The Stateless Society van Dhr Molyneux

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ongeloveloos
Banned
Berichten: 1222
Lid geworden op: 21 nov 2008 23:43

Bericht door Ongeloveloos »

siger schreef:
Ongeloveloos schreef:Geweld is Geweld ! alleen wil JIJ bepalen wanneer het toegestaan is (zelfverdediging) of wanneer niet (belasting).
Ik zie haast geen verschil met een overheid
Vind jij dan dat zelfverdediging ongeoorloofd is?
Natuurlijk niet ! net zo min als ik tegen belasting ben.
Hiermee wil ik alleen de hypocrisie van Dodo aan tonen.
Gebruikersavatar
Primaat
Ervaren pen
Berichten: 788
Lid geworden op: 15 jul 2005 12:48
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Primaat »

Ongeloveloos schreef:
siger schreef:
Ongeloveloos schreef:Geweld is Geweld ! alleen wil JIJ bepalen wanneer het toegestaan is (zelfverdediging) of wanneer niet (belasting).
Ik zie haast geen verschil met een overheid
Vind jij dan dat zelfverdediging ongeoorloofd is?
Natuurlijk niet ! net zo min als ik tegen belasting ben.
Hiermee wil ik alleen de hypocrisie van Dodo aan tonen.
Die hypocrisie bestaat dan alleen in jouw fantasie want ik constateer er geen.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Bericht door Kitty »

Misschien zie ik het verkeerd, maar ik krijjg altijd de indruk dat mensen die zoiets als anarchie voorstaan teveel uitgaan van het gegeven dat ieder mens het goede wil. Wat bijvoorbeeld te denken van een organisatie als de mafia, dat lijkt me toch een organisatie die uit een soort van anarchie bestaat. De regering heeft daar niet veel invloed op lijkt het, en de mafia is breed vertegenwoordigd in allerlei sectoren. Wanneer men nu kiest voor een vorm van anarchie dan lost dat dit soort organisaties niet op. Het geeft dan wellicht juist meer ruimte voor zulk soort organisaties. Krijg je dan juist niet dat de sterkeren (en dit kun je op allerlei manieren invullen) het hoe dan ook gaan winnen van de zwakkeren? Het is vrij utopisch om te veronderstellen dat de meeste mensen bereid zijn anderen, zwakkeren, te helpen. Je kunt je ook afvragen waarom er democratieën bestaan als anarchie een zoveel betere vorm van samenleving zou zijn.
Laatst gewijzigd door Kitty op 22 dec 2008 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
siger

Bericht door siger »

Primaat schreef:
siger schreef:
dodo schreef:Als jij op andere logische conclusies komt dan ik is dat jammer, één van ons heeft dan blijkbaar de beweringen anders geinterpreteerd of logica verkeerd toegepast. Het lijkt me te moeilijk om precies te achterhalen waar jij of ik de fout zijn ingegaan. Daarom wil ik het graag laten rusten.
Dat komt er feitelijk op neer dat je hier kwalijke propaganda verspreidt maar weigert erover in diskussie te gaan.
Ik heb een beetje mee gelezen en ik moet constateren dat je er uiterst conservatieve gedachten op na houdt. Je kan het niet eens zijn met de ideeën van anarchisten, maar ik krijg het idee dat je meer verzint wat er zou kunnen gebeuren dan dat je weet wat er gaat gebeuren. Ik vind dat dodo helder heeft uitgelegd wat hij/zij denkt over het onderwerp. Als jij dat dan vervolgens niet genoeg vindt omdat je persoonlijke bezwaren hebt tegen potentiële progressie, dan is dat kwalijk te nemen. Je geliefde democratie heeft nogal last van mankementen en ik denk dat het daarom niet vreemd is dat er individuen bestaan die zichzelf daarvan zouden willen onttrekken. Zij die alleen zichzelf in zo'n maatschappij zien zullen een ander niet verplichten om mee te doen. Geboren worden in een democratie zorgt er voor dat je geen keuze meer hebt. Ironie noemen ze dat.
Het niet eens zijn met anarcho-kapitalisten is conservatief?
Afschaffen van democratie is progressie?

