gerard_m schreef:axxyanus schreef:gerard_m schreef:
In de wetenschap dat deze groepsstatistieken over criminaliteit inderdaad een verschil laten zien tussen bijv. Nederlanders en Marokkanen, is het weren van Marokkanen uit sollicitatieprocedures dus een rationeel juiste beslissing.
Als het bedrijf van het weren van criminele elementen een prioriteit maakt inderdaad.
Dit is alweer een aanvulling op je eerdere stelling,
Neen, dat is gewoon een verduidelijking van de bewering dat het rationeel is voor een bedrijf om mensen te mijden die zich met criminaliteit inlaten. Dan is het namelijk ook rationeel om daar een prioriteit van te maken. Ik heb dat er nu gewoon aan toegevoegd omdat uit jouw reactie bleek dat je dat niet doorhad.
gerard_m schreef:maar als ik die dan maar meeneem dan moet dit bedrijf in jouw ogen zich uitsluitend gaan richten op oudere dames omdat jongeren en mannen ook oververtegenwoordigd zijn in criminaliteit statistieken.
Ik spreek me niet uit over wat moet en wat niet moet. Ik heb al aangeven dat er andere redenen kunnen zijn, die meespelen. Ik verdedig enkel de bewering dat het rationeel verdedigbaar is dat een bedrijf zich in dit geval in eerste instantie enkel richt op oudere dames. Of dat het rationeel verdedigbaar is dat de bedrijfsleiding zich meer zorgen maakt over de mogelijkheid iemand aangenomen te hebben die zich inlaat met criminaliteit, als ze iemand anders aannemen.
gerard_m schreef:In de praktijk doet geen enkel bedrijf dat (vanwege het weren van criminelen) en daar zit een ratio achter. Als ik 20 brieven krijg of 5 gesprekken voer, zijn dat betere voorspellers dan de statistieken over gemiddelden.
Dat is wat mij betreft op dit moment naast de kwestie. Ik probeer hier geen totaal balans te maken van de prioriteiten die een bedrijf heeft bij het aannemen van een persoon. Ik wijs er gewoon op dat a priori-kansen hun belang kunnen hebben. Uw 20 brieven en 5 gesprekken opmerking zijn trouwens ook naast de kwestie. De vraag is bv, wie nodig je uit voor dat gesprek en ook hier kan het voordelig zijn om die uitnodigingen te beperken tot één groep.
gerard_m schreef:In statistische termen: de variantie in de steekproef is groot en de verschillen tussen de gemiddelden beperkt.
Wat niet tegenspreekt dat het verschil beduidend genoeg is om er je voordeel mee te doen. Je herhaalt dit maar alsof het je mantra is maar komt nooit met een uitgewerkt (hypothetisch) voorbeeld waarmee je je visie ondersteunt. Vergeet ook niet dat dit oorspronkelijk o.a. over misdaad ging en angst voor moslims en dat vegan-revolution ergens met een filmpje kan waarin sprake was van factoren 10 en hoger.
Ik vind het ook raar dat "de variantie in de steekproef is groot en de verschillen tussen de gemiddelden beperkt" op een of andere manier moet tegenspreken dat het rationeel is om een bepaalde groep te negeren of juist naar voor te halen (naargelang het geval) maar dat je helemaal niet doet nadenken in hoeverre dat dan ook niet geld t.o.v. angst voor de ideologie van die groep.
Voor zover ik je begrijp heb je er geen enkel probleem mee als statistieken aangevoerd worden om de angst te ondersteunen voor de ideologie van een bepaalde groep maar als die zelfde statistiek gebruikt wordt om het idee te ondersteunen dat mensen uit die ideologie op een of andere manier een groter risico zijn, dan is het:
de variantie in de steekproef is groot en de verschillen tussen de gemiddelden beperkt. Dat lijkt mij selectief gebruik van statistiek.
gerard_m schreef:Dit effect wordt kleiner door in je voorbeeld extreme verschillen in gemiddelden tussen beide groepen te introduceren.
Hoewel ik het gegoochel met cijfers niet geheel snap (maar dat ligt vast aan mij), is wel duidelijk dat je de variantie hebt weg gegoocheld.
Het algemeen principe is eenvoudig. Als (deel)groepen een verschillend gemiddelde hebben, dan zal een selectie uit de (deel)groep met het grootste gemiddelde, kanditaten met een gemiddeld hogere score opleveren. Zelfs als er een substantiële overlap is, blijft dat zo.
