Waarom we roofdieren moeten herbivoriseren

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Waarom we roofdieren moeten herbivoriseren

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef: 31 mar 2025 19:39
axxyanus schreef: 31 mar 2025 16:25 Dat is niet waar. De basis van onze wetgeving is dat alles wat niet verboden is, toegelaten is. Daarmee is heel wat ongewenste willekeur wel toegelaten.
en daarom is onze wetgevng dus niet goed. De morele wet, waar ongewenste willekeur nooit mag, staat boven de juridische wet. Ooit was het houden van slaven toegelaten volgens de wetgeving, maar slavernij is altijd al immoreel geweest. En diegen die de wet schonden om slavernij af te schaffen, deden het goede. En de slavendrijvers die zich aan de wet hielden, deden het slechte.
om maar te zeggen dat je je je niet moet beroepen op de wetgeving, maar wel op de morele wet.
Maar dat is het punt niet. Hoe slecht je de wet ook mag vinden, het is een systeem dat beperkte willekeur toelaat, zonder dat daarmee alle willekeur is toegelaten. Daarmee is het een tegenvoorbeeld voor jouw bewering dat een systeem dat een beetje willekeur toelaat alle willekeur moet toelaten.
axxyanus schreef: 31 mar 2025 16:25[Niemand kan zich alles voorstellen wat toch toegelaten is en waar anderen aan gaan denken om te doen. En een deel daarvan zal ongewenst zijn als iemand het doet. Daarmee is onze wetgeving een systeem dat een bepaalde vorm van ongewenste willekeur toelaat zonder alles toe te laten.
hier verwar je "toelaten volgens de juridische wet (de wetgeving)" met "toelaten volgens de morele wet". Volgens de morele wet is alles toegelaten van zodra een tikkeltje ongewenste willekeur toegelaten is.
Waarom, omdat jij dat zegt? Jij kan natuurlijk weigeren om een systeem dat een beperkte hoeveelheid willekeur toelaat, een moreel systeem te noemen. Ik zie geen reden om a priori een dergelijke beperkingen op morele systemen op te leggen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Earthheart
Bevlogen

Bericht door Earthheart »

