Amerauder schreef: ↑01 apr 2025 15:18
Earthheart schreef: ↑01 apr 2025 12:51
IQ is ook een absoluut getal. En als je gaat zeggen van niet omdat het geschaald wordt op 100 volgens een steekproefgemiddelde enzo, dan ga ik zeggen dat gewicht ook geen absoluut getal is want het hangt ook af van de schaal (bv. kilogram) en in Parijs is er een blok platinum-iridium dat geldt als referentie.
Haha, ook het relatief-zijn van een zaak zelf is weer relatief natuurlijk, het ene is relatiever dan het andere. Maar dat dit argument niet opgaat dat snap je zelf ook wel – je grijpt nu naar strohalmen en dat weet je.
bwa, ik ga jouw woorden hier negeren, want ze zijn te relatief

En nee, ik snap niet waarom mijn argument niet opgaat.
De logica die je nu hanteert is van het kaliber: droge dingen bestaan niet, want veel van wat we doorgaans droog noemen bevat vaak nog wel wat vocht.
deze analogie snap ik niet.
Amerauder schreef: ↑01 apr 2025 11:35
Er is geen sprake van een getal waarin mentale capaciteiten vast te leggen zouden zijn, laat staan een absoluut getal.
er is wel een beetje sprake van zo'n getal, namelijk IQ.
Nee, want IQ beschrijft maar een heel klein deel van de mentale capaciteiten
ah, je bedoelde
alle mentale capaciteiten? Was me niet duidelijk.
en bovendien is het nauwelijks tot niet te meten
IQ is goed te meten.
Kom op, wat zit je je nou in rare bochten te wringen, ik hoef jou niet uit te leggen waarom IQ-metingen omstreden zijn, en al helemaal niet waarom dat zo is vergeleken met de meting van zoiets als gewicht.
IQ is moeilijker te meten dan gewicht, ja, maar het is nog wel goed te meten. Kijk naar de correlaties. Je score op de ene IQ-test vandaag correleert sterk met je score op een andere IQ-test morgen. Net zoals je gemeten gewicht volgens de ene weegschaal vandaag sterk correleert met je gemeten gewicht volgens een andere weegschaal morgen. Als het echt moeilijk te meten was, dan zou je niet zulke sterke correlaties zien.
Dat is onzin. Ontzettend veel honden en katten bijvoorbeeld, krijgen wel degelijk inspraak.
ja, zoals peuters hé. Die krijgen ook wat inspraak ja. Maar ouders mogen hun peuters nog wel 's nachts in de slaapkamer houden.
Het staat hen vrij om te vertrekken wanneer ze dat willen.
ja, dus ze krijgen meer inspraak dan peuters. Welk punt wil je eigenlijk maken?
Soms doen ze dat ook. In heel veel gevallen echter blijven ze braaf bij hun baasje, zonder enige vorm van dwang. Ze zijn dus wel degelijk in staat hun voorkeur kenbaar te maken. Die blijkt uit hun gedrag.
peuters blijven in heel veel gevallen ook braaf bij hun ouders. Maar soms lopen ze toch zo eens plots de straat op, en soms willen ze echt niet gaan slapen...
Andere honden en katten krijgen deze keuze niet, en worden gedwongen. Toch vindt niemand dat heel erg, ook jij niet, omdat ze van een “lagere soort” zijn.
ik vind dergelijke vorm van dwang wel erg. ik beschouw ze niet van een lagere soort. Honden, katten en mensen zijn in mijn ogen gelijwaardig.
Tussen twee haakjes: als we het dan toch over het mishandelen van huisdieren hebben: weinig dingen bevreemden mij meer dan mensen die hun huisdier castreren en het tegelijkertijd hun “vriend” noemen.
mijn hond heb ik laten steriliseren, want als ik dat niet deed, dan komen er puppies, en die honden gaan vlees eten.
Je begaat een van de ergste misdaden die je maar kunt begaan tegen iemand (even afgezien van de zaken die jij hier nu voorstelt, ik heb het nu over de echte wereld), moord zou nog vele malen genadiger zijn, en dan noem je zo iemand je “vriend”? Heel bijzonder.
sterilisatie is minder erg dan moord. Vergeet niet dat die puppies moordenaars zijn als ze vlees eten.
Niet akkoord dat je een mishandelaar mag mishandelen.
dus moordenaars en verkrachters mogen we niet opsluiten?
Dat is waar je de fout in gaat. Dat mag hoogstens uit zelfbescherming.
ah, dus het mag wel. Gelukkig.
Iemand die ongewenst jouw territorium betreed mag je slaan, bijvoorbeeld, om hem weg je jagen, maar zelfs daar zijn grenzen aan
ik heb niet gezegd dat je mishandelaars grenzeloos mag mishandelen.
Iets heel anders wordt het wanneer jij het bos in gaat, in het wild op zoek naar dieren die in jouw ogen “iets fout doen”. Dat is het tegenovergesteld van zelfbescherming
moet het per se zelfbescherming zijn, of mag het ook bescherming van anderen zijn? ik vind dat je moordenaars wel mag opsluiten uit bescherming van anderen. En in dit geval van het bos, gaat het om de bescherming van prooidieren.
– je bent dan op jacht naar prooi, net zoals het roofdier dat jij bekritiseert. Met het cruciale verschil dat het roofdier een hele goede reden heeft voor wat hij doet, en jij een bijzonder slechte – een ziekelijke zelfs.
mijn reden is de bescherming van anderen. Als je zegt dat dat een bijzonder slechte, ziekelijke reden is, ben je me kwijt.
