MaartenV schreef: ↑09 jan 2021 02:53
Toen neuro-anatoom Jill Bolte Taylor een beroerte had, had ze een uniek, meer waarheidsgetrouw, perspectief op haar lichaam:
"I was mesmerised by the efficiency of this biologic matrix as it created my form, and I was awed by the simplicity of its design. I saw myself as a complex composite of dynamic systems, a collection of interlacing cells capable of integrating a medly of sensory modalities streaming in from the external world." (bron: a stroke of insight, by Jill Bolte Taylor)
Zij zag haar lichaam en de werking ervan plots als een zeer intelligent samenwerkend geheel van dynamische systemen.
MaartenV,
Alweer een , net als bij de belgische Laureys, zeer waardevolle link waar ik graag benadruk wat ze in ook een TED-talk uitlegt:
https://www.ted.com/talks/jill_bolte_ta ... of_insight
Jill Bolte Taylor got a research opportunity few brain scientists would wish for:
She had a massive stroke, and watched as her brain functions -- motion, speech, self-awareness -- shut down one by one. An astonishing story.
Vanaf minuut 9 vertelt ze over de peace-fullness (LaLaLand) die je hebt als je hersens het deels niet doen.
Heel ontnuchterend nodig dat de chirurg een bloedprop van golfbalgrootte verwijderde (15'30") waarna een 8-tal jaren herstel nog nodig bleken.
De veranderde kijk op de wereld herken ik vanwege mijn eigen BDE wel, maar heeft bij mij niet tot haar soort profetische neigingen geleid.
Hopelijk is ze in haar beroep nog steeds nuchter.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.