axxyanus schreef: 31 mar 2025 21:18
axxyanus schreef: 31 mar 2025 16:25 Dat is niet waar. De basis van onze wetgeving is dat alles wat niet verboden is, toegelaten is. Daarmee is heel wat ongewenste willekeur wel toegelaten.
en daarom is onze wetgevng dus niet goed. De morele wet, waar ongewenste willekeur nooit mag, staat boven de juridische wet. Ooit was het houden van slaven toegelaten volgens de wetgeving, maar slavernij is altijd al immoreel geweest. En diegen die de wet schonden om slavernij af te schaffen, deden het goede. En de slavendrijvers die zich aan de wet hielden, deden het slechte.
om maar te zeggen dat je je je niet moet beroepen op de wetgeving, maar wel op de morele wet.
Maar dat is het punt niet. Hoe slecht je de wet ook mag vinden, het is een systeem dat beperkte willekeur toelaat, zonder dat daarmee alle willekeur is toegelaten. Daarmee is het een tegenvoorbeeld voor jouw bewering dat een systeem dat een beetje willekeur toelaat alle willekeur moet toelaten.
volgens de morele wet is alle willekeur toegelaten als je het systeem van de wetgeving kiest waarin een beetje ongewenste willekeur toegelaten is. Volgens de juridische wet (de wetgeving) is dan niet alle willekeur toegelaten.
Uiteindelijk komt het neer op het idee dat als jij een wetgeving mag kiezen waarin een vorm van ongewenste willekeur zit, dan mag ik ook naar willekeur een wetgeving kiezen waarin een andere ongewenste willekeur zit. En zo kan en mag men dus een wetgeving kiezen die elke vorm van ongewenste willekeur bevat. En daarom is dus alle willekeur toegelaten.
Neem de bibliotheek van Babel, die alle boeken bevat. Je kunt er een boek vinden waarin Frodo een hoofdrolspeler is. Maar ik kan een ander boek vinden waarin Batman een hoofdrolspeler is. En zo kun je voor elke hoofdrolspeler een boek vinden. En sterker: ook een boek waarin iedereen (Frodo, Batman,...) een hoofdrolspeler is. De keuze van boek is willekeurig. Zo ook is jouw keuze van wetgeving (bv. de Nederlandse wetgeving anno 2025) willekeurig. Ik mag een andere wetgeving kiezen, zelfs een waarin elke ongewenste willekeur toegelaten is. En daarom is dan elke ongewenste willekeur toegelaten.
Neem nu een beperkte bibliotheek van Babel, waarin enkel non-fictie boeken staan, dus met waargebeurde verhalen. Je vindt dan geen boeken met Frodo en Batman. En dus ook geen boek waarin elk fictief personnage een hoofdrol speelt. Analogie: neem de verzameling van wetgevingen die geen ongewenste willekeur bevatten. De Nederlandse wetgeving anno 2025 ga je niet terugvinden in die verzameling. Neem je een willekeurige wetgeving uit die verzameling, dan volgt nog niet dat alle ongewenste willekeur toegelaten is.
Earthheart schreef: 31 mar 2025 19:39 hier verwar je "toelaten volgens de juridische wet (de wetgeving)" met "toelaten volgens de morele wet". Volgens de morele wet is alles toegelaten van zodra een tikkeltje ongewenste willekeur toegelaten is.
Waarom, omdat jij dat zegt?
nee: omdat dat het cruciale kenmerk is van de morele wet. Je zou de morele wet op die manier kunnen definieren, als de wet die het rechtvaardigheidsprincipe bevat: "als jij dat mag, dan mag ik dat ook"
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ik stap op dit moment uit, in de wetenschap dat het herbivoriseren van roofdieren de komende drie generaties niet gaat lukken! En ik voel me er prima bij, ik eet de rest van mijn leven elke dag een lekker biefstukje en na mij de zondvloed! Dag Earthheart! Succes met het niet lukken van je experiment! Maar wees eens heel eerlijk tov jezelf! Je had toch niet echt de overtuiging dat je hier medestanders voor je project zou treffen? Heel eerlijk?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Earthheart schreef: 31 mar 2025 10:42
Peter van Velzen schreef: 31 mar 2025 03:28
Earthheart schreef: 30 mar 2025 11:02
maar als ongewenste willekeur toegelaten is, dan mag ik naar willekeur die criteria haalbaarheid en aanpasbaarheid verwerpen. Die anderen gaan dat niet willen, dus deze willekeur is ongewenst, maar hé, ongewenste willekeur was toch toegelaten?
lijkt mij een non-sequitor.
het argument toont gewoon aan dat het antiwillekeur criterium belangrijker is dan de haalbaarheid en aanpasbaarheidcriteria.
Het toont volgens mij niets aan. aangezien we het er blijkbaar niet over eens zijn welke willekeur ongewenst is.
Wat de een wenselijk vind kan de ander onwenselijk vinden.
Blijkbaar vind Jij predatie onwenselijk, maar anderen blijkbaar niet.
"nee, het bestaan van pandaberen betekende niet het einde van wilde dieren."
Stropop. Ik beweer geenszins dat omdat een omnivoor zijn eetgewoontes heeft aangepast er geen wilde dieren meer zijn.
Wilde dieren verdwijnen als mensen ze genetisch manipuleren, zodat ze alleen nog doen wat die mensen willen.
ik gaf ook voorbeelden van genetisch gemanipuleerde dieren die door mensen genetisch gemanipuleerd werden en die in het wild voorkomen (bv zalm). En we zien dat er nog wel wilde dieren zijn.
Je blijft de stopopredenatie hanteren. Ik beweer evenmin dat het bestaan van genetische manipulatie direct tot het einde van de wilde dieren leidt.
Pandaberen zijn ook genetisch gemanipuleerde dieren, maar ze werden door de natuur in plaats van door mensen genetisch gemanipuleerd. Maar wie of wat de genetische manipulatie uitvoert is niet relevant: dat heeft geen enkel effect op het voortbestaan van wilde dieren. Als dieren blijven voortbestaan wanneer een gen wordt gewijzigd door de natuur, dan gaan die dieren evengoed voortbestaan wanneer datzelfde gen op dezelfde manier gewijzigd wordt door een mens.
"De natuur" manipuleert niet.
Wat ik beweer is dat als je alle dieren die gedrag vertonen dat jij als onwenslijk beschouwt, ombouwt tot dieren die alleen maar doen wat jij goed vind, dat dat betekent dat die dieren niet als "wild" kunnen worden beschouwd; Het zijn dan tamme dieren geworden.
"Misschien is herbivoriseren gemakkelijker dan mensen overtuigen."
Zolang de meeste mensen het niet met jou eens zijn, gaat het gewoonweg niet gebeuren. Of denk je het tegen de wil van je medemensen te gaan doen? Hoe moeilijk het met vele diersoorten is, doet er dan niet eens toe.
Hier geef je zelf een reden waarom herbivorisatie van wilde dieren gemakkelijker zou kunnen zijn dan overtuigen van mensen. Ik kan jou nooit overtuigen om tegen je wil in geen biefstuk meer te eten, maar biotechnologen kunnen wel tegen je wil in dieren genetisch manipuleren.
Begrijp ik dit goed?
Wil jij dat biotechnologen tegen de wil van de meeste mensen in, wilde dieren genetisch manipuleren?
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef: 31 mar 2025 21:46 volgens de morele wet is alle willekeur toegelaten als je het systeem van de wetgeving kiest waarin een beetje ongewenste willekeur toegelaten is.
Uw bewering maakt het nog niet zo. Jij mag dat als uitgangspunt nemen, niemand is verplicht je daarin te volgen.
Earthheart schreef: 31 mar 2025 21:46Uiteindelijk komt het neer op het idee dat als jij een wetgeving mag kiezen waarin een vorm van ongewenste willekeur zit, dan mag ik ook naar willekeur een wetgeving kiezen waarin een andere ongewenste willekeur zit. En zo kan en mag men dus een wetgeving kiezen die elke vorm van ongewenste willekeur bevat. En daarom is dus alle willekeur toegelaten.
Dat is een non sequitur. Dat de evaluatie die gebruikt wordt om systemen te scheiden in morele systemen en immorele systemen, toelaat dat morele systemen enige willekeur bevatten, betekent niet dat die evaluatie toelaat dat morele systemen om het even welke willekeur bevatten.

Jij maakt steeds de sprong van: A vind bepaalde vormen van X toelaatbaar, dus B mag om het even welke vorm van X.

Op die manier kan ik dan argumenteren dat we vlees mogen eten. Want jij vind dat we levende organismen mogen eten, namelijk planten. Maar als jij mag kiezen sommige levende organismen te eten, dan mogen anderen ook kiezen welke levende organismen ze mogen eten.

Dat is het soort extrapolatie dat jij steeds opnieuw maakt.