Kan allemaal zijn, maar zou dat dan niet moeten blijken uit een inhoudelijke diskussie over wat men wil met een anarcho-kapitalistische maatschappij?
Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6347
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

Bericht door collegavanerik »

Kitty schreef: Wat bijvoorbeeld te denken van een organisatie als de mafia, dat lijkt me toch een organisatie die uit een soort van anarchie bestaat.
nee hoor de mafia is zeer hierarchisch, anarchisme kenmerkt zich juist door het niet erkennen van leiderschap. Vechten over leiderschap zoals bijvoorbeeld in Somalie zou ik geen anarchie willen noemen maar gewoon burgeroorlog.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Bericht door Kitty »

CVE, dan is een goed werkende voor iedereen bevredigende anarchie toch hoe dan ook een utopie? Want ik kan me niet voorstellen dat je een totale bevolking kan hebben die zich verzet tegen leiderschap, temeer er heel wat zijn die dat leiderschap graag op zich nemen en het ook zullen doen, desnoods onder dwang.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6347
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

Bericht door collegavanerik »

Kitty schreef:CVE, dan is een goed werkende voor iedereen bevredigende anarchie toch hoe dan ook een utopie? Want ik kan me niet voorstellen dat je een totale bevolking kan hebben die zich verzet tegen leiderschap, temeer er heel wat zijn die dat leiderschap graag op zich nemen en het ook zullen doen, desnoods onder dwang.
inderdaad, de mens is een kuddedier. :wink:
overal waar groepsbelangen spelen zal de mens zich organiseren in belangengroepen.

Bestaat er een vereniging van anarchisten? :roll:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
siger

Bericht door siger »

collegavanerik schreef:
Kitty schreef: Wat bijvoorbeeld te denken van een organisatie als de mafia, dat lijkt me toch een organisatie die uit een soort van anarchie bestaat.
nee hoor de mafia is zeer hierarchisch, anarchisme kenmerkt zich juist door het niet erkennen van leiderschap. Vechten over leiderschap zoals bijvoorbeeld in Somalie zou ik geen anarchie willen noemen maar gewoon burgeroorlog.
Nu blijkt uit de geschiedenis dat, wanneer er een machtsvacuum is, een strijd om het leiderschap ontstaat. Die wordt dan gewoonlijk gewonnen door de brutaalste (vb. de mafia). ALs iemand hier een uitzondering op kent dan zou dat wel interessant zijn om te vernemen.

Misschien waren prehistorsche jagers-verzamelaars zo, maar ik neem aan dat we daar niet meer met z'n allen terug heen kunnen.

Somalie wordt door sommige anarcho-kapitalisten trouwens als een ideale samenleving beschouwd, vb. Von Mises website: Stateless in Somalia, and Loving It.
Gebruikersavatar
Ongeloveloos
Banned
Berichten: 1222
Lid geworden op: 21 nov 2008 23:43

Bericht door Ongeloveloos »

Primaat schreef:
Ongeloveloos schreef:
siger schreef:Vind jij dan dat zelfverdediging ongeoorloofd is?
Natuurlijk niet ! net zo min als ik tegen belasting ben.
Hiermee wil ik alleen de hypocrisie van Dodo aan tonen.
Die hypocrisie bestaat dan alleen in jouw fantasie want ik constateer er geen.
Oh nee ? hij is tegen geweld (in vorm van belasting, gevangenis etc.) maar VOOR geweld als het zelfverdediging betreft.
Gebruikersavatar
dodo
Geregelde verschijning
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 apr 2008 21:45

Bericht door dodo »

siger schreef: Wie zal er wel of niet opgevoed worden, wie zal deze opvoeding financieren?
Horen alle misdaden niet begaan door de overheid alle tot de "kleine kriminaliteit"?
Geen idee, maar het lijkt me dat in de eerste instantie ouders geïnteresseerd zijn in de opvoeding van hun kinderen. Of overheden weinig slachtoffers opleveren, in vergelijking tot mafia, psychopaten e.d.?

http://www.scaruffi.com/politics/massacre.html

http://www.hawaii.edu/powerkills/20TH.HTM

Zo’n 260 miljoen doden in de 20e eeuw door ‘daders’ die als landen worden genoemd (in democide), zo'n 160 miljoen door dezelfde daders in oorlogen. Een nationaliteit is natuurlijk een taal, symbool, vlag etc. waar een grote groep mensen zich identificeert met een veel kleinere groep mensen, een 'nationale groep' genaamd. Deze kleine groep mensen claimt vaak of altijd het morele recht te hebben geweld te initiëren, tegenover eigen bevolking of alle andere groepen. Wat natuurlijk ook gebeurt. En zal blijven gebeuren, zolang de ‘ethiek’ daarvan niet ter discussie staat.