Ik zou eenuitgewerkt voorbeeld kunnen geven hier maar dat is dan natuurlijk ingewikkelder dan het vorige voorbeeld en daar kruipt redelijk wat tijd in. Aangezien je dit al niet geheel snapt, betwijfel ik dat dat onze gedachtewisseling zal vooruit helpen.
gerard_m schreef:Ik heb een procedure gekozen die redelijk eenvoudig was om uit te leggen en die mijn punt duidelijk maakte.
Maar als ik realistische cijfers in je model stop, wordt mijn punt duidelijk. Met de echte criminaliteit cijfers zal je allereerst een correlatie zien tussen geschiktheid + het hebben van een baan en criminaliteit.
Ja ja maar ondertussen worden die zelfde criminaliteitscijfers toch maar gebruikt om angst voor de ideologie aan te wakkeren. Je kan niet aan de ene kant criminaliteitscijfers gebruiken alsof de criminaliteit voornamelijk het gevolg is van de ideologie om zo angst voor de ideologie te ondersteunen maar dan als het gaat om het vullen van een vacature, met het verband tussen werkloosheid en criminaliteit komen.
Mijn oorspronkelijke bewering kwam neer op het volgende: Als statistiek angst voor de ideologie ondersteunt dan ondersteunt statistiek op de zelfde manier angst voor de aanhangers.
Dus natuurlijk moeten al mijn voorbeelden vanuit dat kader begrepen worden, ook als jij dan criminaliteitscijfers vermeldt. Waarom zou je in het kader van deze gedachtewisseling criminaliteitscijfers vermelden als ze uitgelegd kunnen worden als een gevolg van werkloosheid? Waar zit dan de ondersteuning voor angst voor de ideologie?
gerard_m schreef:Daarnaast is de kans een crimineel aan te nemen statistisch gezien al vrij klein, en het verschil bij aanname van een Nederlander vs een Marokkaan ook. Met het scannen van de brieven of ev. wat antecedentenonderzoek heb ik een veel betere voorspeller gevonden.
Daar geloof ik niets van. Met een beetje zoeken kan iedereen vinden hoe een sollicitatiebrief er moet uitzien. Dat zo'n brief dan een betere voorspeller is, dat valt te betwijfelen. Ten tweede als criminaliteit sterk verbonden is met werkloosheid, dan zal je antecedentenonderzoek ook weinig nuttigs opleveren. Want de mensen waarvan je merkt dat ze zich met criminaliteit inlieten zullen dan in grote mate de mensen zijn met een geschiedenis van werkloosheid. Ten derde antecedentenonderzoek is een kost. Dus zelfs als een antecedentenonderzoek iets nuttigs kan opleveren is het nog niet zeker dat die nuttigheid voldoende is om de kosten te verantwoorden.
gerard_m schreef:Het is (in het algemeen bij het toepassen van statistiek) rationeel om de variantie niet te negeren en je blind te staren op verschillen in gemiddelden. Het is dan ook rationeel om Marokkaanse kandidaten niet bij voorbaat uit te sluiten, ook al zijn Marokkanen hoger vertegenwoordigd in statistieken over criminaliteit . En on topic: het is ook rationeel om geen moslimfobie te ontwikkelen, ook al zijn er echte problemen me de islam.
Dat laatste is tegenstrijdig. Ofwel vallen die echte problemen best mee en is er dus geen reden om angst voor de ideologie te hebben, ofwel wegen die echte problemen zwaar genoeg door om je zorgen te maken ten op zichtte van moslims. Wie anders probeert te argumenteren, gebruikt de statistiek op een selectieve manier om enkel de resultaten te zien die hij wil zien.
gerard_m schreef:Ik ben nog steeds benieuwd hoe jouw denkwijze past in dit topic. Zie je geen problemen met de islam (want je hebt geen problemen met individuele moslims)?
Mijn visie is dat de problemen met de islam, veroorzaakt worden door moslims wiens gedrag door de islam beïnvloed wordt. Als die problemen over het algemeen blijken mee te vallen, is er geen reden om van de islam een groot probleem te maken. Wie beweert dat islam wel een groot probleem is, kan daarna niet beweren dat moslims geen probleem zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman