vermeende) Goddelijke moraal die eruit spreekt, en die mij en mijarden andere Jezus fans zo aantrekt, nl

een God, die zich neerbuigt als mens om met die mens tot het uiterste solidair, mee te lijden, compassie te delen, dat motief was in de religieuze geschiedenis van God dienen, God dienen, God dienen, nog niet voorgekomen, en dat werd hoogtijd,

want het feit dat de westerse mens zo eigen is met zijn god, er niet bang voor hoeft te zijn, zoals een kind dat ook niet is voor een goede ouder, heeft ervoor gezorgd dat hij ook puberaal denkt helemaal zonder die ouder te kunnen, hetgeen niet waar is, daar hij eruit voortkomt.
Plaats reactie