Aangezien jij hier probeert mijn standpunt dat ik via argumenten uit de statistiek ondersteun, probeert te weerleggen, denk ik dat je argumenten wel degelijk op die statistiek gericht moeten zijn. Anders hebben jouw argumenten weinig met mijn standpunt te maken.gerard_m schreef:Zoals gezegd hoef ik je statistiek ook niet te weerleggen, omdat deze niets met mijn argumenten te maken heeft.axxyanus schreef: Uw redenen hebben op geen enkel moment de statistiek kunnen weerleggen waarop de argumentatie gebaseerd is. Uw redenen lijken mij dus weinig gewicht in de schaal te leggen.
Als je gewoon met een eigen standpunt wil komen moet je dat niet op mijn kap doen, als je mijn standpunt wil weerleggen, kom dan niet met argumenten die weinig met mijn standpunt te maken hebben.
Jij draait de zaken om. Ik ben het die hier groepsstatistieken in hun algemeenheid gebruik en zal bv argumenteren dat het voor een firma voordelig zou zijn om rokers als werknemer te mijden omdat rokers over het algemeen meer ziek zijn dan niet-rokers. Mijn voorbeelden zijn dus illustraties van het algemeen principe, geen uitzonderingen.gerard_m schreef:Ik gaf aan dat groepsstatistieken in het algemeen geen reden zijn voor het uitsluiten van groepen vooraf - ook al weet je telkens een voorbeeld te bedenken waarin dat wél het geval is. De 98 jarige roker.
Of dat voldoende reden is om rokers daadwerkelijk uit te sluiten dat is een andere vraag, waar ik persoonlijk negatief op antwoord maar dat spreekt de voordelen niet tegen als het toch zou gebeuren.
Het lijkt erop dat hoe vaak ik ook de nadruk leg dat mijn standpunt enkel stelt dat gebruikmaken van groepsstatistieken voordelen kan opleveren door risicogroepen te mijden, jij dat altijd begrijpt alsof ik zeg dat die groepsstatistieken voldoende redenen zijn om risicogroepen te mijden.
Samenvattend:
Spreekt mijn standpunt niet tegen. Ik heb in https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 51#p521151" onclick="window.open(this.href);return false; reeds geschreven: Het algemeen principe is eenvoudig. Als (deel)groepen een verschillend gemiddelde hebben, dan zal een selectie uit de (deel)groep met het grootste gemiddelde, kanditaten met een gemiddeld hogere score opleveren. Zelfs als er een substantiële overlap is, blijft dat zo.gerard_m schreef:- De individuele variatie tussen mensen is veel groter dan de verschillen in groepen;
Je hebt deze bewering die mijn standpunt bevestigt beaamt. Je verdere reactie hierop was om de stroman versie te suggereren.
Elke aanpaak loopt een grote kans goede kandidaten mis te lopen. Maar ik kan statistisch aantonen dat de gemiddelde kwalificatie van de kandidaten groter is als je de risicogroepen mijdt.gerard_m schreef:- Met jouw aanpak loop je grote kans goede kandidaten mis te lopen;
Wat totaal negeert wat er gebeurt als je maar vaak genoeg individuele kleine risico's neemt.gerard_m schreef:- Het risico op individueel niveau is meestal verwaarloosbaar klein t.o.v. andere risico's;
En daar hebben we de stroman weer. Je kan het echt niet laten.gerard_m schreef:- Als je jouw redenering consequent toepast, zou je ook tal van andere groepen moeten uitsluiten bij sollicitaties, zoals jonge mannen (statistisch vaker crimineel).
In https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 76#p520776" onclick="window.open(this.href);return false; schreef ik al: Als samenleving kunnen wij natuurlijk andere prioriteiten hebben en wij kunnen bv van oordeel zijn dat de kosten die de bedrijven op die manier kunnen besparen, niet opwegen tegen de kosten waar de maatschappij dan mee opgezadeld wordt. Maar dat verandert niets aan het feit dat op basis van risico- en kost-batenanalyses het volkomen rationeel was van die bedrijfsleider om alle mensen uit een bepaalde groep te weren.
Dus hou nu eens op met steeds die stroman ter sprake te brengen alsof ik argumenteer dat we risicogroepen zouden moet uitsluiten.
Dat is niet waar. Wie extra gescreend wordt, heeft extra kansen dat er iets tevoorschijn komt dat een beletsel zal vormen voor aanwerving. Extra screening reduceert dus je aanwervingskansen.gerard_m schreef:Van screening heeft niemand last, van uitsluiting wel. Dit lijkt mij geen detail.Maar we hadden het niet over zomaar een sollicitatiescreening. We hadden het over een screening voor potentieel terrorisme gericht op risicogroepen. En het feit dat je daarmee geen kandidaten uitsluit is een detail. Het is het detail van hoe de uiteindelijke discriminatie eruit ziet. Maar de redenen waarom er gediscrimineerd wordt, is in beide gevallen hetzelfde.