Deze grenzen aan de rechten die wij hebben – dat we iets binnen ons eigen territorium wel mogen, wat we daarbuiten niet mogen, bijvoorbeeld – dat is precies waar jij moeite mee hebt om te begrijpen, en dat is dus ook precies waar het zo waanzinnig wordt.
dan gaat die moordenaar zeggen dat zijn moordadige activiteietn binnen zijn territorium vallen en dat anderen niet het recht hebben om zijn territorium te betreden om zijn moordadige activiteiten te stoppen. Volgens de moordenaar zijn er grenzen aan de rechten van politieagenten...
En het niet kunnen begrijpen van deze grenzen is een logisch gevolg van de universalistische morele opvattingen die je aanhangt – en het waanzinnige zit hem dus, om wat preciezer te zijn, in het fanatieke serieus nemen van die opvattingen.
universalistische morele opvattingen zijn goed want ze vermijden ongewenste willekeur. En dus zijn die grenzen slecht.
Dat is wat jou bijzonder maakt – verstandig genoeg om de consequenties van universalisme in te zien, maar tegelijkertijd niet verstandig genoeg om er om die reden van te walgen.
en jij bent verstandig genoeg om jouw argumenten te geven maar niet verstandig genoeg om er van te walgen.
Van iets dat ongewenste willekeur vermijdt, wil ik helemaal niet walgen.
het is een morele kwestie, maar de kwestie van schuld is irrelevant. Zelfs als wolken onschuldig zijn, is het erg als ik nat word door regen. Zelfs als roofdieren geen schuld hebben, is het immoreel als prooien gedood worden door roofdieren.
Hahaha dus het ene is “erg” en het andere is “immoreel”.
ik gebruikte die termen als synoniemen. Zet er hetzelfde woord als je wil.
Maar waarom trek je wat je zegt dan niet ook even door en noem de wolken die jou natregenen dan niet ook gewoon consequent “immoreel”?
maar dat is geen doortrekken van mijn logica, want ik noemde de roofdieren niet immoreel. Ik noemde het gedood worden immoreel. Voor de duidelijkheid: wolken en roofdieren zijn niet immoreel, nat gemaakt worden en gedood worden zijn wel immoreel. Wolken en roofdieren zijn duw wel de oorzaak van immorele gevolgen, maar zijn zelf niet immoreel. Immoreel slaat niet op een individu, maar op een situatie, gevolg of handeling. Zoals gewicht niet slaat op een kleur, maar op een voorwerp. Een blauw voorwerp kan wel zwaar zijn, maar dan zeggen we niet dat blauw zwaar is.
we kunnen wel iets doen tegen natheid door regen: een paraplu nemen. Dat kunnen we ook doen, zelfs al zijn wolken onschuldig. Zo ook kunnen we iets doen tegen leed door roofdieren, zelfs al zijn roofdieren onschuldig.
Klopt. Probleem is alleen dat jij dan immoreel aan het handelen bent. En dat is dus het verschil tussen uitsterven en uitroeien. Uitsterven doen die dieren zelf, dat heb jij niet op je geweten. Uitroeien is wat jij zou willen doen, en wat jij op je geweten zou hebben.
ik heb al aangetoond dat bij herbivorisatie er geen uitroeiing is (want dieren krijgen nakomelingen die volgens jou tot dezelfde soort behoren). En dat dat verschil tussen uitsterven en uitroeien irrelevant is (want willekeur).
een robot die mij slaat, handelde wel immoreel. Maar moraal gaat niet enkel over morele handelingen (en verantwoordelijkheid en schuld enzo), maar ook over morele situaties. Een rotsblok dat op mijn zoontje valt, is een immorele situatie: het mag niet. Het lentezonnetje dat schijnt, is een morele situatie: dat mag wel.
Hahaha hier klopt gewoon niets van, nu klink je als een kind dat een woord gebruikt waar hij de betekenis niet van kent.
of jij gebruikt gewoon datzelfde woord met een andere betekenis. Vervang "immorele" door "ontoelaatbaar erge", als je wil. En ga dan niet zeggen dat die rotsblok op mijn zoontje toelaatbaar is of niet erg is.
Dat snap ik wel, maar dat brengt ons nergens, want wat jij gewenst noemt noemen gezonde mensen walgelijk en verwerpelijk. Dat is nu juist het hele punt.
anderen helpen en beschermen noem ik gewenst en jij noemt dat walgelijk. Ik keur jouw houding af. Als jij mensen die bescherming van anderen walgelijk vinden gezond noemt, dan ga ik mensen die bescherming van anderen goed vinden gezond noemen.
Dus dan komen we op de ethische vraag welk gedrag is toegestaan en welk niet,
goed: is het toegestaan om anderen naar willekeur te doden en hun lichamen te gebruiken tegen hun wil in? Volgens mij niet, en dus is het gedrag van een roofdier niet toegestaan. Simpel...
en op hoe velen de overtuiging met mij delen dat het uit willen roeien van duizenden diersoorten nou niet bepaald het toonbeeld is van gewenst gedrag.
dit is toch geen ethische vraag?
Het maakt niet uit hoeveel personen het toegestaan vinden om anderen naar willekeur te doden en hun lichamen te gebruiken tegen hun wil in. Mochten 7 miljard mensen dat denken, dan zou het nog steeds immoreel gedrag zijn.