Daarentegen bestaat er illegale moord, namelijk moord dat niet eerst goedgekeurd is door de nationale groep. Precies wat voor moorden er in dit artikel gerekend worden, weet ik niet: http://en.wikipedia.org/wiki/Murder#Demographics

Maar stel, het aantal 'illegale' moorden in Amerika is gemiddeld 17 000 per jaar. Dat is 1,7 miljoen per eeuw. Misschien zo’n 3 tot 4 miljoen in 2 eeuwen. Dit stelt natuurlijk niks voor in vergelijking met het aantal doden dat bijv. ‘interventies’ van de ‘nationale groep’ in Amerika in territoria van andere ‘nationale groepen’ hebben opgeleverd: 29 miljoen, een schatting beginnend met de inheemse ‘Amerikaanse’ bevolking, tot aan Congo in 2002, iig op deze site:

http://whatreallyhappened.com/WRHARTICL ... onism.html

Beschrijving van verschillende incidenten: http://academic.evergreen.edu/g/grossma ... tions.html

Lijkt me duidelijk wat meer slachtoffers oplevert. Het verschil tussen ‘nationale’ criminaliteit, en overige criminaliteit, is dat de laatste groepen of individuen vaak niet eisen dat andere grote groepen mensen er moreel mee instemmen. Ze proberen niet een publiek beeld te tonen van heldhaftigheid, verstandigheid, nobele ‘beschermende’ kracht. Ze vragen anderen niet om boekjes en papieren met hún symbolen te dragen, om liederen voor hen te zingen en vlaggen voor hen te hijsen (of voor ‘ons’, als de identificatie ver is gegaan).
Waaruit leidt je af dat kriminaliteit zou dalen en niet zou stijgen wanneer diensten aan criminelen ontzegd worden en ze zo tot parias verworden?
Het is maar een gok, maar ik denk dat het afkeuren van geweld en het niet meer financieren van ‘nationale’ groepen miljoenen levens zou kunnen redden. Criminelen financieren en toejuichen lijkt niet echt te werken, dus misschien werkt het omgekeerde dan wel.
Dat komt er feitelijk op neer dat je hier kwalijke propaganda verspreidt maar weigert erover in diskussie te gaan.
Dat jij en ik moeite hebben een tekst op dezelfde manier te interpreteren getuigt weinig van propaganda. Ik ben al meerdere malen in discussie gaan, wat je zegt is dus onwaar.
Ongeloveloos schreef: Natuurlijk niet ! net zo min als ik tegen belasting ben.
Hiermee wil ik alleen de hypocrisie van Dodo aan tonen.
Het lijkt me sterk dat mijn hypocrisie het verderfelijkst zou zijn, vergeleken met alle akelige toestanden door regeringen, religies en andere groepen die op dit forum ooit genoemd zijn. Als je mij wil wijzen op een logische tegenstrijdigheid, dan stel ik dat zeker wel op prijs, en lijkt geagiteerde morele verontwaardigdheid me ongepast.

Als jij een actie vanuit jezelf beginnen en een actie van buitenaf beëindigen als dezelfde soort actie beschouwt, dan kan ik daar weinig aan doen. Een conceptueel meningsverschil. Ieder kan voor zichzelf verder beslissen of een ongewenste, fysiek overweldigende handeling beginnen en beëindigen exact hetzelfde is.
Kitty schreef: Misschien zie ik het verkeerd, maar ik krijjg altijd de indruk dat mensen die zoiets als anarchie voorstaan teveel uitgaan van het gegeven dat ieder mens het goede wil.
Ik heb bij mezelf gemerkt dat ik bijna altijd uitga van de ‘goede wil’ van mensen (dat zij mij liever niet bestelen, vermoorden, opsluiten etc). Wanneer ik over straat loop, op de trein zit, een winkel inloop, iets koop of bestel, op een forum post (niet dat je veel kwaad kan uithalen op een forum, maar discussie vereist alsnog bepaalde normen), naar de huisarts ga etc. Een ander uitgangspunt zou me paranoïde doen verhongeren op mijn kamer.
Wat bijvoorbeeld te denken van een organisatie als de mafia, dat lijkt me toch een organisatie die uit een soort van anarchie bestaat. De regering heeft daar niet veel invloed op lijkt het, en de mafia is breed vertegenwoordigd in allerlei sectoren. Wanneer men nu kiest voor een vorm van anarchie dan lost dat dit soort organisaties niet op. Het geeft dan wellicht juist meer ruimte voor zulk soort organisaties. Krijg je dan juist niet dat de sterkeren (en dit kun je op allerlei manieren invullen) het hoe dan ook gaan winnen van de zwakkeren?
Als je boven genoemde statistieken en ‘daders’ ziet, zie je al wie het sterkst zijn en wie gewonnen hebben. Zij die niet hoeven betalen en vechten. Een mafia-organisatie heeft het wat dat betreft wat lastiger, want ze wordt meestal niet door een groep van nationale afmeting als leiderschap erkend. Ze moet ondergronds.

‘Ruimte’ is uiteraard een metafoor, want het gaat om de middelen en ‘personeel’ die uit te putten zijn om je organisatie in stand te houden en te vergroten. Zowel regering als mafia (als ook freelance dieven) verzekeren zich van ‘inkomsten’ d.m.v. geweld, bedreiging, afpersing. De regering niet meer ondersteunen doet een grote groep misdadigers hun broodwinning verliezen. De banen verbonden met ‘verdediging’ komen daardoor in de vrije markt (voor zover ze dat nog niet waren). Alles wat werkt en betaalbaar is tijdens het leven van een geweldsmonopolie, kan uiteraard ook daarna worden ingezet. Alles wat je mogelijkerwijs kan doen om middelen en personeel moeilijk beschikbaar te maken voor criminelen, is ten bate van de rest, lijkt me.

Uiteraard bestaat er geen 100% zekerheid, maar het mensen zo moeilijk en nadelig mogelijk maken om crimineel te zijn, lijkt me een redelijke manier om criminaliteit te ontmoedigen.
Het is vrij utopisch om te veronderstellen dat de meeste mensen bereid zijn anderen, zwakkeren, te helpen. Je kunt je ook afvragen waarom er democratieën bestaan als anarchie een zoveel betere vorm van samenleving zou zijn..
Als democratieën de ‘wil van de meerderheid’ vertegenwoordigen, en recentelijk verzorgingsstaten hebben voortgebracht, zou je je moeten afvragen hoe dat dan eigenlijk zit. Zijn die programma’s tegen de wil van de meerderheid, door een groepje zeer meelevende mensen in het leven geroepen? Hoe kunnen we ons ervan verzekeren dat de meest morele, helpende, nobele helden van menswaardigheid het geweldsmonopolie in handen houden, als ze gekozen worden door een niet morele, niet behulpzame massa van paranoïde egocentrische beesten? Of kunnen we beter een dictatuur van morele mensen instellen, die dankzij één of andere test bewezen kunnen worden als niet te corrumperen, altijd wijs, betrouwbaar en medelevend? (uiteraard kunnen 'wij' dat niet, want we hebben de macht niet om zoiets te beslissen)

Juist het feit dat mensen niet ideaal zijn, is voor mij een reden om niet te geloven dat een groepje willekeurige, naar macht aspirerende mensen, problemen adequaat en moreel voor me zullen oplossen, als ik ze maar genoeg geld, wapens en gevangenissen geef.

Leiderschap bestaat in mijn ogen in werkelijke wijsheid, integriteit, deskundige kennis en praktijkervaring. De aspiratie is het creëren van hoogstaande waarde, niet het verwerven, behouden en uitbreiden van fysieke en 'morele' macht. Een leider is iemand waarmee ik vrijwillig zou samenwerken. Een leider die via overmacht eist dat ik hem steun omdat ik toch geen keus heb, is niet iemand waarin ik veel goeds zie. Jezelf uitroepen tot held maakt nog geen held van je, ook niet als miljoenen anderen een held in je zien.

Misschien is het niks meer dan een bepaalde hoop, maar ik denk dat mijn overtuigingen en giswerk over betere maatschappelijke alternatieven niet geheel onbegrijpelijk zijn.
siger

Bericht door siger »

dodo schreef:Zo’n 260 miljoen doden in de 20e eeuw door ‘daders’ die als landen worden genoemd (in democide), zo'n 160 miljoen door dezelfde daders in oorlogen.
Ik heb reeds eerder (http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 584#146584) in detail aangetoond dat dit een onjuiste voorstelling van zaken is. Het aandal doden gevallen onder een feitelijke toestand van anarchie is vier maal het aantal doden (helaas) gevallen door democratieën.

Dictaturen - neem ik voorlopig aan - vallen buiten deze diskussie. Ikzelf verdedig in elk geval niet om het even welke staatvorm, maar democratie.
Laatst gewijzigd door siger op 23 dec 2008 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dodo
Geregelde verschijning
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 apr 2008 21:45

Bericht door dodo »

siger schreef: Ik heb reeds eerder (http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... d&p=146584) in detail aangetoond dat dit een onjuiste voorstelling van zaken is.
Het lukt me niet bij het bericht te komen. Melding: De post is als ongelezen gemarkeerd.

Klik hier om terug te keren naar de onderwerpenlijst

Klik hier om terug te keren naar de Hoofdpagina
Het aandal doden gevallen onder een feitelijke toestand van anarchie is vier maal het aantal doden (helaas) gevallen door democratieën.
Dat zou kunnen, als andere groepen mensen dan nationele groepen elkaar aanvallen. Het lijkt me duidelijk dat dit niet de soort anarchie is waar ik hoop in zie.
'Helaas' lijkt me niet het gepaste woord. Want als het slecht was voor democratien, dan was het wel niet gebeurd. Er is geen goddelijke leiding of natuurlijke wetmatigheid van het menselijk gedrag dat mensen 'opeens' doet samengroeperen in vechteenheden, marteling en ondervraag experts, ingenieurs voor grote gevangenissen, executie- en 'experiment' gebouwencomplexen etc. Mensen moeten er iets goeds, nobels en rechtvaardigs in zien om dat samen in zulke grote groepen te doen. Een 'moreel hoogstaande' groep, die zich afzet tegen overige 'slechte' groepen. Óf democratie is 'helaas' niet in staat zulke toestanden te voorkomen, óf er is iets aan democratie (en elke andere gecentraliseerde, moreel aanbeden, door verhalen, symbolen en rituelen omgeven) staatsvorm, die zulke toestanden vergemakkelijkt. De leuke vraag om te stellen is: 'wie profiteert er eigenlijk van oorlog?' (en... 'wie betaalt de oorlog, en waarom?')
siger

Bericht door siger »

dodo schreef:
siger schreef: Ik heb reeds eerder (http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... d&p=146584) in detail aangetoond dat dit een onjuiste voorstelling van zaken is.
Het lukt me niet bij het bericht te komen. Melding: De post is als ongelezen gemarkeerd.
Sorry.
Juiste link is: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 584#146584
siger

Bericht door siger »

dodo schreef: Óf democratie is 'helaas' niet in staat zulke toestanden te voorkomen, óf er is iets aan democratie (en elke andere gecentraliseerde, moreel aanbeden, door verhalen, symbolen en rituelen omgeven) staatsvorm, die zulke toestanden vergemakkelijkt.
Maar de cijfers zijn dus wél in het voordeel van democratie. Daarbij komt dat alleen democratie een lerend proces is, steunend op ontwikkeling en geletterdheid.
siger

Bericht door siger »

dodo schreef:Het lijkt me duidelijk dat dit niet de soort anarchie is waar ik hoop in zie.
Maar in welk soort anarchie zie je wel hoop? Hoop duidt erop dat het geen louter theorie is maar dat je een verwerkelijking voor ogen ziet. Waarop is je verwachting gebaseerd dat iets anders zal plaatsvinden dan wat de geschiedenis toont?

Als je rekent op een minimale overheid en vrije ontwikkelde mensen, dan begrijp ik niet waarom dit niet binnen de democratie kan vallen. De kleinste overheid is trouwens een democratische overheid, omdat de bevolking er controle kan op uitoefenen. Zoals ik al zei, elke historische ervaring wijst uit dat een volledig machtsvacuum tot geweld leidt.
Plaats reactie