Freke & Gandy: The Jesus Mysteries

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Mysterie

Bericht door Rereformed »

p.vroon schreef:Op bladzijde 124 van Kuiterts - Jezus nalatenschap van het christendom - worden in een paar zinnen alle discussies en toespelingen behandelt. Afzien van het cognitieve element, christendom terugbrengen tot de mythologische bron. Maar de kanttekening is raak; overleeft het christendom dit. Een christendom wat aan Jezus "historische verschijning" geen boodschap heeft zal waarschijnlijk niet overleven. Zelfs de naam christendom staat dan ter discussie.

Grt,

Piet.
Maar over die kunst van religie om zichzelf te overleven of om zich om te toveren tot iets anders kun je je enkel verbazen. Ik verbaasde me eens hogelijk toen ik me verdiepte in de lutherse zweedse kerk waar ik allemaal geruchten over hoorde: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/15.htm#zweeds Ik noemde het een circus, maar voor een volgende generatie gelovigen is dat gewoon weer het frisse gezicht van de religie waar je wat mee kan doen.
Ik weet inmiddels ook van welke zolder die godin Sofia vandaan is gehaald. :wink:

PS het laatste nieuws is dat homo's nu ook in de kerk kunnen trouwen. Wat hier nog als wetsvoorstel wordt genoemd is inmiddels aangenomen.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 14 apr 2009 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Rereformed schreef:Welnu, het enige wat jij hiermee doet is insinueren dat zo'n historische personage in de evangeliën te vinden zou zijn. Maar een grote theoloog zoals Rudolf Bultmann kwam juist tot de conclusie dat er vanuit de evangeliën geen historische personage gereconstrueerd kan worden. Dit laat mij zien dat jouw argument eenvoudig geen enkele kracht heeft. Zoals Kitty ook goed beseft wanneer ze jouw redenatie ontleedt:
Ik kan het wel hoor:
Jezus de broer van Jacobus kreeg een bevlieging toen hij in de Jordaan gedoopt werd, hij preekte tegen lokale vissers (waaronder Petrus). Ging naar jeruzalem, maakte amok in de tempel, werd gearresteerd en terechtgesteld. Het charisma van Jezus was zo groot dat mensen elkaar dromen gingen vertellen hoe ze hem na zijn dood ontmoetten (Emmausgangers). De vervolger Saulus kreeg een epileptische aanval en de rest is geschiedenis.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

collegavanerik schreef:Ik kan het wel hoor:
Jezus de broer van Jacobus kreeg een bevlieging toen hij in de Jordaan gedoopt werd, hij preekte tegen lokale vissers (waaronder Petrus). Ging naar jeruzalem, maakte amok in de tempel, werd gearresteerd en terechtgesteld. Het charisma van Jezus was zo groot dat mensen elkaar dromen gingen vertellen hoe ze hem na zijn dood ontmoetten (Emmausgangers). De vervolger Saulus kreeg een epileptische aanval en de rest is geschiedenis.
Nu moet je alleen nog zien een autoriteit te worden. Dat kan door je betoog neer te zetten in een boek van het liefst 500 bladzijden, af en toe verwijzen naar een collega van je, en het in de toekomst liefst nog van een sequel gaat voorzien waarin je nog een paar niet-genoemde bevestigingen van je zienswijzen uiteenzet, plus nog een paar diepe nieuwe inzichten die het levenslang erop studeren je geschonken hebben. :lol:
Laatst gewijzigd door Rereformed op 14 apr 2009 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
collegavanerik
Superposter

Rereformed schreef:
Nu moet je alleen nog zien een autoriteit te worden. Dat kan door je betoog neer te zetten in een boek van 500 bladzijden, af en toe verwijzen naar een collega van je, en het in de toekomst liefst nog van een sequel gaat voorzien waarin je nog een paar niet-genoemde bevestigingen van je zienswijzen uiteenzet, plus nog een paar diepe nieuwe inzichten die het levenslang erop studeren je geschonken hebben. :lol:
500 Bladzijden? Sorry ik kan er echt niet meer dan vier zinnen van maken. :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

collegavanerik schreef: 500 Bladzijden? Sorry ik kan er echt niet meer dan vier zinnen van maken. :D
Ja, sorry, maar dan is het niet geloofwaardig. Dan wordt het van internetgehalte beschouwd, zelfs al zou het de waarheid zijn.