Plus dat het bedrijf er natuurlijk last van heeft wegens de hogere kosten.
Aangezien de screening enkel gericht is op de risicogroepen, maakt die extra screening geen deel uit van de normale sollicitatieprocedure. Als de kwestbaarheid voor terrorisme op zich genoeg was voor extra screening dan zou iedereen gescreend worden. Dat was niet het geval. Die kwestbaarheid word pas als een probleem gezien in combinatie met een risicogroep.gerard_m schreef:We hadden het in jouw voorbeeld over een bedrijf dat kwetsbaar is voor terrorisme.Helemaal geen onzin, je probeert een extra screening op potentieel terrorisme gericht op risicogroepen nu als een normale solicitatieprocedure af te schilderen.
De zoveelste herhaling van de stroman. Ik hou geen pleidooi voor het uitsluiten van risicogroepen. Ik beweer enkel dat statistiek argumenten kan leveren voor wie zo'n pleidooi wil houden. Trouwens uw opmerkingen over maatwerk zijn naast de kwestie. Mensen screenen omdat ze tot een risicogroep horen is geen maatwerk en dat was toch waar jij je in kon vinden.gerard_m schreef:Je blijft dit punt herhalen. Dat jij dit nu "discriminatie" noemt (opmerkelijk argument na een langdurig pleidooi voor het uitsluiten van risicogroepen) laat zien dat je praat vanuit ( een soort) theorie en niet vanuit de praktijk. Sollicitaties zijn in veel gevallen enigszins maatwerk. Bij twijfel screen je grondiger de referenties. Soms volgt een aanvullend gesprek of een assessment, soms niet. Allemaal discriminatie, want dit geldt niet voor alle kandidaten.We hadden het niet zomaar over screening afhankelijk van het bedrijf. We hadden het over screening gericht op risicogroepen. Het is verbazend hoe je dat detail steeds blijft negeren in dit antwoord van je, terwijl het nochtans helemaal van boven vermeld staat. Screening gericht op risicogroepen is discriminatie omdat niet iedereen aan de zelfde screening onderworpen wordt.
Dat spreekt je eigen fictief voorbeeld tegen. Jij sprak van 0.1% moslims die in hun leven een terreurdaad zouden plegen. Het was redelijk duidelijk dat de moslims daarmee een hoger gemiddelde haalden dan de niet-moslims. Daarmee zijn de moslims een risicogroep.gerard_m schreef:Het stukje tussen haakjes is jouw eigen standpunt, en precies het gedeelte waar ik het mee oneens ben.Dat spreek je oorspronkelijk standpunt tegen. Want jouw standpunt was dat de angst voor de islam (waarbij de aanhangers van de islam dus een risicogroep vormen want waarom zou je anders die angst hebben) geen reden kon zijn om angst/wantrouwen te hebben voor de individuele moslims.gerard_m schreef:Ik spreek overigens nergens tegen dat het in sommige gevallen verstandig kan zijn om specifieke maatregelen voor risicogroepen te nemen.
Ik daag je uit om met om het even welke (fictieve) cijfers te komen die op een of andere manier de angst voor de islam zouden ondersteunen, zonder van moslims een risicogroep te maken. Dat is gewoon niet mogelijk en wie dat niet begrijpt illustreert daarmee voornamelijk zijn gebrek aan inzicht in statistiek.
Waarom zou je je zorgen maken over de groei van islam als je niet bang bent voor moslims? Want waar je ook bang voor bent, als het gebeurt zal het uitgevoerd worden door een moslim.gerard_m schreef:Ik ben niet bang voor moslims, maar maak je wel zorgen over de groei van de islam.
Maar het zijn toch individuele moslims die homo's uit hun wijk pesten. En blijkbaar ben je van oordeel dat een individuele moslim op dat vlak een groter risico is voor homo's dan niet-moslims want waarom zou je je anders specifiek in deze context zorgen maken over homo's die hun wijk uitgepest worden.gerard_m schreef:Ik maak me bijvoorbeeld zorgen over homo's die hun wijk uit gepest worden, of over moskeeën waar onfrisse boodschappen worden verspreid. Dat is voor mij geen reden om angst voor individuele moslims te hebben (laat staan maatregelen te nemen zoals uitsluiting).
Of jij bang bent voor moslims of niet is het punt niet. Waar het om draait is wat de a priori kans is dat een homo een hatelijke opmerking krijgt van een moslim en van een niet-moslim. Als die kans groter is bij een moslim dan zijn moslims op dat vlak een risicogroep. Als dat niet het geval is, is er op dat vlak geen reden om je zorgen te maken over de groei van islam.