Earthheart schreef: 31 mar 2025 21:46Neem de bibliotheek van Babel, die alle boeken bevat. Je kunt er een boek vinden waarin Frodo een hoofdrolspeler is. Maar ik kan een ander boek vinden waarin Batman een hoofdrolspeler is. En zo kun je voor elke hoofdrolspeler een boek vinden. En sterker: ook een boek waarin iedereen (Frodo, Batman,...) een hoofdrolspeler is. De keuze van boek is willekeurig. Zo ook is jouw keuze van wetgeving (bv. de Nederlandse wetgeving anno 2025) willekeurig. Ik mag een andere wetgeving kiezen, zelfs een waarin elke ongewenste willekeur toegelaten is. En daarom is dan elke ongewenste willekeur toegelaten.
Neem nu een beperkte bibliotheek van Babel, waarin enkel non-fictie boeken staan, dus met waargebeurde verhalen. Je vindt dan geen boeken met Frodo en Batman. En dus ook geen boek waarin elk fictief personnage een hoofdrol speelt. Analogie: neem de verzameling van wetgevingen die geen ongewenste willekeur bevatten. De Nederlandse wetgeving anno 2025 ga je niet terugvinden in die verzameling. Neem je een willekeurige wetgeving uit die verzameling, dan volgt nog niet dat alle ongewenste willekeur toegelaten is.
Wat is je punt? Ik kan toch naar de bibliotheek gaan die ook boeken bevat die op ware feiten zijn gebaseerd. Op die manier laat ik sommige fictie toe maar niet alle fictie.

Dat mijn blbliotheek dus boeken bevat met bepaalde vormen van ongewenste willekeur, betekent niet dat mijn bibliotheek boeken bevat met om het even welke ongewenste willekeur.
Earthheart schreef: 31 mar 2025 21:46
Earthheart schreef: 31 mar 2025 19:39 hier verwar je "toelaten volgens de juridische wet (de wetgeving)" met "toelaten volgens de morele wet". Volgens de morele wet is alles toegelaten van zodra een tikkeltje ongewenste willekeur toegelaten is.
Waarom, omdat jij dat zegt?
nee: omdat dat het cruciale kenmerk is van de morele wet. Je zou de morele wet op die manier kunnen definieren, als de wet die het rechtvaardigheidsprincipe bevat: "als jij dat mag, dan mag ik dat ook"
Maar de vraag is natuurlijk op welk nivo je dat doet. Als jij een morele maatstaf mag hanteren over wat men mag eten en wat niet, dan mogen anderen dat ook. Als jij mag bepalen waar een morele wet aan moet voldoen en wat daarbij cruciaal is en wat niet, dan mogen anderen dat ook.

Jij probeert hier jouw evaluatie van een moreel systeem op te leggen, dus mogen anderen dat ook.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 01 apr 2025 04:36
Begrijp ik dit goed?
Wil jij dat biotechnologen tegen de wil van de meeste mensen in, wilde dieren genetisch manipuleren?
Ik denk het wel, hij denkt boven de gemiddelde mens te staan.

Dat is gevaarlijk, want de mens is ook maar een dier, dat in zijn ogen ten onechte vlees eet.
Dus waarom de techniek niet ook op de mens toegepast?
Laatst gewijzigd door TIBERIUS CLAUDIUS op 01 apr 2025 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Earthheart
Bevlogen

Peter van Velzen schreef: 01 apr 2025 04:36 Het toont volgens mij niets aan. aangezien we het er blijkbaar niet over eens zijn welke willekeur ongewenst is.
kun je een voorbeeld geven van iets wat volgens mij wel en volgens jou geen ongewenste willekeur is, of omgekeerd? Volgens mij zijn we het wel voldoende eens over welke willekeur ongewenst is.
Wat de een wenselijk vind kan de ander onwenselijk vinden.
maar ongewenste willekeur is per definitie willekeur waarvan minstens een individu de gevolgen niet consistent kan willen. Van zodra er zo een iemand is, is de willekeur ongewenst. Jij mag dan die willekeur wel wenselijk vinden, de willekeur is en blijft toch ongewenst. Het is zoals zeggen dat het licht in huis nog brandt: dat is het geval wanneer er minstens een kamer is waarin nog licht brandt. Het hoeft niet te betekenen dat het licht nog brandt in alle slaapkamers.
Blijkbaar vind Jij predatie onwenselijk, maar anderen blijkbaar niet.
de prooidieren vinden predatie onwenselijk. Er is dus minstens een individu dat predatie onwenselijk vindt (zelfs als ik niet bestond).
Je blijft de stopopredenatie hanteren. Ik beweer evenmin dat het bestaan van genetische manipulatie direct tot het einde van de wilde dieren leidt.
ok, wat beweerde je dan wel?

Pandaberen zijn ook genetisch gemanipuleerde dieren, maar ze werden door de natuur in plaats van door mensen genetisch gemanipuleerd. Maar wie of wat de genetische manipulatie uitvoert is niet relevant: dat heeft geen enkel effect op het voortbestaan van wilde dieren. Als dieren blijven voortbestaan wanneer een gen wordt gewijzigd door de natuur, dan gaan die dieren evengoed voortbestaan wanneer datzelfde gen op dezelfde manier gewijzigd wordt door een mens.
"De natuur" manipuleert niet.
jawel, daar is heel veel bewijs voor. En jij weet dat maar al te goed, want jij bent geen creationist. Je weet best dat genen veranderen. Dat is evolutie.

Wat ik beweer is dat als je alle dieren die gedrag vertonen dat jij als onwenslijk beschouwt, ombouwt tot dieren die alleen maar doen wat jij goed vind, dat dat betekent dat die dieren niet als "wild" kunnen worden beschouwd; Het zijn dan tamme dieren geworden.
ok, dan noemen we ze tamme dieren. ik zie het probleem niet. Ik vind je woordkeuze wel verwarrend, want ik zou zebra's nu niet bepaald tam noemen. En zebra's zijn geen roofdieren, dus vertonen niet het gedrag dat ik onwenselijk vind. Als jij zebra's wel tam wil noemen omdat ze niet jagen: doe maar. Maar zorg dan wel dat het voor iedereen helder is wat je bedoelt met tamheid.
Hier geef je zelf een reden waarom herbivorisatie van wilde dieren gemakkelijker zou kunnen zijn dan overtuigen van mensen. Ik kan jou nooit overtuigen om tegen je wil in geen biefstuk meer te eten, maar biotechnologen kunnen wel tegen je wil in dieren genetisch manipuleren.
Begrijp ik dit goed?
Je tweede vraag, vlak na je vraag of je dat goed begrijpt, is wel heel erg vreemd. Het lijkt alsof je mijn woorden begrijpt als dat ik iets wil dat biotechnologen doen. Terwijl ik gewoon iets zei dat biotechnologen kunnen doen. Het is zoals wanneer ik zeg "Een mens kan een moord plegen", en jij reageert dan met "Begrijp ik dat goed? Wil jij dat mensen moorden plegen?"
Om op je vraag te antwoorden:
1) we moeten ook rekening houden met de wil van dieren. En er zijn meer prooidieren dan mensen.
2) als die meeste mensen, waar jij het over hebt, mensen zijn zoals op dit forum, met een ethiek vol ongewenste willekeur, dan mogen biotechnologen tegen de wil van die meeste mensen in iets doen, ja. Van zodra jouw ethiek ongewenste willekeur bevat, mogen anderen naar willekeur iets doen dat jij niet wil. Dat blijft geldig wanneer een meerderheid van mensen ethische systemen hanteren die ongewenste willekeur bevatten: dan mogen anderen (inclusief biotechnologen) dingen doen tegen de wil van die meerderheid in.
Laatst gewijzigd door Earthheart op 01 apr 2025 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Earthheart
Bevlogen

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 apr 2025 09:08 Ik denk het wel, hij denkt boven de gemiddelde mens te staan.
ik denk niet boven gemiddelde mens te staan. Nergens uit wat ik zei kun je zoiets afleiden. Roofdieren denken wel boven andere dieren te staan, want ze doden andere dieren.
heel simpel: omdat mensen veganistisch kunnen eten zonder genetisch gemanipuleerd te worden.
Niet helemaal analoog, maar toch een beetje vergelijkbaar met: Jij kan een moord plegen, en moordenaars wil ik opsluiten in de gevangenis, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het idee heb om de techniek van opsluiting toe te passen op jou.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Earthheart schreef: 01 apr 2025 09:15
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 apr 2025 09:08 Ik denk het wel, hij denkt boven de gemiddelde mens te staan.
ik denk niet boven gemiddelde mens te staan. Nergens uit wat ik zei kun je zoiets afleiden. Roofdieren denken wel boven andere dieren te staan, want ze doden andere dieren.
heel simpel: omdat mensen veganistisch kunnen eten zonder genetisch gemanipuleerd te worden.
Niet helemaal analoog, maar toch een beetje vergelijkbaar met: Jij kan een moord plegen, en moordenaars wil ik opsluiten in de gevangenis, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het idee heb om de techniek van opsluiting toe te passen op jou.
Uit alles blijkt dat je wel boven de gemiddelde mens vindt staan.
Je zegt het wel niet rechtstreeks, maar in je reacties druipt het er van af.

De mens is ingesteld op het eten van vlees, dat blijkt ui diverse zaken.
Alles laat zien dat veganisme ongezond en natuurlijk is

Ook geef je toe dat je je medemens wenst te terroriseren met je waan ideeën, wie niet leeft zoals jij wil moet de cel in.
Earthheart
Bevlogen

axxyanus schreef: 01 apr 2025 09:08
Earthheart schreef: 31 mar 2025 21:46 volgens de morele wet is alle willekeur toegelaten als je het systeem van de wetgeving kiest waarin een beetje ongewenste willekeur toegelaten is.
Uw bewering maakt het nog niet zo. Jij mag dat als uitgangspunt nemen, niemand is verplicht je daarin te volgen.
als je me daarin niet volgt, dan mag ik je naar willekeur behandelen op manieren die jij niet consistent kan willen. Ik mag dan een willekeurige wetgeving kiezen, toevallig eentje waar jij de gevolgen niet graag van ondervindt. Nu goed, jij gaat zeggen dat ik dat wel mag, maar dat dat niet zo erg is omdat ik het toch niet ga doen. Dat ik je mag vermoorden vind jij niet zo erg zolang ik je niet ga vermoorden. Maar een psychopaat mag dan ook dergelijke willekeurige wetgeving kiezen...
Earthheart schreef: 31 mar 2025 21:46Uiteindelijk komt het neer op het idee dat als jij een wetgeving mag kiezen waarin een vorm van ongewenste willekeur zit, dan mag ik ook naar willekeur een wetgeving kiezen waarin een andere ongewenste willekeur zit. En zo kan en mag men dus een wetgeving kiezen die elke vorm van ongewenste willekeur bevat. En daarom is dus alle willekeur toegelaten.
Dat is een non sequitur. Dat de evaluatie die gebruikt wordt om systemen te scheiden in morele systemen en immorele systemen, toelaat dat morele systemen enige willekeur bevatten, betekent niet dat die evaluatie toelaat dat morele systemen om het even welke willekeur bevatten.
ok dan: hoe ga je dan bepalen welke vermijdbare ongewenste willekeur wel toegelaten is in morele systemen? Hoe ga je dit probleem oplossen? Ga je dictatortje spelen en zeggen dat jij diegene bent die mag beslissen welke ongewenste willekeur nog wel toegelaten is en welke niet?
Jij maakt steeds de sprong van: A vind bepaalde vormen van X toelaatbaar, dus B mag om het even welke vorm van X.
Als B niet om het even welke vorm van X mag kiezen, dan ga je moeten uitleggen waarom welke vormen van X B niet mag kiezen. En A is niet de dictator die voor B mag bepalen welke vormen van X wel mogen.
Op die manier kan ik dan argumenteren dat we vlees mogen eten. Want jij vind dat we levende organismen mogen eten, namelijk planten. Maar als jij mag kiezen sommige levende organismen te eten, dan mogen anderen ook kiezen welke levende organismen ze mogen eten.
Maar ik kan wel een reden geven waarom we wel planten en geen dieren mogen eten. En die reden bevat geen ongewenste willekeur, want ze is gebaseerd op universele rechten die aan zowel planten als dieren in gelijke mate toekomen. Jij kan misschien ook een reden geven waarom we wel dieren en geen mensen mogen eten, maar die reden bevat dan weer wel ongewenste willekeur, dus die reden is ongeldig.
Ik apprecieer wel zulke argumenten die je geeft: het zijn doordenkertjes.

Wat is je punt? Ik kan toch naar de bibliotheek gaan die ook boeken bevat die op ware feiten zijn gebaseerd. Op die manier laat ik sommige fictie toe maar niet alle fictie.
maar hoe bepaal je dan welke fictie nog wel toegelaten is in die bibliotheek? Hoeveel of hoe sterk moeten de ware feiten in een fictieboek zijn, om toegelaten te worden in die bibliotheek? Is Lord of the Rings toegelaten omdat er mensen, bergen en oceanen in voorkomen, en het bestaan van die dingen zijn ware feiten? Is Lord of the Rings gebaseerd op ware feiten als er mensen, bomen en bergen in voorkomen? Ik zou zeggen dat je hier op een heel sterk hellend vlak zit, dat leidt naar het toelaten van zowat alle fictie, inclusief fictie waarin Frodo de hoofdrol speelt.
Maar de vraag is natuurlijk op welk nivo je dat doet. Als jij een morele maatstaf mag hanteren over wat men mag eten en wat niet, dan mogen anderen dat ook.
inderdaad, anderen mogen ook een morele maatstaf (ethisch systeem) hanteren om dat te bepalen. En dan moeten we gaan nadenken welke morele maatstaven toegelaten zijn. En als we er goed over nadenken, dan komen we tot de conclusie dat morele maatstaven die ongewenste willekeur bevatten, niet toegelaten zijn. Want als jij naar willekeur mag bepalen wat men mag eten en er is iemand anders die dergelijke willekeur niet wil, dan mag ik ook naar willekeur bepalen wat men mag eten, zelfs al wil jij dergelijke willekeur helemaal niet.

Als jij mag bepalen waar een morele wet aan moet voldoen en wat daarbij cruciaal is en wat niet, dan mogen anderen dat ook.
inderdaad. Dus dan moet je goed nadenken hoe men zoiets mag bepalen. En dan kom je tot de conclusie dat ongewenste willekeur niet toegelaten is.
Jij probeert hier jouw evaluatie van een moreel systeem op te leggen, dus mogen anderen dat ook.
ik leg mijn evaluatie van een moreel systeem enkel op aan diegenen wiens moreel systeem ongewenste willekeur bevat.
Earthheart
Bevlogen

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 apr 2025 09:37 Uit alles blijkt dat je wel boven de gemiddelde mens vindt staan.
in deze reactie druipt het er van af dat jij je boven mij vindt staan.
wat bedoel je met ingesteld? Mensen hebben spierweefsel, spierweefsel is vlees, dus mensen hebben vlees. Dus jij zegt nu eigenlijk dat mensen ingesteld zijn op kannibalisme. Ja, dat mensen mensenvlees kunnen verteren en opnemen, wil nog niet zeggen dat ze erop ingesteld zijn.

maar de wetenschap laat zien dat veganisme minstens zo gezond is als gemiddeld omnivoor dieet.
Ook geef je toe dat je je medemens wenst te terroriseren met je waan ideeën, wie niet leeft zoals jij wil moet de cel in.
Nergens uit wat ik zei kun je dit afleiden. begrijpend lezen is niet je sterkste kant precies.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Earthheart schreef: 01 apr 2025 09:50
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 apr 2025 09:37 Uit alles blijkt dat je wel boven de gemiddelde mens vindt staan.
in deze reactie druipt het er van af dat jij je boven mij vindt staan.
wat bedoel je met ingesteld? Mensen hebben spierweefsel, spierweefsel is vlees, dus mensen hebben vlees. Dus jij zegt nu eigenlijk dat mensen ingesteld zijn op kannibalisme. Ja, dat mensen mensenvlees kunnen verteren en opnemen, wil nog niet zeggen dat ze erop ingesteld zijn.

maar de wetenschap laat zien dat veganisme minstens zo gezond is als gemiddeld omnivoor dieet.
Nergens uit wat ik zei kun je dit afleiden. begrijpend lezen is niet je sterkste kant precies.
  1. Ik vind jou gedachtewereld uiterst gevaarlijk, daar dierenwereld wenst te herscheppen naar jou waanideeën.
  2. Dat is in evolutie gebeurd. Ons hele spijsverdringssysteem is ingesteld op vlees consumptie, bladeren kunnen we niet meer eten maar onze neven de Chips nog wel.
  3. Dat laat de wetenschap helemaal niet zien dat is de grote leugen van de veganisten. Kinderen veganistisch groot brengen is heel slecht voor ze, ze blijven dan duidelijk kleiner en zijn vatbaarder voor ziekten.
  4. Dat schrijf je anders wel, je wilt mensen die vlees blijven eten aanpakken.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

Earthheart schreef: 31 mar 2025 19:31
Amerauder schreef: 31 mar 2025 12:03
Als wij het recht zouden hebben om wezens dwang op te leggen omwille van hun lagere intelligentie, (volgens ons!) dan zouden wezens met een nog hogere intelligentie (volgens hen!) datzelfde recht dus ook hebben ten opzichte van ons.

dat is niet waar, want dat recht om dwang op te leggen is universeel: alles en iedereen heeft dat recht. En dus kan dat recht niet afhangen van het IQ van de rechthebbende. Die dwang is het gevolg van de lagere intelligentie van de gedwongene, niet van het verschil in intelligentie tussen de gedwongene en de rechthebbende. Als een politieagent jou een snelheidsboete mag geven omdat je te snel reed, dan mag iemand die trager reed dan die politieagent niet die politieagent beboeten voor overdreven snelheid. Als ik jou mag verbieden om op de brug te staan omdat jij te zwaar weegt, dan mag iemand die minder weegt dan ik niet mij verbieden om op die brug te staan.

Ah, dus je begrijpt niet dat intelligentie een relatieve waarde is? Of begrijp je dat wel, maar doe je alsof, omdat het even zo uitkomt?

De brug kan een bepaald gewicht aan, een absoluut getal. Net zoals de maximumsnelheid.

Of iemand intelligent is of niet hangt er maar net vanaf van met wie je hem vergelijkt – een absoluut getal kun je niet geven. Het is altijd relatief tot anderen.

Jij kunt bijvoorbeeld ontzettend slim zijn vergeleken met je collega’s, terwijl dat vergeleken met mij heel erg meevalt. Evenzo kan een hond extreem slim zijn vergeleken met andere honden, de slimste hond van het land, en toch is diezelfde hond helemaal niet zo slim vergeleken met jou. Er is geen sprake van een getal waarin mentale capaciteiten vast te leggen zouden zijn, laat staan een absoluut getal.

Zoals je weet is een IQ-score bijvoorbeeld enkel van betekenis in relatie tot de score van anderen die dezelfde toets hebben gedaan. Zelfs voor dit ene kleine aspect van het veel ruimere gebied “mentale capaciteiten” is het geven van een absoluut getal absoluut niet iets dat tot de mogelijkheden behoort. Niet in de zin dat het met gewicht kan, of met snelheid – verre van.

Interessant dat je zelfs daar moeite mee hebt.

Earthheart schreef: 28 mar 2025 22:46
het gaat wel om mentale capaciteiten. In dit geval gaat het om de mentale capaciteit om te weten wat onveilig is, wat het beste is voor je toekomst, wat er kan gebeuren als je wegrent.

Snap je dan werkelijk niet dat je dit breder kunt trekken, en dat je hiermee precies de rechtvaardiging beschrijft die dictators gebruiken om mensen iedere vrijheid te ontzeggen? “We doen dit voor je eigen veiligheid!”

klopt niet, want ik ben wel in staat om te weten wat goed is voor mijn veiligheid

Hier waren we al geweest, beste man, je zit niet op te letten. Jou wordt helemaal niet gevraagd om je mening omtrent jouw mentale capaciteiten, weet je nog? Hoe kom je daar eigenlijk bij? Het huisdier wordt toch ook niets gevraagd? En dat was de vergelijking.

Vanzelfsprekend is het te alle tijden de partij die dwang uitoefent die de evaluatie uitvoert. Je snapt toch hopelijk wel dat als het slachtoffer inspraak zou krijgen, er van de hele situatie geen sprake zou kunnen zijn?

Afgezien daarvan is het evident dat bijvoorbeeld een huiskat heel erg goed voor zichzelf kan zorgen, ook naar onze evaluatie. Toch worden ook die opgesloten, vaak op zulke jonge leeftijd dat ze hier hun leven lang schade van ondervinden. Wees dan in ieder geval consequent en noem ook dat mishandeling, dat zou het allerminste zijn.

Niet moeilijk doen hé. Uitroeien impliceert uitsterven. Datgene wat uitroeiing erg maakt, is de uitsterving.

Je snapt echt het verschil niet hè?

Jij loopt over straat en het begint te regenen; nu ben je kletsnat.

Jij loopt over straat en ik spuit je nat met een tuinslang; nu ben je kletsnat.

Zoek de verschillen! Waarom zou het ene een ethische kwestie zijn, en het andere niet?

als natheid het probleem is, dan is er geen relevant verschil tussen die twee gevallen. Als datgene wat natspuiten erg maakt, het feit is dat ik kletsnat ben, dan is er geen relevant verschil.

Tenzij... Tenzij je het over de ethiek van de zaak wilt gaan hebben…

Het gaat niet om het probleem, het gaat om de ethische vraag naar het probleem. Dat is wat jij hier doet hè, jij maakt er een morele kwestie van door het roofdier een schuld in de schoenen te schuiven.

Indien ethiek (in deze zin van het woord) nergens op slaat, nee, dan maakt het ook niet uit wie iets doet. Dan gebeuren dingen nu eenmaal, en is ook alles geoorloofd. Niemand kan toch ergens iets aan doen.

Indien ethiek (in deze zin van het woord) wel ergens op slaat, dan hebben we het dus over ethische en onethisch handelingen die al dan niet worden uitgevoerd door individuen, en niet over gebeurtenissen die nu eenmaal plaatsvinden, waar niemand iets aan kan doen. Die staan wat de ethische vraag betreft buiten kijf.

Daar hoef je niet in te geloven, mind you. Je kunt individuen ook als slaven van hun omstandigheden voorstellen, zonder enige vrijheid of keuzemogelijkheid. Daarmee vervalt echter wel de optie om bepaalde zaken immoreel te noemen, hetgeen deze vorm van vrijheid immers veronderstelt.

Begrijp je hoe het het één of het ander is? Een machine is niet verantwoordelijk, en kan dus ook niet immoreel handelen. Dat neemt niet weg dat het effect van die machine gewenst of ongewenst kan zijn, maar de machine kan daar niet op aangesproken worden, het kan niet “schuldig” zijn aan een morele wandaad.

Ik vind het echt prachtig hoe je over moraliteit wenst te spreken maar ondertussen niet begrijpt dat de voorwaarde daarvoor is dat we spreken over individuen als de oorsprong van de handelingen die ze uitvoeren, die daar verantwoordelijk voor kunnen worden gehouden.

Dat verraadt je project een beetje; je wilt je uiterst immorele plannetjes graag “ethisch verantwoord” noemen, lol, en sleept er daarom ethiek aan de haren bij, zonder te begrijpen wat dat eigenlijk is.

wat heeft verantwoordelijkheid met deze discussie in de ethiek te maken?

Als je dus enig gevoel zou hebben voor persoonlijke verantwoordelijkheid zou je dus ook het verschil kunnen zien tussen een dierentuin, waarin wat er gebeurt onder menselijke verantwoordelijkheid valt, en de wereld zelf, waarin dat niet zo is.

ik maak geen willekeurig, speciesistisch onderscheid tussen wat onder menselijke verantwoordelijkheid valt en wat niet. Gewoon het woordje 'menselijke' schrappen.

En mens kun je aanspreken op zijn verantwoordelijkheden, een dier niet. Dit gezien de taalbarrière.

En jij noemt dat onderscheid willekeurig?

Maar voor jou maakt dat onderscheid niet zoveel uit, want je wilt helemaal niemand aanspreken op hun verantwoordelijkheid of wel? Je wilt gewoon dwingen. En dat maakt jouw wens zo tiranniek en megalomaan.

Tegelijkertijd wil je daar een sausje van ethiek overheen gieten zodat het voor de allerdomsten zou kunnen lijken alsof het “voor het goede doel” is. “Geen zorgen beste mensen! Het lijkt misschien of wij alles aan het vernietigen zijn, maar wij doen dit om de lieve diertjes te helpen! Ziet u dan niet hoe schattig hun donshaartjes zijn! Daar doen we het voor!”

Prachtig.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Amerauder schreef: 01 apr 2025 11:35 ...
Of iemand intelligent is of niet hangt er maar net vanaf van met wie je hem vergelijkt – een absoluut getal kun je niet geven. Het is altijd relatief tot anderen.
...
Het is nog erger. Iemand kan ingewikkelde kwantummechanica kunstjes doen in de fysica maar niet in staat zijn om zijn financiën op orde te krijgen of een belastingformulier in te vullen. Binnen een persoon is intelligentie zelfs relatief.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Earthheart
Bevlogen

Amerauder schreef: 01 apr 2025 11:35 Ah, dus je begrijpt niet dat intelligentie een relatieve waarde is? Of begrijp je dat wel, maar doe je alsof, omdat het even zo uitkomt?
intelligentie is heel duidelijk geen relatieve waarde, net zoals lichaamslengte geen relatieve waarde is. Om te weten hoe intelligent ik ben hoeven we niet te weten hoe intelligent jij bent.
De brug kan een bepaald gewicht aan, een absoluut getal. Net zoals de maximumsnelheid.
IQ is ook een absoluut getal. En als je gaat zeggen van niet omdat het geschaald wordt op 100 volgens een steekproefgemiddelde enzo, dan ga ik zeggen dat gewicht ook geen absoluut getal is want het hangt ook af van de schaal (bv. kilogram) en in Parijs is er een blok platinum-iridium dat geldt als referentie.

dan is gewicht ook niet absoluut hé. Het hangt er maar van af met welk gewicht we jouw gewicht vergelijken.
Enkel dimensieloze grootheden zijn dan absoluut volgens jou.

Jij kunt bijvoorbeeld ontzettend slim zijn vergeleken met je collega’s, terwijl dat vergeleken met mij heel erg meevalt.
je kunt evengoed ontzettend zwaar zijn vergelijken met sumoworstelaars... Maar dat wil niet zeggen dat je dat moet doen. Ik zou zeggen: als je die vergelijking niet hoeft te maken, dan is het een absoluut getal. Dus gewicht en IQ zijn dan absolute getallen.

Evenzo kan een hond extreem slim zijn vergeleken met andere honden, de slimste hond van het land, en toch is diezelfde hond helemaal niet zo slim vergeleken met jou.
de vraag is of die hond slim genoeg is om te weten wat onveilig is. Om die vraag te beantwoorden, moeten we niet weten hoe slim andere honden of mensen zijn.
Er is geen sprake van een getal waarin mentale capaciteiten vast te leggen zouden zijn, laat staan een absoluut getal.
er is wel een beetje sprake van zo'n getal, namelijk IQ. Maar ja, is het glas half vol of half leeg?
Zoals je weet is een IQ-score bijvoorbeeld enkel van betekenis in relatie tot de score van anderen die dezelfde toets hebben gedaan.

dan is gewicht ook enkel van betekenis in relatie tot dat blok in Parijs. En dan?

Hier waren we al geweest, beste man, je zit niet op te letten. Jou wordt helemaal niet gevraagd om je mening omtrent jouw mentale capaciteiten, weet je nog? Hoe kom je daar eigenlijk bij? Het huisdier wordt toch ook niets gevraagd? En dat was de vergelijking.
het huisdier werd niets gevraagd omdat het de mentale capaciteiten ontbrak om te antwoorden. Je gaat uitdraaien op een cirkelredenering.
Vanzelfsprekend is het te alle tijden de partij die dwang uitoefent die de evaluatie uitvoert.
vanzelfsprekend, ja. En dan?
Je snapt toch hopelijk wel dat als het slachtoffer inspraak zou krijgen, er van de hele situatie geen sprake zou kunnen zijn?
maar het slachtoffer ontbrak de mentale capaciteit tot inspraak. Als je hem inspraak geeft, zal hij geen gebruik kunnen maken van die inspraak, want daarvoor ontbreekt het de capaciteit. Je geeft een appel aan iemand zonder armen, ziet dan dat die persoon de appel niet neemt...
Afgezien daarvan is het evident dat bijvoorbeeld een huiskat heel erg goed voor zichzelf kan zorgen, ook naar onze evaluatie.

akkoord: volwassen huiskatten zijn zelfstandiger dan peuters. Hangt van de context af: bij een drukke baan lopen rondlopende huiskatten nog wel hoog risico om doodgereden te worden.
Toch worden ook die opgesloten, vaak op zulke jonge leeftijd dat ze hier hun leven lang schade van ondervinden.

ik vind dat je huiskatten nog wel mag opsluiten, zodat ze anderen geen kwaad kunnen doen.

Wees dan in ieder geval consequent en noem ook dat mishandeling, dat zou het allerminste zijn.
ok, maar dan moeten we het ook mishandeling noemen als de kat een prooi vangt. Een prooi gevangen in de klauwen van een kat heeft minder bewegingsvrijheid dan een kat gevangen in een huis. Als dit laatste mishandeling is, dan dus al zeker ook dat eerste. En je mag een mishandelaar (bv moordenaar) ook mishandelen (bv opsluiten) om zo mishandelingen (bv moorden) te verminderen.
als natheid het probleem is, dan is er geen relevant verschil tussen die twee gevallen. Als datgene wat natspuiten erg maakt, het feit is dat ik kletsnat ben, dan is er geen relevant verschil.
Tenzij... Tenzij je het over de ethiek van de zaak wilt gaan hebben…

Het gaat niet om het probleem, het gaat om de ethische vraag naar het probleem. Dat is wat jij hier doet hè, jij maakt er een morele kwestie van door het roofdier een schuld in de schoenen te schuiven.
het is een morele kwestie, maar de kwestie van schuld is irrelevant. Zelfs als wolken onschuldig zijn, is het erg als ik nat word door regen. Zelfs als roofdieren geen schuld hebben, is het immoreel als prooien gedood worden door roofdieren.
Indien ethiek (in deze zin van het woord) nergens op slaat, nee, dan maakt het ook niet uit wie iets doet. Dan gebeuren dingen nu eenmaal, en is ook alles geoorloofd. Niemand kan toch ergens iets aan doen.

Indien ethiek (in deze zin van het woord) wel ergens op slaat, dan hebben we het dus over ethische en onethisch handelingen die al dan niet worden uitgevoerd door individuen, en niet over gebeurtenissen die nu eenmaal plaatsvinden, waar niemand iets aan kan doen. Die staan wat de ethische vraag betreft buiten kijf.
we kunnen wel iets doen tegen natheid door regen: een paraplu nemen. Dat kunnen we ook doen, zelfs al zijn wolken onschuldig. Zo ook kunnen we iets doen tegen leed door roofdieren, zelfs al zijn roofdieren onschuldig.

Begrijp je hoe het het één of het ander is? Een machine is niet verantwoordelijk, en kan dus ook niet immoreel handelen.

een robot die mij slaat, handelde wel immoreel. Maar moraal gaat niet enkel over morele handelingen (en verantwoordelijkheid en schuld enzo), maar ook over morele situaties. Een rotsblok dat op mijn zoontje valt, is een immorele situatie: het mag niet. Het lentezonnetje dat schijnt, is een morele situatie: dat mag wel.

Dat neemt niet weg dat het effect van die machine gewenst of ongewenst kan zijn, maar de machine kan daar niet op aangesproken worden, het kan niet “schuldig” zijn aan een morele wandaad.
en ik zeg dan dat we vooral moeten kijken of iets al dan niet gewenst is, eerder dan kijken of iets al dan niet aangesproken kan worden en al dan niet schuldig is. Gewenstheid is belangrijker dan verantwoordelijkheid en schuld.

Ik vind het echt prachtig hoe je over moraliteit wenst te spreken maar ondertussen niet begrijpt dat de voorwaarde daarvoor is dat we spreken over individuen als de oorsprong van de handelingen die ze uitvoeren, die daar verantwoordelijk voor kunnen worden gehouden.
Kijk dan gewoon naar jouw handelingen: neem je een paraplu tegen de regen, hou je een ander individu verantwoordelijk,...? De vraag of je een partaplu neemt ga je niet beantwoorden door te kijken of de waterdruppels uit een wolk dan wel uit mijn gieter komen. Dat een wolk je nat maakt of ik je nat maak, is dan irrelevant. Natuurlijk, voor de vraag of je een straf gaat uitdelen voor het feit dat je nat bent, ga je wel moeten kijken of een wolk dan wel ik jou heeft nat gemaakt. Je gaat een wolk niet en mij wel straffen. Een paraplu nemen en een straf uitdelen zijn allebei handelingen die jij kunt stellen. Maar voor de eerste handeling (paraplu nemen) maakt het niet uit of het probleem (nat zijn) al dan niet het gevolg is van een handeling van iemand anders (ik die jou nat giet).

En mens kun je aanspreken op zijn verantwoordelijkheden, een dier niet. Dit gezien de taalbarrière.
ik was ook niet van plan om roofdieren aan te spreken op hun verantwoordelijkheid, dus je opmerking is hier irrelevant. Om roofdieren te herbivoriseren, hoef ik niet te kunnen praten met roofdieren, dus die taalbarriere is irrelevant.
En jij noemt dat onderscheid willekeurig?
als je het maakt om te bepalen wie je mag herbivoriseren, is het willekeurig, ja.
Het onderscheid tussen man en vrouw is ook willekeurig als het gaat om stemrecht. Dat wil niet zeggen dat dat onderscheid op zich willekeurig is.
Maar voor jou maakt dat onderscheid niet zoveel uit, want je wilt helemaal niemand aanspreken op hun verantwoordelijkheid of wel?
inderdaad, zoals ik net zei: ik wil geen enkel roofdier aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Dus dan maakt dat onderscheid niet uit.
Je wilt gewoon dwingen. En dat maakt jouw wens zo tiranniek en megalomaan.
over dwang gesproken: kijk eens wat een roofdier doet met een prooi. Moordenaars opsluiten is gewoon moordenaars dwingen om niet te moorden, maar ik vind dat helemaal niet tiranniek of megalomaan.
Plaats reactie