Alhoewel, Theoloog merkte op: "Het is vaak heel slordig en duidelijk ideologisch gemotiveerd."
Jij bent zó kort in je commentaar dat je zelfs daar niet van beschuldigd kan worden. Slim. :wink:
Born OK the first time
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Rereformed schreef:
Nu moet je alleen nog zien een autoriteit te worden. Dat kan door je betoog neer te zetten in een boek van het liefst 500 bladzijden, af en toe verwijzen naar een collega van je, en het in de toekomst liefst nog van een sequel gaat voorzien waarin je nog een paar niet-genoemde bevestigingen van je zienswijzen uiteenzet, plus nog een paar diepe nieuwe inzichten die het levenslang erop studeren je geschonken hebben. :lol:
Het oeroude probleem waaruit een god als inspirator geboren werd om dat 'boek' van een waarheids-aureool te voorzien dat indruk kon maken op de lezers.
:lol:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

collegavanerik schreef:Jezus de broer van Jacobus kreeg een bevlieging toen hij in de Jordaan gedoopt werd...
Maar nu serieus: hoe kom je erbij dat het híer begon?
1) Is het niet veel aannemelijker dat de aanhangers van een Jezus-sekte zo'n verhaal wel zouden móeten fantaseren als antwoord op de sekte die aanhangers van Johannes de Doper waren? Ligt het er niet dik bovenop? (deze sekte bestaat overigens tot op de dag van vandaag, dus men kan zich voorstellen hoe belangrijk het geweest is om deze sekte de wind uit de zeilen te nemen!)
2) Robert Price in zijn boek Jesus is Dead wijdt een heel hoofdstuk aan de stelling Was Jesus John the Baptist. Het lukt hem 15 bladzijden erover te schrijven om het heel aannemelijk te maken.
Hij eindigt met deze woorden onder de toepasselijke woorden die tegen Paulus gezegd werden: Much learning hath driven thee mad :lol: :

"The form of the cookie that emerges from the exegetical oven will be determined by the shape of the cookie-cutter we use. The methodologies we choose to employ are themselves functions of certain assumtions as to how texts work, how they mean and what they tell us. In short, the New Testament texts are like a constantly shifting kaleidoscope, and the application of our methods is the same as twisting the tube. The results may be quite spectacular, fascinating, intriguing or entertaining. But the next twist will always yield something else, and we may not judge it more 'true' or 'accurate' than the one before. None can carry any particular conviction [bold text van mij]. The history of the succession of regnant paradigms/theoretical frameworks in New Testament scholarship ought to have made that clear long before now."
Laatst gewijzigd door Rereformed op 14 apr 2009 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
collegavanerik
Superposter

Rereformed schreef:
collegavanerik schreef:Jezus de broer van Jacobus kreeg een bevlieging toen hij in de Jordaan gedoopt werd...
Maar nu serieus: hoe kom je erbij dat het híer begon?
1) Is het niet veel aannemelijker dat de aanhangers van een Jezus-sekte zo'n verhaal wel zouden móeten fantaseren als antwoord op de sekte die aanhangers van Johannes de Doper waren? (deze sekte bestaat tot op de dag van vandaag!)
2) Robert Price in zijn boek Jesus is Dead wijdt een heel hoofdstuk aan de stelling Was Jesus John the Baptist. Het lukt hem 15 bladzijden erover te schrijven om het heel aannemelijk te maken.
Mijn claim dat er een joodse prediker in Galilea rondliep is niet "Extraordinary", kijk eens rond het stikt nog steeds van de bevlogen predikers, de claim dat jezus een mythe was is daarentegen wel "extraordinary". Eerder hebben we hier op dit forum een volgeling van Maharishi besproken die voor zichzelf was begonnen, dus dat Jezus door Johannes werd gedoopt en daarna voor zichzelf begon is evenmin extraordinary.

Zoals de geoloog Lyell al schreef, "The present is the key to the past" :D
Afbeelding Hebr 6:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

collegavanerik schreef:Mijn claim dat er een joodse prediker in Galilea rondliep is niet "Extraordinary"
You miss the point: geen enkele claim die je met argumenten en de rede en erop zweten om hem aan te kleden tevoorschijn tovert blijkt extraordinary te zijn. Jouw uitspraak dat een Jesus is mythe wél een extraordinary claim zou zijn berust enkel op het feit dat de ene benadering bekender is dan de andere, of dat je lui van geest bent geweest om iets op een andere manier te bezien, of je hebt je niet genoeg verdiept in hoe een ander paradigme eruit ziet. Over het gedachtenspelletje dat Jezus Johannes de Doper was, komt Price na 15 bladzijden bijvoorbeeld met prachtige conclusies: "Only now everything makes sense. That John should be a historical figure and Jesus a myth makes plenty of sense once you understand the relationship between the two figures as I have sketched it here."
Je hebt de kaleidoscoop nog niet eindeloos verder zien draaien en steeds weer een nieuw plaatje tevoorschijn toveren.
Het punt dat Price wil maken is dat er juist geen redelijk oordeel geveld kan worden wat nu wél en wat nu niet een redelijk beeld van de gang van zaken is: "we may not judge it more 'true' or 'accurate' than the one before. None can carry any particular conviction. The history of the succession of regnant paradigms/theoretical frameworks in New Testament scholarship ought to have made that clear long before now."
Born OK the first time
collegavanerik
Superposter

En was Johannes de Doper dan ook een mythe?
Of was Petrus een discipel van Johannes, maar wie was dan de broer van Jacobus? :roll:

Of Petrus en Jacobus dan ook maar mythe?
Er zal toch iemand Petrus onderwezen moeten hebben. Ik stel voor om die persoon "Jezus" te noemen. :D
Afbeelding Hebr 6:
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

"Nota bene Ratzinger, de verbeten defensor fidei binnen het vaticaan, heeft kortelings toegegeven dat de grootste belemmering voor de verspreiding van het geloof tegenwoordig wordt gevormd door het feit dat historisch gezien niet meer geloofwaardig kan worden gemaakt dat Jezus echt heeft bestaan."

Quote uit 'Was Jezus Caesar' van F. Carotta. tweede druk, januari 2003.
Nee, toen was hij nog geen Paus.

Laat ik bij deze dan eens claimen dat de mythische Jezus gebaseerd is op de historische Juul, geexporteerd naar de Levant, en is vervlochten met Johan.
Net zo (on)waarschijnlijk.

Nu ik dat boek er toch weer bij heb, herinner ik me weer de leuke woordspelletjes die Francesco speelt. B.v.:

Ceasar was opperpriester, in het Latijn 'pontifex maximus'. Vertaald in het Grieks wordt het 'archiereus megistos'. Een beetje verbasteren en we krijgen 'Christos'.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Iemand, Digging the Bible: Bible's burried secrets nog gezien op NG Channel?

Zeer summiere samenvatting: geen enkel historisch of archeologisch bewijs voor het oude testament, ook niet voor de uittocht uit Egypte.
Israëlisch zijn waarschijnlijk onstaan uit mensen die in Kanaän leefden aangevuld met vluchtelingen uit de Kanaänitische steden die door opstanden ten ondergingen en niet door Israëlische aanvallen zoals in het OT staat.
YHWH had waarschijnlijk een voorganger, YHW.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
collegavanerik
Superposter

Fishhook schreef:Iemand, Digging the Bible: Bible's burried secrets nog gezien op NG Channel?

Zeer summiere samenvatting: geen enkel historisch of archeologisch bewijs voor het oude testament, ook niet voor de uittocht uit Egypte.
Israëlisch zijn waarschijnlijk onstaan uit mensen die in Kanaän leefden aangevuld met vluchtelingen uit de Kanaänitische steden die door opstanden ten ondergingen en niet door Israëlische aanvallen zoals in het OT staat.
YHWH had waarschijnlijk een voorganger, YHW.
Finkelstein & Silberman De Bijbel als Mythe :evil3:
Afbeelding Hebr 6:
Kerf Reethin

Bericht door Kerf Reethin »

'Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de vis was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten.'

Dit lijkt mij een prima metafoor voor de winterzonnewende.
Naar mijn mening is de figuur jezus een verpersoonlijking van de zon.
"Ik ben het licht"

Wanneer Napoleon niet verantwoordelijk is voor zijn vermeende daden doet het er toch niet toe of hij wel echt bestaan heeft?
"The ability to perceive or think differently is more important than the knowledge gained" David Bohm
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Hoofdstuk 2 van het boek The Jesus Mysteries is een inleiding in de mysteriereligies. Deze religies bevatten allemaal een verhaal dat men mythe noemt, en het is volgens de schrijvers belangrijk te begrijpen dat deze mythen nooit letterlijk genomen werden, maar het verhaal enkel een manier was om diepe abstracte wijsheden duidelijk te maken.

Freke en Gandy halen een uitspraak aan van Sallistus, die duidelijk maakt wat de gedachten waren van een ontwikkeld persoon over de vorm van de mythe:

"De wens iedereen te onderwijzen over de waarheden aangaande de goddelijke wijsheid heeft tot gevolg dat de dommen die wijsheid bespotten, want ze kunnen het niet begrijpen, en de wijzen lui te worden, omdat het niet diep genoeg gaat. Maar via de mythe de waarheid zowel aan te geven als te verbergen voorkomt dat de eerstgenoemden filosofie verachten en dwingt de laatstgenoemden tot studie."

Het was aan de filosofen om de verborgen spirituele waarheden in de mythen uit te leggen.

Heliodorus, een mysteriereligiepriester, schrijft:

"Filosofen en theologen leggen de diepe betekenis van deze verhalen niet uit aan de beginners, maar geven hun enkel elementaire instructies. Maar zij die het hogere niveau van de Mysteriën hebben bereikt worden in privé in de tempel ingewijd in heldere kennis der waarheid."

Sommige mysteriereligies kenden verscheidene initiatie-niveaus, maar het basisidee was dat men van de Buitenste Mysteriën naar de Binnenste werd geleid. De diepergaande uitleg hield altijd in dat de letterlijke betekenis van de mythe werd onthuld als een masker, een allegorie voor de diepere geestelijke betekenis.
De hoogste graad van gnosis was de eenwording met het goddelijke.

In Italië en Griekenland was Dionysos de populaiste godheid, het centrum van deze mysteriegodsdienst was te Eleusis. ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Mysteri%C3%ABn_van_Eleusis ). Op de nederlandse wikipagina staat dat de oorsprong van deze mysteriegodsdienst in het duister ligt, maar Freke en Gandy weten te vertellen dat Herodotus, de beroemde geschiedschrijver en ingewijde in de Griekse mysteriereligie, ervan melding maakt dat het Passiefeest van de godmens Osiris in Egypte hetzelfde drama vertoonde als waarmee hij bekend was vanuit Eleusis, de Passie van Dionysos. Het verhaal van Osiris dateert tenminste al van 2500 voor onze jaartelling. Vandaar dat men aanneemt dat de bron voor alle mysteriereligie in Egypte ligt. Freke en Gandy trekken de lijn van Egypte naar Griekenland via Pythagoras, waarvan bekend is dat die in Egypte ingewijd werd in de Egyptische mysteriën en daarna als een soort filosoof en profeet in Griekenland optrad. Van Pythagoras gaan verhalen de ronde dat hij predikte, wonderen verrichtte, doden deed herleven en profetieën uitsprak. De volgelingen van Pythagoras modelleerden de Egyptische wijsheden op het verhaal van Dionysos, die tot dan toe nog slechts als een lagere godheid beschouwd werd.

De Pythagoreërs stonden bekend als uitmuntend in geleerdheid (muziek, wiskunde, astronomie en filosofie) en deugd, als puritanen, vegetariërs, pascifisten en zich uitsprekend tegen het ritueel slachten van dieren. Ze leefden in communes.

Op dergelijke wijze is de oeroude Egyptische godsdienst ook overgewaaid en in andere vormen gegoten op andere plaatsen: Attis in het tegenwoordige Turkije, Adonis in Syrië, Bacchus in Italië en Mithras in Perzië.

Freke en Gandy willen ze graag onder één noemer bezien en gebruiken dan de term Osiris-Dionysos mysteriereligie. In de loop van de tijd kan men deze verschillende mysteriereligies soms ook letterlijk zien samensmelten. In Alexandrië bijvoorbeeld ontstond via een charismatische wijze Timotheus de religie van Serapis waarin de mythen van Osiris en Dionysos bewust aan elkaar geknoopt werden. Timotheus geeft ook een uitvoerig verslag van de mythe van Attis.
Er zijn ook munten bekend waar aan de ene kant een beeltenis van Dionysos te zien is en aan de andere kant de god Mithras. Het idee was dus dat in een tijd waarin men veel reisde de aanhanger van de ene godsdienst geen moeite had zich te conformeren aan de religie beoefend op een andere plaats. Men begreep dat enkel de uiterlijke zaken anders gezegd werden, maar dat de onderliggende leer dezelfde was. Vandaar dat vanaf Socrates en Diogenes het begrip cosmopoliet in zwang kwam, het was een benaming voor een filosofisch wereldbeeld.
Hoe verder het proces van verhellenisering plaatsvond, des te meer het denken de richting opging dat de uiteindelijke bron van alles slechts één godheid was, of één grote Macht, die steeds vaker Dionysos heette.

De kern van de leer van de mysteriereligies voor ingewijden was dat de ingewijde zelf, net als Osiris-Dionysos, óók een geïncarneerde God was, God verschenen in het vlees. Men beschouwde de mens als een onsterfelijke Geest die in het aardse leven gevangen was in een vleselijk lichaam. Door net als Osiris-Dionysos te sterven voor deze uiterlijke lagere verschijning kon men geestelijk herboren worden en de expressie van het goddelijke belichamen en ervaren.

De egyptoloog Sir Wallis Budge schrijft:

The Egyptians of every period in which they are known to us believed that Osiris was of divine origin, that he suffered death and mutilation at the hands of the power of evil, that after struggle with these powers he rose again, that he became henceforth the king of the underworld and judge of the dead, and that because he had conquered death the righteous might also conquer death.
He represented to men the idea of a man who was both God and man, and he typified to the Egyptians in all ages the being who by reason of his sufferings and death as a man could sympathize with them in their own sickness and death.The idea of his human personality also satisfied their cravings and yearnings for communion with a being who, though he was partly divine, yet had also much in common with themselves. Originally the looked upon Osiris as a man who had lived on earth as they lived, who ate and drank, who suffered a cruel death, who by help of certain Gods triumphed over death and attained unto everlasting life. But what Osiris did they could also do. (Wallis Budge: Egyption Religion, 1899).

Freke en Gandy schrijven:
"Hier zijn alle sleutelmotieven die alle mysteriemythen aangaande godmensen beschrijven. Wat hier over Osiris gezegd wordt kan men ook zeggen over Attis, Mithras en de rest. Het kan ook gezegd worden over de joodse stervende en uit de dood opstaande godmens Jezus Christus. Net als Osiris is ook Jezus God in mensengestalte en de God van de Opstanding. Ook hij belooft zijn volgelingen een geestelijke wedergeboorte via te delen in de goddelijke passie."

Waar ik nu om sta te popelen is waarop de egyptoloog Wallis Budge zijn verhaal baseert, vooral waar het gaat om de diepere beleving van de godsdienst. Uiteraard zijn de parallellen duidelijk en kan men direct zien waar de conclusies onmiddellijk heen leiden, indien hij gelijk heeft. Maar waarom halen Freke en Gandy een autoriteit aan uit 1899? Waarom leggen ze niet uit hoe Budge dit alles weet? En heeft niemand sindsdien meer over dit onderwerp geschreven? En zijn er autoriteiten die Wallis Budge aanklagen als een producer of fictions? (Op de wikipage over hem staat te lezen: "Budge was interested in the paranormal and believed in the reality of spirits and hauntings. Budge had a number of friends in the Ghost Club" :lol: ) Of heeft die man het eenvoudig bij het rechte eind, zijn alle egyptologen het in deze zaak eens met elkaar, en is iedereen eenvoudig doof geweest?

Op de nederlandse Wiki ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Osiris_(Eg ... ythologie) ) vind ik toch wat verwijzingen die in de richting gaan van wat Wallis Budge beweerde: "Velen richtten in Abydos bij het graf van Osiris een stele op of lieten hun mummie erheen transporteren, om aldus in het lot van Osiris te kunnen delen. Iedere dode werd een Osiris, dwz. een uit de dood verrijzende."

Vergelijk ook deze parallel met Christus:

"Osiris was tevens de heerser over het Rijk der Doden. De Egyptenaren geloofden dat hij in een paleis in het westen zetelde, waar de doden eerst doorheen moesten. Hij was er opperrechter. Bij de doortocht van het 6de en 7de uur kwam de dode aan bij de troon van Osiris. Hier zou zijn hart gewogen worden tegen de Veer van de Waarheid. Als de dode een goed leven had geleid, was het hart lichter en mocht hij van Osiris het Jaroeveld betreden, het Egyptische hiernamaals. Als het hart echter zwaarder was van de veer, door alle zonden, werden het hart en de dode door een monster, de Verslinder, opgegeten."

Op de engelse wiki wordt nog meer informatie aangegeven dat in dezelfde richting wijst:

"The Kings of Egypt were associated with Osiris in death — as Osiris rose from the dead they would, in union with him, inherit eternal life through a process of imitative magic. By the New Kingdom all people, not just pharaohs, were believed to be associated with Osiris at death if they incurred the costs of the assimilation rituals."

"The cult of Osiris (who was a god chiefly of regeneration and re-birth) had a particularly strong interest toward the concept of immortality."

"Osiris was viewed as the one who died to save the many, who rose from the dead, the first of a long line that has significantly affected man's view of the world and expections of an afterlife."
Born OK the first time
Plaats reactie